شکست رکورد ۸ ساله بالاترین فرکانس اورکلاک با پردازنده Core i9-13900K

در ماه اوت سال ۲۰۱۴ بوده که بالاترین فرکانس عملکرد یک CPU دسکتاپ با استفاده از پردازنده‌ی AMD FX 8370 به ثبت رسید. درحالی که فرکانس پیشفرض این CPU در حدود ۴ گیگاهرتز تعیین شده بود، اورکلاک پردازنده‌ی AMD در بالاترین حالت فرکانس ۸۷۲۲.۷۸ را به‌دنبال داشت که تاکنون دست نخورده باقی مانده بود. حالا و بعد از گذشت بیش از ۸ سال از این آزمایش، اینبار رکورد به نام یک پردازنده‌ی اینتل به ثبت رسیده است.

Elmor از وبسایت HWBOT موفق شده تا با ثبت فرکانس ۸۸۱۲.۸۵ مگاهرتز این رکورد را جا‌به‌جا کند. پردازنده Intel Core i9-13900K در این تست روی یک مادربرد ASUS Z790 ROG Maximus APEX و با استفاده از یک سیستم خنک‌کننده مبتنی بر نیتروژن مایع به این فرکانس فوق‌العاده بالا دست پیدا کرده است.

اورکلاک پردازنده i9-13900K اینتل

CPU پرچمدار اینتل و مادربرد Z790 ایسوز

پردازنده Core i9-13900K، سریع‌ترین CPU اینتل از نسل جدید، با رسیدن به فرکانس اورکلاک ۸۸۱۲.۸۵ مگاهرتز رکورد جهانی ۸ ساله‌ای را که قبلاً متعلق به یک پردازنده AMD بود جا‌به‌جا کرد.

به نظر می‌رسید که هیچ یک از تراشه‌های اینتل توان رقابت با فرکانس اورکلاک پردازنده قدیمی AMD از سری FX را نداشتند. اما نسل سیزدهم تراشه‌های تیم آبی موسوم به Raptor Lake اینجا است تا بالاخره این غیرممکن را ممکن کند. همان‌طور که انتظار می‌رود CPU پرچم‌دار این نسل با فرکانس پیشفرض ۵.۸ گیگاهرتز بهترین گزینه برای این کار است.

طی چند ماه گذشته پردازنده Core i9-13900K را در تست‌های متعددی دیدیم و انتظار می‌رفت که شاهد سرعت بسیار بالاتری در تست‌های تحت کنترل و با استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده پیشرفته باشیم. اما شاید انتظار شکستن رکورد جهان را در روز اول دسترسی به این CPU نداشتیم.

بخوانید  کتاب آشپزی رسمی Diablo برای پیش‌سفارش در آمازون در دسترس است

نکته جالب توجه دیگر اینجا است که رکورد فرکانس اورکلاک یک CPU همچنان برای بیش از ۱۲ سال در اختیار یکی از مادربردهای ایسوز خواهد بود. تنها مادربردی که از دیگر تولیدکنندگان در این رده بندی حضور دارد DFI LanParty UT P35 است که به سال ۲۰۱۰ برمی‌گردد.



منبع