شفاف سازی انویدیا در خصوص نگرانی‌های مربوط به توان مصرفی GPUهای نسل جدید

انویدیا با راه‌اندازی یک صفحه پرسش و پاسخ با کاربرها به سؤالات و نگرانی‌هایی که در خصوص توان مصرفی و شرایط لوازم و قطعات مصرفی کارت‌های گرافیک نسل جدید خود مطرح شده، پاسخ می‌دهد.

TGP کارت گرافیک RTX 4090 به‌صورت پیشفرض ۴۵۰ وات اعلام شده است و مدل‌های ۱۶ و ۱۲ گیگابایتی 4080 نیز ۳۲۰ و ۲۸۵ توان مصرفی خواهند داشت. این اعداد موجب شده تا انویدیا حداقل ولتاژ ۸۵۰ و ۷۵۰ و ۷۰۰ وات را برای PSU مورد استفاده برای هریک از این مدل‌ها را در نظر بگیرد. این مقادیر کم و بیش تفاوت زیادی با سری RTX 30 ندارد. ضمن اینکه کارت گرافیک RTX 4080 12GB به‌نوعی همان RTX 4070 این نسل محسوب می‌شود.

تبدیل به سه کانکتور ۸ پین به ۱۶ پین PCIe Gen5

چند شایعه دیگر نیز در این سؤال و جواب‌ها پوشش داده شده که برای اطمینان ۱۰۰ درصدی از نتیجه‌ی آن باید تا زمان دسترسی کاربران به این محصولات صبر کنیم. مورد اول به طول عمر کانکتورهای PCIe 5.0 مربوط می‌شود که به‌صورت رسمی برای ۳۰ بار قطع و وصل کردن تعیین شده است.

منبع تغذیه

پیش از رونمایی رسمی از کارت‌های گرافیک نسل جدید RTX 40 انویدیا، شایعات نگران‌کننده‌ای در خصوص توان مصرفی این محصولات شنیده می‌شد که به‌طور ویژه متوجه AD102، پردازنده گرافیکی پرچم‌دار مورد استفاده در مدل RTX 4090 می‌شود. خوشبختانه بسیاری از جوانب نگران‌کننده این شایعات با واقعیت فاصله داشت و خبری از کارت گرافیک ۹۰۰ واتی شایعه‌شده نیست. هرچند هنوز هم یک مدل 4090Ti بالاتر از این محصول وجود دارد که هر احتمالی را زنده نگه می‌دارد.

بخوانید  CoD: MW2 و فصل 3 Warzone Reloaded - سلاح های جدید و نحوه باز کردن آنها

یکی دیگر از سوالات مربوط‌به طول عمر آداپتورهای ۸ پین به ۱۶ پین PCIe Gen 5 و سازگاری آن‌ها مربوط می‌شود. انویدیا می‌گوید این آداپتورها سازگاری بسیار خوبی با مشخصات استاندارد PCIe Gen 5 (ATX 3.0) دارند و می‌توانند برای GPU تشخیص دهند که ۳ یا ۴ کانکتور ۸ پین به کارت متصل شده تا توان بیشتری را برای اورکلاک آن منتقل کند.

اما شرکت Nvidia با راه‌اندازی یک صفحه پرسش و پاسخ در وبسایت پشتیبانی خود به نگرانی‌هایی از قبیل حداقل ولتاژ مورد نیاز کاربران، طول عمر کانکتورها و سازگاری با منابع تغذیه فعلی جواب داده است. خلاصه امر این است که اگر سیستم شما از یک منبع تغذیه خوب و باکیفیت برخوردار است که حداقل توان مورد نیاز کارت‌های گرافیک جدید انویدیا را تأمین می‌کند، هیچ مشکلی برای شما به وجود نخواهد آمد.

آخرین شایعه مهمی که در این زمینه مطرح شده، به احتمال اُور پاور شدن منابع تغذیه غیر از مدل‌های ATX 3.0 و کانکتورهای جدید ۱۶ پین مربوط است. البته انویدیا می‌گوید در اوایل دوره توسعه تراشه‌های جدید خود با یکی از مدل‌های آزمایشی به چنین مشکلی برخورده، اما این مشکل برطرف شده است. بااین‌حال این نکته نشان می‌دهد که استفاده از یک PSU باکیفیت از یک برند معتبر ضروری به نظر می‌رسد.



منبع