تونل کندوان چگونه ساخته شد؟

در همان سال ساخت تونل کندوان در جاده چالوس آغاز شد. جاده ای که در زمان ناصرالدین شاه توسط مهندسان فرنگی به عنوان کوتاه ترین راه ممکن برای رسیدن به چالوس ساخته شد و در زمان پهلوی به دلیل استفاده از خودرو تغییراتی در این مسیر ایجاد شد.

تا قبل از احداث تونل کندوان، جاده کرج به چالوس حدود پنج ماه از سال صعب العبور بود. بنابر برخی روایات، در بهار سال 1314 رضاشاه برای سفر به مازندران عازم شد و در کندوان در برف گیر کرد و به سختی به گچسر بازگشت. رضاشاه صاحب زمین های بسیاری در شهرهای شمالی کشور بود. از این رو دستور ساخت تونلی برای تسهیل تردد در این جاده را صادر کرد.

تونل کندوان که در گذشته برای تسهیل سفر در مسیر کرج به چالوس ساخته شده بود، امروزه به دلیل وجود مناظر زیبای کوهستانی، وجود رستوران‌ها و خرابه‌های فراوان در دو طرف تونل و مکان‌های گردشگری که اطراف آن را احاطه کرده‌اند. یکی از جاذبه های گردشگری جاده چالوس برای توقف و استراحت، توریستی شد. این تونل در ارتفاع 2700 متری از سطح دریا به طول 1883.8 متر (حدود 1.9 کیلومتر)، عرض 5.5 متر و ارتفاع 6 متر ساخته شده است.

تاریخچه تونل کندوان

افتتاح تونل کندوان توسط رضا شاه

در سال 1314 اولین دینامیت برای حفر تونل استفاده شد و پس از آن کارگران ایرانی با تبر و کلنگ این تونل را حفر کردند. در طول سه سال اجرای این پروژه 90000 متر مکعب سنگ و خاک از تونل حفاری و خارج شد. برای کندن قطعات سنگی حدود 46400 کیلوگرم دینامیت استفاده شده است. کارگران بسته به سختی کاری که انجام می‌دادند با دریافت یک سکه پنج ریالی تشویق می‌شدند و به ازای هر کلنگ نیز دستمزد دریافت می‌کردند. مصالح لازم مانند سنگ، آجر، ماسه و … توسط کامیون یا گاو به محل پروژه منتقل شدند. هزینه ساخت و نصب این تونل در مجموع 2 میلیون و 485 هزار و 340 تومان بوده است.

بخوانید  The Sims 5: تاریخ انتشار، گیم پلی و هر آنچه که می دانیم

تونل کندوان به نام تونل شماره 11 یکی از معروف ترین تونل های جاده چالوس است.

عملیات ساخت تونل کندوان در سال 1314 آغاز شد و پس از سه سال در سال 1317 به بهره برداری رسید. ساخت تونل کندوان توسط دو شرکت دانمارکی یا سوئدی انجام شد که بسته به امکانات آن زمان سه سال طول کشید.

ترافیک در تونل کندوان

نام تونل کندوان

کندوان نام روستایی از اسکو در استان آذربایجان شرقی است که اهالی آن در قدیم خانه های خود را در دل کوه کنده می کردند. زمانی که تونل کندوان ساخته شد تجهیزات حفاری بسیار کم بود و با تبر و کلنگ کوه را بریدند. از این رو کارگران پروژه از بین مردم ماهر و زحمتکش روستای کندوان انتخاب شدند و پس از اتمام کار با پیشنهاد مهندس گرایلی یکی از مهندسین پروژه کندوان این تونل به نام تونل کندوان نامگذاری شد.

هزینه ساخت تونل کندوان

در همان سال ساخت تونل کندوان در جاده چالوس آغاز شد. جاده ای که در زمان ناصرالدین شاه توسط مهندسان فرنگی به عنوان کوتاه ترین راه ممکن برای رسیدن به چالوس ساخته شد و در زمان پهلوی به دلیل استفاده از خودرو تغییراتی در این مسیر ایجاد شد.