قرارداد خرید Activision Blizzard مایکروسافت هنوز ممکن است توسط سازمان CMA رد شود

سازمان CMA تحقیقات خود را در مورد خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت در جولای 2022 آغاز کرد و چند ماه بعد نتایج اولیه تحقیقات را منتشر کرد و ادعا کرد که ادغام می تواند بر رقابت تأثیر منفی بگذارد. این منجر به تحقیقات بیشتر شد که نتایج اولیه آن نشان داد که اگر مایکروسافت وارد چنین معامله ای شود، گیمرهای بریتانیایی ممکن است در معرض قیمت های بالاتر یا انتخاب کمتری قرار بگیرند.

سونی همچنان با این قرارداد مبارزه می کند و در اسنادی که به تازگی در سازمان مذکور ثبت شده است، این شرکت ژاپنی اعلام کرده است که مایکروسافت ممکن است عمداً نسخه معیوب Call of Duty را روی پلی استیشن منتشر کند تا بازیکنان را تشویق کند که آنها را ترک کنند و به پلتفرم ایکس باکس بپیوندند. سونی همچنین گفت که شرایط قیمت گذاری انتشار کالاف دیوتی در پلی استیشن پلاس به منظور تطبیق با انتشار نهایی این مجموعه در Xbox Game Pass، مدل کسب و کار اشتراکی آنها را از بین می برد.

توافق بین مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد

زمانی که هفته گذشته اخباری مبنی بر آمادگی اتحادیه اروپا برای تصویب این توافق منتشر شد 68.7 میلیارد دلار Activision Blizzard توسط مایکروسافت بدون صرف نظر از هیچ بخشی از خرید منتشر شد، بسیاری بر این باور بودند که بزرگترین معامله ادغام در تاریخ صنعت بازی شانس خوبی برای دریافت تایید از تمام رقابت های تنظیم کننده دارد. زیرا ظاهراً اتحادیه اروپا آماده است تا این معامله را بدون نیاز به فروش Call of Duty به شرکت دیگری تأیید کند.

بخوانید  ۱۰ سریال شبیه سیلو (Silo) که باید تماشا کنید!

حتی اگر اتحادیه اروپا خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت را تایید کند، ممکن است این معامله توسط اداره رقابت و بازار بریتانیا مسدود شود.

از سوی دیگر، اکتیویژن بلیزارد مشتاق است که این معامله را تایید کند. لولو چنگ مسرویییکی از اعضای ارشد و معاون اجرایی اکتیویژن بلیزارد توییتی منتشر کرد و ادعا کرد که جیم رایانرئیس سرگرمی‌های تعاملی سونی در جلسه‌ای در بروکسل گفت که نمی‌خواهد یک معامله جدید Call of Duty داشته باشد و فقط می‌خواهد از وقوع ادغام جلوگیری کند.

تیراندازی با هلیکوپتر در Call of Duty Warzone

با این حال، در آن زمان، CMA هنوز راه حل های پیشنهادی مایکروسافت را در نظر نگرفته بود، مانند قرارداد ده ساله انتشار Call of Duty در نینتندو که امضا شد و سونی که در تابستان امضا نکرد. علاوه بر این، یکی از نگرانی های اصلی Competition and Markets Authority پتانسیل مایکروسافت برای قفل کردن رقبا در بازار رو به رشد بازی های ابری بود. مایکروسافت از آن زمان برای رفع این مشکلات اقداماتی انجام داده است، از جمله پیشنهاد قراردادی به انویدیا برای ارائه تمام بازی‌های خود، از جمله کارهای Activision Blizzard، در صورت تایید قرارداد، در GeForce NOW.

به طور معمول، سه تنظیم کننده اصلی رقابت شامل اتحادیه اروپا، سازمان رقابت و بازار (CMA) انگلستان و کمیسیون تجارت فدرال (FTC) ایالات متحده مطابق با تصمیمات مربوطه خود عمل می کنند. اما در مقاله جدید پرداخت به ازای هر بازدید، Equity Report اطلاعاتی را جمع آوری کرده است که نشان می دهد CMA آماده تصمیم گیری متفاوت از اتحادیه اروپا است. این مورد لزوماً به این معنا نیست که سازمان مذکور قطعاً این کار را انجام خواهد داد، اما منابع می گویند این احتمال وجود دارد. در حال حاضر مشخص نیست که آیا CMA صرفاً به دنبال نشان دادن استقلال خود است یا واقعاً می خواهد توافق ادغام را مسدود کند.

بخوانید  گزارش باکس آفیس: تام کروز در یک قدمی Titanic و Avengers: Infinity War