شایعه: کارت های گرافیک RTX 50، بیش از 2 برابر سریعتر از نسل قبلی


Wccftech در مقاله ای به خلاصه ای از شایعاتی که اخیراً در مورد فناوری های کارت گرافیک و مشخصات احتمالی منتشر شده است. GeForce RTX 50 که شامل معماری Blackwell برای فناوری حافظه مورد استفاده است.

نسل جدید پردازنده های گرافیکی NVIDIA GeForce RTX 50 بر اساس معماری تراشه Blackwell طراحی شده است. تاکنون شایعات زیادی در مورد این تراشه ها منتشر شده است و ما سعی می کنیم برخی از قابل اعتمادترین آنها را خلاصه کنیم. جدیدترین شایعات در این زمینه توسط برخی از تک تیبرهای معروف مانند RedGamingTech و Moore’s Law is Dead منتشر شده است. با این حال، از آنجایی که هنوز چند سال تا معرفی کامل معماری بلک‌ول فاصله داریم، این اطلاعات هنوز قطعی نیست و ممکن است در آینده تغییر کند. با این حال، از آنجایی که بسیاری از منابع مشهور این موارد را ذکر کرده اند، می توان با اطمینان بیشتری در مورد آنها صحبت کرد.

بر اساس اطلاعاتی که قبلاً دریافت کرده ایم، می دانیم که Blackwell نام رمز معماری نسل بعدی پردازنده گرافیکی انویدیا است که قرار است پس از سری Hopper معرفی شود. البته برخلاف خانواده هاپر، سری بلک ول علاوه بر پردازنده های کلاس GB100 جایگزین مدل هایی مانند GB102 برای بخش مصرف کننده خواهد شد.

علاوه بر این، شایعه شده است که معماری انویدیا بلک ول است در سال 2024 و همزمان با CG 2024 و پس از رونمایی از محصولات کلاس سرور، گرافیک اصلی را معرفی خواهد کرد GeForce خواهد رفت.

شایعاتی در مورد برتری دو برابری RTX 50 نسبت به RTX 40 وجود دارد

با توجه به جزئیات این سوال، حفظ یک رویکرد یکپارچه در طراحی پردازنده‌های گرافیکی بلک‌ول ضروری است. و محصولات بیایید GeForce RTX 50 را شروع کنیم. کانال YouTube Moore’s Law is Dead گفته است که به دلیل سطح دستاوردهای AMD با پردازنده های گرافیکی Navi 31 با معماری RDNA 3، انویدیا هیچ نگرانی در مورد استراتژی این شرکت در طراحی چیپلت های نسل بعدی خود ندارد. بنابراین انتظار می رود تیم سبز همچنان از فرمت یکپارچه یا یکپارچه در تراشه های جدید خود استفاده کند و تمرکز بیشتری بر عرضه به موقع و کافی این محصولات داشته باشد. Kopite7kimi همچنین سال گذشته فاش کرد که پردازنده های بلک ول از یک تراشه جاسازی شده در طراحی خود استفاده خواهد کرد.

بخوانید  نبردهای جنگ جهانی اول در تریلر رونمایی از بازی The Great War: Western Front

اما یک سری شایعات نیز در رابطه با مشخصات احتمالی کارت گرافیک RTX 50 منتشر شده است که اکثر آنها توسط RedGamingTech ارائه شده است. بنابراین گفته می‌شود که تراشه‌های بلک‌ول تغییر قابل‌توجهی در معماری هسته‌های CUDA ایجاد می‌کنند، اما اینطور نیست که معماری این تراشه‌ها به طور کامل تغییر و اختراع شده باشد. واحدهای SM تراشه‌های گرافیکی بلک‌ول ساختار جدیدی خواهند داشت و بهینه‌سازی‌ها و اضافات دیگری به واحدهای سخت‌افزاری Ray/Path Tracing و Denoising اضافه خواهند شد.

شایعاتی که به گرافیک نسل بعدی بلکول نسبت داده می شود

با توجه به پیشرفت دستاوردهای انویدیا در بکارگیری Path Tracing در بازی های AAA، می توان انتظار داشت که انویدیا قدرتمندترین پایه سخت افزاری را برای این منظور فراهم کند. شاید حتی واحدهای RT با نسخه پیشرفته تر PT جایگزین شود.

از طرفی انتظار می رود محصولات بلک ول از حافظه GDDR7 استفاده کنند. البته تراشه‌های حافظه GDDR6X هنوز جای پیشرفت دارند، اما GDDR7 می‌تواند بهینه‌سازی بهتری برای آن به ارمغان بیاورد و قطعاً انتخاب بهتری خواهد بود. سامسونگ در حال حاضر روی یک حافظه DRAM جدید GDDR6W کار می کند که عملکرد بهتر و ظرفیت بیشتری را ارائه می دهد. از سوی دیگر، انویدیا از پردازنده های گرافیکی HBM سامسونگ در تراشه های HPC و AI خود استفاده می کند.

Kopite7kimi همچنین به امکان رابط گذرگاه 512 بیتی در بین نسخه های مختلف این نسل اشاره کرد. آخرین باری که GTX 285 از این رابط استفاده کرد در سال 2009 بود. اکنون از آنجایی که گرافیک قدرتمند بلک ول از این رابط استفاده می کند، می توان پهنای باند 2 ترابایت بر ثانیه با سرعت 36 گیگابیت بر ثانیه را برای آنها تصور کرد.

بخوانید  حذف قیم مکس یک تصادف بود

شایعاتی که به گرافیک نسل بعدی بلکول نسبت داده می شود

از دیگر مشخصاتی که به سری GeForce RTX 50 نسبت داده می شود، باید به استفاده از رابط PCIe Gen 5 با سرعت بالای ۳ گیگاهرتز اشاره کرد. تراشه GB102 که احتمالا پرچمدار سری بازی این محصولات خواهد بود، دارای 144 واحد SM و 96 مگابایت حافظه کش L2 خواهد بود. مجهز باشد که متفاوت از AD102 آن را ندارد، اما تغییرات اعمال شده بر روی بسترهای آن تاثیر زیادی در بهبود عملکرد آن خواهد داشت.

در نهایت باید گفت که می توان انتظار بهبود ۲ برابری دیگر نسبت به سری آدا را داشت. در این نسل با محصولاتی مانند RTX 4090 ارتقای قابل توجهی نسبت به نسل قبل ارائه کرد. با این حال، باید منتظر ماند و دید که انویدیا چه چیزی را برای جامعه بازی‌ها به ارمغان می‌آورد.