دنیای D&D در حال حاضر در آتش است و جادوگران ساحل فقط می توانند خودشان را سرزنش کنند.


وقتی نوبت به دنیای RPG های رومیزی می رسد، Dungeons & Dragons و سپس هر چیز دیگری وجود دارد. در واقع، تسلط بر بازار Dungeons & Dragons به قدری کامل است که می‌توانید استدلال کنید که اکثر گیمرهای D&D حتی متوجه وجود جایگزینی مشابه Pokemon و تقلیدکنندگان آن نمی‌شوند.

با این حال، در هفته‌های اخیر، Wizards of the Coast، مالک برند D&D تقریباً هر کاری که می‌تواند برای تمجید و عقب راندن بازیکنان و شرکای حامی آن انجام داده است – و طبق یک گزارش، ظاهراً موجی از اشتراک های لغو شده طول کشید تا در نهایت شرکت را متقاعد به عقب نشینی کند. بنابراین منشأ این درگیری چه بود و چرا بسیاری از طرفداران وفادار D&D مایل بودند به رقبای کمتر شناخته شده ای مانند Pathfinder و 13th Age بروند؟ طبق معمول، این به پویایی پول و بازار مربوط می شود، و برای بسیاری از بازیگران D&D ممکن است این موضوع خیلی کم و دیر باشد.

آغاز فروتن

زمانی که Dungeons & Dragons در سال 1974 معرفی شد، اولین بازی نقش آفرینی رومیزی تجاری در دسترس جهان بود و از این شروع به بهترین نحو استفاده کرد. اگرچه برخی چیزها در طول سال‌ها تغییر کرده‌اند، D&D همیشه از سهم بازار گسترده‌ای برخوردار بوده است و نسخه پنجم آن (اکنون تقریباً یک دهه از عمر آن می‌گذرد) بیشترین رونق محبوبیت را در تاریخ محترم بازی داشته است. اواخر سال گذشته، زمانی که Wizards of the Coast ادامه 5e را با عنوان “One D&D” اعلام کرد، برخی از طرفداران نگران بودند که Wizards رویکرد انحصاری تری برای اجازه دادن به محتوای D&D شخص ثالث برای ایجاد درآمد بیشتر برای مادر Society اتخاذ کرده است. هاسبرو.

توافقنامه کلیدی که رابطه بین Wizards of the Coast و سازندگان محتوای شخص ثالث را تعریف می‌کند، مجوز بازی باز (OGL) نامیده می‌شود و در مرکز این بحث قرار دارد. در بیشتر تاریخ D&D، شرکت‌های شخص ثالث مجاز به ایجاد حالت‌ها، هیولاها و سایر محتوای غیررسمی برای مجموعه قوانین فعلی D&D بدون پرداخت هزینه مجوز یا هر گونه غرامت دیگری به ویزاردز بوده‌اند. با این حال، زمانی که رسانه ها دوست دارند کمیک در پاسخ به این شایعات با Wizards of the Coast تماس گرفت، ویزاردز گفت که OGL با قوانین One D&D که فقط شعله های درگیری را شعله ور می کند “به تکامل خود ادامه خواهد داد”.

بخوانید  مایکروسافت: بازار VR در حال حاضر بسیار کوچک است
این مجموعه تاس با نسخه محدود سالگرد مهمی را برای D&D رقم زد.
این مجموعه تاس با نسخه محدود سالگرد مهمی را برای D&D رقم زد.

جنجال واقعا از زمانی شروع شد که io9 گزارش شده است در پیش نویس فاش شده یک OGL جدید. این معامله که «OGL 1.1» نامیده می‌شود، OGL اصلی را «لغو مجوز» می‌کند، محدودیت‌های جدید متعددی را بر محتوای جدید شخص ثالث اعمال می‌کند و شرکت‌ها را ملزم می‌کند که ۲۵ درصد حق‌الامتیاز به Wizards of the Coast از کل درآمد، بیش از ۷۵۰,۰۰۰ دلار برای هر نفر بپردازند. -برند سال این پروژه بلافاصله با واکنش منفی جهانی از طرف گیمرها و شرکت های شخص ثالث مواجه شد که آن را به عنوان قدرت گرفتن توسط بزرگترین بازیکن در فضا محکوم کردند.

واکنش متقابل

طولی نکشید که جامعه رومیزی به نیات شگفت انگیز جادوگران ساحل پاسخ داد. گروهی از ناشران شخص ثالث این را اجرا کرده اند #OpenDND کمپین، که پروژه جادوگر را تلاشی برای “برچیدن” صنعت رومیزی نامید. این نامه سرگشاده رفتار ویزارد را «ضد رقابتی» و «انحصاری» توصیف کرده است. او همچنین گفت که پروژه OGL برای “درهم شکستن مشاغل کوچک” طراحی شده است که تنها کسری از اندازه جادوگران ساحل هستند که بیش از یک میلیارد دلار درآمد در سال 2021 داشته است.

اگرچه تنها تعداد کمی از شرکت‌ها محتوای D&D کافی برای واجد شرایط بودن برای پرداخت حق امتیاز کسب می‌کنند، OGL پیشنهادی بسیاری از مقررات منفی دیگر را معرفی کرده است که حتی پست‌ترین علاقه‌مندان را هم دلسرد می‌کند. برای یکی، شامل زبانی بود که به ویزاردز مجوز استفاده از محتوای D&D شخص ثالث را برای هر هدفی بدون پرداخت هزینه به سازنده می داد. پیشنهاد “غیر مجاز” OGL قبلی، در صورت اجرا، صدها ماژول قدیمی و مجموعه قوانین را در معرض خطر قانونی قرار می داد. این امر برای شرکت هایی مانند Paizo، ناشر Pathfinder، که احتمالاً تلاش Wizard برای لغو قرارداد را در دادگاه به چالش می کشد، دردسرهای بزرگی ایجاد می کرد.

قبل از اینکه ویزاردز بتواند پاسخ خود را به این افشاگری کند، بسیاری از ناشران برجسته‌تر RPG رومیزی از سیاست‌های گسترده‌ای رونمایی کردند. مطبوعات کوبولدیکی از محبوب‌ترین تولیدکنندگان شخص ثالث ماژول‌های 5e، اعلام کرده است که مجموعه‌ای از قوانین فانتزی باز و «بدون اشتراک» خود را ایجاد خواهد کرد تا از درهم‌تنیدگی بیشتر با تصمیم‌های غیرمحبوب جادوگران جلوگیری کند. مت کولویل، خالق محتوای معروف 5e گفت که سیستم خود را نیز ایجاد خواهد کرد. در نهایت تعدادی از شرکت های بزرگ RPG به رهبری Paizo مجوز Open RPG Creative را اعلام کردند CROکه قرار است به طور دائم و غیرقابل برگشت جایگزین OGL قدیمی شود.

بخوانید  شایعه: عرضه ۹ نقشه از Titanfall برای بازی Apex Legends

عکس العمل در برابر واکنش

Wizards of the Coast سرانجام در اواسط ژانویه به این جنجال پاسخ دادند. با این حال، در حالی که او بیانیه تمام پایگاه های شرکت را پوشاند، او نتوانست آتش را خاموش کند، بلکه برعکس. در پستی در D&D Beyond، ویزاردز اعتراف کرد که پروژه OGL واقعاً مشروع است و این پروژه جدید به دلیل تمایل به حمایت از سازندگان محتوا و طراحان به جای “تجارت بزرگ” که معیاری آشکار برای Paizo و امثال او است، انجام شده است.

این بیانیه همچنین تمایل به حذف محتوای D&D را از “محصولات منفور و تبعیض آمیز” و همچنین بستن آنهایی که سعی در ایجاد بازی های بلاک چین D&D و NFT دارند، نشان می دهد. در حالی که هر دوی این حرکت‌ها به طور گسترده توسط جامعه رومیزی موجود پشتیبانی می‌شوند، به طور گسترده به عنوان پرده‌ای برای رفتار سودجویانه ویزاردز دیده می‌شوند.

بازی‌های محبوب D&D مانند سری Baldur's Gate محبوبیت بازی رومیزی را افزایش داده‌اند.
بازی‌های محبوب D&D مانند سری Baldur’s Gate محبوبیت بازی رومیزی را افزایش داده‌اند.

Wizards of the Coast فراتر رفت و گفت که OGL جدید حاوی هیچ یک از مفاد بحث برانگیز پروژه، از جمله ساختار حق امتیاز، موافقت نامه مجوز مجدد، یا “عدم مجوز” نسخه های قبلی OGL نخواهد بود. در حالی که این خبر خوبی برای جامعه RPG است، ویزاردز فراتر رفت و گفت که او و انجمن “برنده شدند” زیرا آنها همیشه برنامه ریزی می کردند “قبل از هر به روز رسانی OGL به دنبال نظرات جامعه باشند.” وی با بیان اینکه پیش نویس های فاش شده بخشی جدایی ناپذیر از این روند بررسی است، ادامه داد، ادعایی عجیب و غریب که کاملا مسخره شد برای حفظ چهره از طرف شرکت.

در این مرحله، دقیقاً مشخص نیست که جامعه رومیزی به این بیانیه جدید Wizards یا هر پروژه OGL دیگری که ممکن است در ماه‌های آینده ظاهر شود، چگونه پاسخ خواهد داد. گزارش از Gizmodo نشان می‌دهد که کمپین طرفداران برای لغو اشتراک‌های D&D Beyond به طور انبوه چیزی است که در نهایت باعث شد تا Wizards of the Coast برنامه‌های خود را کنار بگذارد، نه فشار عمومی از سوی سازندگان محتوا یا شرکت‌های دیگر. صرف نظر از اینکه Wizards به وعده‌های خود عمل می‌کند یا نه، می‌توانید استدلال کنید که آسیب قبلاً وارد شده است، با توجه به اینکه شرکای کلیدی مانند Kobold Press قبلاً کشتی را رها کرده‌اند.

بخوانید  Possible Nintendo Switch 2 Details Continue To Emerge

اشتباه نکنید: حتی اگر این جنجال برای ماه ها ادامه داشت و Wizards of the Coast همچنان بازیکنان خود را از دست می داد، D&D همچنان اولین بازی نقش آفرینی رومیزی باقی می ماند. فشار این شرکت بر روی این صنعت به حدی است که می تواند حتی یک ضربه سنگین مانند این را تحمل کند. با این حال، چشم انداز Wizards برای آینده بازی های RPG، که در آن D&D تمام بازار را برای همیشه کنترل می کند، دست یافتنی به نظر نمی رسد. در عوض، مسیر بلندمدت این سرگرمی احتمالاً به سمت تکه تکه شدن پیش می‌رود، و گیمرهای بیشتری از بازی‌های RPG مستقل ساخته شده توسط شرکت‌های کوچک‌تر از Paizo استقبال می‌کنند.

به عنوان یک سرگرمی، بازی های رومیزی هزینه ورودی نسبتاً پایینی دارند – تنها چیزی که نیاز دارید یک مشت تاس، چند کتاب مشترک و تخیل شماست. در واقع، می توان گفت این یکی از بهترین ویژگی های این سرگرمی است. Wizards of the Coast ظاهراً می خواهد آینده ای را برای D&D ایجاد کند که در آن هزینه گزافی می پردازید هزینه های ثبت نام برای منابع و خدماتی که بازی‌های دیگر به صورت رایگان ارائه می‌دهند، از برگه‌های کاراکتر گرفته تا نرم‌افزار رومیزی مجازی اختصاصی خودش.

در حالی که D&D ممکن است همچنان بزرگترین بازیگر صنعت TRPG باقی بماند، اگر Wizards به این سمت ادامه دهد، بازیکنان در نهایت متوجه خواهند شد که معاملات بهتری وجود دارد. به نظر می رسد اکثر جامعه TRPG موافق هستند که این یک رویکرد سالم برای دوام طولانی مدت D&D یا TRPG به عنوان یک سرگرمی نیست. متأسفانه برای بازیکنان D&D، بعید به نظر می رسد که کسی بتواند واقعاً او را متوقف کند، به جز خود Wizards of the Coast.

محصولات مورد بحث در اینجا به طور مستقل توسط ویراستاران ما انتخاب شده اند. در صورت خرید چیزی که در سایت ما مشخص شده است، GameSpot ممکن است سهمی از درآمد را دریافت کند.