حقایق جالب فیلم Top Gun: Maverick | تام کروز بر فراز آسمان

پرواز دارک استار در فیلم Top Gun: Maverick

۳- داستان‌های جالب مربوط‌به مراحل ساخت فیلم

تام کروز در حال پرواز معکوس داخل جنگنده‌ی اف ۱۸ در نمایی از فیلم تاپ گان ماوریک

۲- حداقل استفاده از تکنولوژی CGI

تام کروز خوشحالی‌اش را ابراز می‌کند فیلم تاپ گان ماوریک

۴- از ایده تا اکران

یکی از سکانس‌های جالب فیلم سینمایی Top Gun: Maverick همان سکانسی به‌شمار می‌رود که شخصیت‌های مختلف این فیلم در ساحل مشغول فوتبال بازی کردن هستند. در فیلم نخست این مجموعه نیز سکانسی وجود دارد که شخصیت‌های آن فیلم در ساحل مشغول ورزش والیبال هستند و در این فیلم نیز همان مسیر پیش گرفته شده است.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم کارگردان این فیلم سینمایی منتظر بود تا پس از انتخاب نهایی بازیگر این نقش از او درخواست کند تا نام مستعاری برای خودش پیشنهاد دهد. به‌همین‌دلیل می‌توانیم نتیجه بگیریم که برای نقش‌آفرینی در این نقش مایلز تلر گزینه نخست سازندگان این فیلم به‌شمار نمی‌رفت و بازیگران دیگری برای حضور در این نقش در ذهن سازندگان فیلم تاپ گان: ماوریک حضور داشتند.

درباره پرواز محدود و بسیار کم تام کروز با جت‌های جنگی صحبت کردیم ولی زمان پرواز تام کروز در این فیلم سینمایی خیلی بیشتر از این صحبت‌ها است. در فیلم‌های سینمایی و در تصاویر پایانی هر موقع در پایان داستان دو نفر که به یکدیگر علاقه دارند به هم می‌رسند، معمولا شاهد چه تصاویری بوده‌ایم؟ دست در دست هم به سمت افق می‌روند؟ سوار یک ماشین اسپرت می‌شوند و درحالی‌که باد در موهای آن‌ها جریان دارد در یک جاده به سمت شهری دیگر می‌روند؟ تمام این اتفاقات کلیشه‌ای را بارها و بارها در سینما تماشا کرده‌ایم.

نکته جالب‌ درباره این شخصیت به جایی مربوط می‌شود که شخصیتی با این نام اصلا در داستان و فیلم‌نامه ابتدایی وجود نداشت و در فیلم‌نامه این شخصیت را با اعداد مورد خطاب قرار می‌دادند. دلیل این موضوع این بود که جوزف کوشینسکی، کارگردان این فیلم سینمایی قصد داشت پس از انتخاب بازیگر نهایی از همان بازیگر بخواهد تا نام مستعار این شخصیت را انتخاب کند. به‌همین‌دلیل مایلز تلر خودش نام مستعار روستر را برای این شخصیت انتخاب کرد که انتخاب این نام علاوه‌بر دلیل معنایی آن دلیل جالب دیگری را نیز در خود جای داده است.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت یک گیمر درباره فیلم Top Gun: Maverick چیست؟ اگر شما هم نکته جالبی درباره این فیلم در ذهن دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است، آن را با ما و سایر مخاطبان سایت یک گیمر به اشتراک بگذارید.



منبع

از طولانی شدن مراحل ساخت فیلم که عبور کنیم، زمان اکران این فیلم نیز داستان مفصل مخصوص به خودش را دارد. در زمان معرفی رسمی فیلم سینمایی Top Gun: Maverick اعلام شد که این فیلم در تاریخ ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۹ (تیرماه سال ۱۳۹۸) اکران می‌شود ولی با شروع مراحل ساخت فیلم زمان اکران آن به ۲۶ ژوئن ۲۰۲۰ (تیرماه سال ۱۳۹۹) تغییر پیدا کرد. پس از این اتفاق به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و توقف مراحل ساخت این فیلم اکران آن با تعویقی دوباره به دسامبر ۲۰۲۰ (دی ماه ۱۳۹۹) و پس از آن به ژوئیه ۲۰۲۱ (تیر و مرداد ۱۴۰۰) و یک بار دیگر به نوامبر ۲۰۲۱ (آذر ماه ۱۴۰۰) تغییر پیدا کرد. این پایان راه نبود و درنهایت سازندگان این فیلم سینمایی از تاریخ ۲۷ می ۲۰۲۲ (۶ خرداد ۱۴۰۱) به‌عنوان تاریخ نهایی اکران این فیلم یاد کردند و خوشبختانه این فیلم سینمایی در همین تاریخ اکران شد تا سرانجام بتوانیم تام کروز را بار دیگر در فیلم سینمایی تاپ گان مشاهده کنیم.

بخوانید  فهرست دستور العمل و کتاب آشپزی Zelda: Tears Of The Kingdom

در روزهایی که کمبود یک فیلم سینمایی اکشنِ باکیفیت در سینما به‌شدت حس می‌شود فیلم Top Gun: Maverick پس از ماه‌ها و حتی سال‌ها انتظار از راه رسید تا مقداری این کمبود را از بین ببرد. فیلمی هیجان‌انگیز و بسیار جذاب با نقش‌آفرینی تام کروز که ادامه‌ای به‌شمار می‌رود برای فیلم تاپ گان محصول سال ۱۹۸۶ که پس از اکران به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد ولی ادامه آن برخلاف انتظار بسیاری از طرفدارانش و اهالی سینما با تاخیری تقریبا ۳۵ ساله روی پرده سینماها رفت.

مقاله حقایق جالب فیلم Top Gun: Maverick را با شخصیت روستر آغاز می‌کنیم که پس از خود ماوریک با نقش‌آفرینی تام کروز دومین شخصیت اصلی این فیلم سینمایی به‌شمار می‌رفت و البته همان‌طور که می‌دانید مشکلات شخصی ریز و درشتی نیز با این شخصیت داشت. حالا چرا روستر؟ کلمه روستر (Rooster) در معنای لغوی با کلمه خروس در زبان فارسی مترادف است ولی معانی دیگری مانند فردِ ستیزه‌جو یا فرد انتقام‌جو را در خود جای می‌دهد که با‌توجه‌به روند داستانی شخصیت روستر در این فیلم و مشکلات او با شخصیت ماوریک کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد.

بازیگران برجسته‌ای مانند نیکولاس هولت، گلن پاول و خود مایلز تلر گزینه‌های سازندگان این فیلم سینمایی برای این شخصیت به‌شمار می‌رفتند. برای انتخاب نهایی بازیگر این نقش همه این بازیگران به شهر محل سکونت تام کروز سفر کردند و در خانه این بازیگر جمع شدند تا خود تام کروز آزمون بازیگری نهایی را اجرا کند. درنهایت مایلز تلر از سوی تام کروز به‌عنوان بازیگر این نقش انتخاب شد ولی دراین‌میان کروز به‌شدت تحت تاثیر آزمون بازیگری گلن پاول قرار گرفت و به‌همین‌دلیل پاول وظیفه ایفای نقش در نقش شخصیت دیگری را در این فیلم برعهده گرفت.

داستان جالب دیگر درباره مراحل ساخت این فیلم سینمایی به حضور ارتش آمریکا در ساخت آن مربوط می‌شود. بخش مربوط‌به سرگرمی‌های وزارت دفاع کشور آمریکا پشتیبانی بسیار گسترده‌ای از ساخت این فیلم در دستور کار خود قرار داد تا علاوه‌بر افزایش کیفیت ساخت این فیلم سینمایی بتواند المان‌های مختلفی از ارتش این کشور را ازطریق سینما به جهانیان نشان دهد. سرهنگ گلن رابرتس در مصاحبه‌ای با رسانه واشنگتن پست با اشاره به این موضوع که این دپارتمان بیش از یک قرن تجربه فعالیت دارد گفت که آن‌ها برای همکاری با سازندگان فیلم سینمایی Top Gun: Maverick بسیار مشتاق بودند و از این همکاری رضایت کاملی دارند.

اگر تنها کمی با تام کروز آشنایی داشته باشید بدون شک می‌دانید که تا چه اندازه سکانس‌های اکشن خودش در فیلم‌های مختلف را بدون تصاویر کامپیوتری و حتی بدون حضور بدل‌کار انجام می‌دهد و حتی با وجود اینکه برخی از این کارها می‌توانند سلامت او را به خطر بیاندازند ولی باز هم به انجام دادن آن‌ها ادامه می‌دهد. در دورانی که ساخت کامل یک فیلم اکشن یا ماجراجویی بدون استفاده از CGI امکان ندارد فیلم‌هایی مانند تاپ گان ثابت می‌کنند که می‌توان با حداقل استفاده از تصاویر کامپیوتری تصاویری بسیار واقع‌گرایانه در یک فیلم اکشن ثبت کرد.

در ویدیوها و تصاویر مختلفی که از مراحل ساخت فیلم Top Gun: Maverick منتشر شد متوجه شدیم که بازیگران این فیلم سینمایی به‌طور واقعی سوار جت‌های جنگی می‌شوند و تمام تصاویر آن‌ها در هنگام پرواز با این جت‌ها واقعی است. سازندگان این فیلم سینمایی به مدت سه ماه تمریناتی را برای بازیگران این فیلم درنظر گرفتند تا بتوانند به شرایط داخل کابین یک جت جنگی عادت کنند و اینگونه مشکلی در تنفس آن‌ها به وجود نیاید. البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که بازیگران این فیلم سینمایی در داخل کابین پشت‌سر یک خلبان واقعی ارتش می‌نشستند و خودشان به‌طور واقعی با جت‌های جنگی پرواز نمی‌کردند.

بخوانید  بهترین فیلم های چینی رزمی و عاشقانه | 35 فیلم + امتیاز IMDB

تام کروز در کاور فیلم سینمایی تاپ گان موریک

۵- هواپیمای شخصی تام کروز

به‌نظر شما اگر فیلم Top Gun: Maverick چند سال زودتر ساخته می‌شد چه اتفاقی برای آن و داستانش رخ می‌داد؟ احتمالا ول کیلمر نقش بسیار پررنگ‌تری در داستان آن داشت و همین موضوع می‌توانست تفاوت‌های بسیار زیادی با روند داستانی فیلمی که ما تماشا کردیم، ایجاد کند. بااین‌حال باتوجه‌به موفقیت بسیار چشمگیر این فیلم سینمایی می‌توانیم از طولانی شدن پروسه ساخت آن چشم‌پوشی کنیم و به احتمال بسیار زیاد دیگر نیازی به یکی دو دهه صبر کردن برای قسمت بعدی نخواهیم داشت.

مایلز تلر در یک مصاحبه تلویزیونی درباره علاقه بسیار زیادش به فیلم تاپ گان محصول سال ۱۹۸۶ صحبت کرده بود و در این مصاحبه گفت که وقت زیادی را برای پیدا کردن یک نام مستعار مناسب برای شخصیت خود صرف کرده است. همان‌طور که قطعا می‌دانید نام مستعار پدر شخصیت روستر، گوس (Goose) یا همان غاز به‌شمار می‌رفت و کلمه روستر نه‌تنها از لحاظ معنایی برای این شخصیت بسیار مناسب بود و هم از لحاظ نزدیک بود این دو جانور به یکدیگر.

بااین‌حال در فیلم Top Gun: Maverick تام کروز یک قدم فراتر رفت و از هیچ‌کدام از این کلیشه‌ها استفاده نکرد. در صحنه‌های پایانی این فیلم می‌بینیم که شخصیت ماوریک و پنی در یک هواپیمای P-51 Mustang مربوط‌به جنگ جهانی دوم نشسته‌اند و درحالی‌که لبخند بر لب دارند در فراز آن منطقه پرواز می‌کنند. این هواپیما یکی از چند هواپیمای شخصی تام کروز به‌شمار می‌رود و به‌این‌خاطر که گواهینامه پرواز با این هواپیماها را کسب کرده، خودش به‌طور واقعی با پرواز با این هواپیما تصاویر بسیار زیبایی را در پایان این فیلم سینمایی خلق کرده است. البته سازندگان این فیلم ترجیح می‌دادند تام کروز به‌طور واقعی با این هواپیما پرواز نکند ولی تام کروز است دیگر، چه انتظاری می‌توان داشت؟

از تمام این تلاش‌های سازندگان و بازیگران این فیلم سینمایی برای واقعی‌تر شدن تصاویر فیلم که عبور کنیم به سکانس‌هایی می‌رسیم که بدون شک بدون استفاده از تصاویر کامپیوتری امکان به‌تصویر کشیدن آن‌ها صفر بود. برای مثال در لحظه‌ای که جت جنگی دشمن به سمت جت‌های جنگی شخصیت‌های مختلف فیلم موشک شلیک می‌کند به‌هیچ‌وجه نمی‌توان این صحنه را به‌صورت واقعی به‌تصویر کشید. باور کنید یا نه تام کروز پیشنهاد داده بود که این تصاویر نیز به‌طور واقعی ضبط شوند ولی استفاده از موشک‌های واقعی نه‌تنها از لحاظ مالی منطقی نیستند که از لحاظ نظامی نیز دردسرهای زیادی ایجاد می‌کنند.

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب فیلم Top Gun: Maverick یکی از بهترین فیلم‌های اکشن سال جاری خواهیم پرداخت. با یک گیمر همراه باشید.

پس از انتخاب مایلز تلر به‌عنوان بازیگر نقش شخصیت روستر، کارگردان این فیلم سینمایی یعنی جوزف کوشینسکی، با کمک فوتوشاپ یکی از عکس‌های این بازیگر را ویرایش کرد و یک سیبیل روی صورت او قرار داد تا مطمئن شود از همه نظر مناسب‌ترین بازیگر را برای این نقش انتخاب کرده‌اند. جوزف کوشینسکی و مایلز تلر در فیلم Only The Brave سابقه همکاری موفق دیگری را در کارنامه کاری خود جای داده‌اند.

بااین‌حال گلن پاول در یک مصاحبه با رسانه Collider توضیحات جالبی درباره این سکانس داد و گفت: «زمانی‌که برای نخستین بار تمام تصاویر مربوط‌به این سکانس را ضبط کردیم، تام کروز پس از تماشای آن خیلی راحت به ما گفت که این تصاویر مناسب نیستند و بدن شما به‌هیچ‌وجه مانند بدن افراد نظامی و ورزشکار نیست. به‌همین‌دلیل ما مجبور شدیم در طول دو هفته یک رژیم سخت و یک برنامه ورزشی طاقت‌فرسا را پشت‌سر بگذاریم تا بتوانیم استانداردهای لازم برای این سکانس را رعایت کنیم».

  • حضور ارتش آمریکا در مراحل ساخت فیلم

وزارت دفاع کشور آمریکا تمام تجهیزات، جت‌ها، ناو هواپیمابر و به‌طور خلاصه هرچیزی که سازندگان این فیلم به آن نیاز داشتند را به‌طور موقت در اختیار آن‌ها قرار داد. برای مثال اگر این اتفاق رخ نمی‌داد سازندگان این فیلم سینمایی مجبور می‌شدند تمام این وسایل و تجهیزات را در صورت امکان خریداری کنند و جت‌های جنگی را با برنامه‌های کامپیوتری به‌تصویر بکشند. گزینه‌هایی که علاوه‌بر افزایش بودجه این فیلم میزان واقع‌گرایانه بودن آن را تا حد زیادی کاهش می‌داد. به‌همین‌دلیل با کمک وزارت دفاع این کشور در این فیلم سینمایی شاهد جت‌های جنگی واقعی و یک ناو هواپیمابر غول‌پیکر بودیم که همه آن‌ها به‌طور واقعی در این فیلم حضور دارند و البته درحال‌حاضر در خدمت ارتش آمریکا هستند.

بخوانید  شرکت گوگل: استیدیا از دور خارج نخواهد شد

مایلز تلر در نقش روستر در فیلم تاپ گان ماوریک

۱- شخصیت روستر با بازی مایلز تلر

تام کروز برای نخستین بار در یک برنامه تلویزیونی استرالیایی درباره ساخت قسمت دوم فیلم تاپ گان صحبت کرد و این اتفاق در سال ۲۰۰۰ رخ داد؛ بیش از ۲ دهه قبل از اکران این فیلم سینمایی. بااین‌حال یک دهه بعد و در سال ۲۰۱۰ به‌طور رسمی مراحل پیش‌تولید این فیلم سینمایی آغاز شد و در سال ۲۰۱۲ به‌دلیل فوت ناگهانی تونی اسکات تمام مراحل پیش‌تولید و تولید آن به‌صورت دائمی متوقف شدند. این اتفاق شوکه‌کننده آغاز دوباره مراحل ساخت فیلم تاپ گان را به‌مدت پنج سال به تعویق انداخت تا اینکه در سال ۲۰۱۷ بار دیگر ساخت آن کلید خورد و پس از نیم دهه روی پرده سینماها رفت.

«توجه: مطالعه این مقاله ممکن است قسمت‌هایی از داستان فیلم Top Gun: Maverick را برای شما اسپویل کند».

بااین‌حال در برخی از سکانس‌های این فیلم سینمایی تام کروز به‌دلیل مسلط بودن کامل به پرواز با هواپیماهای مختلف خودش به‌طور واقعی با این جت‌ها پرواز کرد تا سکانس‌های این فیلم سینمایی در واقعی‌ترین شکل ممکن به‌تصویر کشیده شوند؛ البته تعداد این سکانس‌ها و تصاویر به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و تام کروز مانند سایر بازیگران این فیلم سینمایی درون یک جت جنگی پشت‌سر یک خلبان ارتش می‌نشست تا مشکلی برای او و سایر حاضرین در مراحل ساخت این فیلم به‌وجود نیاید.

داستان فیلم درباره شخصیت ماوریک با نقش‌آفرینی تام کروز جریان دارد که پس از سال‌ها باید به‌همراه پسر هم‌تیمی قدیمی خود یعنی پسر شخصیت گوس ماموریتی بسیار مهم را به پایان برساند ولی ماجرا به همین سادگی پیش نمی‌رود و مشکلات ریز و درشت زیادی سر راه آن‌ها سبز می‌شوند. فیلم تاپ گان ماوریک پس از تاخیرهای بسیار چندی پیش به تهیه‌کنندگی جری بروکهایمر و خود تام کروز توسط استودیوی Skydance Media با بودجه‌ای ۱۷۰ میلیون دلاری تولید شد و فروش فوق‌العاده‌ای معادل‌با ۱.۴۲ میلیارد دلار را پشت‌سر گذاشت. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به بهانه اکران این فیلم نگاهی کنیم به نکات و حقایق جالب فیلم Top Gun: Maverick؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.