لوکیشن های سریال ارباب حلقه ها را بیشتر بشناسیم

هابیتون در ارباب حلقه ها

انتخاب لوکیشن

باعبور از تنگه کوک، به فیورلند و قله کید (Mount Kid) می‌رسیم که در گوشه جنوب غربی نیوزیلند واقع شده‌ و احتمالا دیگر لوکیشن‌های این سریال هستند. درست در نزدیکی همین منطقه میلفورد ساند واقع شده است که به خاطر استفاده به‌عنوان لوکیشن فیلم‌برداری در هر سه فیلم ارباب حلقه‌ها، به شهرتی جهانی دست پیدا کرده است. این منطقه مملو از کوه‌های وحشی و آبشارهایی تماشایی و عمدتا خالی از سکنه و غیرقابل دسترس است به همین خاطر می‌تواند پس زمینه‌ای عالی برای یک سریال جدید با محوریت آثار تالکین را فراهم کند.

مقاله‌ مرتبط

  • از سریال The Lord of the Rings آمازون چه می‌دانیم؟
درنهایت باتوجه‌به تمامی موارد فوق، آن‌ها به این نتیجه رسیدند که کشور نیوزیلند دقیقا همان جایی است که می‌تواند این انتظارات را برآورده کند، به‌ویژه باتوجه به زیرساخت‌هایی که از قبل به خاطر ساخت سه‌گانه ارباب حلقه‌ها و هابیت در آن‌جا فراهم شده بود. به همین خاطر دست کم فصل اول این سریال در کشور نیوزیلند فیلم‌برداری شد، هرچند براساس اخبار منتشر شده به نظر می‌رسد تولید فصل دوم این مجموعه به کشور بریتانیا منتقل خواهد شد. این خبری خوب برای صنعت تلویزیوین بریتانیا و طرفداران تالکین است که ریشه اصلی کتاب‌های این نویسنده محبوب را در چشم‌اندازهای این کشور جست‌وجو می‌کنند.

خلیج هوراکی در نیوزیلند

خلیج هوراکی (Hauraki Gulf)- یکی از لوکیشن‌های احتمالی سریال حلقه‌های قدرت

خلیج هوراکی (Hauraki Gulf)

به‌هرحال هنوز اطلاعات جامعی در مورد محل‌های احتمالی فیلم‌برداری سریال حلقه‌های قدرت در دست نیست و به نظر می‌رسد تیم سازنده این مجموعه هم تمام تلاش خود را به کار گرفته است که تاحدامکان این مکان‌ها را از دید عموم پنهان نگه دارد. درنهایت باتوجه به پیشینه درخشان کشور نیوزیلند به‌عنوان محلی برای بازسازی و به نمایش گذاشتن سرزمین میانی با همه‌ی جلوه‌های جذاب و تماشاییش، باید امیدوار بود که مخاطبان سریال حلقه‌های قدرت هم از تماشای دوباره سرزمین میانه در این اثر لذت ببرند.

منطقه رانگی‌تیکی (Rangitikei) که احتمالا به خاطر مناظر جذاب و رودخانه‌های پرپیچ و خم مورد توجه تیم سازنده سریال حلقه‌های قدرت قرار گرفته است

اما فیلم‌برداری نسخه آمازون پرایم شباهتی به انتخاب‌های پیتر جکسون و توجه به‌خصوص او به منطقه ولینگتون ندارد. البته شاید این مسئله به این خاطر باشد که در زمان ساخت این مجموعه، ولینگتون شاهد حضور گروه فیلم‌برداری دیگر سری پرفروش دنیای تخیلات رنگارنگ یعنی دنباله‌های فیلم آواتار اثر جیمز کامرون بود. بااین‌حال تیم سازنده سریال حلقه‌های قدرت محل فیلم‌برداری خود را به اوکلند منتقل کردند، درواقع دو سوم سریال در استودیوهایی همچون کومئو و استودیو فیلم اوکلند فیلم‌برداری شده و مابقی آن در مکان‌های باز در سراسر جزایر شمالی و جنوبی نیوزیلند انجام شد.

هرچند درنهایت باتوجه به پیشینه ساخت آثار الهام گرفته شده از کتاب‌های تالکین، این یک انحراف مشخص از چشم‌اندازهای سرزمین میانه است که همین حالا هم در ذهن مخاطبان این آثار تثبیت شده‌اند. بنابراین هنوز نمی‌توان گفت آیا این تغییر محل فیلم‌برداری می‌تواند اثراتی منفی روی مخاطبان داشته باشید یا خیر. اما دست کم تااینجا مشخص است که برخی از لوکیشن‌های استفاده شده در سه‌گانه‌های قبلی ممکن است در این سریال جدید هم مشاهده شوند.

بخوانید  Wo Long: Fallen Dynasty در Game Pass فوریه 2023 لیست بازی های جدید

دقیقا در غرب اوکلند، مکان دیگری به نام «Piha» قرار گرفته که بیشتر به خاطر سواحل جذابی که دارد به شهرت رسیده است، سواحلی که برای علاقمندان موج سواری چالشی مجذوب کننده است. از جمله این سواحل می‌توان به «کاری‌کاره» (Karekare) اشاره کرد، پهنه‌ای وسیع از شن و ماسه که به خاطر اینکه محل فیلم‌برداری فیلم «پیانو» (The Piano) بوده، به شهرت رسیده است. اما در سه‌گانه ارباب حلقه‌های جکسون به‌صورت خاص این منطقه را به خاطر صخره‌های آن انتخاب کرد، چراکه برخی از بلندترین صخره‌های این کشور در این منطقه واقع شده‌اند که برای به تصویر کشیدن اثری ماجراجویانه و حماسی ایده‌آل هستند.

در مسیر حرکت به سمت مناطق جنوبی‌تر جزیره شمالی نیوزیلند، به منطقه «Denize Bluffs» در کینگ کانتری می‌رسیم که در ساحل غربی و در جنوب اوکلند واقع شده است. پیش‌تر از این منطقه در سه‌گانه «هابیت یک سفر غیر منتظره» به‌عنوان جنگل ترولشاو استفاده شده بود، یعنی همان جایی که بیلبو با آن سه ترول نادان رو‌به‌رو می‌شود. تا پیش از شروع همه‌گیری کرونا، این منطقه هم به‌عنوان یک مزرعه و هم به‌عنوان یک جاذبه گردشگری برای جلب بازدیدکنندگان علاقمند به لوکیشن‌های سه‌گانه هابیت مورد استفاده بود. دیگر مکانی که احتمالا مورد توجه تیم سازنده حلقه‌های قدرت قرار گرفته است، «رانگی‌تیکی» (Rangitikei) است که در جنوب غربی جزیره واقع شده و به خاطر رودخانه پرپیچ و خم خود به شهرت رسیده است. در فیلم یاران حلقه از این رودخانه به‌عنوان رود آندوین استفاده شد.

مزرعه شمالی-هابیتون-ارباب حلقه ها-خانه های هابیتی

مزرعه الکساندر، جزیره شمالی

لوکیشن فیلمبرداری احتمالی سریال حلقه های قدرت در شبه جزیره کورومندل

سه گانه ارباب حلقه های پیتر جکسون شامل یاران حلقه- دو برج و بازگشت پادشاه

اگر به خاطر داشته باشید بیشتر لوکیشن‌های فیلم‌برداری هر دو سه‌گانه پیتر جکسون، در کشور نیوزیلند واقع شده بود. به همین خاطر شاید اینطور به نظر برسد که این حماسه‌ی خیال‌انگیز هم قرار است در همین کشور فیلم‌برداری شود. اما آیا واقعا اینگونه است؟ درادامه با یک گیمر همراه باشید تا نگاهی دقیق‌تر به لوکیشن‌های فیلم‌برداری سریال حلقه‌های قدرت داشته باشیم.

تأثیرات پاندمی کرونا همچون بسیاری از مشاغل و حوزه‌های دیگر، صنعت برنامه سازی تلویزیونی را هم با مشکلاتی مواجه کرد و همین مسئله باعث تأخیر اجتناب ناپذیر در روند تولید این سریال شد. اما به نظر می‌رسد بالاخره پس از مدت‌ها انتظار، آرام آرام به موعد پخش این سریال نزدیک می‌شویم که قرار است در ماه سپتامبر سال جاری میلادی پخش شود.

جان دی پین و پاتریک مک‌گی در این محصول تازه به مدت‌ها قبل از آن بخشی از تاریخ سرزمین میانه می‌پردازند که بینندگان آثار جکسون آن را می‌شناسند، یعنی هزاران سال قبل از زمانی‌که فرودو و یاران حلقه سفر بزرگ و پرفراز و نشیب خود را آغاز کردند. بنابراین همچنان باید انتظار حضور الف‌ها، اورک‌ها و البته اجداد هابیت‌ها را در این مجموعه‌ی تلویزیونی هم داشته باشیم.

سه‌گانه محبوب ارباب حلقه‌ها در زمان پخش با استقبال زیادی مواجه شد، همین امر باعث شد ساخت سریالی براساس مجموعه آثار تالکین هم مورد توجه سازندگان سریال‌های تلویزیونی قرار گیرد و اینگونه بود که آمازون ساخت سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت (Lord of the Rings: The Rings of Power) را در دستور کار قرار داد.

بخوانید  کابینت Simpsons Arcade1Up 300 دلار است، همراه با یک کارت هدیه 150 دلاری Dell

نمایی از قله پوتنجایرو (Putangirua Pinnacles) با سنگ‌های میخ مانندش که در فیلم ارباب حلقه‌ها مورد استفاده قرار گرفت

در نزدیکی اوکلند، اولین نقطه مورد توجه خلیج هوراکی و «شبه جزیره کورومندل» (Coromandel Peninsula) است که درست در قسمت شرقی شهر واقع شده‌اند. این خلیج که در زبان مائوری با نام «Tikapa Moana» یا دریای سوگوار یا غمگین هم شناخته می‌شود، اطراف اوکلند را در برگرفته است. البته باتوجه‌به وسعت آن، تنها سرنخ‌هایی در مورد احتمال فیلم‌برداری این سریال در این منطقه وجود دارد. اما شبه جزیره کرومندل که در حاشیه شرقی اقیانوس آرام قرار گرفته است، دارای سواحلی وسیع از جمله ساحل آتشفشانی آب داغ و همینطور منطقه‌ای معروف به کلیسای جامع است که به‌دلیل غارهای طاق‌دار بلند و طبیعی خود به این نام خوانده می‌شود و درکنار آن هکتارها هکتار جنگل بارانی که می‌تواند مکانی ایده‌آل برای نشان دادن چشم‌اندازهای سرزمین میانه باشد.

سواحل کاری کاره محل فیلمبرداری فیلم پیانو

از طرف دیگر به نظر می‌رسد تیم سازنده این سریال به نحوی به‌دنبال گمراه کردن مردم در مورد محل ساخت سریال هم بوده‌اند. براین اساس سایت «theonering.net» ادعا می‌کند که گروه تولید کننده این مجموعه با فرستادن تیم‌های تولید ساختگی به مکان‌های فیلم‌برداری جعلی سعی کردند تماشاگران را گیج کنند. بااین‌وجود به نظر می‌رسد که سرزمین میانه صفحه کوچک تلویزیون قرار است درست به اندازه چشم‌انداز وسیع آن روی پرده‌های سینما، جذاب و تأثیرگذار باشد.

ساحل کاری‌کاره (Karekare)، لوکیشن فیلم‌برداری احتمالی سریال حلقه‌های قدرت که در گذشته برای فیلم پیانو مورد استفاده قرار گرفته بود

مهم‌ترین نکته در مورد این سریال این است که بدانیم این مجموعه یکی از گرانقیمت‌ترین برنامه‌های تلویزیونی تاریخ است که تنها ساخت فصل اول آن ۴۶۵ میلیون دلار هزینه در برداشت. از طرف دیگر این مجموعه هم قرار است بازتاب دهنده‌ی همان سرزمینی باشد که ما در سه‌گانه ارباب حلقه‌ها و هابیت با آن آشنا شدیم. وجهی که باعث می‌شود مخاطب این سریال از همان ابتدا حس آشنایی را تجربه کند، بنابراین یک بار دیگر قرار است مناظر آتشفشانی و جنگل‌های بی‌پایان کشور نیوزیلند محل بازسازی پادشاهی‌های باستانی باشد که از ذهن خلاق تالکین سرچشمه گرفتند.

پوستر سریال ارباب حلقه ها-حلقه های قدرت

شبه جزیره کرومندل (Coromandel Peninsula) و بخش معروف به کلیسای جامع- لوکیشن فیلم‌برداری احتمالی حلقه‌های قدرت

قرار است فصل دوم سریال حلقه های قدرت در بریتانیا فیلم‌برداری شود

رودخانه رانگی تیکی در نیوزیلند به عنوان رود آندوین در ارباب حلقه ها

از طرف دیگر کوه «ناروهو یا نروهی» (Ngauruhoe) که در «پارک ملی تانگریو» (Tongariro) واقع شده است، همیشه مسحور کننده و اثیری بود. اما پس از آنکه به‌عنوان کوه نابودی به مخاطبان ارباب حلقه‌ها معرفی شد، شهرتی دوچندان پیدا کرد. بخش دیگر «قله پوتنجایرو» (Putangirua Pinnacles) است که مجموعه‌ای از سنگ‌های میخ مانند سربه فلک کشیده است که در جنوب ولینگتون واقع شده است، جایی که در فیلم بازگشت پادشاه لگولاس و دوستانش با ارتش مردگان ملاقات می‌کنند. دیگر نقطه به یادماندنی ریوندل جادویی و خوش منظره است که در «پارک کیتوک» (Kaitoke Regional Park) در شمال ولینگتون در جزیره جنوبی واقع شده و البته کوه‌های سفید که محل نبردهای بزرگ بازگشت پادشاه است هم درهمین منطقه قرار گرفته است.

بخوانید  بازی Sonic Superstars Hands On

زمانی‌که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۷ اعلام شد که آمازون قصد دارد با الهام از رمان‌های تحسین شده ارباب حلقه‌ها، ساخت مجموعه‌ای تلویزیونی را آغاز کند، در ابتدا موجی از نگرانی به راه افتاد. به‌هرحال همان اندازه که کتاب‌های تالکین از دید بسیاری به‌عنوان بهترین رمان‌های خیال‌انگیز تاریخ شناخته می‌شوند، فیلم‌های ساخته شده توسط پیتر جکسون هم به‌عنوان آثاری در اوج کمال به شهرت رسیده و طرفداران بسیاری دارند. به‌همین خاطر چشم‌انداز ساخت این سریال تاحدی علاقمندان هر دو بخش را نگران کرد. درنتیجه بعید بود که این شرکت ساخت این سریال را سرسری گرفته و به جلب توجه هردو گروه بی‌توجه باشد.

مقاله‌ مرتبط

  • مکان فیلم‌برداری سریال ارباب حلقه ها رسما تایید شد

اما مهم‌ترین نکته در مورد این سریال به‌ویژه در رابطه با کسانی که سه‌گانه ارباب حلقه‌ها و پس از آن سه‌گانه هابیت اثر پیتر جکسون را برداشتی قطعی از دنیای فانتزی تالکین می‌دانند، این است که این سریال به دوره زمانی دیگری اختصاص دارد. به عبارت دیگر این سریال قرار نیست مجدد همان داستان را برای شما بازگو کند، درعوض حلقه‌های قدرت را باید پیش درآمدی برای این فیلم‌های حماسی دانست.

بدنیست بدانید از این منطقه پیش‌تر به‌عنوان لوکیشن فیلم‌برداری آثاری همچون «در جستجوی مردم یال‌دار» (Hunt For The Wilderpeople) و «سرگذشت نارنیا: شاهزاده کاسپین» (The Chronicles of Narnia: Prince Caspian) مورد استفاده قرار گرفته بود.

واقعیت این است که توجه جکسون به کشور نیوزیلند و انتخاب این کشور به‌عنوان لوکیشن اصلی آثاری همچون ارباب حلقه‌ها و هابیت، تأثیری درازمدت روی صنعت گردشگری این کشور داشته و باعث شد مردم توجهی تازه به چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد آن داشته باشند. یکی از این مکان‌ها مزرعه الکساندر در نزدیکی کاراپیرو در قلب جزیره شمالی است که هویت خود را در آثار جکسون با عنوان هابیتون تثبیت کرد. جایی که محل زندگی بیلبو، فرودو و دیگر هابیت‌های کوچک و پشمالو بود.

خب قبل از پرداختن به لوکیشن سریال حلقه‌های قدرت بیایید کمی لوکیشن‌های قدیمی که برای مخاطبان آثار جکسون شناخته شده‌تر هستند را مرور کنیم.

بااین‌وجود پین و مک‌کی در گفتگویی اعلام کردند که البته آن‌ها به‌دنبال چیزهایی فراتر از این چشم‌اندازهای آشنا هم بودند.آن‌ها می‌دانستند که لوکیشن مدنظر آن‌ها باید جایی باشکوه با سواحل سحرانگیز، جنگل‌های جادویی و مناظر کوهستانی بکر باشد. از سوی دیگر نباید وجود استودیوهای مجهز، صنعتگران ماهر و کارکنان باتجربه را نادیده گرفت که حضورشان می‌تواند روند کار را سرعت ببخشد.

درپایان امیدوارم از مرور این مطلب و همراهی با یک گیمر لذت برده باشید. نظر شما در مورد انتخاب کشور انگلستان به‌عنوان لوکیشن فصل بعدی سریال حلقه‌های قدرت چیست؟ به نظر شما کدام کشور مکان بهتری برای بازسازی سرزمین میانه است؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید.



منبع

قله پوتنجایرو در نیوزیلند