شرکت مایکروسافت: DirectStorage 1.1 به زودی از راه می‌رسد

اوایل امسال بود که مایکروسافت از تکنولوژی DirectStorage 1.0 رونمایی کرد؛ راهکار مورد انتظار گیمرها برای تسریع فرایند لودینگ بازی‌ها که فصل جدیدی را برای پی سی گیمینگ و تجربه‌ی کاربری بازی‌ها در پلتفرم کامپیوتر ایجاد می‌کرد. بااین‌حال DirectStorage 1.0 هنوز مؤثرترین ویژگی خود را به همراه ندارد. ورژن فعلی فقط سرعت بارگذاری بازی‌ها را در حافظه‌های پرسرعت NVMe ارتقا می‌دهد و داده‌ها همچنان برای دکمپرس شدن یا خروج از حالت فشرده به CPU ارسال می‌شوند و سپس به حافظه GPU می‌رسند.

شرکت Microsoft اعلام کرد که SDK این تکنولوژی به‌زودی در اختیار توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی قرار خواهد گرفت و هنوز اشاره‌ای به تاریخ دقیق آن نکرده است. پس تا زمانی‌که اولین بازی با پشتیبانی از این فناوری مشخص شود، باید بیشتر منتظر بمانیم. مگر اینکه مایکروسافت همین حالا هم پشت پرده با تعدادی از این بازی‌سازها همکاری داشته باشد.



منبع

مایکروسافت تأیید کرد که DirectStorage 1.1 با همه کارت‌های گرافیک بازار که از Shader Model 6.0 پشتیبانی می‌کنند، سازگار خواهد بود. بااین‌حال بهترین تجربه‌ی عملکرد آن به پردازنده‌های گرافیکی با DirectX12 Ultimate اختصاص دارد. ضمن اینکه DS1.1 با ویندوز 10 و ویندوز 11 قابل استفاده است، اما به‌دلیل بهینه‌سازی سیستم‌عامل جدید ویندوز در زمینه پشته‌ی ورودی/خروجی‌، از نظر تئوری باید ویندوز 11 برای بهره‌برداری از آن بهتر باشد.

براساس توضیحات شرکت مایکروسافت، DirectStorage 1.1 به خارج کردن CPU از این چرخه می‌پردازد و قابلیت دکمپرس داده‌ها در GPU را معرفی می‌کند. این اتفاق می‌تواند به شکل چشمگیری در بالا رفتن سرعت فرایند مؤثر باشد. پردازنده‌های گرافیکی برای عملیات موازی بهتر بهینه‌سازی شدند و می‌توانند این قبیل کارها را با سرعت به مراتب بیشتری انجام دهند. ضمن اینکه جابه‌جایی داده‌ها از حافظه GPU به GPU کار خیلی ساده‌تر و سریع‌تری است.

بخوانید  تیزر احتمالی Mortal Kombat 12 برای راه اندازی مجدد این سری

مایکروسافت به منظور معرفی قابلیت‌های تکنولوژی جدید خود نمونه‌ای را نشان داده که عملیات دکمپرس GPU را در سمت چپ و استخراج از حالت فشرده در CPU را در سمت راست تصویر نشان می‌دهد. براین اساس به نظر می‌رسد که نه‌تنها زمان این عملیات از ۱.۳۶ ثانیه به ۰.۸ ثانیه کاهش یافته، بلکه میزان استفاده سیستم از CPU نیز از ۱۰۰ درصد به ۱۵.۰۸ درصد رسیده است.

مایکروسافت تأیید کرد که نسخه جدید فناوری دایرکت استوریج با قابلیت دکمپرس کردن داده‌های ورودی به حافظه GPU در محل پردازنده گرافیکی، به‌زودی در اختیار بازی‌سازها قرار خواهد گرفت.