مشکل دمای بالا در برخی از کارت های گرافیک مرجع Radeon RX 7900 XTX MBA

گزارش ها حاکی از آن است که دمای هات اسپات برخی از این کارت ها به 110 درجه سانتی گراد رسیده است که قطعا خبر خوبی برای دارندگان یک کارت گرافیک 1000 دلاری نیست. علاوه بر این، اختلاف میانگین دمای عملیاتی با حداکثر مقدار گزارش شده نیز بسیار زیاد است و به 54 درجه رسیده است. لازم به ذکر است که Hardwareluxx تنها نتایج اندازه گیری دمای عملکرد کارت گرافیک 7900XTX را منتشر کرده است و نمی دانیم که آیا RX 7900 XT نیز از این مشکل رنج می برد یا خیر.

تعدادی کارت گرافیک مرجع Radeon RX 7900 XTX آنها دمای نقطه داغ بسیار بالایی را نشان دادند که در برخی موارد به 110 درجه سانتیگراد می رسید.

اما ما معتقدیم که این مشکل منشأ خود را در خنک کننده مرجع این کارت ها دارد. جایی که صفحه پایه خنک کننده با قالب GPU و بدنه کنترلرهای حافظه تماس کامل برقرار نمی کند که باعث می شود جریان داغ در این ناحیه محبوس شود و دمای نقطه داغ آن افزایش یابد. Hardwareluxx همچنین خاطرنشان کرد که در حال بررسی ریشه این مشکل است و به زودی گزارش نتایج آزمایش خود را منتشر خواهد کرد.

طبق وب سایت Hardwareluxx چند مدل مرجع کارت گرافیک Radeon RX 7900 و XTX با یک سری مشکلات جدی در مورد دمای کار و حداکثر دمای ثبت شده توسط سنسور دما GPU مواجه شد. دمای بالای پردازنده گرافیکی این به هیچ وجه برای عملکرد خوب نیست و می تواند منجر به افت عملکرد یا موارد بدتری مانند آسیب حرارتی به سخت افزار GPU شود.

بخوانید  بنیاد ملی بازی های رایانه ای رویداد طراحی بازی "بازیارا" را برگزار می کند.

اما با توجه به شباهت زیاد این دو پردازنده گرافیکی، می توان حدس زد که این مشکل برای مدل دیگر نیز پیش آمده باشد. در حال حاضر این مشکل تنها برای مدل های مرجع محصولات جدید AMD گزارش شده است و هیچ یک از مدل های سفارشی مشکلی نداشته اند. معلوم نیست چرا بین نقاط ثبت شده چنین اختلاف دما وجود دارد.

کارت گرافیک Radeon RX 7900 XTX