سونی: رسیدن به سطح رقابت با گیم پس چند سال زمان می‌برد

سونی در ادامه‌ی پاسخ خود خاطر نشان کرده که گیم پس در طول ۵ سال گذشته تقریباً ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار جهانی سرویس‌های اشتراکی را در اختیار گرفته که این سهم در برخی کشورها مثل برزیل تا ۷۰ تا ۸۰ درصد نیز می‌رسد. لذا این مسئله باعث می‌شود تا ایجاد یک رقیب هم سطح برای رقابت با محبوبیت سرویس مایکروسافت حتی باوجود سرمایه‌گذاری بیشتر چند سالی طول بکشد.

درحالی که به نظر می‌رسد سونی در اینجا درحال انتقاد از سرویس گیم پس بوده، قبلاً همچنین دیدگاهی را از مقامات این شرکت سراغ داریم. هیروکی توتوکی، مدیر امور مالی سونی بعد از معرفی سرویس پلی استیشن پلاس جدید گفته بود که «نگرانی ما، کاهش احتمالی سرمایه‌گذاری روی توسعه بازی‌های AAA پلی استیشن 5 است که به‌دلیل عرضه این بازی‌ها روی سرویس‌های اشتراکی صورت می‌گیرد. مسئله‌ای که می‌تواند مستقیماً روی کیفیت بازی‌های فرست پارتی پلی استیشن تأثیرگذار باشد.»

ایکس باکس گیم پس آلتیمیت / Xbox Game Pass Ultimate

قرارداد خرید بزرگ اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت هم‌اکنون در نهادهای نظارتی مختلفی از سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفته و به‌تازگی نهاد نظارتی برزیل نیز تمامی اسناد مربوط‌به فرایند بررسی و ارزیابی این معامله را به‌صورت آنلاین در دسترس قرار داده که شامل پاسخ طرف‌های دیگر مرتبط با این پرونده از جمله شرکت سونی، یوبیسافت، برادران وارنر و موارد دیگر می‌شود. یکی از موضوعات مورد بررسی، سرویس ایکس باکس گیم پس است که طبق آخرین آمار بیش از ۲۵ میلیون نفر مشترک فعال دارد.

اما نکته جالب توجه این اسناد، پاسخ سونی به تأثیر بازی‌ها و نتایج سیاست‌هایی است که ازطریق این سرویس سایر رقبا را درگیر می‌کند. براین‌اساس، ابتدا اینطور به‌نظر می‌رسد که سرویس‌های اشتراکی درحال رقابت با بازی‌هایی هستند که با یک بار پرداخت هزینه توسط کاربران خریداری می‌شوند. بااین‌حال، گفته می‌شود که هزینه اولیه پایین این سرویس‌ها ممکن است برای ناشرانی که به‌دنبال جبران سرمایه‌گذاری خود ازطریق فروش این بازی‌ها هستند، زیان بار و «ضد رقابتی» باشد. همچنین این شرایط می‌تواند در آینده به کاهش کیفیت بازی‌های منجر شود که به ضرر مشتریان تمام می‌شود.

بخوانید  یکی از سازندگان ابزار تقلب Destiny 2 به پرداخت 4 میلیون دلار به Bungie محکوم شد.
اسناد و مدارک جدیدی که از ارزیابی خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت در نهادهای نظارتی منتشر شده، رویکرد سونی در قبال سرویس ایکس باکس گیم پس را نشان می‌دهد.

عرضه بازی‌های فرست پارتی سونی از زمان عرضه کنسول PS5 کاملاً موفقیت آمیز بوده اما پلی استیشن به‌طور قطع گیم پس را یک رقیب بزرگ برای خود می‌داند. باید دید که خریدهای بزرگ مایکروسافت در ادامه چه تأثیری روی وضعیت گیم پس خواهند گذاشت. البته سونی سعی دارد تا با متقاعد کردن نهادهای نظارتی مبنی بر بی‌رقیب بودن بازی‌های Call of Duty، جلوی بهره‌برداری انحصاری از بازی‌های محبوب اکتیویژن بلیزارد را بگیرد.



منبع