بهترین فیلم های 2022 اکران شده | 16 فیلم + امتیاز IMDB


باتوجه به گذشتن نیمی از سال ۲۰۲۲، برآن شدیم تا فهرست بهترین فیلم های ۲۰۲۲ را تا بدین‌جا با شما به اشتراک بگذاریم. فهرستی که شامل مستند، انیمیشن، فیلم‌های جریان سینمای هنری و فیلم‌های جریان اصلی است. آثاری از فیلمسازان شاخصی همچون گاسپار نوئه، دیوید کراننبرگ، ریچارد لینکلیتر و رابرت اگرز. لازم به ذکر است که این فهرست در پایان سال با فیلم‌های جدید‌تری به روز خواهد شد.

فیلم های این فهرست بر اساس تاریخ انتشار، از ابتدای سال تا به امروز مرتب شده‌اند.


بهترین فیلم های 2022 خارجی

فیلم ورتکس ساخته گاسپار نوئه

۱- فیلم Vortex 

  • کارگردان: گاسپار نوئه
  • بازیگران: داریو آرجنتو
  • میانگین امتیازات Vortex در IMDB: ۶.۷

تازه‌ترین ساخته‌ی گاسپار نوئه از نظرِ فرمی درواقع ادامه‌ی همان مسیری است که او در فیلم-مقاله‌ی پیشینِ خود، نور ابدی، ارائه داده بود: ایده‌ی تقسیمِ صفحه به دو تکه برای نمایش هم‌زمان کاراکترها. این‌جا نیز با یک زوج طرف‌ایم. همان‌طور که در بازگشت‌ناپذیر و ورود به خلأ و عشق هم طرف بودیم. اما تفاوت این‌جاست که این بار نوئه دست گذاشته است روی زوجی کهنسال. یک آکادمیسینِ سینما که در حال نوشتن کتابی درباره‌ی سینما و رؤیاست ــ با بازی داریو آرجنتو، فیلم‌ساز آرژانتینی ــ و هم‌سرش که درگیر آلزایمر شده است. آدم‌هایی که درگیر عشق و زندگی‌اند.

اتفاقن فیلم در اصلی‌ترین بزنگاه‌ش یادآور عشقِ میشل هانکه هم است؛ اما مسیری متفاوت از آن فیلم را انتخاب می‌کند و از ورای همین انتخاب، به دستاوردی دیگر و فراتر می‌رسد. بازیگوشی‌های همیشگیِ نوئه در فرم‌های بصری این‌جا هم وجود دارد. عنوان‌بندیِ فیلم‌های او، که همیشه جذابیت‌های خاص خودشان را دارند، این‌جا همراه شده‌اند با ذکر سال تولدِ بازیگرها و کارگردان. چیزی که شاید یادآور و تأکیدی بر این نکته باشد که این آدم‌ها هم پا به سن گذاشته‌اند و هیچ بعید نیست به سرنوشت آدم‌های گرداب دچار شوند.


هیولا با ساطور حمله می‌کند در فیلم خدای دیوانه

۲- فیلم Mad God

فیلم خدای دیوانه 

  • کارگردان: فیل تیپت
  • بازیگران: الکس کاکس، نیکتا رومن
  • میانگین امتیازات Mad God در IMDB: ۶.۸

خلاصه داستان: یک اتاقکِ غواصی به اعماق یک ویرانه‌شهرِ زیرزمینی فرستاده می‌شود؛ مردی با تیپ و تجهیزاتِ استیم‌پانکی برای گشت‌و‌گذار در طبقاتِ گوناگون این هزارتوی عجیب که ساکنانش از انواع و اقسام جانورانِ جهنمی تشکیل شده است، از آن خارج می‌شود.

تا حالا چیزی شبیه به خدای دیوانه را ندیده‌اید؛ یک انیمیشنِ استاپ‌موشنِ بدونِ دیالوگ از فیل تیپت، بزرگ‌ترین اسطوره‌ی زنده‌ی تکنیکِ استاپ‌موشن که بیننده را به سفری ۸۰ دقیقه‌ای در سراسر یک دنیای آخرالزمانی اما مسحورکننده می‌بَرد. تیپت که به‌عنوان انیماتور روی فیلم‌های پیشگامی مثل جنگ ستارگان، روبوکاپ، پارک ژوراسیک و جنگاوران اخترناو کار کرده است، با این فیلم آرزوی ۳۰ ساله‌اش برای ساخت فیلمِ بی‌اندازه شخصی و جاه‌طلبانه‌ی خودش را به لطفِ سرمایه‌گذاری مردمی و کار بدونِ چشمداشتِ آرتیست‌های حرفه‌ای و دانشجوهای داوطلب محقق کرده است. نتیجه دست‌رنجِ نابغه‌ای است که هنرش را در سرکش‌ترین حالتِ ممکن، آزاد از هرگونه نظارت‌های دست‌و‌پاگیر یا محدودیت‌های محتوایی و فُرمیِ تحمیل‌شده، ابراز کرده است.

خدای دیوانه فیلمی است که گویی از پرسیدن یک سؤالِ ممنوعه متولد شده است: چه می‌شد اگر دیوید لینچ، گیرمو دل‌تورو و تیم برتون برای ساختِ ۲۰۰۱: یک اُدیسه‌ی فضاییِ خودشان همکاری می‌کردند؟ یک کاوشگرِ ساکت به‌وسیله‌ی یک اتاقکِ غواصی به اعماقِ جهنمی زمین فرستاده می‌شود و هرکدام از لایه‌های بی‌شمارِ آن از چنان جزییاتِ سرسام‌آوری تشکیل شده‌اند که تک‌تک پلان‌های فیلم با سلسله‌ی بی‌پایانی از جانوران گروتسک، لوکیشن‌های خیره‌کننده و داستان‌های ناگفته‌ی آنها باردار است؛ از منظره‌ی زندانیان غول‌آسایی که تا ابد روی صندلی‌های الکتریکی برق گرفته می‌شوند، تا ابد جان می‌دهند و تا ابد اسهالِ ناشی از مرگشان به دهان یک موجودِ رقت‌انگیزِ زیرزمینی سرازیر می‌شود تا آدمک‌های درمانده‌ای از جنسِ مدفوع و موی بازیافت‌شده که تا سر حد له‌شدن، متلاشی شدن، سوختن یا مُثله شدن به‌وسیله‌ی ماشین‌آلاتِ یک کشتارگاهِ صنعتی کارگری می‌کنند.

چیزی که تعهدِ خستگی‌ناپذیرِ فیلمساز به بمبارانِ چشمان مخاطب با تمام نیروی زرادخانه‌ی خلاقیت بصری‌اش را همراهی می‌کند، صدای مُمتدُ ضجه، شیون، ناله و جیغ است. خدای دیوانه چشم‌اندازِ بکری از جهنم را ترسیم می‌کند که در آن واحد به همان اندازه که از لحاظ پوچی کیهانی‌اش، خشونتِ بی‌معنی‌اش و رنجِ ابدی‌اش آشناست، به همان اندازه هم از لحاظ غرابتِ لخت و غیرقابل‌هضمش همچون کابوسِ یک نژادِ بیگانه‌ی باستانی به نظر می‌رسد.


جیک در حال تماشا در فیلم بعد از یانگ

۳- فیلم After Yang

فیلم بعد از یانگ

  • کارگردان: کوگونادا
  • بازیگران: کالین فارل
  • میانگین امتیازات After Yang در IMDB: ۶.۷

خلاصه داستان: در کلانشهری در آینده، کلون‌ها و ربات‌ها واقعیتی عادی در دنیا هستند و با آدم‌ها زندگی می‌کنند. یانگ که یکی از همین ربات‌هاست دچار نقص فنی می‌شود و جیک برای تعمیر آن در مسیری اکتشافی قرار می‌گیرد.

After Yang یک علمی‌تخیلی با فضاسازی آخرالزمانی است که براساس داستان تأثیرگذار خداحافظی یانگ ساخته شده است. لحن سرد و فضای دیستوپیکی که در این فیلم وجود دارد شما را به درون خودش می‌کشد و قصه‌ای متفاوت درباره‌ی ربات‌ها و هوش مصنوعی را تحویلتان می‌دهد. این فیلم برخلاف آثاری که به عوارض پیش‌بینی نشده‌ی هوش مصنوعی می‌پردازند، دید نرم‌تری روی مضمون‌های دنیای رباتی دارد. After Yang با دیدی انسان‌گرایانه به مرگ، زندگی، خانواده، هویت و طبیعت نزدیک می‌شود و بافت متفاوتی را از جهانی که آدم‌ها در آن زندگی می‌کنند به‌نمایش می‌گذارند.

این فیلم با لحن مراقبه‌گونه‌ی خود مثل معمایی است که ما را به راز انسانیت خیره کرده و درباره‌ی ماهیت وجودی انسان سؤال‌هایی می‌پرسد. شاید فکر کنیم که این فیلم، داستانی از دنیای ربات‌ها باشد اما قبل از هر چیز این اثر در معنای دور خود قصه‌ای درباره‌ی خود ما خواهد بود.


داکوتا جانسون در فیلم Cha Cha Real Smooth

۴- فیلم Cha Cha Real Smooth

خلاصه داستان: یک پسر جوان که تصمیم می‌گیرد با برگزاری جشن‌های مورد نظر خانواده‌های مختلف کمی پول دربیاورد، با مادری آشنا می‌شود که فرزند او مبتلا به اوتیسم است.

سینمای کمدی-درام به این دلیل می‌تواند تاثیر زیادی روی خیلی از تماشاگرها داشته باشد که در بسیاری از مواقع، شباهت زیادی به زندگی واقعی دارد. انسان‌ها بعضا در برخی از روزهای بد زندگی هم چند فرصت برای خندیدن به‌دست می‌آورند و در عین حال طی تعداد از روزهای خوب ممکن است چند دقیقه را با ناراحتی سپری کنند. Cha Cha Real Smooth به انسان‌هایی می‌پردازد که دقیقا چنین حال و روزی دارند؛ طوری که شاید بین یک لبخند واقعی و یک گریه‌ی واقعی آن‌ها تنها چند ساعت فاصله باشد. قصه هم به‌جای اینکه کورکورانه فقط با تمرکز روی داستان‌گویی رمانتیک جلو برود، باورپذیر می‌ماند؛ تا بیشتر روی بیننده تاثیر بگذارد و ماندگارتر باشد.

Cha Cha Real Smooth درباره‌ی آدم‌هایی است که با تمام نقص‌هایشان می‌توانند مدتی کنار هم آرام بگیرند. آن‌ها اشتباه می‌کنند، از هم فاصله می‌گیرند، به هم نزدیک می‌شوند و در آخر شاید به همه‌ی خواسته‌های خود نرسند. اما این باعث نمی‌شود که برای چند ساعت، پیش هم به آرامش نرسند.


پوستر فیلم مستند ناوالنی

۵- مستند Navalny

مستند ناوالنی

  • کارگردان: دانیل روهر
  • بازیگران: الکسی ناوالنی
  • میانگین امتیازات Navalny در IMDB: ۷.۴

خلاصه داستان: الکسی ناوالنی با یک عامل اعصاب مسموم می‌شود و در شرایط وخیمی او را به بیمارستان می‌برند. ناوالنی به کما می‌رود و چند سازمان حمله‌ی شیمیایی علیه او را تایید می‌کنند.

Navalny، یک مستند پرتره از الکسی ناوالنی رهبر مخالفان روسی و رویدادها و مسائل مرتبط با مسمومیت اوست. این مستند تحسین‌شده که داستانی تکان‌دهنده از ترور ناموفق رهبر مخالفان ولادیمیر پوتین است، برای اولین‌بار در جشنواره‌ی ساندنس به‌نمایش درآمد و توانست جایزه‌ی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کند. فیلم‌برداری این پروژه اندکی پس از خروج ناوالنی از کما آغاز شد و تا زمان دستگیری او در سال 2021 ادامه یافت. Navalny برای طرفداران دنیای سیاست گزینه‌ی بسیار مناسبی خواهد بود، چراکه با جزئیات به بررسی آنچه که اتفاق افتاده می‌پردازد.

ناوالنی مثل یک تریلر سیاسی عمل می‌کند، فیلمی که به لایه‌های شخصیتی ناوالنی و شجاعت او می‌پردازد و تا مدت‌ها از خود داستانی حیرت‌انگیز به‌جای می‌گذارد. این مستند که به‌شدت دراماتیزه شده تصویری از خودباوری، قدرت مخالفان و اهمیت زیر سؤال بردن اقتدار است و برایش مهم نیست که داستان قرار است به کجا ختم شود.


نمایی از رابرت پتینسون در فیلم The Batman

۶- فیلم The Batman

فیلم بتمن

  • کارگردان: مت ریوز
  • بازیگران: رابرت پتینسون، زوئی کراویتز و پل دینو
  • میانگین امتیازات The Batman در IMDB: ۷.۹

خلاصه داستان: پس از آن که یک قاتل زنجیره‌ای مشغول کشتن افراد قدرتمند در گاتهام می‌شود، بتمن به تلاش برای گیر انداختن او و سردرآوردن از فساد سازمان‌یافته‌ی شهر می‌پردازد.

با اینکه تا امروز شاهد اقتباس‌های مستقیم و غیرمستقیم زیادی از روی کامیک‌های بتمن بوده‌ایم، The Batman توانست با سکانس‌هایی جذاب برای تعداد قابل توجهی از طرفدارهای این شخصیت، توجه آن‌ها را جلب کند. حالا بتمن با بازی رابرت پتینسون، سلینا کایل با بازی زوئی کراویتز، ریدلر با بازی پل دینو و حتی پنگوئن با نقش‌آفرینی کالین فارل برای طرفدارهای فیلم The Batman تبدیل به نسخه‌هایی قابل‌توجه از این شخصیت‌ها شده‌اند؛ نکته‌ای که باعث می‌شود آن‌ها بگویند که مت ریوز از پس خلق نسخه‌ی خاص خود از گاتهام و افراد حاضر در این شهر برآمد.

در هر حالت نمی‌توان انکار کرد که فیلم The Batman برای خیلی از تماشاگرهای روز به‌عنوان یکی از جدی‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی چند وقت اخیر شناخته می‌شود. تازه همکاری درست مت ریوز با یک تیم حرفه‌ای در پشت صحنه سبب شد که اثر او با جزئيات تصویری فراوان، چند قاب به یاد ماندنی را تحویل طرفدارهای پروپاقرص بدهد.


پرواز پاندا قرمز در انیمیشن Turning Red پیکسار

۷- انیمیشن Turning Red

انیمیشن قرمز شدن

  • کارگردان: دومی شی
  • بازیگران: ساندرا اوه
  • میانگین امتیازات Turning Red در IMDB: ۷

خلاصه داستان: دختری ۱۳ساله هر وقت احساسات شدیدی همچون هیجان را تجربه می‌کند، تبدیل به یک پاندا قرمز بزرگ می‌شود. او باید راهی برای مخفی نگه داشتن این راز و حل مشکل بیابد.

قرمز شدن که حتی اسم آن هم اشاره‌ای به خجالت کشیدن آدم از حضور در موقعیت‌های مختلف دارد، به خوبی از پس نمایش دادن احساسات و نگرانی‌های یک دختر نوجوان برمی‌آید؛ بچه‌ای که همواره تلاش کرده است همان موجود بی‌نقص مورد نظر پدر و مادر باشد، اما احتمالا نمی‌تواند بیشتر از این روی احساسات و علایقش سرپوش بگذارد. وقتی یک نفر به احساسات خود اجازه‌ی فوران کردن را می‌دهد، فقط خود او تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. هنگامی که انسان می‌تواند بالاخره بعضی از ماسک‌ها را کنار بگذارد و حرف دل خود را بزند، معمولا عده‌ای به وجد می‌آیند، عده‌ای عصبانی می‌شوند و حتی عده‌ای آسیب می‌بینند.

استودیو پیکسار به‌لطف قدرت انیمیشن، موفق به نمایش همین حقیقت با داستان‌گویی تصویری می‌شود. در این بین زیبا است که تیم سازنده تا جای ممکن به انواع‌واقسام افراد حاضر در جامعه توجه کرد. بعضی‌ها برخلاف شخصیت اصلی، جسارت و توانایی در آغوش کشیدن پاندای قرمز بزرگ خود را ندارند. ولی این اصلا باعث نمی‌شود که کسی بتواند به آن‌ها برچسب بزند یا نحوه‌ی کنار آمدن‌شان با تلخی‌ها را زیر سؤال ببرد.


تصویر شکسته شده اولین در آینه در فیلم همه چیز همه جا به یکباره

۸- فیلم Everything Everywhere All at Once

فیلم همه چیز همه جا به یکباره

خلاصه داستان: اولین به همراه همسرش یک خشکشویی را در کالیفرنیا اداره می‌کند. او دچار مشکلات خانوادگی و کاری بسیاری شده و نمی‌تواند آن‌ها را مدیریت کند. اولین در این شرایط با نسخه‌ی دیگری از شوهرش روبه‌رو می‌شود و با جهان‌های چندگانه ارتباط برقرار می‌کند.

همه چیز همه جا به یکباره (Everything Everywhere All at Once) فیلمی علمی‌تخیلی و رزمی است که در هسته‌ی خود به درامی خانوادگی وفادار است و بر مفهوم فرضیه‌ی جهان‌های موازی داستان خودش را پیش می‌برد. این کمدی سیاه برخلاف ظاهر پُر زدوخوردش سرشار از صمیمت و عاطفه است و قصه‌ای از یادگیری عشق و محبت را به‌نمایش می‌گذارد. خانواده، ارتباطات بین نسلی، امید، عشق، پوچی و تنهایی مسائلی هستند که شما در قالب ماجراجوهای علمی‌تخیلی با آن‌ها روبه‌رو خواهید شد. سفر اودیسه‌ای ایولین تماشاگر را به‌ سمت چالشی درونی می‌برد و او را با بحران‌های وجودی سر راهش آشنا می‌کند.

همه چیز همه جا به یکباره اثری پُرزرق‌وبرق است که در پس شلوغ کاری‌هایش به‌دنبال مسیری درست برای زندگی انسان امروزی می‌گردد، انسانی که شاید راهش را گم کرده باشد. این فیلم عنوان پرفروش‌ترین فیلم شرکت A24 را به‌دست آورد و فرصت مجددی را برای پخش پیدا کرد.


نیکلاس کیج در حال احترام گذاشتن در فیلم The Unbearable Weight of Massive Talent

۹- فیلم The Unbearable Weight of Massive Talent

فیلم سنگینی طاقت‌فرسای استعداد فراوان

خلاصه داستان: فیلم The Unbearable Weight of Massive Talent داستان نسخه متفاوتی از نیکلاس کیج با بازی خود نیکلاس کیج را دنبال کند که از زندگی خود راضی نیست و همچنین از نظر مالی ورشکست شده است. او حالا پیشنهادی را برای حضور در تولد یکی از طرفداران دو آتیشه خودش دریافت می‌کند که در صورت حضور، یک میلیون دلار را دریافت خواهد کرد.

فیلم The Unbearable Weight of Massive Talent داستان آشنایی از افول و محو ستارگانی را روایت می‌کند که روزگاری در سطح اول سینما و تلویزیون حضور داشتند و حالا کمتر اسمی از آن‌ها می‌شنویم. درواقع نقش نیکلاس جیک در فیلم با الهام از این شخصیت‌ها است که خود او نیز روزی در مسیر تبدیل شدن به یکی از این بازیگران بوده است. روند اتفاقات فیلم سنگینی طاقت‌فرسای استعداد فراوان درواقع براساس فیلمنامه‌ای است که شخصیت پدرو پاسکال در فیلم نوشته و در طول آن شاهد تغییراتی مثل اضافه شدن صحنه‌های اکشن و جیمز باندی هستیم. فیلم The Unbearable Weight of Massive Talent توانسته با ترکیبی از کمدی که زیاده‌روی در آن وجود ندارد و با بازی و شیمی درخشان نیکلاس کیج و پدرو پاسکال باعث شده تا جذابیت دوچندانی برای بیننده پیدا کند.


نقد فیلم Apollo 10½: A Space Age Childhood (آپولو ده و نیم: کودکی در عصر فضا) ریچارد لینک لیتر با هنرنمایی جک بلک

۱۰- فیلم Apollo 10½: A Space Age Childhood

فیلم آپولو ۱۰/۵: کودکی در عصر فضا

خلاصه داستان: پسربچه‌ای به اسم استن که ساکن حومه شهر هیوستون ایالت تگزاس است، در سال ۱۹۶۹ میلادی مدام زندگی خانواده‌ی خود و افراد شهر را گره‌خورده به مأموریت فضایی بزرگ آپولو ۱۱ می‌بیند.

ریچارد لینک‌لیتر با ظرافت و احساسات خاصی فیلم می‌سازد. او چه در سه‌گانه عاشقانه Before، چه در فیلم تجربی Boyhood و چه در شیرینی بی‌پایان Dazed and Confused طوری واقعیت را نشان می‌دهد که به یاد بیاوریم حتی برخی از ساده‌ترین لحظات زندگی هم بخش‌هایی مهم و ارزشمند از زندگی هستند. حالا در Apollo 10½: A Space Age Childhood که یکی از بهترین انیمیشن‌های چند سال اخیر هالیوود به شمار می‌آید، او عملا بخشی از زندگی خود را به شکلی دل‌چسب نشان می‌دهد؛ به‌عنوان پسربچه‌ای که چه شغل پدرش و چه سرگرمی‌های تلویزیونی وی، شدیدا تحت تاثیر تلاش ناسا برای فرود آوردن چند انسان روی ماه است.

لینک‌لیتر از این فضا برای نمایش یک مکان-زمان شخصی برای خود استفاده می‌کند و با تعریف کردن خاطرات، اجازه می‌دهد آن دوران و آن مکان را از دید پسربچه‌ای ببینیم که اتفاقات مختلفی را تجربه کرد. نتیجه فیلمی است که از ابتدا تا انتها، لبخند را روی لب می‌نشاند و از عشق ما به رویاپردازی می‌گوید.


جنگجو در نبرد در فیلم مرد شمالی

۱۱- فیلم The Northman

فیلم مرد شمالی

  • کارگردان: رابرت اگرز
  • بازیگران: نیکول کیدمن و الکساندر اسکارشگارد
  • میانگین امتیازات The Northman در IMDB: ۷.۲

خلاصه داستان: آملث که در کودکی پدرش را از دست می‌دهد، برای در امان ماندن از خشم عمویش به سرزمین وایکینگ‌ها پناه می‌برد. او بزرگ می‌شود و برای انتقام و باز پس‌گیری سرزمین‌اش برمی‌گردد.

فیلم مرد شمالی سومین اثر رابرت اگرز بعد از دو فیلم موفق او یعنی فانوس دریایی (The Lighthouse) و جادو (The Witch) است. این اثر که یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های 2022 به شمار می‌رفت، توانست انتظارهای مخاطبان اگرز را برآورده سازد. این فیلم برخلاف دو اثر قبلی این کارگردان به دور از قصه‌پردازی‌های پُرپیچ‌وتاب پیش می‌رود اما همانند آن‌ها متعلق به دنیای افسانه‌ها و قصه‌های دیرینه است. The Northman با اتکا به اساطیر نورس و نگاهی گذرا به رئالیسم جادو، افسانه‌ی شاهزاده آملث را تعریف می‌کند، افسانه‌ای که قبل از این دستمایه‌ی شکسپیر برای خلق هملت شده بود.

مرد شمالی تصویری رئال از دوران وایکینگ‌هاست، دورانی که برده‌داری، خون‌ریزی، سلحشوری، تعرض و خشونت بخش جدایی ناپذیری از زندگی مردمان بوده است. این فیلم نمایشی جنگاورانه از سفر یک قهرمان را به‌نمایش می‌گذارد، نمایشی که در آن سرنوشت ستایش می‌شود و قهرمان در مقابل تقدیر سر فرو می‌آورد.


تام کروز در نقش ماوریک در حال پرواز با جنگنده F/A18 سوپر هورنت در فیلم Top Gun: Maverick

۱۲- فیلم Top Gun: Maverick

فیلم تاپ گان: ماوریک

  • کارگردان: جوزف کوشینسکی
  • بازیگران: تام کروز، مایلز تلر و گلن پاول
  • میانگین امتیازات Top Gun: Maverick در IMDB: ۸.۶

خلاصه داستان: پس از گذشت بیش از سی سال خدمت به‌عنوان یکی از بهترین خلبان‌های نیروی دریایی آمریکا، حال پیت میچل (ماوریک) در فیلم Top Gun: Maverick جایی است که به آن تعلق دارد و حال او قرار است گروه جدیدی از خلبانان را آموزش دهد و باعث پیشرفت آن‌ها تا سطح وی شود. زمانی‌که او مأموریت خود برای آموزش اختصاصی فارغ التحصیلان تاپ گان را آغاز می‌کند، با خلبانی مواجه می‌شود که تاکنون مثل آن را هرگز ندیده بود. او بردلی بردشاو، پسر نیک بردشاو و پسر دوست قدیمی ماوریک است که سال‌ها پیش فوت کرده بود.

پس از موفقیت فیلم Top Gun در سال ۱۹۸۶، پارامونت سال‌ها تلاش کرد تا دنباله فیلم تاپ گان را تولید کند. در اوایل سال ۲۰۱۰ سال فیلم Top Gun 2 رسما تایید شد، اما مرگ تونی اسکات، کارگردان فیلم در سال ۲۰۱۲ باعث شد تا ساخت این پروژه متوقف شود. سرانجام در سال ۲۰۱۷ جوزف کوشینسکی وظیفه کارگردانی فیلم تاپ گان ۲ را بر عهده گرفت.

حالا فیلم Top Gun: Maverick پس از چند تأخیر به‌خاطر دوران کرونا بالاخره روی پرده‌های سینما رفت و خیلی زود به محبوب‌ترین فیلم سال سینماروها تبدیل شد. فیلم تاپ گان ماوریک با پیروی از دلایل موفقیت قسمت اول و وجود بدل‌کاری‌های جذاب تام کروز و دیگر بازیگران به اثری جذابی تبدیل شده که این فیلم هم‌اکنون پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۲ است. از نکات قابل‌توجه این است که تیم تولید به‌جای استفاده از جلوه‌های ویژه گسترده تصمیم گرفتند تا تمامی صحنه‌های داخل کابین خلبان را با حضور بازیگران به‌صورت واقعی فیلم‌برداری کنند. بدون هیچ شکی انتظار ۲۶ ساله طرفداران تاپ گان برای فیلم Top Gun: Maverick ارزش آن را کاملا داشته است.


پوستر فیلم Chip 'n Dale: Rescue Rangers

۱۳- فیلم Chip ‘n Dale: Rescue Rangers

فیلم چیپ و دیل: تکاوران نجات

خلاصه داستان: اتفاقات فیلم Chip ‘n Dale: Rescue Rangers چند سال پس از حوادث انیمیشن چیپ و دیل: تکاوران نجات و لغو آن جریان دارد. اتفاقات این فیلم لایو اکشن-انیمیشن در یک جهان پر از شخصیت‌های انیمیشنی و کارتونی رخ می‌دهد که چیپ و دیل در تلاش هستند تا ضمن پرده برداشتن از یک راز مخوف، دوست خود را نجات دهند.

برخلاف بسیاری از بازسازی‌های لایو اکشن دیزنی، فیلم Chip ‘n Dale: Rescue Rangers یک دنباله برای انیمیشن چیپ و دیل است که در نگاه اول با یک محصول کاملا فن سرویس و با حضور شخصیت‌های انیمیشنی و کارتونی کلاسیک طرف هستیم. اما انیمیشن با اینکه قرار نیست کار متفاوتی را انجام دهد، تبدیل به یکی از بامزه‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین کارهای چند سال اخیر دیزنی تبدیل می‌شود. شاید یکی از دلایل اصلی استقبال از فیلم Chip ‘n Dale: Rescue Rangers این باشد که خود سازندگان هم به خوبی می‌دانند که قرار نیست چیز جدیدی را به بیننده ارائه کنند و در عوض روی سرگرم کننده بودن فیلم خود کار کرده‌اند.

شاید در مجموع هدف اصلی فیلم خنداندن یا سرگرم کردن بینندگانش باشد، اما فیلم Chip ‘n Dale: Rescue Rangers نیم‌نگاهی به سرنوشت بسیاری از شخصیت‌های انیمیشنی قدیمی هم انداخته است. حضور و سرنوشت شخصیت‌هایی مثل پیتر پن که روزگاری ستاره و قهرمانی بچگی بسیاری از افراد بوده‌اند، باعث می‌شود برای لحظات کوتاهی هم که شده به فکر فرو رویم و احساس کنیم که صرفا با یک فیلم لایو اکشن تک بعدی دیگر از دیزنی طرف نیستیم و شاید واقعا حرف‌هایی هم برای گفتن داشته باشد.


ویگو مورتنسن در دستگاه کالبدشکافی سارک در فیلم Crimes of the Future

۱۴- فیلم Crimes of the Future 

فیلم جنایات آینده

  • کارگردان: دیوید کراننبرگ
  • بازیگران: ویگو مورتنسن، کریستین استوارت، لا سیدو
  • میانگین امتیازات Crimes of the Future در IMDB: ۵.۹

خلاصه داستان: همانطور که گونه انسان با محیط مصنوعی سازگار می شود، بدن دستخوش دگرگونی ها و جهش های جدیدی می شود. هنرمند پرفورمنس مشهور، ساول تنسر، با همراهی شریک زندگی خود، دگردیسی اندام های خود را به نمایش می گذارد. در همین حال، گروهی مرموز سعی می کنند از بدنامی سائول برای روشن کردن مرحله بعدی تکامل انسان استفاده کنند.

دیوید کراننبرگ در آخرین فیلم خود در قالب یک داستان آینده‌نگرانه عجیب و غریب به سبک خودش، برخی از مهم‌ترین تحولات دنیا در قرن معاصر را بازتاب می‌دهد. تحولاتی مانند عمیق‌تر شدن بحران‌های زیست محیطی و آب و هوایی، ارتباط میان هنر و رسانه‌های اجتماعی و تغییرات دنیای جراحی‌های پلاستیک، در داستانی که در آن بدن انسان مرکز تمامی منازعات است. داستان جنایات آینده در آینده‌ای نه چندان دور رخ می‌دهد که در آن درد و رنج به تمامی از میان رفته و بدن انسان قادر به تولید اندام‌های جدید است. ویگو مورتنسن، بازیگر محبوب کراننبرگ به عنوان یک هنرمند بدن، شخصیت اصلی جنایات آینده است.

کسی که در میان ویرانه‌های دنیای جدید فرا انسانی فیلم، ایده انقلابی خلق دنیایی تازه را در ذهن دارد؛ دنیایی که انسانی‌تر باشد. اگرچه جنایات آینده از جهاتی یادآور فیلم‌های وحشت جسمانی کراننبرگ در دهه‌های هشتاد و نود است، اما نسبت به فیلم‌های قرن بیستم او کمتر احشایی است. البته بخاطر نمایش صحنه‌هایی عربان از بریدگی‌ها و شکافتن بدن، همچنان فیلمی برای همه مخاطبان نیست.


بازیگران فیلم دلال ساخته کورئیدا

۱۵- فیلم Broker

فیلم دلال

  • کارگردان: هیروکازو کورئیدا
  • بازیگران: سونگ کانگ هو، دونگ وان گنگ، 
  • میانگین امتیازات Broker در IMDB: ۷.۱

خلاصه داستان: دو کاراکتر به نام‌های سانگ هیون و دوستش دونگ سو، نوزادان رها شده در محل مخصوص کلیسا را می‌دزدند و سعی می‌کنند آن‌ها را در بازار سیاه به خانواده‌های متمول بفروشند. در یکی از موقعیت‌ها، مادری که فرزندش را در جعبه کودک کلیسا رها کرده است، پشیمان شده و دوباره به سراغ او می‌آید. در مسیر بازگشت، این مادر متوجه برنامه‌ی سانگ هیون و دونگ سو می‌شود.

هیروکازو کورئیدا از آن دسته فیلمسازانی است که می‌توانیم نامش را فیلمساز مولف بگذاریم. فیلمسازانی که اگرچه در کارنامه خود چندین فیلم ساخته‌اند، اما درواقع باید بگوییم که آن‌ها همواره خواسته‌اند یک فیلم بسازند و فقط آن را قدم به قدم کامل کرده‌اند. کورئیدا در طول پانزده فیلم خود  (به جز فیلم Third Murder که البته آن هم رگه‌هایی از مولفه‌های کورئیدا را در قالب ژانردارد)، چه از نظر فرم و چه از نظر محتوا مولفه‌هایش مشترک است. فقدان هویت و اصالت یافتن در دل خانواده، فقر و حاشیه نشینی، نگاه به تربیت کودکان و نوجوانان از منظر تحصیل، مسئولیت پذیری و بلوغ و به‌طور کلی پرداختن به آدم‌هایی که گویی درجامعه مدرن ژاپن دیده نمی‌شوند، دغدغه‌های مشترک کورئیدا هستند.

حال او در فیلم Broker نیز، مجددا موضوع خانواده و سرپرستی کودکان در خانواده‌هایی که به لحاظ ژنتیکی هم خون نیستند اما شرایط بهتری برای زیستن در کنار یکدیگر دارند را به چالش می‌کشد. روایت این فیلم از نقطه نظر کورئیدای ژاپنی، در بستر فرهنگ کره‌جنوبی، از دیگر نکات جالب این فیلم است.


استنلی در حال فکر کردن در فیلم Hustle

۱۶- فیلم Hustle

فیلم همهمه

  • کارگردان: ارمیا زاگر
  • بازیگران: آدام سندلر
  • میانگین امتیازات Hustle در IMDB: ۷

خلاصه داستان: استنلی تمام عمر خود را صرف استعدادیابی بازیکنان لیگ بسکتبال کرده و درست زمانیکه می‌خواهد در جایگاه مربیگری بنشیند، بحرانی کاری رویایش را به خطر می‌اندازد. استنلی برای رهایی از این وضعیت یک نابغه‌ی بسکتبالیست را باید پیدا کند.

تماشای فیلم‌های ورزشی برای آن دسته از کسانی که با دنیای رقابت و ورزش سروکاری ندارند معمولا خسته‌کننده به‌نظر خواهد رسید. اما Hustle فیلمی است که بدون شک غیرورزشی‌ها را راضی خواهد کرد، چراکه اولا بین درام و ورزش توازنی لطیف و قابل کنترل برقرار می‌کند و هم اینکه از آن فیلم‌های حال خوب کنی‌ خواهد بود که داستانی الهام‌بخش را در بطن خود به جریان انداخته است. Hustle نمایشی است از یک رفاقت صمیمانه، داستانی از تلاشی دیوانه‌وار که به‌دنبال نمایش واقعیت‌های دنیای قهرمان‌ها می‌رود. ایده‌ی فیلم، ایده‌ای ساده و روان خواهد بود اما چیزیکه به اثر طعمی خاص بخشده، بازی قدرتمند آدام سندلر، طنز لطیف و لحن صمیمانه‌‌ای است که در جای جای فیلم به چشم می‌آید.

Hustle نمایشی از رستگاری و سفر اودیسه‌وار شخصیت‌هایی است که یکی در پی جبران گذشته برآمده و دیگری در پی آینده می‌رود. این فیلم که محصول شبکه‌ی نتفلیکس است مورد تحسین منتقدان و تماشاگران قرار گرفت و علاقه‌مندان به ورزش بسکتبال را با خود همراه کرد. 

این مقاله با همکاری محمدامیر جلالی، رضا حاج‌محمدی، محمدحسین جعفریان، مسیح کریمی، سوگند مختاری، مسعود مشایخی و فرید متین از اعضای تحریریه سینما به نگارش درآمده است.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین فیلم های ۲۰۲۲ اکران شده کدامند؟

از میان بهترین فیلم های 2022 می‌توان به فیلم مرد شمالی، فیلم جنایات آینده، انیمیشن قرمز شدن و مستند ناوالنی اشاره کرد. فهرست کامل ۱۶ فیلم برتر ۲۰۲۲ در شش ماه ابتدای سال را در سایت یک گیمر بخوانید.

۲- فیلم های ۲۰۲۲ که شانس حضور در اسکار 2022 را دارند کدامند؟

فیلم همه چیز همه جا به یکباره، فیلم مرد شمالی، فیلم آپولو ده و نیم و فیلم تاپ گان مارویک، بخشی از فیلم های مهم 2022 هستند که شانس حضور در اسکار ۲۰۲۲ را دارند.



منبع

بخوانید  تعیین زمان معرفی و عرضه کارت گرافیک RTX 4070 Ti