فاش شدن پیکربندی PCB کارت گرافیک Radeon RX 7900XT


به‌تازگی تصویری از طراحی PCB کارت گرافیک نسل جدید AMD Radeon RX 7900XT منتشر شده که پردازنده گرافیکی Navi 31 و کانکتورهای برق ۸ پین این کارت را نشان می‌دهد.

ایگور والوسک، نویسنده وبسایت igor’sLAB با انتشار تصویری از پیکربندی برد اصلی کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900XT، به تأیید برخی مشخصات منتسب به کارت گرافیک نسل جدید تیم سرخ پرداخت. هرچند Igor در توضیحات خود خاطر نشان کرده که سعی ندارد تا به کل کل و درگیری با افشاگران اطلاعات صنعت گرافیک در منابع مختلف بپردازد، اما با نزدیک شدن به زمان عرضه سری جدید محصولات انویدیا و AMD، این اطلاعات بیش‌ازپیش به واقعیت نزدیک می‌شوند.

این تصویر که طراحی شماتیک برد اصلی یکی از کارت‌های گرافیک سری AMD Radeon را نشان می‌دهد، به احتمال زیاد به یکی از مدل‌های کاستوم RX 7900XT تعلق دارد که به کارگیری یک پردازنده گرافیکی AMD Navi 31 با هفت چیپلت را تأیید می‌کند. توان مصرفی این کارت با استفاده از کانکتورهای ۸ پین پاور تأمین شده که ۴۵۰ وات برق را منتقل می‌کنند. منبع این اطلاعات توضیح داده که این تصویر، استفاده از کانکتورهای ۱۶ پین 12VHPWR در نسل جدید محصولات AMD را رد نمی‌کند اما تاکنون چیزی از آن مشاهده نشده است.

PCB کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900XT

والوسک همچنین در ادامه تأیید می‌کند که کارت گرافیک RX 7900XT از ۲۴ گیگابایت حافظه GDDR6 برخوردار است. ماژول‌های حافظه این کارت در گروه‌های چهارتایی در اطراف GPU قرار گرفته است. این کارت همچنین به آداپتور ولتاژ ۲۱ مجهز شده که بین GPU، حافظه، SOC و VDDCI تقسیم شده است.

بخوانید  تایید ساخت بازی Iron Man در استودیو موتیو

تاکنون مشخص شده که این کارت از چهار کانکتور نمایشگر برخوردار است. پورت‌های نمایشگر این کارت شامل سه پورت DisplayPort و یک پورت HDMI می‌شود. درحال حاضر اطلاعاتی از استاندارد مورد پشتیبانی این درگاه‌ها وجود ندارد اما به احتمال زیاد از DisplayPort 2.0 و HDMI 2.1 استفاده شده است.

براساس شایعات منتشر شده، کارت گرافیک AMD RX 7900XT از نسخه کامل پردازنده گرافیکی Navi 31 متشکل از ۱۲۲۸۸ پردازنده جریانی، یک واحد GCD و شش واحد MCD است. طبق شنیده‌ها، یک دسته‌ی MCD (دای حافظه) ۹۶ گیگابایت حافظه کش nfinity Cache را برای این کارت به همراه دارد.

لیسا سو در حال رونمایی از کارت گرافیک های سری AMD Radeon RX 6800

AMD پیش از این با نمایش یک دموی کوتاه از گیم‌پلی بازی‌ها در ماه گذشته به رونمایی از معماری RDNA3 پرداخته است. هنوز تاریخ دقیق عرضه کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 7000 اعلام نشده اما با رسیدن پردازنده‌های مبتنی بر معماری Zen4 سری Ryzen 7000 به بازار، اطلاعات بیشتری از زمان دسترسی به نسل جدید کارت‌های گرافیک این شرکت نیز منتشر خواهد شد.



منبع