ریلود سی و ششم: مروری بر مجموعه بازی های دد اسپیس

تماشا در یوتیوب



منبع

در این قسمت از برنامه ریلود اما در کنار تجربه نسخه اول از مجموعه بازی‌های دد اسپیس، به روایت تاریخچه شکل‌گیری و بررسی نسخه‌های مختلف این بازیِ ترسناک نیز می‌پردازیم. 

اولین نسخه از بازی‌های دد اسپیس، که به‌سال ۲۰۰۸ میلادی روانه بازار می‌شود، طبق ادعای سازندگان با الهام کامل از بازی رزیدنت چهار ساخته شده بود. البته که در این بازی، بازیکنان به‌جای دهکده‌ای دور‌افتاده‌ در اسپانیا یا قلعه‌هایی دهشتناک، عازم فضای مرده‌ی کهکشانی می‌شدند و باید با موجوداتی بیگانه با نام نکرومورف سروکله می‌زدند. باوجود زاویه دوربین و سیستم هدف‌گیری بازی که عین به عین از بازی رزیدنت چهار می‌آمد اما، به‌لطف طراحیِ جدید دشمنان این بازی، سیستم اکشن دد اسپیس ویژگی‌های منحصربه‌فردی برای خود نیز داشت؛ به بیان دیگر، برای کشتن نکرومورف‌های بازی‌های دد اسپیس، باید از استراتژی‌های متفاوتی نسبت به آن‌چه برای نابودکردن زامبی‌های رزیدنت به‌کار می‌بردید، استفاده می‌کردید. همین امر هم، در کنار ترسناک‌بودن بیش از حد بازی، در نهایت باعث استقبال گیمرها از اولین نسخه از بازی‌های دد اسپس می‌شود. با دیدن موفقیت اولین نسخه، الکترونیک‌آرتز دستور ساخت دنباله‌ای بر این بازی را صادر می‌کند. به این ترتیب و بعد از عرضه چند نسخه فرعی بر مجموعه بازی‌های دد اسپیس، درنهایت و در سال ۲۰۱۱، دومین نسخه اصلی از این مجموعه بازی هم روانه بازار می‌شود. نسخه دوم اما در کنار تکرار موفقیت نسخه اول، داستان بازی را تاحد زیادی تکمیل می‌کند و در ارائه تجربه‌ای ترسناک و به‌یادماندنی، حتی از نسخه قبلی بازی هم پیشی می‌گیرد. البته که تمام این موفقیت‌ها، با رسیدن به‌سال ۲۰۱۳ و عرضه سومین و آخرین نسخه اصلی از بازی‌های دد اسپیس، با پایان تلخی مواجه می‌شود.

بخوانید  پیش‌سفارش‌های Metroid Prime Remastered Physical Edition فعال هستند

با رسیدن به سال ۲۰۰۵ میلادی و عرضه چهارمین نسخه از مجموعه بازی‌های رزیدنت ایول، محصول استودیوی ژاپنی کپکام، انقلابی در صنعت بازی‌های ویدیویی شکل می‌گیرد. زاویه دوربین جدید و سیستم هدف‌گیری منحصر به‌فرد این بازی، نظر بسیاری از بازی‌سازان آن دوره و زمانه را به‌خود جلب می‌کند و به همین دلیل چیزی نمی‌گذرد که سیل بازی‌های اکشنِ سوم‌شخص که از همان فرمول آشنای رزیدنت چهار تبعیت می‌گردند، به‌راه می‌افتد. یکی از اولین‌ استودیوهایی که سراغ ساخت بازی با این فرمول جدید می‌رود اما الکترونیک‌آرتز بوده است.

در این قسمت از برنامه ریلود سراغ یکی از بازی‌های ماندگار در سبک وحشت و بقا، یعنی مجموعه پرطرفدار Dead Space رفتیم و تاریخچه شکل‌گیری این مجموعه را با هم مرور کردیم.

الکترونیک‌آرتز که از همان زمان عرضه نسخه اول بازی هم به‌دنبال افزایش فروش آی‌پی جدید خود بوده، درنهایت و با ایجاد تغییرات بسیار در نسخه سوم بازی، درجهت هرچه عامه‌پسند‌تر کردن آن، این مجموعه محبوب را با پایانی نه‌چندان موفق روبه‌رو می‌کند. نسخه سوم از بازی‌های دداسپیس، جدای از تغییرات سیستم مبارزاتی و اکشن بازی، که بیشتر این نسخه را شبیه به عناوینی مانند بازی‌های گیرزآووار کرده بود، دیگر حتی آن‌طور که باید و شاید ترسناک هم به‌حساب نمی‌آمد. فروش بسیار پایین این نسخه، درنهایت الکترونیک‌آرتز را وادار به‌کنار گذاشتن این آی‌پی، برای زمانی نامعلوم می‌کند.