رونمایی از کارت گرافیک رده پایین و ۴ گیگابایتی اینتل ARC A310

درحالی که انویدیا و AMD درحال معرفی محصولات رده بالا و قدرتمند خود از نسل جدید کارت‌های گرافیک گیمینگ هستند، به عقیده اینتل هنوز جای خالی یک کارت گرافیک ضعیف و ۴ گیگابایتی به نام Arc A310 احساس می‌شود. اینتل با معرفی محصول جدید خود تأیید کرده که این کارت از ۶ هسته Xe-Core برخوردار است و پردازنده گرافیکی آن درواقع نسخه cut-down تراشه ACM-G11 محسوب می‌شود که با ۴ گیگابایت حافظه GDDR6 در یک رابط گذرگاه ۶۴ بیت همراه شده است.

کارت گرافیک رده پایین جدید اینتل از نظر توان مصرفی تفاوتی با A380 ندارد و ۷۵ وات برق مصرف می‌کند. این کارت با پشتیبانی از PCIe Gen5 4.0 x16 معرفی شده، اما باتوجه به اینکه A380 هم محدود به ۸ لاین PCIe Gen5 است، این امر بعید به نظر می‌رسد.

مشخصات کارت گرافیک ARC A310

سرعت کلاک پردازنده گرافیکی ARC A310

اینتل در ادامه فرایند معرفی کارت‌های گرافیک دسکتاپ سری Arc از مدل رده پایین A310 رونمایی کرد که چندان مناسب کاربری گیمینگ نیست و هم‌سطح محصولات رده پایین سری Turing انویدیا قرار می‌گیرد.

علاوه‌بر این در خصوص سرعت کلاک تراشه گرافیکی A310 نیز سؤالاتی وجود دارد. در شرایطی که A310 با سرعت ۲۱۰۰ مگاهرتز در فهرست مشخصات منتشرشده قرار گرفته، جایی دیگر به فرکانس ۲۰۰۰ مگاهرتزی آن اشاره شده و نیاز است تا اینتل در اینباره شفاف‌سازی کند. هرچند ممکن است دو نسخه از این کارت وجود داشته باشد.

اینتل عرضه این GPU را برای سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی کرده است. شرکت Intel پیش از این تنها تاریخ عرضه کارت گرافیک ۳۲۹ دلاری Arc ‘A7’ 770 را به‌صورت دقیق برای ۱۲ اکتبر تعیین کرد. هنوز اطلاعات رسمی درباره قیمت یا تاریخ دقیق دسترسی به A750 و A580 و البته A310 منتشر نشده است.

بخوانید  انتشار تریلر معرفی مستند Hideo Kojima: Connected Worlds



منبع

کارت گرافیک A310 اینتل با سیستم‌های خنک‌کننده سبکی همراه است که بیشتر در مدل‌های پیش از تولید نهایی دیده می‌شوند. باتوجه به مشخصات ضعیف این کارت بعید به نظر می‌رسد که در آینده مدل A350 را ببینیم؛ مدلی که با همان ۶ هسته Xe-Core در شایعات دیده شد و انتظار می‌رفت که A310 از ۴ هسته برخوردار باشد.