جذاب‌ترین مک‌های تاریخ؛ نگاهی به برترین طراحی‌های اپل

اپل به‌همراه کامپیوتر G4 Cube از مانیتور، بلندگو، ماوس و کیبورد شفاف نیز پرده‌برداری کرد تا میزکاری یکپارچه برای کاربران مهیا شود؛ اما گزینه‌های ارتقای سخت‌افزاری چندانی برای Mac G4 Cube دردسترس نبود. این در حالی‌ است که اپل قیمت دستگاه شیشه‌ای خود را ۱,۷۹۹ دلار اعلام کرد بود.

آی‌مک پرو

Macintosh II به‌عنوان اولین مک اپل بدون نمایشگر داخلی شناخته می‌شود. مانیتور این محصول در بالای کیس آن قرار داشت. طراحی آن به سایر سیستم‌های موجود در آن زمان از جمله Amiga 1000 و IBM PC شبیه بود. علاوه بر این، دستگاه مذکور اولین مکی محسوب می‌شود که از گرافیک‌های رنگی پشتیبانی می‌کرد و احتمالاً به همین دلیل برچسب قیمت ۵۵۰۰ دلاری ( معادل بیش از ۱۳ هزار دلار کنونی) روی آن قرار داشت.

آی‌بوک G3

اپل مک پرو نسل دوم را در رنگ مشکی عرضه کرد. در این میان، یک نسخه‌ی قرمز نیز ساخته و با قیمت نزدیک به یک میلیون دلار به نفع خیریه فروخته شد.

مک پرو (نسل دوم)

شکست G4 Cube از جهت‌های بسیاری برای اپل سودآور بود؛ زیرا تولید و عرضه این دستگاه و درنهایت شکست آن، زمینه‌ساز تولید Mac mini و مک پروهای امروزی شد. در‌حال‌حاضر، این دستگاه‌ها پس از مک‌بوک‌های اپل یکی از پرطرفدارترین محصولات کوپرتینویی‌ها به‌شمار می‌روند.

آی‌مک G4

آی‌مک پرو به پردازنده‌ی ۱۸ هسته‌ای Intel Xeon، صفحه‌نمایش 5K و تراشه سفارشی Apple M2 برای ذخیره کلیدهای رمزگذاری‌شده مجهز است. قیمت این محصول از ۴۹۹۹ دلار آغاز می‌شود. دستگاه مذکور در سال ۲۰۲۲ توسط Mac Studio جایگزین شد.

مکینتاش II

پاوربوک سری ۱۰۰

مک مینی (نسل چهارم)

  • ۲۰۱۱ تا به اکنون

نسل دوم مک پرو که ژوئن ۲۰۱۳ در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان (WWDC) معرفی شد، تا دسامبر همان سال به مرحله عرضه نرسید. مک پرو نسل دوم دارای یک هسته اتلاف حرارتی مرکزی و یک فن برای تخلیه هوا بود.

مقاله‌ی مرتبط:

جاناتان آیو، که در حال حاضر مدیر ارشد طراحی اپل است، PowerMac G4 Cube را طراحی کرد. این دستگاه که در اواسط سال ۲۰۰۰ عرضه شد، دارای اندازه‌ای برابر ۷٫۷ اینچ مکعب بود و در شیشه اکریلیک شفاف قرار داشت. کیوب جوایز طراحی مختلفی را پس از عرضه دریافت کرد.

مقاله‌ی مرتبط:

پاوربوک G3 سری «وال استریت»

  • سال ۱۹۹۸ – ۱۹۹۹

پنل LCD آی‌مک G4 روی یک بازوی قابل تنظیم نصب شده بود که بالای نیمکره‌ای دارای درایو نوری و پردازنده نسل چهارم PowerPC G4 قرار داشت. iMac G4 فقط در رنگ سفید به فروش می‌رسید و با صفحه‌کلید و ​​ماوس اپل پرو عرضه می‌شد. شرکت سازنده همچنین اسپیکرهای اپل پرو اختیاری را ارائه کرد که بهتر از بلندگوهای داخلی خود دستگاه بودند.

اپل اولین مک خود را تقریباً ۴۰ سال پیش، در ۱۹۸۴ معرفی کرد. از آن زمان تاکنون دستگاه‌های مختلفی تولید شدند که بعضی توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند، اما بقیه به موفقیت آن‌ها دست نیافتند.

بخوانید  Fire Emblem Warriors: Three Hopes فقط 30 دلار است

آی‌مک G5 شبیه به آیپادی غول‌پیکر به نظر می‌رسید که با پوشش پلاستیکی سفید پوشانده شده است. البته این مسئله‌ای غافلگیرکننده نبود زیرا در آن بازه زمانی چند سال از عمر آی‌پاد گذشته بود و افراد زیادی به آن علاقه نشان می‌دادند. درنتیجه ساخت ‌آی‌مکی که شبیه آیپادی بزرگ به نظر می‌رسید باعث شد افرادی که از دستگاه پخش موسیقی اپل استفاده می‌کنند به سمت مک نیز جذب شوند.

در کنار مک پرو فعلی، نسل چهارم مک مینی نیز یکی از آخرین مک‌های مجهز به اینتل بود.

مک پرو (نسل دوم)

آی‌بوک G4

آی‌مک G5

آی‌بوک G3

مک بوک ۱۲ اینچی ۲۰۱۵

با وجود تبلیغات زیاد، سیلندر مک پرو نتوانست موفقیت کافی به دست بیاورد. درنتیجه، شش سال پس از عرضه، بدون حتی یک به‌روزرسانی سخت‌افزاری در تمام این مدت، متوقف شد. صرف نظر از این، طراحی‌اش برای مدت طولانی در خاطر خواهد ماند.

مک‌بوک (۱۲ اینچی)

***

لیست ما با دو پاوربوک شروع می‌شود، اگرچه شاید هیچ کدامشان از مدل نسل دوم G3 شیک‌تر نباشد. وال استریت دارای نمایشگر LCD با اندازه ۱۴٫۱ اینچ بود. همچنین می‌توان این دستگاه را اولین پاوربوکی دانست که درایوهای نوری استاندارد صنعتی ATA را ارائه می‌کردند.

آی‌بوک G3

بااین‌حال، پاوربوک G3 سری «وال استریت» مشکلات گرمایشی داشت، بنابراین به سرعت وال استریت II جایگزین آن شد. همچنین محصول مذکور آخرین رایانه اپل است که لوگوی رنگین‌کمانی دارد و آخرین مدلی است که از Apple Superdrive پشتیبانی می‌کند.

آی‌مک G3

در سال ۱۹۹۹، استیو جابز ترکیبی از آی‌مک و پاوربوک را معرفی کرد و آن را آی‌بوک نامید. iBook G3 Clamshell در چندین رنگ خاص از جمله بلوبری، گرافیت و نیلی معرفی شد. علاوه‌بر گزینه‌های رنگ روشن، شبکه‌ی بی‌سیم داخلی، دستگیره در بدنه و شکل منحصربه‌فرد از دلایل معروفیت این محصول هستند.

مکینتاش

مقاله‌ی مرتبط:

آی‌مک G5 اولین مدل آی‌مکی بود که در آن تمام اجزای داخلی در یک پنل تخت قرار گرفتند. همچنین، این محصول برای اولین بار در نمایشگرهای ۱۷ و ۲۰ اینچی عرضه شد. این دستگاه آخرین آی‌مکی بود که از پردازنده PowerPC استفاده و از macOS 9 (Classic) پشتیبانی کرد. در ژانویه ۲۰۰۶ این محصول با اولین آی‌مک مبتنی بر اینتل جایگزین شد.

مک‌بوک ایر (نسل اول)

در سال ۲۰۰۵، مجله‌ی Mobile PC رایانه شخصی PowerBook 100 را به‌عنوان گجت شماره یک همه دوران‌ها نام برد و دلیل خوبی نیز برای آن داشت. این محصول یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌ها در تاریخ اپل بود. این نوت‌بوک‌ها دارای بسیاری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد برای آن زمان بودند که از آن‌ها می‌توان به ماوس داخلی و قاب‌ خاکستری تیره فشرده اشاره کرد. همچنین صفحه‌کلید جایی قرار گرفته بود که فضای زیادی برای استراحت کف دست فراهم شود.

مک بوک ایر نسل اول

متأسفانه، iBook G3 Clamshell پس از کمتر از دو سال عرضه در بازار با آی‌بوک تمام سفید G3 Dual USB جایگزین شد.

بخوانید  افزایش احتمال عرضه میان نسلی بازی Assassin's Creed Mirage

پاوربوک G3 سری «وال استریت»

اکنون شما همراهان زومیت به ما بگویید که به نظر شما کدام مک اپل طراحی جذاب‌تری نسبت به مدل‌های دیگر داشته است؟



منبع

جالب اینجا است که پس از موفقیت نسل اول سری پاور بوک ۱۰۰، تیم طراحی آن به سراغ Compaq رفتند و همین مسئله منجر به تأخیر در نسل‌های آینده محصول مذکور شد.

مکینتاش II

iMac G3 که جایگزینی برای سری Performa اپل است، در طول عمر خود شاهد به‌روزرسانی‌های مداومی بود و سرعت پردازنده، رم ویدیویی و ظرفیت هارد دیسک آن بهبود یافت.

مک‌بوک ایر دارای صفحه‌نمایش با نور پس زمینه LED و ترک پد بزرگ بود. طراحی جذاب این محصول باعث شد آن را در فهرست خود بیاوریم.

مک مینی

اپل در طول سال‌ها فعالیت خود تبلیغات جذاب زیادی را برای محصولات جدیدش منتشر کرد، اما یکی از مواردی که همیشه در ذهن طرفداران این شرکت می‌ماند تبلیغ ساخته‌شده برای نسل اول مک‌بوک ایر است. در آن، اپل باریک‌ترین نوت‌بوک جهان (۱٫۹سانتی متر) را از پاکت نامه‌ای بیرون می‌آورد و باعث می‌شود افراد زیادی دلبسته‌ی این محصول شوند.

اولین مکینتاش اپل، که در نهایت Macintosh 128K نام گرفت، طی تبلیغ تلویزیونی تولیدشده توسط ریدلی اسکات به دنیا معرفی شد. دو روز بعد استیو جابز این محصول را به نمایش گذاشت و تا ماه می همان سال، ۷۰ هزار دستگاه فروخته شد. مکینتاش 128K (با ۱۲۸ کیلوبایت رم) دارای ریزپردازنده ۵۸۰۰۰ موتورولا و یک درایو فلاپی دیسک ۴۰۰ کیلوبایتی بود.

پاورمک G4 Cube

یکی از دلایلی که اپل نتوانست به‌روزرسانی‌های سخت‌افزاری را برای مک پرو دوم ارائه کند، محصول هیجان‌انگیزی به نام iMac Pro بود. مانند سیلندر مک پرو، این مک نیز برچسب قیمت گرانی داشت و در طول عمر خود شاهد به‌روزرسانی سخت‌افزاری نبود. بااین‌حال، به دلیل طراحی منحصربه‌فردش در این لیست قرار گرفت. برخلاف آی‌مک‌‌های قبلی که در رنگ‌های سفید یا نقره‌ای عرضه می‌شدند، iMac Pro رنگ خاکستری تیره‌تری داشت.

ایجاد ترک‌های مختلف در بدنه دستگاه و قیمت بالای آن از مشکلاتی بود که G4 Cube با آن دست‌به‌گریبان بود. همین امر باعث شد تا با وجود اشتیاق فراوان خریداران، پس از مدت کوتاهی G4 Cube به خاطره‌ها بپیوندد و به زیباترین شکست اپل تبدیل شود.

آی‌مک G3 رنگارنگ هنوز هم در ذهن و قلب طرفداران سرسخت اپل جایگاه خاصی دارد. اگرچه این محصول تنها سه سال در بازار بود، به اپل پس از سال‌ها مشکلات مالی جانی دوباره داد. پس از اینکه استیو جابز به اپل بازگشت، مک شفاف را به‌عنوان اولین محصول جدید خلق کرد.

در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم چند مورد از بهترین طراحی‌های مک در تاریخچه تولید آن‌ها را معرفی کنیم. البته لزوماً همه‌ی گزینه‌های یادشده بی‌نظیر نخواهند بود اما به دلیل جایگاهشان در تاریخ مک باید به فهرست ما نیز اضافه می‌شدند. همچنین باید به خاطر داشت نظرات با یکدیگر متفاوت هستند، پس اگر محصولی در فهرست دیده نمی‌شود و به نظر شما طراحی قابل‌توجهی دارد، حتماً نام آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

بخوانید  مجموعه Baby Yoda Lego در Walmart برای جمعه سیاه 50٪ تخفیف دارد، اما باید عجله کنید

مکینتاش

اگرچه iMac G4 کمتر از سه سال در بازار بود، اما یکی از به یاد ماندنی‌ترین مدل‌های آی‌مک در دهه‌های اخیر است. باوجوداین، تقریباً به اندازه نسخه قبلی محبوب نبود. به نظر می‌رسد قیمت بالاتر آن در این مسئله دخیل بوده است.

آی‌مک G5

شاید جنجالی‌ترین گزینه در فهرست مقاله امروز مک پرو ۲ باشد زیرا طرفداران آن در دو قطب روبه‌روی یکدیگر قرار می‌گیرند. عده‌ای معتقدند این محصول بدترین طراحی اپل را دارد و حتی آن را به سطح زباله تشبیه کرده‌اند. از سوی دیگر، همچنان بعضی عاشق طراحی استوانه‌ای صیقلی آن هستند و باور دارند چنین طراحی‌ای برای رایانه کلاس ورک‌استیشن نوآورانه و جالب است.

اولین مک مینی در سال ۲۰۰۵ وارد بازار شد تا مشتریان و کاربران تجاری‌ای که خواهان مک بودند اما به وسایل اضافی مانند صفحه‌کلید، ماوس و مانیتور نیاز نداشتند، بتوانند آن را بخرند. در طول سال‌ها، درحالی‌که متریال مورد استفاده برای بدنه مک مینی گاهی اوقات تغییر کرده، تقریباً مشابه اولین مدلی است که حدود ۲۰ سال پیش عرضه شد.

می‌توان گفت iMac G3 دارای چشم‌گیرترین طراحی در تاریخ اپل است. در زمان عرضه، محصول مذکور کامپیوتری جذاب بود که باعث می‌شد رایانه‌های شخصی دیگر زشت و بد رنگ به نظر برسند.

شاید بتوان گفت مک‌بوک ۱۲ اینچی که اولین بار در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد، یکی از زیباترین طراحی‌های اپل را دارد. این محصول، در جریان رویداد ماه مارس اپل در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان باریک‌ترین مک‌بوک تولیدشده در آن زمان رونمایی شد. مک‌بوک ۱۲ اینچی محصولی محسوب می‌شود که طراحی مک‌بوک ایر کنونی از آن وام گرفته شده است. درواقع این محصول دوره‌ی جدیدی برای خانوده مک‌بوک با درگاه USB-C و طراحی صفحه‌کلید پروانه‌ای تعریف کرد.

با وجود داشتن قابلیت‌های متعدد، اپل هنگام تبلیغ iMac G3 بیشتر روی رنگ‌های متنوع آن تمرکز داشت. از گزینه‌های رنگی آن می‌توان به لیمویی، گرافیت، نیلی، یاقوت سرخ، مریم‌گلی، آبی الماسی و… اشاره کرد.

پاورمک G4 Cube

فیل شیلر، مدیر بازارایابی پیشین اپل، معتقد است که مک‌بوک پرو ۱۲ اینچی بسیاری از فناوری‌های پیشگام را ایجاد کرد که در نهایت به مک‌بوک پرو راه یافتند.

آی‌مک پرو

در سپتامبر ۱۹۸۴، اپل مکینتاش 512K را معرفی کرد که حافظه را چهار برابر افزایش می‌داد. بااین‌حال، مدل اصلی تا یک اکتبر ۱۹۸۵ در بازار باقی ماند.

پاوربوک سری ۱۰۰