در دسترس بودن تراشه های Meteor Lake برای پلت فرم دسکتاپ

ظاهراً معماری Meteor Lake-S متعلق به پلتفرم دسکتاپ است، با رابط میزبان PCI-Express شامل 20 خط PCIe Gen 5 و 12 خط PCIe Gen 4. معرفی خواهد شد. این پیکربندی یک ساختار است PCI-Express 5.0 x16 PEG، یک رابط PCI-Express 5.0 x4 برای اولین NVMe SSD متصل به PCI-Express 5.0 x4 و PCI-Express 4.0 x4 برای دومین NVMe SSD متصل به CPU فرزند پسر. همچنین 8 خط PCI-Express 4.0 نیز به گذرگاه تراشه DMI خواهد رسید.

معماری دریاچه شهابی اینتل

برخلاف شایعاتی که در مورد احتمال کنار گذاشتن معماری وجود دارد دریاچه شهاب سنگ برای پلتفرم دسکتاپ منتشر شد تا نسخه ارتقا یافته تراشه های Raptor Lake را عرضه کند، گویی برنامه های اینتل برای معرفی این تراشه ها هنوز روی میز است.

همانطور که گفته شد، بسیاری از تفاوت عملکرد بین این پردازنده ها به ارتقاء IPC بستگی دارد. Leaf_hobby به‌عنوان یکی از منابع غیررسمی و مورد اعتماد فاش‌های سایبری اینتل، جزئیات جالبی در مورد قابلیت‌های ورودی/خروجی تراشه‌های Meteor Lake در پلتفرم دسکتاپ ارائه کرده است.

در اواخر سال 2022، گزارشی منتشر شد که ادعا می‌کرد اینتل قصد دارد معماری Meteor Lake را از نسل بعدی تراشه‌های خود برای پلتفرم دسکتاپ حذف کند. به این ترتیب معماری Arrow Lake را در سال 2024 برای دسکتاپ و لپ تاپ معرفی خواهد کرد. در همین حال، انتظار می رفت که نسخه به روز شده تراشه های Raptor Lake در سال 2023 برای دسکتاپ منتشر شود. اکنون به نظر می رسد که سری محصولات Raptor Lake Refresh و Meteor Lake برای دسکتاپ عرضه شوند. فقط زمانش معلوم نیست.

بخوانید  این هدست بازی بی سیم لاجیتک در آمازون بسیار ارزان است

در نهایت، این امکان وجود دارد که Meteor Lake-S تراشه کند قابلیت پشتیبانی از پلتفرم های فعلی آنها LGA1700 و سوکت جدید اینتل LGA1851 نخواهند داشت آنها را فقط از نسل بعدی ارائه خواهد کرد Arrow Lake نیز پشتیبانی می کند. البته کولرهای استفاده شده در سوکت LGA1700 همچنان برای این سوکت قابل استفاده خواهند بود.

ظاهرا اینتل در حال برنامه ریزی سری Meteor Lake است با حداکثر 6 هسته عملکرد و 16 هسته بهینه شده CPU برای رقابت با رقبای AMD پرداخت تنها تفاوت در اینجا ارتقا خواهد بود IPC هسته ها هسته های P و هسته های E در معماری Meteor Lake هستند. هسته های عملکردی این نسل به نام Redwood Cove و همچنین هسته های بهینه شده جدید آن شناخته شده است Crestmont نامیده خواهد شد.