دستاورد بزرگ دانشمند ایرانی: انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین برای اولین بار در جهان

انرژی خورشیدی فضایی سالهاست که موضوع بحث برانگیزی در مجامع علمی بوده است و بسیاری از دانشمندان آرزوی استفاده از این انرژی را در زمین داشته اند.

فناوری انتقال انرژی خورشیدی به زمین در نسخه فعلی آن بسیار گران است، اما نوید انرژی های تجدید پذیر نامحدود را دارد. در این حالت، پنل های خورشیدی می توانند انرژی خورشیدی را در 24 ساعت شبانه روز بدون توجه به زمان جمع آوری کنند. استفاده از امواج مایکروویو برای انتقال انرژی به این معنی است که آسمان ابری نمی تواند تداخل ایجاد کند.

دانشمندان Caltech می گویند سیستم را به گونه ای طراحی کرده اند که کمترین میزان سوخت برای ارسال آن به فضا مورد نیاز است. علاوه بر این، آنها باید ساختار را انعطاف پذیر می کردند تا بتوان آن را خم کرد و در داخل موشک قرار داد.

گروهی از محققان مؤسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) به سرپرستی یک دانشمند ایرانی ادعا می کنند که دستگاهی به نام SSPD-1 ساخته اند که می تواند انرژی خورشید را جذب کرده و آن را به انرژی الکتریکی تبدیل کند و سپس به گیرنده های مایکروویو ارسال کند. . این آزمایش با موفقیت در پردیس Caltech در پاسادنا انجام شد.

انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین ایده کاملا جدیدی نیست. در سال 1968، یک مهندس ناسا اولین طرح مفهومی را برای یک ماهواره با انرژی خورشیدی تولید کرد. 55 سال بعد، ظاهرا دانشمندان سرانجام به رویای انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین پی بردند.

به گفته Engget و Gizmodo، آزمایش انجام شده توسط دانشمندان Caltech به نام MAPLE (آزمایش آرایه مایکروویو برای انتقال انرژی در مدار پایین) یکی از سه پروژه تحقیقاتی انجام شده با استفاده از SSPD-1 است. این آزمایش از دو گیرنده مجزا و یک فرستنده مایکروویو سبک وزن با یک تراشه سفارشی تشکیل شده است.

بخوانید  معرفی The Dark Pictures: Directive 8020 در The Devil In Me End Credits

علی هجیمیریاستاد مهندسی برق و مهندسی پزشکی و یکی از رهبران پروژه انرژی خورشیدی فضایی Caltech (SSPP) می گوید: “تا آنجا که ما می دانیم، هیچ کس نتوانسته انتقال انرژی را بدون سیم در فضا نشان دهد. حتی با استفاده از سازه های گران قیمت و مستحکم ما این کار را با سازه های انعطاف پذیر و سبک و به لطف مدارهای مجتمع خودمان انجام داده ایم.این اولین بار است که چنین کاری انجام می شود.

آزمایش های دانشمندان نشان می دهد که سیستم SSPD-1 که در اوایل سال 2023 به فضا پرتاب شد، می تواند در برابر سختی سفرهای فضایی و همچنین محیط نامطلوب فضایی مقاومت کند.