فاش شدن لاین آپ پردازنده‌های نسل سیزدهمی اینتل Raptor Lake-S

ExtremePlayer در جدیدترین اطلاعات خود، فهرست پردازنده‌های نسل سیزدهمی اینتل موسوم به Raptor Lake-S را به همراه خصوصیات آن منتشر کرد.

منبع این اطلاعات، جزئیات مربوط‌به سرعت کلاک این پردازنده‌ها را ارائه نکرده اما گفته می‌شود که سری غیر K این تراشه‌ها یک گیگاهرتز سرعت کلاک بیس پایین‌تر خواهند داشت. در این بین پردازنده‌های سری Core i7 نیمی از تعداد هسته‌های Efficient مدل‌های رده بالای خود را استفاده می‌کنند که پیکربندی ۱۶ هسته‌ای با حداکثر ۲۴ رشته‌ی این پردازنده‌ها را تشکیل می‌دهد. در این سری هم ۴ مدل مختلف را داریم که نیمی از آن‌ها با توان مصرفی ۶۵ وات روانه بازار می‌شوند.

لاین آپ پردازنده های Raptor Lake-S

براساس پست جدیدی که توسط ExtremePlayer تولید کننده محتوای چینی منتشر شده، اینتل برای عرضه‌ی ۱۴ پردازنده مختلف از نسل سیزدهمی تراشه‌های این شرکت آماده می‌شود که از ۴ تا ۲۴ هسته برخوردار هستند. براساس گزارش‌های منتشر شده، این تراشه‌ها از سه Die استفاده می‌کنند و تنهای سری Core i9 این خانواده به دو کلاستر از هسته‌های بهینه (Efficient) مجهز شدند. ظاهراً این تنها Die جدید در میان پردازنده‌های Raptor Lake است. چهار مدل بر پایه این سیلیکون ساخته شده که 13900K و 13900KF و 13900 و 13900F را شامل می‌شوند. مدل F بدون پردازنده گرافیکی یکپارچه طراحی شده است.

پردازنده‌های Core i5 نسل سیزدهمی نیز به دو بخش سری K با سیلیکون جدید B0 و بخش غیر K با سیلیکون C0 تقسیم می‌شوند که براساس توضیحات HXL نسخه نوسازی شده‌ای از سیلیکون ADL-R در سری Alder Lake است. تراشه‌های میان‌رده و پایین رده‌ی سری Raptor Lake از ۱۴ و ۱۰ و ۴ هسته برخوردار هستند که کندترین مدل آن‌ها Core i3-13100 با ۴ هسته‌ی P و بدون هسته‌ی E خواهد بود.

بخوانید  تریلر بازی Mortal Kombat 1 نمایش داده شد

احتمالاْ این فهرست هنوز تکمیل نشده و تمام پردازنده‌های سری Raptor Lake-S را در بر نمی‌گیرد. برخی مدل‌ها هنوز در اختیار شرکای تجاری اینتل قرار نگرفته و مدل‎هایی مانند Pentium و Celeron نیز در میان آن‌ها دیده نمی‌شود. هرچند انتظار می‌رود این تراشه‌ها نیز با Die پردازنده‌های Alder Lake تولید شوند.



منبع