تعهد فیل اسپنسر به جیم رایان برای عرضه Call of Duty روی پلی استیشن طی سال های آتی

طرفدارهای مجموعه هنوز در حال بحث هستند که اگر مایکروسافت معامله خرید اکتیویژن بلیزارد را تکمیل کند، آیا کال آو دیوتی را انحصاری ایکس باکس خواهد کرد یا خیر. این خبر مشخص نمی‌کند پس از چندین و چند سال، سرنوشت این مجموعه چه خواهد شد، اما واضح است که ردموندی‌ها قصد دارند این سری بازی شوتر را فراتر از تصورات قبلی برخی از افراد روی کنسول‌های سونی عرضه کنند.

مشخص نیست این تضمین دقیقا چند ساله است. مایکروسافت در ماه فوریه به‌صورت عمومی اعلام کرد که مجموعه Call of Duty را «فراتر از معامله کنونی با پلی استیشن و در آینده» عرضه خواهد کرد. طی روزهای اخیر و پس از واکنش نشان دادن سازمان CMA بریتانیا به ماجرا، شرکت Microsoft مجددا تاکید کرد: «ما متعهدیم که دقیقا همان نسخه از بازی Call of Duty که روی پلتفرم‌های مختلف عرضه می‌شود، در همان روز روی پلی استیشن هم در دسترس قرار بگیرد».

کاراکترهای Call of Duty: Modern Warfare 2

این نامه‌ی امضاشده تضمین می‌کند که اگر مایکروسافت معامله خرید اکتیویژن بلیزارد را تکمیل کند، طی سال‌های آتی به یکباره مجموعه Call of Duty از کنسول‌های سونی ناپدید نخواهد شد. اسپنسر گفت: «در ژانویه ما یک توافق امضاشده به سونی فرستادیم تا تضمین کنیم Call of Duty با محتوا و ویژگی‌های برابر روی پلی استیشن بماند؛ برای حداقل چند سال بیشتر از قرارداد کنونی سونی». اسپنسر می‌گوید که تعهد داده‌شده به سونی، «فراتر از قراردادهای معمول صنعت گیمینگ است».

مایکروسافت در همان اسناد اعلام کرده بود عرضه‌ی انحصاری کالاف دیوتی «به‌سادگی سودآورد نخواهد بود». آن‌ها عقیده دارند استراتژی عرضه نکردن آثار اکتیویژن بلیزارد برای دیگر کنسول‌ها تنها در حالتی سودآور است که بازی‌ها بتوانند بازیکنان زیادی به اکوسیستم ایکس باکس جذب کنند؛ تا درواقع درآمدی برای جبران ضرر عرضه نشدن این بازی‌ها برای دیگر کنسول‌ها باشد.

بخوانید  کونامی به دنبال ساخت بازی‌های بیشتر از Silent Hill

طبیعی است که بخشی از این صحبت‌ها به خاطر کم کردن فشار ادارات تنظیم رقابت است که اعضای آن در حال تحلیل معامله هستند. ماه پیش بود که اسناد ردوبدل شده بین دو شرکت مایکروسافت و سونی و اداره تنظیم رقابت برزیل (CADE) بحث برانگیز شده بود. سونی می‌گوید برای دیگر سازندگان دشوار است که فرانچایزی بسازند تا رقیب Call of Duty باشد و «یک بخش از گیمینگ را به خود اختصاص دهند». مایکروسافت می‌گوید این بازی به‌حدی که رقبا آن را مهم جلوه می‌دهند، مهم نیست.

سرباز Call of Duty Modern Warfare 2

فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس در نامه‌ای به جیم رایان، رئیس پلی استیشن نوشته است که «حداقل چند سال بعد از پایان قرارداد فعلی» هم بازی‌های Call of Duty را برای کنسول‌های سونی عرضه خواهد کرد.

جنگ برسر Call of Duty همواره بین ایکس باکس و پلی استیشن برقرار بوده است. پس از آن‌که ایکس باکس مدت‌ها خانه Call of Duty محسوب می‌شد، سونی در سال ۲۰۱۵ معامله‌ای درمورد محتوای قابل‌دانلود اضافی برای CoD بست. طبیعتا این جنگ ادامه خواهد داشت و وکیل‌های دو طرف در مورد تکمیل این معامله بحث خواهند کرد و ادارات تنظیم رقابت تصمیم نهایی را خواهند گرفت.



منبع

مایکروسافت متعهد است که حداقل برای چند سال بعد از پایان قرارداد فعلی نیز بازی‌های Call of Duty را برای پلی استیشن عرضه کند. فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس در یک نامه به جیم رایان، رئیس پلی استیشن تعهد داد که «حداقل چند سال بعد از پایان قرارداد فعلی» هم انتشار سری بازی Call of Duty روی کنسول‌های پلی استیشن ادامه خواهد داشت. براساس گزارش‌ها از ماه‌ها قبل می‌دانیم که قرارداد فعلی شرکت Sony با شرکت اکتیویژن بلیزارد سبب می‌شود که درهرصورت بازی Call of Duty در حال ساخت استودیو Treyarch که گویا طی سال ۲۰۲۴ میلادی از راه می‌رسد، روی پلی استیشن هم در دسترس گیمرها باشد.

بخوانید  مجموعه Lego Hulkbuster تقریباً 200 دلار در آمازون برای جمعه سیاه تخفیف دارد

ترس انحصاری شدن این بازی‌ها پس از معامله خرید بتزدا توسط مایکروسافت شدت گرفته است. مایکروسافت به تعهد بتزدا در مورد قرارداد Deathloop با سونی عمل کرد؛ اما درعین‌حال بازی‌های Redfall و Starfield را انحصاری ایکس باکس و پی‌سی کرد. مجموعه Call of Duty نقش مهمی در بررسی‌های اداره تنظیم رقابت انگلیس (CMA) دارد و درحال‌حاضر ممکن است اداره فاز دوم تحقیقات خود را توسط هیئتی مستقل اجرا کند تا تشخیص بدهند آیا کنترل مایکروسافت بر آثاری نظیر Call of Duty و World of Warcraft ممکن است به رقبا آسیب بزند یا نه.