قیمت کارت گرافیک های Nvidia RTX 40 کاهش می یابد

شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه عرضه پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 40 برای آماده‌سازی انویدیا برای عرضه محصولات جدید محدود شده است.

طبق گزارش‌ها، انویدیا از طریق کانال‌های اطلاعاتی به شرکای تجاری خود اعلام کرده است که عرضه پردازنده‌های گرافیکی فعلی GeForce RTX 40 به میزان قابل توجهی محدود خواهد بود. انویدیا در حال آماده شدن برای عرضه خانواده محصولات جدید سری RTX 50 است و این تصمیم احتمالا برای ایجاد ظرفیت تولید برای این محصولات گرفته شده است. اکنون با کمبود عرضه کارت های RTX 40، انتظار می رود قیمت این محصولات کاهش یابد.

Quasarzone به نقل از کارشناسان صنعت کارت گرافیک کره جنوبی در رسانه ها ادعا کرد که محدودیت عرضه برای پردازنده های گرافیکی Ada از سه ماهه دوم سال 2024 اعمال خواهد شد.

در عین حال، NVIDIA محصولات جدید خود را با توجه به قیمت چیپست های نسل قبلی خود عرضه خواهد کرد. بنابراین، با ورود محصولات جدید سری RTX 50، انتظار می‌رود که کارت‌های گرافیک RTX 40 با وجود محبوبیت بالای این روزها نزد توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی، با کاهش قیمت مواجه شوند.

کارت گرافیک پرچمدار سری GeForce RTX 40

اما پاسخ به این سوال که انویدیا چگونه سودآوری محصولات جدید خود را حفظ می کند در خانواده محصولات دیگر این شرکت نهفته است. این شرکت بیشتر هزینه های خود را با پردازنده های گرافیکی مبتنی بر هوش مصنوعی، مانند چیپست های مرکز داده H100 و H200 و نسل جدید B100 و B200 جبران می کند. جبران می کند

عرضه محدود کارت گرافیک RTX 40 همچنین احتمالاً به معنای تغییر در ظرفیت تولید تیم سبز به سمت تراشه‌های مرکز داده هوش مصنوعی آن شرکت است که بر اساس همان فناوری تولید TSMC 4N تولید می‌شوند. با ارائه تراشه های ویژه توسعه هوش مصنوعی به این شرکت، بازار کره جنوبی و منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز شاهد کاهش قیمت محصولات سری GeForce RTX 40 بود. انتظار می رود به زودی در کشورهای دیگر جهان نیز شاهد آن باشیم.

بخوانید  فروش Manor Lords از یک میلیون نسخه فراتر رفت

اما اکنون که بحث قیمت کارت گرافیک های سری RTX 40 در کشورهای دیگر از جمله آمریکا مطرح شده است، باید گفت که طی چند ماه گذشته با افزایش تقاضا، قیمت کارت گرافیک های GeForce RTX 4090 به نزدیک به 2000 دلار رسیده است. . با این حال انتظار می رود قیمت پرچمدار سری Ada تا چند ماه دیگر عرضه شود و همچنین برای MSRP نزدیک است.

کارت گرافیک RTX 4080 SUPER یکی دیگر از محصولات تیم سبز است که در حال حاضر قیمت بالایی دارد. با ورود سری GeForce RTX 50، مدل های رده بالا از نسل قبلی معمولاً بیشترین کاهش قیمت را تجربه می کنند. بنابراین علاقه مندان به خرید این محصولات می توانند کمی بیشتر صبر کنند تا بتوانند با قیمت متعادل تری خرید کنند.

معماری تراشه های گرافیکی

اولین شایعات در مورد پردازنده‌های گرافیکی RTX 50 انویدیا مبتنی بر معماری بلک‌ول، حاکی از امکان ارائه بزرگترین جهش عملکرد در تاریخ محصولات تیم سبز است. بنابراین گفته می‌شود که تراشه‌های بلک‌ول تغییر عمده‌ای در معماری هسته‌های CUDA ایجاد می‌کنند، اما اینکه معماری این تراشه‌ها به طور کامل تغییر کند، درست نیست. ماژول‌های SM برای تراشه‌های گرافیکی بلک‌ول معماری جدیدی خواهند داشت و پیشرفت‌ها و اضافات بیشتری به ماژول‌های سخت‌افزار ردیابی/مسیر و حذف نویز اضافه می‌شوند.

از دیگر ویژگی های احتمالی سری GeForce RTX 50، قابل ذکر است که از رابط PCIe Gen 5 با سرعت بالای 3 گیگاهرتز استفاده می کند. تراشه GB102 که احتمالا پرچمدار سری بازی این محصولات خواهد بود، باید دارای 144 ماژول SM و 96 مگابایت کش L2 باشد. مجهز باشد که متفاوت از AD102 این کار را انجام نمی دهد، اما تغییرات اعمال شده بر روی بسترهای آن تأثیر قابل توجهی در بهبود عملکرد آن خواهد داشت. در نهایت باید گفت که می توان انتظار بهبود ۲ برابری دیگر نسبت به سری Ada را داشت.

بخوانید  نیم نگاهی از بازی Vampire Survivors

تحریریه مجله بازی یک گیمر