رونمایی از PCB کارت گرافیک RTX 4090 Founders Edition

انویدیا درنهایت مدعی شده که طراحی Founders Edition کارت‌های گرافیک این شرکت از فن‌های بزرگتری نسبت به نسل قبل برخوردار هستند و این امر به‌تنهایی موجب بهبود ۲۰ درصدی جریان هوا در بدنه این کارت‌ها شده است. موردی که هنوز در تصاویر رسمی این سری از محصولات انویدیا دیده نشده، نحوه طراحی هیت سینک این کارت‎‌ها و فریم ارتقایافته آن است. همچنین هنوز تصویری از محفظه بخار و پلیت پایه‌ی بازطراحی شده‌ی این کارت نشان داده نشده است.

انویدیا قرار است کارت گرافیک RTX 4090 را از تاریخ ۱۲ اکتبر روانه بازار کند. تاکنون فقط یک سایت مستقل دریافت یک نسخه از مدل Founder’s Edition این کارت را تایید کرده است.



منبع

براساس توضیحات انویدیا، کارت گرافیک RTX 4090 از ۳+۲۰ فاز معماری GPU و حافظه برخوردار است که مدیریت ولتاژ بهتری را ارائه می‌کنند. این امر باعث می‌شود تا گردش انرژی در مقایسه با نسل‌های قبل محدودتر شود. علاوه‌بر این، این کار احتمال خاموش شدن منبع تغذیه به‌دلیل افزایش ناگهانی جریان برق را کاهش می‌دهد. انویدیا در این خصوص تأیید کرده که برای استفاده از این کارت لزوما نیاز به استفاده از یک منبع تغذیه ATX 3.0 نیست.

در نگاه اول، PCB کارت گرافیک پرچم‌دار جدید انویدیا دقیقا شبیه به مدل Founders Edition کارت گرافیک RTX 3090 Ti به نظر می‌رسد. البته چند تغییر جزئی وجود دارد که شامل جا‌به‌جایی خازن‌ها یا عدم وجود NVLink در مدل RTX 40 می‌شود. بااین‌حال، پیکربندی حافظه GDDR6X و VRMها بدون تغییر باقی مانده است.

PCB کارت گرافیک GeForce RTX 4090 Founders Edition

انویدیا در جریان برنامه RTX 40 Editors Day از طراحی PCB کارت گرافیک پرچم‌دار RTX 4090 Founders Edition با پردازنده گرافیکی AD102 رونمایی کرد.

بخوانید  The Simpsons Hit & Run Remake: طراح می گوید: «من دوست دارم آن را ببینم

شرکت Nvidia در جریان نمایش تصاویر رسمی مربوط‌به PCB کارت گرافیک RTX 4090 توضیحاتی را در خصوص مدیریت تبدیل انرژی بهتر این کارت نسبت به نسل قبل ارائه کرد. انویدیا تأیید می‌کند که PCB کامپکت انویدیا برای طراحی سه‌اسلاته‌ی کارت گرافیک RTX 4090، تعداد استیج‌های توان یکسانی نسبت به RTX 3090 Ti دارد. همچنین این اولین باری است که انویدیا اقدام به نمایش عمومی پردازنده گرافیکی AD102 می‌کند.

PCB کارت گرافیک GeForce RTX 4090 Founders Edition

استیج های انرژی PCB کارت GeForce RTX 4090 Founders Edition

تیم سبز در ادامه به تشریح جزئیات پردازنده گرافیکی AD102 در کارت گرافیک RTX 4090 پرداخت و خاطر نشان کرد که این GPU از ۷۶.۳ میلیارد ترانزیستور تشکیل شده است و حداکثر ۱۸۴۳۲ هسته CUDA را به‌صورت فعال در اختیار دارد که مربوط‌به 4090 نمی‌شود. AD102 از ۵۷۶ هسته تنسور و ۱۴۴ هسته RT برخوردار است و در ساختار خود از ۱۹۲ واحد ROP بهره می‌برد.

اما PCB این کارت از نظر طراحی کانکتور PCIe Gen 12+4-pin (12VHPWR) نیز دچار تغییراتی شده که باعث می‌شود در زمان اورکلاک GPU حداکثر ۶۰۰ وات توان مصرفی را روانه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی آن کند. تاکنون تمامی شرکای تجاری انویدیا TDP پیشفرض ۴۵۰ وات را برای این کارت تایید کردند، اما برخی از آن‌ها همچنان به مقادیر بالاتر آن با تنظیمات BIOS دوگانه اشاره می‌کنند. قبلا هم اعلام شده بود که حداکثر TGP مجاز این کارت ۶۰۰ وات خواهد بود، اما مشخص نیست که چند کارت با چنین محدودیتی مواجه باشند. انویدیا می‌گوید که با استفاده از آداپتور ۳ کانکتور ۸ پین یا ۴ کانکتور ۸ پین به ۱۶ پین می‌توان از هر منبع تغذیه‌ای برای تأمین توان مصرفی این کارت استفاده کرد.

بخوانید  The Switch Hori Split Pad Compact Is On Sale At Its Lowest Price Ever