قطع همکاری EVGA با انویدیا و خروج از بازار کارت گرافیک

حالا برخی معتقدند که با تکرار رویکر انویدیا نسبت به EVGA در خصوص مشخصات کارت‌های گرافیک سری RTX 40 چنین تصمیمی گرفته شده است. انویدیا با کاهش چشمگیر ارتباط خود با تولیدکنندگان ترد پارتی محصولات سری 40XX باعث شده تا فرصت سودآوری برای شرکای تجاری این شرکت در رقابت با مدل‌های Founders Edition این شرکت به حداقل برسد. توجه داشته باشید که کارت‌های گرافیک Nvidia FE 30XX یکی از معدود مدل‌هایی بودند که در دو سال گذشته به قیمت مصوب MSRP به فروش می‌رسید.

کارت گرافیک و خنک کننده EVGA

نهایتاً یکی دیگر از دلایلی که به‌عنوان عوامل احتمالی مطرح می‌شود، سقوط ارزش رمزارزها و تغییر وضعیت اتریوم است. درواقع انویدیا با اوج گیری رمزارزها مقادیر زیادی از تراشه‌ها را سفارش داده که حالا دیگر به بخش قابل توجهی از آن‌ها نیاز ندارد. نهایتاً با تبدیل شدن اتریوم به وضعیت «Proof of Stake» این تصمیم اتخاذ شده است.

علاوه‌براین، باتوجه‌به سقوط چشمگیر قیمت کارت‌های گرافیک سری 30 در ماه‌های گذشته، ممکن است فشار زیادی از سوی انویدیا به شرکای تجاری این شرکت وارد شده تا هزینه‌های خود را به حداقل برسانند و به‌نوعی از موفقیت محصولات سری 40 اطمینان حاصل کند. لذا عدم تمایل انویدیا برای کاهش حاشیه سود خود از تولید محصولات سری 30XX ممکن است EVGA را به این واداشته که نمی‌تواند بدون ریسک ضرر به مسیر کنونی خود ادامه دهد.

بنابراین حالا انتظار می‌رود که EVGA به فروش و پشتیبانی از کارت‌های گرافیک باقی مانده خود ادامه دهد، اما دیگر خبری از EVGA 40XX نخواهد بود. EVGA همچنان در صنایع دیگری مانند منابع تغذیه، سیستم‌های خنک‌کننده، لوازم جانبی و غیره فعالیت دارد اما همان‌طور که اشاره شد، اکثر درآمد این شرکت از کارت‌های گرافیک تأمین می‌شد. حالا باید دید که مسیر EVGA در چه سویی ادامه خواهد یافت.

بخوانید  استیون اسپیلبرگ: شوالیه تاریکی باید نامزد اسکار بهترین فیلم سال می شد



منبع

کارت گرافیک EVGA

اما دلیل این کار چه چیزی می‌تواند باشد؟ در این خصوص چند نظریه وجود دارد. برخی گمان می‌کنند که ریشه این اتفاق به سال ۲۰۲۰ برمی‌گردد. جایی که منابع نزدیک به EVGA در آن زمان فاش کردند که این شریک انویدیا تا زمان معرفی و اعلام رسمی مشخصات نهایی کارت‌های گرافیک سری ،RTX 30 از جزئیات آن مطلع نبوده و این قضیه باعث ایجاد اختلاف بین سران این دو شرکت شده است.

EVGA در خبری غیرمنتظره رسماً اعلام کرد که به رابطه تجاری این شرکت با انویدیا پایان داده و بالاتر از آن، به‌طور کلی از بازار کارت گرافیک خارج می‌شود.

بازار کارت گرافیک، ۷۵ درصد درآمد EVGA را تأمین می‌کند و این به همین دلیل است که بسیاری از مخاطبان نمی‌توانند چنین تصمیمی را توجیه کنند. برخی کارشناسان معتقدند که این اقدام می‌تواند دوره مدیریت اندرو هان در رأس این شرکت را کوتاه کند. البته که چنین تصمیمی قاعدتاً بدون موافقت و حمایت اکثر اعضای هیئت مدیره گرفته نمی‌شد؛ بنابراین آن‌ها باید دلیل خیلی خوبی برای این کار داشته باشند.

درحالی‌که دلیل این تصمیم هنوز به‌صورت قطعی مشخص نشده است، واکنش‌ها نسبت به این اقدام کاملاً غیرمنتظره توصیف شده و بسیاری این تصمیم را دیوانه‌وار خطاب می‌کنند. البته که در سال‌های گذشته شایعاتی مبنی بر احتمال قطع ارتباط انویدیا و EVGA شنیده می‌شد، اما اصلاً قرار نبود که این شرکت به‌طور کامل از این صنعت کناره گیری کند.

شرکت EVGA که سال‌ها است به‌عنوان یکی از شرکای تجاری خوش نام انویدیا به ساخت مدل‌های کاستوم کارت‌های گرافیک تیم سبز می‌پردازد، در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که با انویدیا قطع همکاری کرده و دیگر در زمینه کارت گرافیک فعالیت نخواهد کرد. باتوجه‌به توضیحات متن بیانیه این شرکت، احتمال همکاری EVGA با AMD یا اینتل نیز منتفی است.

بخوانید  مجموعه همراهان پورتال; یک تجربه منحصر به فرد در نینتندو سوییچ