مایکروسافت: سونی مانع اضافه شدن برخی بازی‌ها به گیم پس می‌شود

آیا چنین کاری بدین معنا است که سونی شرکتی شیطانی است و مایکروسافت به همین راحتی رازهای سیاه کسب‌وکار را برملا می‌کند؟ واقعیت در هر دو طرف اندکی پیچیده‌تر است. ممکن است سونی پولی برای گرفتن حق انحصاری برای سرویس‌های استریمش بپردازد یا ممکن است بندی در قراردادهای انتشار باشد که مانع پیوستن برخی از آثاری که توسط سونی منتشر می‌شوند، به دیگر سرویس‌های اشتراکی باشد.

اسناد منتشر شده توسط دولت برزیل محل بحث طرفداران هر دو شرکت بوده است و در عین حال اداره شورای اداری دفاع اقتصادی هم از دیگر شرکت‌ها نظرشان را درخواست کرده است. سونی پیش‌تر گفته بود ساخت فرانچایزی که قابلیت رقابت با Call of Duty داشته باشد مشکل است و خود این مجموعه به‌تنهایی یک ژانر در صنعت گیمینگ است. طبیعی است که مایکروسافت مخالف باشد و یوبیسافت، Riot Games، بندای نامکو و گوگل همگی رقبای برجسته ای برای CoD را برجسته کرده‌اند؛ مثل Apex Legends، Battlefield و PUBG.

در هر حال، جنگ بین دو غول صنعت بازی همچنان ادامه دار است و باید منتظر ماند و دید که این عائله چگونه ختم می‌شود. نظر شما چیست؟ 



منبع

مایکروسافت همچنین ادعا دارد افزوده شدن آثار اکتیویژن بلیزارد به گیم‌ پس باعث بیشتر شدن رقابت می‌شود:

لوگوی ایکس باکس با پیش زمینه سبز و مشکی

این سهم درآمد باعث می‌شد اگر بازیکنان پلی استیشن بیش از میزان مشخصی در درآمد نهایی اثری کراس‌پلتفرم مشارکت می‌کردند، سازنده باید مبلغی به سونی بپردازند تا کاهش درآمد ناشی از کراس‌پلتفرم را برای سونی جبران کند. تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز سال گذشته گفته بود که سونی تنها شرکتی بود که چنین حقی را درخواست می‌کرد.

گوست در بازی Call of Duty: Modern Warfare 2

گنجاندن آثار اکتیویژن بلیزارد در گیم‌ پس باعث خدشه‌دار شدن قابلیت دیگر بازیکنان در رقابت بازار توزیع بازی‌های دیجیتال نمی‌شود.

چه حرف مایکروسافت در مورد حقوق مسدودی درست باشد یا خیر، اما سونی سابقه انجام چنین مواردی را داشته است و با بندهای مالی مانع سازندگان شده است. به‌عنوان مثال برای سال‌ها کراس‌پلی پلی استیشن 4 انحصاری بود و اگر سازنده‌ای قصد فعال‌سازی این قابلیت را داشت، باید سهم درآمد کراس‌پلی را به سونی پرداخت می‌کرد.

بخوانید  بازگشت کاراکترهای Bastion و Torbjorn به بازی Overwatch 2

مایکروسافت ادعا می‌کند سونی مبلغی تحت عنوان حقوق مسدودی به برخی سازندگان اعطا می‌کند تا مانع از پیوستن بازی‌های آن‌ها به سرویس ایکس باکس گیم‌ پس شود.

در ادامه مایکروسافت می‌گوید این خرید به‌لطف دسترسی به محتوای باکیفیت با قیمت کمتر، باعث افزایش رقابت می‌شود. سونی هنوز به این بخش جواب مشخصی نداده است.

«قابلیت مایکروسافت برای گسترش سرویس گیم‌ پس با خواسته سونی برای جلوگیری از چنین رشدی، با مانع رو‌به‌رو شده است. سونی حتی مبلغی تحت عنوان حق مسدودی به سازندگان پرداخت می‌کند تا محتوای آن‌ها به گیم‌ پس و دیگر سرویس‌های اشتراکی رقابتی افزوده نشوند.»

مایکروسافت قصد دارد شرکت CADE برزیل را متقاعد کند تا خرید اکتیویژن بلیزارد را تایید کند. درحالی‌که کمیسیون تجارت فدرال (FTC) هم در حال بررسی اسناد این خرید در آمریکا است، اسناد آن محرمانه باقی مانده‌اند. اما در برزیل خود دولت این اسناد را به‌صورت رسمی منتشر می‌کند تا شاهد چشم‌اندازی خاص از رقابت بین مایکروسافت و سونی باشیم.

اگر مایکروسافت برنامه فوق را ادامه می‌داد، می‌توانست حقوق انحصاری استریم برای برخی آثار را به‌دست آورد و نگذارد این بازی‌ها برای سرویس‌های رقیب منتشر شود. پس این قضیه به نوع قرارداد نوشته شده بین طرفین مربوط است و هم سونی و هم مایکروسافت آثاری را به‌صورت انحصاری به‌دست می‌آورند که می‌تواند به شکل انتشار به‌صورت انحصاری زمانی و انحصاری کنسولی باشد.

مایکروسافت به اداره تنظیم رقابت برزیل در مورد خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد اسنادی فرستاده است و در بین این اسناد آن‌ها ادعایی بزرگ مطرح کرده‌اند؛ سونی با پرداخت حق مسدودی به برخی سازندگان نمی‌گذارد آن‌ها به سرویس گیم‌ پس اضافه شوند. جوابیه مایکروسافت به شورای اداری دفاع اقتصادی برزیل (CADE) در روز ۱۸ مرداد (۹ اوت) فرستاده شده است:

بخوانید  تریلر معرفی بازی Final Fantasy 7 Rebirth; ماجراجویی ابری خود را شروع کنید

مشخص نیست مایکروسافت به چه چیزی اشاره می‌کند، اما قراردادهای انتشار بازی می‌تواند پیچیده باشد؛ به‌خصوص وقتی پای سرویس‌های اشتراکی و استریم در میان باشد. اسنادی در جنگ سال گذشته بین دو شرکت اپل و اپیک گیمز نشان داد مایکروسافت در نظر داشته است در ازای به‌دست آوردن حق استریم برای خودش، تقسیم درآمد برای بازی‌های پی‌سی را کاهش دهد.

مایکروسافت همچنین می‌گوید منتشر نکردن آثاری نظیر مجموعه Call of Duty برای کنسول‌های رقیب به شکل واضحی سودآور نیست. آن‌ها پیش‌تر هم گفته بودند که این سری برای پلی استیشن منتشر خواهد شد. مایکروسافت می‌گوید استراتژی عرضه نکردن آثار اکتیویژن بلیزارد برای کنسول‌های رقیب تنها در حالتی سودآور است که بازی‌ها بازیکنان زیادی به اکوسیستم مایکروسافت جذب کنند که درواقع درآمدی برای جریان زیان ناشی از منتشر نکردن این آثار روی کنسول رقیب است.