رفع مشکل صفحه قرمز مرگ در ویندوز 10

آخرین نسخه BIOS یا UEFI را برای سیستم رایانه خود از وب سایت سازنده تهیه کنید (مطمئن شوید که فایل دانلود شده دارای پسوند اجرایی exe است). متأسفانه، ما نمی توانیم پیوندی در این مورد به شما ارائه دهیم. زیرا فایل های آپدیت سیستم های مختلف با برندهای مختلف متفاوت است.

به طور کلی، تمام خطاها در یک سیستم ناشی از ناتوانی رایانه در پردازش اطلاعات خاص در یک زمان خاص است. مشکل صفحه قرمز مرگ ویندوز 10 اغلب هنگام بازی، تماشای فیلم، به‌روزرسانی نسخه ویندوز و غیره رخ می‌دهد که ممکن است نتیجه هر یک از مشکلات زیر باشد:

  • رانندگان سابق
  • خرابی درایور گرافیک
  • مشکلات بایوس
  • پیکربندی نادرست برخی از نرم افزارها
  • خرابی سخت افزار

UEFI (رابط سیستم عامل یکپارچه توسعه پذیر) به سادگی یک بایوس ارتقا یافته است. برخی از سخت افزارها مانند واحد پردازش گرافیکی (GPU) برای عملکرد بهتر نیاز به به روز رسانی نرم افزاری دارند. برخی از آنها گاهی اوقات به کمی بهینه سازی در BIOS یا UEFI نیاز دارند. نتیجه این بهینه سازی برای سخت افزارهای خاص مانند کارت گرافیک، عملکرد و عملکرد بایوس یا UEFI سیستم را مختل کرده و مشکلاتی را ایجاد می کند.

از زمان انتشار نسخه 10، ویندوز به عنوان ناپایدارترین سیستم عامل موجود شهرت بدی داشته است. البته این موضوع برای همه نسخه های ویندوز صادق نیست. اما این سیستم عامل در دوره های مختلف با مشکلات زیادی مواجه شده است. پیام های خطای ویندوز معمولاً وضعیت نگران کننده صفحه آبی مرگ (BSoD) را به ما نشان می دهد. از سوی دیگر، پدیده دیگری به نام صفحه قرمز مرگ (RSoD) وجود دارد که با توجه به تجربه و سابقه رنگ قرمز در ذهن ما به نظر می رسد تهدیدکننده تر از آبی باشد. صفحه قرمز مرگ کمتر از همتای آبی آن رایج است. اما هر بار که این اتفاق می افتد، به معنای مشکل سخت و جدی تر از صفحه آبی مرگ است. اگر خیلی بدشانس باشید ممکن است در این موقعیت قرار بگیرید. در ادامه به چند نکته و رفع مشکل در این زمینه می پردازیم.

بخوانید  بازی Cyberpunk 2077 میزبان برخی از ویژگی های گیم پلی جدید هیجان انگیز است
هر پروژه ای را در هر برنامه ای که دارید ذخیره کنید و بایوس یا فایل اجرایی ارتقاء UEFI سیستم خود را که از سایت سازنده دانلود کرده اید اجرا کنید.

نکات بسیار مهم:

  • در حین ارتقا سیستم خود را خاموش نکنید.
  • اگر در مورد به روز رسانی رابط BIOS یا UEFI سیستم خود شک دارید و نگران هستید. این کار را انجام ندهید یا از کمک حرفه ای استفاده نکنید.
  • قبل از انجام به‌روزرسانی BIOS/UEFI از رایانه خود، از جمله فایل‌ها، پوشه‌ها و سیستم، نسخه پشتیبان تهیه کنید.

راه حل دوم – حذف تنظیمات اورکلاک

اورکلاک (به معنای افزایش فرکانس پردازنده و کارت گرافیک) کار ساده و آسانی نیست که بتوانید تصور کنید با انجام آن سرعت سیستم شما چند برابر شود. به عنوان یک توصیه ساده و کلی باید گفت که اورکلاک نیاز به دانش فنی زیادی در زمینه سخت افزار به خصوص انواع و نسل های پردازنده و گرافیک دارد. بنابراین بهتر است با تغییر و اصلاح تنظیمات پیش فرض قطعه مورد نظر در بایوس یا استفاده از نرم افزارهای مخصوص، اورکلاک را شروع کنید.

اورکلاک با تغییر نرخ به روز رسانی سخت افزار، فاکتور یا ولتاژ، عملکرد سیستم را بهبود می بخشد. این تغییرات باعث می شود که پردازنده (CPU) یا واحد پردازش گرافیکی (GPU) گرمای بیشتری تولید کند و گاهی اوقات باعث آسیب دائمی به سخت افزار می شود.

ارتقاء رابط BIOS یا UEFI به معنای پاک کردن آن و نصب نسخه جدید است و اگر در حین ارتقا با مشکلی مواجه شدید، ممکن است کل سیستم شما را به قیمت تمام کند. پس برای انجام این کار نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • برای لپ‌تاپ، مطمئن شوید که شارژ کامل یا حداقل 80 درصد است.
  • برای سیستم دسکتاپ، اطمینان حاصل کنید که برق در طول ارتقا قطع نمی شود.
بخوانید  آژانس راتین، استاد بازاریابی دیجیتال

بنابراین اگر در ویندوز 10 با ارور Red Screen of Death مواجه شدید، حذف تنظیمات اورکلاک در بایوس را می توان یکی از راه حل های کاربردی دانست. هنگامی که این اتفاق می افتد، پس از خنک شدن سیستم، به سادگی تمام تنظیماتی که انجام داده اید را به مقادیر پیش فرض خود بازنشانی کنید و می توانید دوباره از سیستم خود استفاده کنید.

اگر نمی دانید که آیا سیستم شما اورکلاک شده است یا خیر، احتمالاً اینطور نیست. برای اطمینان می توانید از Task Manager استفاده کنید. برای این کار با فشردن سه کلید Ctrl + Shift + Esc این برنامه را اجرا کنید. سپس به منوی Performance رفته و سرعت CPU سیستم را بررسی کنید. اگر سرعت نمایش داده شده از مقدار استاندارد نمونه شما بیشتر باشد، سیستم شما اورکلاک شده است و باید به بایوس یا UEFI سیستم خود بروید و تنظیمات پیش فرض را بازیابی کنید.

پس از دانستن عواملی که می تواند منجر به این مشکل شود، راه حل هایی برای رفع صفحه قرمز مرگ در ویندوز 10 خواهیم آموخت.

راه حل اول – رابط کاربری BIOS یا UEFI سیستم خود را به روز کنید

از طرف دیگر، اگر از قبل مشکلی وجود داشته باشد، سخت افزار معیوب باید حذف شود. در این حالت و اگر دائماً با خطای سیستم مواجه هستید، ارتقاء رابط کاربری BIOS یا UEFI بهترین کار است.