بهترین فیلم های جان تراولتا | معرفی ۲۵ اثر جذاب و دیدنی + امتیاز IMDB


تراولتا در اواخر دهه ۷۰ میلادی، در صدر شهرت و درخشش خود بود. اما در اواسط دهه ۸۰ تراولتا استعداد بازیگری‌اش را با انتخاب نقش‌های اشتباه و به تبع آن شکست متعدد در باکس آفیس، در معرض نابودی قرار داد. اما بااین‌وجود، وقتی تارانتینو او را برای بازی در فیلم محبوب Pulp Fiction انتخاب کرد، مسیر حرفه‌ای‌اش دوباره تغییر کرد. تراولتا توانست جایگاهش را به‌عنوان یک ستاره بازیگری تثبیت کند.

تراولتا در سال‌های بعد از آن نیز چندان خوش‌شانس نبود. در سال‌های اخیر، زندگی حرفه‌ای او دوباره در سراشیبی سقوط افتاد. این بار با سرعتی آرام‌تر. سرعتی که تقریباً در زندگی همه بازیگرهای مشهور دهه ۷۰،۸۰ و ۹۰ یکسان است. اما این بار مشکل چه بود؟ پیری! این مسئله مسلماً غیرقابل‌اجتناب است. تقریباً اکثر فیلم‌های دو دهه اخیر تراولتا ارزش هنری آن‌چنانی نداشته‌اند اما منتقدین، کارگردانان و بینندگان همگی امیدوارند این ستاره قدیمی هالیوود دوباره بتواند به روزگار اوج خودش بازگردد.

فیلم های این فهرست براساس نظر تحریریه یک گیمر انتخاب و رتبه بندی شده‌اند.


بهترین فیلم های جان تراولتا

فیلم اسپری مو

۲۵- فیلم Hairspray

فیلم اسپری مو

  • سال ساخت: ۲۰۰۷
  • کارگردان: آدام شانکمن
  • بازیگران: جان تراولتا، کویین لطیفه، نیکی بلونسکی
  • میانگین امتیازات Hairspray در IMDB: ۶.۷

خلاصه داستان: تریسی نوجوانی تنبل و چاق است که با بی‌خیالی و سرخوشی زندگی می‌کند. او طرفدار دو آتیشه برنامه کورنی کالینز است. وقتی یکی از ستاره‌های این شو، برنامه را ترک می‌کند کورنی به‌دنبال جایگزین می‌گردد. تریسی نیز به علت عشق بالایی که به برنامه دارد سعی می‌کند وارد برنامه شود اما وقتی قربانی تبعیض نژادی می‌شود تصمیم می‌گیرد در مقابل این تبعیض ایستادگی کند.

اسپری مو، یک فیلم کمدی رمانتیک موزیکال آمریکایی محصول سال ۲۰۰۷ است. این فیلم موزیکال، فیلمی جذاب و دوست‌داشتنی است که از یک فیلم موزیکال عاشقانه دیگر ساخته جان وارتز (۱۹۸۸) اقتباس شده است. «اسپری مو» داستانی است درباره جوان بودن، پیروزی فرهنگ جوانان، باورهای خوش‌بینانه و امیدواری قدیمی که باور دارد آینده نسبت به زمان حال بهتر خواهد بود.

این فیلم با قهرمانان نوجوان و چهره‌های جوان و تازه پر شده است. تراولتا برای این نقش نامزد جایزه گلدن‌گلوب به‌عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل در فیلم سینمایی شد. شاید باورتان نشود ولی تراولتا در این فیلم نقش یک زن را بازی کرده است.


فیلم از پاریس با عشق

۲۴- فیلم From Paris with Love

فیلم از پاریس تا عشق

  • سال ساخت: ۲۰۱۰
  • کارگردان: پیر مورل
  • بازیگران: جان تراولتا، جاناتان ریس میرز، کاسیا اسموتنیاک، ریچارد دوردن
  • میانگین امتیازات From Paris with Love در IMDB: ۶.۴

خلاصه داستان: کارآموز سفارت آمریکا در پاریس جیمز ریس (جاناتان میرز) در کار خودش خوش درخشیده و توجه مسئولان سفارت را به خود جلب کرده است. همان موقع چارلی واکس (چان تراولتا) که یک مأمور ویژه است، از آمریکا به پاریس آمده است. به جیمز دستور داده می‌شود تا با چارلی همکاری کند. چارلی از بدو ورود به پاریس دست به اقدامات مسلحانه و اطلاعاتی می‌زند و جیمز ناخواسته درگیر عملیات مبارزه با یک گروهک تروریستی می‌شود و …

این فیلم سومین فیلم پیر مورل است. از همان ابتدا انتقادات متعددی پیرامون این فیلم مطرح شد. یکی از پرحاشیه‌ترین موضوعات شخصیت آَشوبگر جان تراولتا بود. به‌گفته منتقدان، پیر مورل خیلی زود متوجه شد که ساخت فیلم‌های اکشن هالیوودی سود مالی بسیاری دارد. با اینکه اکثریت منتقدین این فیلم‌ها را به بوته نقد می‌گذارند و معتقدند ساخت این‌گونه فیلم‌ها شرم‌آور است، هالیوود همچنان به تولید این صنعت سودآور ادامه می‌دهد.

برای ساخت این جور فیلم‌ها، کافی است یک فیلم‌نامه بد را با صحنه‌های اکشن و یک بازیگر محبوب را برای کشتن آدم بدها انتخاب کرده و اینها را با هم مخلوط کنید و با افزودن اندکی مواد منفجره (برای چاشنی صحنه‌های تعقیب و گریز) فیلم هالیوودی شما آماده است. فیلم از پاریس تا عشق یک خط داستانی گیج‌کننده دارد و بازی‌های ناامیدکننده دارد. اما اکثر منتقدان به‌خاطر حضور جان تراولتا و اعتبار این ستاره مسن هالیوود، با فیلم از پاریس تا عشق بامحبت برخورده کرده و آن را فیلمی سرگرم‌کننده و نوستالژیک خوانده‌اند.


فیلم پسری در حباب پلاستیکی

۲۳- فیلم The Boy in the Plastic Bubble

فیلم پسری در حباب پلاستیکی

  • سال ساخت: ۱۹۷۶
  • کارگردان: راندال کلایزر
  • بازیگران: جان تراولتا، گلینیس اوکانر، رابرت رید
  • میانگین امتیازات The Boy in the Plastic Bubble در IMDB: ۵.۸

خلاصه داستان: تاد لوییچ پسری است که با سیستم ایمنی ضعیف به دنیا آمده است. به همین علت، او باید تمام عمرش را در یک محیط ایزوله و کاملاً استریل سپری کند. اتاق او کاملاً ایزوله است و غذایش نیز به‌طور ویژه تهیه می‌شود. تنها تماس انسانی او به‌واسطه دستکش و لباس استریل است. دختر همسایه باعث می‌شود تاد بخواهد حباب پلاستیکی‌اش را ترک کند. این فیلم قصه نوجوانی اوست.

به‌گفته منتقدین، در پایان دهه هفتاد میلادی، فیلم‌های تلویزیونی کسل‌کننده شده بودند. زیرا بیشتر این فیلم‌ها به طرز اغراق‌آمیزی به سرطان، اعتیاد، الکل یا مواردی شبیه به این می‌پرداختند. این فیلم براساس زندگی کوتاه پسری به نام دیوید وتر ساخته شده است. دیوید در زمان ساخت این فیلم ۵ساله بود و در سن ۱۲ سالگی در گذشت. توجه داشته باشید این فیلم یک مستند و زندگی‌نامه نیست. بلکه تراژدی جالب است.

تاد از کودکی تنها با والدینش و پزشکان تعامل داشته است. او نوجوانی است که سیستم عاطفی و احساسی‌اش به‌اندازه سیستم ایمنی‌اش بی‌دفاع، ضعیف و آسیب‌پذیر است. لباس ایزوله تاد استعاره قدرتمندی از دوران نوجوانی اغلب ماست. زمانی‌که احساس می‌کنیم از جامعه جدا شده‌ایم یا به‌سادگی، با دیگران متفاوتیم. در خودمان گیر افتاده‌ایم و هیچ‌چیز جدیدی نمی‌تواند در زندگی ایزوله شده ما نفوذ کند.


فیلم قلب های تنها

۲۲- فیلم Lonely Hearts

فیلم قلب های تنها

  • سال ساخت: ۲۰۰۶
  • کارگردان: تاد رابینسون
  • بازیگران: جان تراولتا، سالما هایک، جرد لتو
  • میانگین امتیازات Lonely Hearts در IMDB: ۶.۴

خلاصه داستان: دو کارگاه جنایی در اواخر دهه ۴۰ میلادی به تعقیب ریموند مارتینز و مارتا بک میپردازند. قاتلین روانپریشی که با نام «قاتلین فلب های تنها» معروف شده‌اند. آن‌ها شکارهایشان را از یک ستون روزنامه شکار می‌کردند.

فیلم قلب‌های تنها براساس فیلمی به نام The Honeymoon Killers(۱۹۷۰) ساخته شده است. نسخه ۱۹۷۰ فیلم بهتری است زیرا به‌عنوان یک فیلم کارآگاهی ساختاری مستندگونه دارد اما قلب‌های تنها شبیه یک مینی سریال تلویزیونی است که خودش را به هر دری می‌زند تا جذاب باشد اما حتی نمی‌تواند یک لحن منسجم پیدا کند و گاهی خنده‌دار می‌شود و گاهی یک فیلم جنایی ترسناک. نسخه ۱۹۷۰ این فیلم، تمرکز خود را بر زوج قاتل فیلم گذاشته بود. درحالی‌که این فیلم تمرکز خود را روی کارآگاهان جنایی، جان تراولتا و جیمز گاندولفینی گذاشته است.

یکی از وجه‌های جذاب این فیلم، چهره سادیستیک سلما هایک، قاتلی با لب‌های قرمز و کفش‌های پاشنه بلند است. اما عاشقان این چهره نمی‌توانند ببیند که در پشت این نمای خارجی عجیب و جذاب بازیگری متوسط و معمولی پنهان شده است. بر عملکرد هایک نقدهای زیادی وارد است مثلاً او به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند جنون روانی زنی بی‌عاطفه را منتقل کند.


فیلم بیسیک

۲۱- فیلم Basic

فیلم بیسیک

  • سال ساخت: ۲۰۰۳
  • کارگردان: جان مک تیرنان
  • بازیگران: جان تراولتا، ساموئل ال جکسون، کانی نیلسن، تیم دالی
  • میانگین امتیازات Basic در IMDB: ۶.۴

خلاصه داستان: در پی یک فاجعه در یک پایگاه نظامی، گروهبان ترسناک و منفور به همراه کارآموزان نیروی وِیژه پایگاه گم شده‌اند. تنها دو بازمانده از آن فاجعه باقی‌مانده است. یکی از آن‌ها به‌شدت زخمی است و در بیمارستان به سر می‌برد و دیگری از حرف‌زدن امتناع می‌کند. به همی خاطره، فرمانده پایگاه سرهنگ بیل استایلز، با رنجر سابق و دوست قدیمش، هاردی تماس می‌گیرد. تام هاردی (جان تراولتا) یک تکاور سابق ارتش است که به‌عنوان یک مأمور DEA (اداره مبارزه با مواد مخدر) فعالیت می‌کند.

بیسیک یک فیلم اکشن سرگرم‌کننده است. همین. این فیلم نه بار علمی دارد و نه تأثیر اجتماعی می‌گذارد. تنها یک فیلم اکشن که ایده اولیه‌اش را بارهاوبارها می‌چرخاند تا مدام خواننده را غافلگیر کند. پایان‌بندی چندان مطلوبی ندارد و دیالوگ‌های آن دقیقاً مناسب یک فیلم اکشن بی‌محتوا است. در تمام طول فیلم یک طوفان پرسروصدا روی داستان سایه انداخته است و باران تشخیص شخصیت‌ها از یکدیگر را دشوار می‌کند.

بهتر است کنار هم آمدن اسم ساموئل ال جکسون و تراولتا شما را گول نزند. با اینکه این ترکیب زیبا ممکن است شما را یاد Pulp Fiction بیندازد باید بدانید این دو بازیگر تنها چند صحنه کوتاه با یکدیگر دارند و اگر بخواهم با شما صادق باشم، این فیلم یکی از تک‌بعدی‌ترین اجراهای این دو بازیگر محسوب می‌شود. جکسون مدام در حال فریاد کشیدن است و تراولتا به‌جای حل مسئله فقط پوزخند می‌زند. احتمالاً دلیل علاقه اولیه مردم به این فیلم هم‌بازی شدن این دو بازیگر و تجدید خاطره با فیلم Pulp Fiction بوده است.


فیلم مجازاتگر

۲۰- فیلم The Punisher

فیلم مجازاتگر

  • سال ساخت: ۲۰۰۴
  • کارگردان: جاناتان هنسلی
  • بازیگران: توماس جین، جان تراولتا، سامانتا ماتیس، لورا هرینگ
  • میانگین امتیازات The Punisher در IMDB: ۶.۴

خلاصه داستان: فرانک کسل (توماس جین) یک مأمور مخفی عالی‌رتبه FBI است. او در آستانه بازنشستگی است ولی در آخرین مأموریتش، یعنی مأموریت توقف عملیات قاچاق مواد مخدر، پسر کوچک هاوارد سنت (جان تراولتا)، بابی سنت را می‌کشد. هاوارد خشمگین وقتی متوجه می‌شود چه کسی مسئول مرگ پسر اوست در پی انتقام‌جویی برمی‌آید و کل خانواده فرانک را قتل‌عام کرده و خود او را نیمه‌جان رها می‌کند تا بمیرد. فرانک اما زنده می‌ماند ولی پلیس و FBI قادر به اثبات دخیل بودن سنت در این جنایت نیستند. فرانک در پی انتقام تبدیل به مأمور مجازات می‌شود و …

این دومین فیلمی است که براساس کمیک بوک مجازاتگر ساخته شده است. فیلم مجازاتگر در خشونت بی‌پروا و صریح است و آن‌قدر تاریک و غم‌انگیز است که تماشاگر وهله‌ای به فکر فرومی‌رود از خود می‌پرسد آیا قهرمان پس از به‌دست‌آوردن پیروزی، رضایت خاطر نیز به‌دست خواهد آورد؟

به‌طورکلی مجازاتگر یک فیلم اکشن کلاسیک اوایل دهه ۹۰ است. تعقیب و گریز زیادی در فیلم وجود دارد و همه چیز باعث می‌شود تپش قلب بیننده بالا و بالاتر برود. این فیلم ارجاعات متعددی به ژانرهای مختلف مانند وسترن (موسیقی متن در هنگام مبارزات) دارد.


فیلم ببین کی داره حرف میزنه

۱۹- فیلم Look Who’s Talking

فیلم ببین کی داره حرف می‌زنه

  • سال ساخت: ۱۹۸۹
  • کارگردان: امی هکرلین
  • بازیگران: جان تراولتا، کرستی آلای، المپیا دوکاکیس
  • میانگین امتیازات Look Who’s Talking در IMDB: ۵.۹

خلاصه داستان: ببین کی داره حرف می‌زنه، داستان مولی کریستی است که فرزند معشوقه‌اش را باردار می‌شود. او پسری به نام مایکی به دنیا می‌آورد. مولی در ابتدا می‌کوشد به‌تنهایی فرزندش را بزرگ کند اما بعداً یک دوست به کمک او می‌آید. یک راننده تاکسی (جان تراولتا) و بعد از آن …

ببین کی داره حرف می‌زنه یکی از آن فیلم‌های معمولی دهه ۸۰ و ۹۰ هالیوود است. اما چه چیزی درباره این فیلم خاص است؟ برای درک کامل عنصر مفهومی بالای این فیلم باید بدانید بروس ویلیس که به‌عنوان صداپیشه در این فیلم بازی کرده است، در رکود حرفه‌ای خود به سر می‌برد و این فیلم برای او به‌نوعی بازگشت به حرفه‌اش محسوب می‌شد. این فیلم بخشی از یک مجموعه ۳ قسمتی است و هیچ‌کدام از این سه قسمت آن‌قدر رتبه بالایی ندارد که بتوانند مخاطب را قانع کنند که حتماً آن‌ها را تماشا کند. می‌توان گفت این فیلم برای کودک و نوجوان دهه ۸۰ و ۹۰ فیلم جذابی بوده است.

بخوانید  Ray Tracing در به‌روزرسانی جدید کنسول‌های نسل نهم به GTA 5 اضافه شد

Look Who’s Talking یک فیلم دوره‌ای است که حالا دوره‌اش تمام شده و اگر کسی این فیلم را دوست داشته باشد یا به تماشای آن بنشید بیشتر به‌خاطر حضور بازیگران مطرح و مشهور آن است تا فیلم‌نامه یا کارگردانی آن. این فیلم لحظات مفرح و سرگرم‌کننده‌ای دارد اما نمی‌توان آن را یک کمدی کلاسیک اصیل نامید. این روزها دیگر کسی درباره فیلم ببین کی داره حرف می‌زنه، حرف نمی‌زند. این فیلم جایی در میان دهه ۸۰ و ۹۰ تولید شد و همان جا باقی ماند. این فیلم درنهایت توانست جایگاه یک کمدی رمانتیک معمولی در ذهن مخاطبان را به‌دست بیاورد.


فیلم انفجار

۱۸- فیلم Blow Out

فیلم انفجار

  • سال ساخت: ۱۹۸۱
  • کارگردان: برایان دی پالما
  • بازیگران: جان تراولتا، نانسی آلن، جان لیتگو، دنیس فرانتس
  • میانگین امتیازات Blow Out در IMDB: ۷.۴

خلاصه داستان: جک تری (تراولتا) یک تکنیسین جلوه‌های صوتی است که به‌صورت اتفاقی از یکی صحنه تصادف فیلم‌برداری می‌کند. در طی این تصادف یک سیاست‌مدار جان خود را از دست می‌دهد. همه بر این باورند که این اتفاق یک تصادف ساده بوده است اما فیلمی که جک تری در اختیار دارد ثابت می‌کند این ماجرا قتل است.

بعد از قتل کندی و اتفاقات تابع آن در دولت و سیاست آمریکا فیلم‌های سیاسی در سینمای آمریکا طرف‌داران زیادی پیدا کردند. یکی از فیلم‌های سیاسی پرحاشیه، فیلم انفجار بود. این فیلم با اینکه توانست توجه مثبت و نمره مناسبی کسب کند اما در گیشه اصلاً موفق نبود. شکست در گیشه تراولتا را از صنعت سینما دور کرد. این فیلم برخلاف زمان اکران در حال حاضر محبوبیت خوبی کسب کرده است. دلیل این محبوبیت نیز نظر کوئنتین تارانتینو درباره این فیلم است. او این فیلم را به‌عنوان یکی از سه فیلم محبوب خود معرفی کرده است.

فیلم انفجار از نظر طرح و عنوان شبیه به فیلم آگراندیسمان اثر آنجلو آنتونیونی است. در آن فیلم یک عکاس با گرفتن یک عکس درگیر ماجرای پیچیده می‌شود. انفجار از جهاتی شبیه به سرگیجه و روانی اثر هیچکاک نیز است. دی پالما خود به این اقتباس‌ها واقف بوده و از آن‌ها صحبت می‌کند. این فیلم باتوجه‌به اهداف وطن‌پرستانه و درون‌مایه سیاسی‌اش نسبت به فیلم‌های که در همین حیطه ساخته شده است، هوشمندانه‌تر و ظریف‌تر عمل کرده است.


فیلم فعالیت معدنی

۱۷- فیلم A Civil Action

فیلم فعالیت معدنی

  • سال ساخت: ۱۹۹۸
  • کارگردان: استیون زیلیان
  • بازیگران: جان تراولتا، رابرت دووال، کاتلین کوینلان، تونی شالهوب
  • میانگین امتیازات A Civil Action در IMDB: ۶.۶

خلاصه داستان: در سال ۱۹۷۹، دو چاه آب شرب اهالی شهر با پسماندهای صنعتی مسموم می‌شود. اهالی شهر به کارخانه‌های محلی شک کرده و آن‌ها را به‌خاطر مسموم کردن آب و مرگ کودکان بر اثر سرطان خون، محکوم می‌کنند. آن آندرسن (کاتلین کوینلان) مادری است که پسرش را در این راه ازدست‌داده. او تصمیم می‌گیرد از کارخانه‌دارها شکایت کند و یک وکیل به نام یان شلیختمان (جان تراولتا) درگیر این پرونده می‌شود.

این فیلم براساس واقعیت زندگی چند خانواده در شمال شهر بوستون و براساس کتابی به همین نام نوشته جانات هرر، ساخته شده است. این افراد در دهه ۱۹۸۰ از شرکت‌های بزرگ آمریکایی به جرم مرگ ناشی از سرطان خون و سایر مشکلات بهداشتی ناشی از دفع زباله‌های صنعتی در آب جامعه، شکایت کردند. همه ما می‌دانیم که این داستان هر روز و همه کشورها تکرار می‌شود. این فیلم درست مانند نامش، یک اقدام معدنی در نظر گرفته می‌شود. سند و مدرکی گواه بر وجود این سیستم پرمشکل.

مشکل اساسی فیلم فعالیت مدنی این است که زیاد از حد به بازگویی داستان خانواده‌ها می‌پردازد. از لحظه ابتدای فیلم بیننده آگاه است که داستان چگونه خواهد بود و از مسائل اجتماعی و اخلاقی که مطرح خواهند شد نیز باخبر است. دست‌اندرکاران این فیلم می‌توانستند با داستان‌پردازی بهتر و قدرتمندتر کردن دارم این فیلم، تأثیر بهتر و قوی تری بگذارند. چنین فیلمی با ساختی بهتر و قدرتمندتر می‌توانست جوامع مشابه که از این آلودگی رنج می‌برند را در مسیر تغییرات مثبت قرار دهد. اما A Civil Action تا حد زیادی از این موضوع پرهیز می‌کند و در عوض یک داستان مرتب و تروتمیز ارائه می‌دهد که می‌توان انتهایش را از سکانس‌های اولیه حدس زد.

فیلم مشکلات دیگری نیز دارد. مشکل اساسی و غیرقابل‌قبول فیلم تحریف واقعیت است. ما می‌دانیم که زمانی‌که یک فیلم‌ساز، فیلمی براساس یک کتاب می‌سازد وظیفه ندارد به خط به خط کتاب وفادار بماند. اما در این یک مورد، ازآنجایی‌که فیلم براساس کتاب ساخته شده است، عدم وفاداری به کتاب به معنای عدم وفاداری به واقعیت است.


فیلم گرازهای وحشی

۱۶- فیلم Wild Hogs

فیلم گرازهای وحشی

  • سال ساخت: ۲۰۰۷
  • کارگردان: والت بکر
  • بازیگران: تیم آلن، مارتین لارنس، جان تراولتا، ویلیام اچ میسی
  • میانگین امتیازات Wild Hogs در IMDB: ۵.۸

خلاصه داستان: چهار دوست قدیمی برای فرار از مشکلات و بحران میان‌سالی خود تصمیم می‌گیرند سوار بر موتور سیلکت‌های‌شان از سینسیناتی راهی به سمت ساحل اقیانوس آرام بروند. ولی در راه با یک گروه موتور سوار خشن به رهبری جک روبه‌رو می‌شوند.

گرازهای وحشی یک کمدی بی‌نظیر است. یک فیلم جاده‌ای مملو از لحظات خنده‌دار و اگر منصف باشیم خیلی ایده خوبی است که ۳ بازیگر که در دوران افول زندگی حرفه‌ای‌شان قرار دارند، در فیلمی بازی کنند که شخصیت‌های اصلی آن در دوره افول زندگی‌شان قرار گرفته‌اند و تلاش می‌کنند با انجام کارهای به اصطلاح جوان‌گرایانه، جوانی خود را پس بگیرند. روی کاغذ این ایده بسیار جذاب است اما تفاوت میان فیلم‌نامه و فیلم در «اجرا» خلاصه می‌شود و اجرا تلاش مجموعه از افراد به رهبری کارگردان است. به همین خاطر است که اگر فیلمی خوب یا بد باشد، اولین نقد یا تشویق به‌سوی کارگردان روانه می‌شود.

والت بکر در ساخت این فیلم عملکرد خوبی ندارد. روایت داستان قابل پیش‌بینی است و روایت بیش از حد ساختارمند است و درست مانند دیگر فیلم‌های تراولتا، بازیگران آن‌قدر خوب هستند که فیلم را قابل تماشا کنند. این فیلم سرگرم‌کننده است و می‌تواند در یک آخر هفته شما را سرگرم کند و بخنداند اما چیزی به شما یاد نمی‌دهد و احتمالاً روز بعد جیزی از این فیلم به‌خاطر نخواهید داشت.


فیلم گروگان‌گیری پلهام ۱ ۲ ۳

۱۵- فیلم The Taking of Pelham ۱ ۲ ۳

فیلم گروگان‌گیری پلهام ۱ ۲ ۳

  • سال ساخت: ۲۰۰۹
  • کارگردان: تونی اسکات
  • بازیگران: دنزل واشنگتن، جان تراولتا، لوئیس گوزمان، ویکتور گوجکای
  • میانگین امتیازات The Taking of Pelham ۱ ۲ ۳ در IMDB: ۶.۴

خلاصه داستان: روز والتر گاربر، مأمور متروی نیویورک، به‌خاطر جنایتی جسورانه خراب می‌شود. قطار مترو ربوده می‌شود. رایدر (جان تراولتا) مغز متفکر گروه چهارنفره‌ای که این جنایت را رهبری می‌کند، در ازای پول هنگفتی، مسافران قطار را تهدید به مرگ می‌کند. درحالی‌که تنش فیلم اوج می‌گیرد، گاربر از دانش گسترده خود درباره سیستم مترو استفاده می‌کند تا رایدر را فریب داده و گروگان‌ها را نجات دهد. اما یک مشکل وجود دارد، حتی اگر دزدها پول را به‌دست بیاورند، چطور می‌خواهند فرار کنند؟

به نظر می‌رسد هالیوود دوست دارد همه چیز را تکرار کند. گویی در کی چرخش دائمی، بارهاوبارها فیلم‌های قدیمی را اقتباس می‌کند، رمان‌های اقتباس شده را دوباره اقتباس می‌کند، و فرنچایزها را دوباره بازسازی می‌کند تا همان شخصیت‌ها را در داستان‌ها و لحن‌های مختلف بازسازی کند. گاهی این کار خوب است زیرا بازسازی‌ها و اقتباس‌ها می‌توانند ارزش جدیدی به نسخه اصلی ببخشند و گاهی این بازسازی‌های مدام گاهی چیزی جز اتلاف بودجه نیستند. گروگان‌گیری پلهام از دسته دوم است.

مهم‌ترین و قابل‌توجه‌ترین نکته درباره فیلم گروگان‌گیری پلهام ۱۲۳، این است بازیگران خوبی در نقش اصلی آن بازی می‌کند. واشنگتن و تراولتا هر دو بازیگران با استعدادی هستند خواه این بازیگران شخصیتشان شرور باشند و خواه قهرمان، عمق خاصی به شخصیت‌های خود می‌بخشند. اما بااین‌وجود در این فیلم گروگان‌گیری هیچ اتفاقی مهمی رخ نمی‌دهد. با اینکه بازی‌ها جذاب است اما شخصیت‌ها به‌اندازه کافی توسعه پیدا نمی‌کنند. طرح فرعی که شهردار را درگیر می‌کند، چندان تأثیری در داستان نداشته و به نتیجه نمی‌رسد. بدتر از آن گویی شخصیت رایدر مستقل نبوده و فقط ترکیبی از چند شخصیت شرور است انگیزه او (پول) به‌تنهایی قدرتمند نیست و نمی‌تواند شخصیت را تعریف کند. این فیلم به‌خاطر بازی جذاب بازیگرانش لیاقت یکبار دیده شدن را دارد اما تماشای دوباره یا سه باره آن اصلاً توصیه نمی‌شود زیرا مشکلات متعدد فیلمنامه در ذوقتان می‌زند.


فیلم اره‌ماهی

۱۴- فیلم Swordfish

فیلم اره ماهی

  • سال ساخت: ۲۰۰۱
  • کارگردان: دومینیک سنا
  • بازیگران: جان تراولتا، هیو جکمن، هالی بری، دان چیدل
  • میانگین امتیازات Swordfish در IMDB: ۶.۵

خلاصه داستان: استنلی جبسون (هیو جکمن) یک هکر است. او محکوم شده که دیگر هرگز به کامپیوتر دست نزند و حالا در یک دکل نفتی در تگزاس کار می‌کند. گابریل شیر (جان تراولتا) او را استخدام می‌کند که یک ویروس کامپیوتری بسازد و موقعیتی فراهم می‌کند که استنلی بتواند ۹ و نیم میلیارد دلار بدزدد. استنلی که نیاز دارد حضانت دخترش از مادر بی‌صلاحیتش را بگیرد تن به این کار می‌دهد و …

شمشیر ماهی از آن فیلم‌هایی است که شروع خوبی دارد اما بعد از آن در مسیر پر پیج و خمی می‌افتد که کاملاً با شروع امیدوارکننده‌اش در تضاد است. Swordfish می‌کوشد در دنیای فیلم‌های اکشن تابستانی پرفروش، محتوایی جدید خلق کند. اما این اکشن پست‌مدرن نتیجه معکوس و بدی می‌گیرد. شمشیر ماهی در تلاش برای سرپیچی از قراردادهای فیلم‌های اکشن و هیجان‌انگیز، بی تحریک ترین قهرمانان اکشن را تولید می‌کند. هیو جکمن و دان چیدل به‌عنوان قهرمانان، منتظر می‌مانند تا جان تراولتا کاری شرورانه انجام دهد تا واکنشی نشان دهند و خودشان هیچگونه کنشی ندارند.

البته این فیلم لحظات اکشنی مانند تعقیب و گریز ماشینی با سرعت بالا و سواری در هلیکوپتر بر فراز خیابان‌های لس‌آنجلس نیز دارد. اما این صحنه‌ها نیز فاقد تنش و تعلیق کافی برای یک فیلم اکشن هستند. شمشیر ماهی سخت تلاش می‌کند تا متفاوت باشد اما درنهایت طرفداران فیلم اکشن را ناامید می‌کند. خوشبختانه در این فیلم بازیگران جذابی بازی می‌کنند که توجه شما را جلب می‌کنند و می‌توانند ساعات سرگرم‌کننده‌ای برایتان رقم بزنند.


فیلم کری

۱۳- فیلم Carrie

فیلم کری

  • سال ساخت: ۱۹۷۶
  • کارگردان: برایان دی پالما
  • بازیگران: سیسی اسپیسک، پایپر لوری، امی اروینگ، جان تراولتا
  • میانگین امتیازات Carrie در IMDB: ۷.۴

خلاصه داستان: کری دانش‌آموز دبیرستانی باشخصیت خجالتی است. او روابط اجتماعی ضعیفی دارد و این موضوع مشکلات متعددی برایش ایجاد می‌کند. مادر کری بسیار خشک مذهب است و این موضوع تأثیر منی روی زندگی کری گذاشته است. تصمیمات اشتباه مادر کری و روابط اجتماعی ضعیف او موجب می‌شود مدام مورد قلدری و آزار و اذیت همسالانش قرار بگیرد. اما کری قدرت‌های ماوراءالطبیعه‌ای دارد و به کمک این قدرت‌ها انتقام سختی از دشمنانش می‌گیرد.

لارنس دی کوهن فیلم‌نامه کری را از رمانی با همین نام نوشته استیون کینگ اقتباس کرده است. این فیلم به‌خوبی در فضاها و مکان‌های مناسب کارگردانی شده است. سبک، موسیقی، لباس، بازیگری، دیالوگ‌ها و تقریباً همه چیز این فیلم بی‌نقص است. بعد از ۴۶ سال که از نمایش این فیلم می‌گذرد، این اثر هنوز به‌عنوان یک کلاسیک ترسناک شناخته می‌شود. کری از آن فیلم‌هایی است که حدومرز سبک خود را تعریف کرده است. کری علاوه‌بر محتوای ترسناکش، مملو از احساسات عمیق است.کری زیرکانه شروع می‌شود و بیننده را یکراست در دل ماجرا قرار می‌دهد.

بخوانید  Marvel Snap Is Making It Easier To Earn New Cards

این فیلم تأثیر قابل‌توجهی بر فرهنگ عامه گذاشت. کری وایت شخصیت تک تک دانش‌آموز دبیرستانیی است که با دیگران سازگاری ندارند و نمی‌توانند کاری کنند که در جامعه پذیرفته شوند. کری در گیشه بسیار موفق بود و توانست با بودجه ۱.۸ میلیون دلاری بیشتر از ۳۳ میلیون دلار فروش کند. سیسی اسپیسک برای این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار شده است.کری در سال ۲۰۱۳ اقتباس شد. کیمبلی پیرس (کارگردان نسخه ۲۰۱۳) برخلاف نسخه ۱۹۷۶ از نمایش برهنگی زیاد پرهیز کرده و بیشتر توجه خود را روی توسعه شخصیت کری گذاشته است درحالی‌که نسخه ۱۹۷۶ بسیار نوستالژیک است و معیارها و خط و مرزهای اولیه فیلم ترسناک را ترسیم کرده است.


فیلم نردبان ۴۹

۱۲-فیلم Ladder ۴۹

فیلم نردبان ۴۹

  • سال ساخت: ۲۰۰۴
  • کارگردان: جی راسل
  • بازیگران: خواکین فینیکس، جان تراولتا، جاسیندا بارت، رابرت پاتریک
  • میانگین امتیازات Ladder ۴۹ در IMDB: ۶.۵

خلاصه داستان: جک ماریسن (فینیکس) یک آتش‌نشان جوان است که در واحد آتنشانی نردبان ۴۹ کار می‌کند. رهبر این واحد آتش‌نشانی کاپیتان مایک کندری (جان تراولتا) مردی سرسخت شریف و دل‌رحم است. او اعضای واحد آتش‌نشانی را همچون خانواده خوددوست دارد. در طی یک عملیات خاموش‌کردن آتشی سهمگین در میان شعله‌های آتش‌گیر می‌کند. کندی و دیگر آتش‌نشان واحد آتش‌نشانی نردبان ۴۹ به‌دنبال راهی برای نجات او هستند. در این حین ماریسن در تنهایی، گذشته خود و علت انتخاب این شغل و دیگر انتخاب‌هایش که او را به این نقطه در زندگی رسانده را برای خودش مرور می‌کند.

آیا شخصیت ما باعث می‌شود یک سبک زندگی خاص یا شغل خاصی را انتخاب کنیم یا شغل و زندگی ما هستند که شخصیت ما را شکل می‌دهند؟ پاسخ به این سؤال فلسفی کار ساده‌ای نیست اما نمی‌توان از تأثیر متقابل این دو مقوله بر یکدیگر چشم‌پوشی کرد. نردبان ۴۹ با اینکه درباره آتش‌نشان‌های قهرمان و عملیات آنهاست اما درواقع درباره شخصیت انسانی و نوع زندگی انتخابی ما است. نردبان ۴۹ سؤالات مهمی می‌پرسد. مثل اینکه زندگی درباره چیست؟ برای آتش‌نشان بودن باید چه شخصیتی داشت؟

نردبان ۴۹ به عناصر انسانی متعددی اشاره دارد و به‌جای تکیه بر اکشن، از اکشن تغذیه می‌کند. این فیلم ادای احترام به شجاعت همه‌جانبه آتش‌نشانان است. نردبان ۴۹ اولین فیلمی نیست که برای ادای احترام به یک حرفه یا اتفاق خاص ساخته شده است و در همین حین می‌کوشد سرگرمی برای بیننده ارائه کند و درست مانند تمام فیلم‌های این سبک، گاهی در دام زیاده‌گویی احساسی گیر می‌کند. نردبان ۴۹ یک فیلم خوش‌ساخت و دوست داشتی است و ساعات خوش و سرگرم‌کننده‌ای برایتان رقم می‌زند.


 فیلم دختر ژنرال

۱۱- فیلم The General’s Daughter

فیلم دختر ژنرال

  • سال ساخت: ۱۹۹۹
  • کارگردان: سایمون وست
  • بازیگران: جان تراولتا، مادلین استو، جیمز کرامول، تیموتی هاتون
  • میانگین امتیازات The General’s Daughter در IMDB: ۶.۴

خلاصه داستان: جسد کاپیتان الیزابت کمپیل، دختر ژنرال فایتنیگ جو کمپیل در محدود شهر فورت مک کالوم افتاده است. یک کارآگاه مخفی (جان تراولتا) احضار می‌شود تا موضوع را بررسی کند اما رازهای پنهان زیادی در وست پوینت وجود دارد که بهتر است فاش نشوند. از سوی دیگر ژنرال کمپیل کارآگاه را تحت‌فشار می‌گذارد تا پیش از ورود FBI به این پرونده، تحقیقات را به سرانجام برساند.

دختر ژنرال نسبت به ژانر و سبک خودش، فیلم خوش‌ساخت و مملو از اجراهای هیجان‌انگیز است. با اینکه به‌گفته منتقدان انتخاب بازیگر کمی ناشیانه و نامناسب انجام شده و انسجام لازم میان بازیگران به وجود نیامده است اما هر بازیگر به نوبه خود بازی قدرتمند و هیجان‌انگیزی به نمایش می‌گذارد. این فیلم نگاهی انتقادی به بی‌عدالتی نظامی و مسئله تجاوز و هوس‌بازی می‌اندازد. دختر ژنرال از هر لحاظ فیلم خشنی است. داستان نیز کمی دور از ذهن است. همچنین این فیلم نگاهی کاملاً بدون سانسور دارد و برای افراد زیر ۱۸ سال مناسب نیست.

با نگاهی عمیق‌تر و انتقادی‌تر می‌توان گفت که سایمون وست با استفاده نادرست از بازیگران خوب و تاکید بیش از اندازه بر جنبه زشت داستان، فیلم خود را به قهقرا می‌فرستد. فیلم‌نامه این فیلم بین تحولات داستانی منطقی و سخنرانی‌های بی‌شرمانه و خنده‌دار سرگردان است. این فیلم به‌وضوح برای ساختن و تحسین آمریکا ساخته شده و به‌جای آنکه قدرتمند و تکان‌دهنده باشد، مضحک است. این فیلم می‌تواند مخاطب را سرگرم کند اما دیدن آن چندان توصیه نمی‌شود.


فیلم مایکل

۱۰- فیلم Michael

فیلم مایکل

  • سال ساخت: ۱۹۹۶
  • کارگردان: نورا افرون
  • بازیگران: جان تراولتا، اندی مک داول، ویلیام هرت
  • میانگین امتیازات Michael در IMDB: ۵.۷

خلاصه داستان: مایکل (جان تراولتا) فرشته‌ای بی‌بندوبار است که روی زمین زندگی می‌کند. او مشروب می‌خورد، سیگار می‌کشد و بوی شیرینی می‌دهد. وارتان مالت، سردبیر روزنامه نشنال میرور مطلع می‌شود این فرشته در شهر کوچکی در ایالت آیووا نزدیک زن زندگی می‌کند. شّم روزنامه‌نگاری او بوی یک داستان جالب را حس می‌کند و …

یک واقعیت ساده در سینما وجود دارد. یک فیلم لازم نیست حتماً خوب باشد تا بتواند مخاطب را سرگرم کند یا خنده به لب او بیاورد یا خاطره‌انگیز شود. به همین دلیل است که فیلم مایکل با اینکه فیلم خوبی نیست اما می‌تواند لبخند به لب بیننده بیاورد. «مایکل» یک داستان رستگاری و از ضعیف‌ترین داستان‌های این ژانر است.جذابیت چهارمین فیلم نورا افرون مستقیماً وابسته به بازی جذاب ستاره فیلم، تراولتا است. کاریزمای او در این فیلم درخشان است. تراولتا مرد شیرینی است و بازیگری دلنشینی دارد و عملکرد او همواره کمک شایانی به فیلمنامه کرده است. فیلم‌نامه این فیلم ضعیف و ازهم‌گسیخته است.

این مسئله به‌خصوص در این فیلم به‌وضوح نمایان می‌شود. وقتی تراولتا جلوی دوربین نیست، فیلم آسیب می‌بیند. فیلم مایکل به‌خاطر اکران در تعطیلات و قدرت ستاره مرد آن در گیشه موفق شد. اما بعد از اکران در گیشه، چندان موفق نبود. بااین‌وجود این فیلم تماشایی است. جان تراولتا در نقش فرشته بسیار جذاب و سرگرم‌کننده است. مایکل ارزش یکبار دیدن را دارد زیرا لبخند به لبتان خواهد آورد.


فیلم پیکان‌های شکسته

۹- فیلم Broken Arrow

فیلم پیکان شکسته

  • سال ساخت: ۱۹۹۶
  • کارگردان: جان وو
  • بازیگران: جان تراولتا، کریستین اسلیتر، سامانتا ماتیس، دلروی لیندو
  • میانگین امتیازات Broken Arrow در IMDB: ۶.۱

خلاصه داستان: سرگرد ویک دیکنز (جان تراولتا) و کاپیتان رایلی هیل (کریستین اسلیتر) هر دو خلبان نیروی هوایی هستند. آن‌ها برای پرواز با یک بمب‌افکن B-۳ حامل دو سلاح هسته‌ای فرستاده شده‌اند. اما مأموریت با مشکل رو به ور می‌شود. دیکنز هیل را دور می‌زند و به همراه بمب‌های هسته‌ای فرار می‌کند. هیل در صدد پس گرفتن سلاح‌ها برمی‌آید. از سوی دیگر دیکنز می‌خواهد در ازای سلاح‌های هسته‌ای ۲۵۰ میلیون دلار باج بگیرد.

این فیلم اکشن با حضور دو بازیگر جذاب و کاریزماتیک هالیوود، تراولتا و اسلیتر برای طرفداران سینمای اکشن فیلم جالب و دیدنی است. تراولتا در این فیلم از نظر اجرا و بازی، یک شرور قدرتمند و خوش‌ساخت را به نمایش می‌گذارد. پیکان‌های شکسته اکشن بسیار خشنی است. این فیلم یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های جان وو محسوب می‌شود. این فیلم اولین پرهزینه هالیوود است. جان وو قطعاً صحنه‌های اکشن و انفجارها و بمب‌گذاری‌های تماشایی خلق می‌کند اما وقتی صحبت از ساخت اکشن هوشمند باشخصیت‌ها و دیالوگ‌های جذاب به میان می‌آید این فیلم به گردپای اکشن‌های معروف دنیا و حتی کارهای مطرح خود جان وو هم نمی‌رسد. پیکان‌های شکسته یک فیلم هیجان‌انگیز است که قطعاً ارزش یک‌بار تماشا را دارد.


فیلم گاوچران نیمه‌شب

۸- فیلم Urban Cowboy

فیلم گاوچران نیمه‌شب

  • سال ساخت: ۱۹۸۰
  • کارگردان: جیمز بریجز
  • بازیگران: آن دبرا وینگر ، اسکات گلن ، مادولین اسمیت
  • میانگین امتیازات Urban Cowboy در IMDB: ۶.۴

خلاصه داستان: باد دیویس اهل تگزاس، به هیوستون نقل‌مکان می‌کند تا بتواند درکنار عمویش در یک پالایشگاه نفت مشغول به کار شود. او می‌خواهد بعد از کسب مقداری پول به شهرش بازگردد و در آن‌جا یک قطعه زمین بخرد. او شب‌هایش را در یک کلوب می‌گذراند. یک شب در کلوب با زنی به نام سیسی ملاقات می‌کند. آن‌ها به‌سرعت عاشق شده و ازدواج می‌کنند اما زندگی‌شان با فراز و نشیب فراوانی همراه است. این فیلم عشق و نفرت میان باد و سیسی را به تصویر می‌کشد.

گاوچران نیمه‌شب یک فیلم وسترن رمانتیک آمریکایی است. وینگر و تراولتا در این فیلم یک زوج هنری با شیمی بالا تشکیل داده‌اند. از علل محبوبیت این فیلم موسیقی دهه ۷۰ و ۸۰ است. حرکت سریع رابطه باد و سیسی و شکل‌گیری رابطه آن‌ها در چیزی حدود ۵ دقیقه، مخصوص سینمای کلاسیک است. مجموع این ویژگی‌ها و ویژگی‌های دیگر می‌تواند توجیه خوبی بر زن‌ستیزی این فیلم باشد. سیسی در زمان و شهری زندگی می‌کند که مشاغل زیادی برای زنان وجود ندارد در نتیجه او جذب مردانی سرسخت قوی می‌شود که بتوانند از او مراقبت کنند.مردانی که به طبع خرده فرهنگ جامعه، اغلب مردانی خشن و زن ستیزند.

این بینش می‌تواند تماشای گاوچران نیمه‌شب را راحت‌تر کند. سیسی چیزی برای خودش ندارد در نتیجه در یک حلقه بی‌پایان گیر می‌افتد و رضایت او در زندگی در گیرودار رضایت شریک‌های عاطفی بدسرپرست او است. فقط تصور کنید اگر سیسی، وس (دیگر شریک عاطفی‌اش) و باد را کنار می‌گذاشت و آینده خودش را کشف می‌کرد چقدر فیلم زیباتر می‌شد؟


فیلم پدیده

۷- فیلم Phenomenon

فیلم پدیده

  • سال ساخت: ۱۹۹۶
  • کارگردان: جان تورتلتاوب
  • بازیگران: جان تراولتا، کایرا سدویک، فارست ویتاکر، رابرت دووال
  • میانگین امتیازات Phenomenon در IMDB: ۶.۴

خلاصه داستان: جرج (جان تراولتا) یک مکانیک ساده آمریکایی است. او هوش و دانش متوسطی دارد. اما در شب تولد سی و هفت‌سالگی‌اش، رعدوبرق به او اصابت می‌کند و در اثر برق‌گرفتگی نیروی عجیبی به‌دست می‌آورد. او یکباره قادر به حل مسائل ریاضی شده است و دستانش خاصیت آهنربایی پیدا کرده‌اند.

این فیلم توجه خود را روی افراد کم‌هوش و کندذهن جامعه گذاشته است. پدیده فیلم راحتی نیست. این فیلم در زیر پیام «دولت بد است» مخفی می‌شود و مسائل مختلفی را مطرح می‌کند. پدیده در باره مرد ساده‌ای است که در دریای اتفاقات عجیبی که برایش رخ می‌دهند، غرق می‌شود. پیام فیلم پدیده ساده و صریح و اندکی احمقانه است. تهی مغز بودن بهتر از این است که تومور مغزی داشته باشید. تراولتا این فیلم را بعد از فیلم داستان عامه‌پسند بازی کرد. داستان عامه‌پسند شهرت بسیار فراگیری برای او فراهم کرده بود؛ بنابراین تقریباً هر فیلمی که او بازی می‌کرد موردتوجه مخاطبان قرار می‌گرفت. Broken Arrow، Face/Off، Primary Colors و A Civil Action همگی در این دوره منتشر شدند. پدیده هم همین‌طور.

فیلم‌نامه پدیده به‌سرعت پیش می‌رود. جرج با وجود هوش در حال رشدش، وارد دنیای جدیدی نمی‌شود بلکه دنیای خودش را عمیق‌تر و گسترده‌تر می‌کاود. زندگی عاطفی او نیز تحت‌تأثیر این تغییر قرار می‌گیرد. جرج در همان شهر می‌ماند. دوستانش را حفظ می‌کند و به همان زنی که دوست داشت عشق می‌ورزد. باهوش بودن جرج را به عمق دنیای خودش سوق می‌دهد. اما در پایان این فیلم به‌جای اینکه یک داستان اخلاقی باشد و به اهمیت نگاه تازه انداختن به چیزهای قدیمی بپردازد، بدل به یک رویداد علمی تخیلی غیرقابل‌توضیح تبدیل می‌شود.

بخوانید  زمان عرضه کارت‌های گرافیک پرچمدار RTX 50 به بیرون درز کرد

فیلم رنگ‌های اولیه

۶- فیلم Primary Colors

فیلم رنگ‌های اولیه

  • سال ساخت: ۱۹۹۸
  • کارگردان: مایک نیکولز
  • بازیگران: جان تراولتا، اما تامپسون، کتی بیتس، لری هاگمن
  • میانگین امتیازات Primary Colors در IMDB: ۶.۷

خلاصه داستان: رنگ‌های اولیه داستان تخیلی یک نامزد ریاست‌جمهوری جنوبی لیبرال پوپولیست است جک استانتون (جان تراولتا) فرصت‌طلب است و حقایق را دست‌کاری می‌کند. او همسری جاه‌طلب، باهوش، بااراده دارد اما از نظر عاطفی بسیار آسیب‌پذیر است. او در حرکات حرفه‌ای در سیاست بسیار به شوهرش کمک می‌کند. این فیلم به‌طور غیررسمی شرحی از اقدامات سیاسی کلینتون و همسرش هیلاری است.

رنگ‌های اولیه یک کمدی رمانتیک درام آمریکایی است. این فیلم براساس رمانی با همین نام نوشته شده است. این فیلم داستان اولین مبارزات انتخاباتی بیل کلینتون است. رمان در ابتدا به‌صورت ناشناس منتشر شد اما بعداً مشخص شد ستون‌نویس روزنامه، جو کلین این رمان را نوشته است. با اینکه این فیلم موردتوجه مخاطبان و تحسین منتقدان قرار گرفت نتوانست در باکس آفیس موفق عمل کند و ۱۳ میلیون دلار کمتر از بودجه اولیه‌اش به‌دست آورد. این فیلم یک تعادل زیبا میان پارامترهای فیلم هالیوودی و یک فیلم سیاسی نقادانه برقرار کرده است.

این فیلم درام خاصی ارائه نمی‌کند در نتیجه نمی‌تواند اثر هنری خاصی به جا بگذارد. اما بر روند سیاسی و فرهنگی آمریکا تأثیر مناسبی گذاشته و ضربه‌های خوبی وارد کرده و سؤالات مناسبی می‌پرسد. سؤالاتی که پاسخ آن مستقیماً تحت‌تأثیر عملکرد سیاست مدران است. فیلم به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخ صریح بدهد و پاسخ‌هایش را در هاله از راز و شکاکی پنهان می‌کند. بدین صورت پاسخ‌دهی را به دوش بیننده می‌گذارد. این فیلم دو نامزدی اسکار باری بهترین بازیگر نقش مکمل زن و اسکار بهترین فیلمنامه دریافت کرد.


فیلم کوتوله را بگیرید

۵- فیلم Get Shorty

فیلم کوتوله را بگیرید

  • سال ساخت: ۱۹۹۵
  • کارگردان: بری سوننفلدتر
  • بازیگران: جین هکمن، رنه روسو، دنی دویتو، جان تراولتا
  • میانگین امتیازات Get Shorty در IMDB: ۶.۹

خلاصه داستان: چیلی پالمر (جان تراولتا) برای مافیا کار می‌کند. او باج‌گیری می‌کند و هرکسی را که رئیسش بخواهد دتسکیر می‌کند. او مجبور می‌شود طلب هری زیم (جین هکمن) را وصول کند. هری تهیه‌کننده فیلم‌های ترسناک است. چیلی از هری خوشش می‌آید. هری مشکلات خودش را دارد و …

بازیگران مشهور زیادی در این فیلم بازی می‌کنند و تعدادی از آن‌ها نقش فرعی و کوتاهی را بازی می‌کنند که شاید اصلا به چشم نیاید. این فیلم حدود ۱ سال بعد از فیلم داستان عامه‌پسند ساخته شد. ازاین‌جهت این فیلم دومین فیلم گانگستری تراولتا محسوب می‌شود. این فیلم نقش مهمی در بالا بردن وجهه شغلی تراولتا دارد. کوتوله را بگیرد نقطه عطف عبور تراولتا از یک بازیگر معمولی به بازیگری برجسته و دراماتیک بود. او در این نقش، فرم بازیگری جدیدی از خود به نمایش می‌گذارد. این فیلم وجه اشتراک زیادی با داستان عامه‌پسند دارد. حضور تراولتا و دیالوگ‌های نسبتاً مشابه احساس آشناپنداری را در این فیلم تقویت می‌کند.

این فیلم برخلاف اکثر فیلم‌های هالیوود که بسیار شلوغ و درهم و برهم‌اند، خط داستانی مشخصی دارد. این فیلم براساس رمانی از المور لئونارد ساخته شده است و شخصیت‌ها همگی خنده‌دارند و دیالوگ‌های هوشمندانه و بانمکی دارد. تراولتا نقش چیلی را با اعتمادبه‌نفس بازی می‌کند. هم‌بازی‌های او نیز بازیگری عالی از خود به نمایش می‌گذارند.


فیلم تب شب یکشنبه

۴- فیلم Saturday Night Fever

فیلم تب شب یکشنبه

  • سال ساخت: ۱۹۷۷
  • کارگردان: جان بادهام
  • بازیگران: جان تراولتا، کارن لین گورنی، بری میلر، جوزف کالی
  • میانگین امتیازات Saturday Night Fever در IMDB: ۶.۸

خلاصه داستان: تونی (جان تراولتا) جوانی ۱۹ساله است. او در محله بروکلین زندگی می‌کند و در مغازه آقای فوسکو کار می‌کند و برای رسیدن یکشنبه‌شب‌ها لحظه‌شماری می‌کند. او به همراه دوستانش یکشنبه‌شب خود را در دیسکویی به نامه اودیسه ۲۰۰۱ می‌گذرانند. تونی در آن دیسکو به سلطان معروف است.

تب شب یکشنبه یک درام موزیکال آمریکایی است. یکی از عمده‌ترین دلایل شهرت تراولتا، هنر رقص او است. یکی از موفق‌ترین آلبوم‌های موسیقی متن تمام دوران، موسیقی متن این فیلم است. این فیلم اولین فیلمی است که تراولتا در آن در نقش اول بازی کرده است و ازاین‌جهت فیلم مهمی در کارنامه کاری او محسوب می‌شود. در این فیلم شاهد رقص فوق‌العاده‌ای از تراولتا هستیم. اما بعد از کم رونق شدن دیسکوها از محبوبیت این فیلم به حد قابل‌توجهی کاسته شد. حضور تراولتا در فیلم تأثیر بسیار مثبتی در فروش گیشه داشت.

متقابلا این فیلم بر شهرت و محبوبیت تراولتا افزوده بود او حتی برای این فیلم عنوان نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد را به‌دست آورد. جالب است بدانید با وجود درخشش بالای تراولتا در این فیلم، تراولتا در زمان ضبط این فیلم درگیر مشکلات شخصی سختی بود. دیانا هایلند، دوست او در آن زمان با سرطان مبارزه می‌کرد و تراولتا مدام در سفر بود تا بتواند در زمان بیماری همراه دیانا باشد. دیانا درنهایت نتوانست سرطان را شکست دهد. عوامل فیلم بعد از مرگ دیانا در پی عقب انداخت ضبط فیلم بودند اما تراولتا خود پیشنهاد ادامه کار را داد.


فیلم تغییر چهره

۳- فیلم FaceOff

فیلم تغییر چهره

  • سال ساخت: ۱۹۹۷
  • کارگردان: جان وو
  • بازیگران: جان تراولتا، نیکلاس کیج، جوآن آلن، الساندرو نیولا
  • میانگین امتیازات FaceOff در IMDB: ۷.۳

خلاصه داستان: شان آرچر (جان تراولتا) پلیس وظیفه‌شناسی است. او در طی یک حادثه پسرش را از دست می‌دهد. قاتل پسرش کاستور تروی (نیکلاس کیج) هرگز دستگیر نمی‌شود. بعد از چند سال، آرچر که از غم ازدست‌دادن پسرش دیوانه شده، با همه تندخوی و بدرفتاری می‌کند. شان که سال‌ها به‌دنبال دستگیری تروی بوده است بالاخره موفق به دستگیری او و برادرش می‌شود اما کاستور به کما می‌رود. شان متوجه می‌شود تروی یک بمب در شهر گذاشته است. او که به‌دنبال کشف بمب است، به پیشنهاد همکارانش، طی یک جراحی صورتش را با صورت تروی عوض می‌کند تا به زندان برود و پولوکس را تخلیه اطلاعاتی کند. اما بعد از عمل تروی به هوش آمده و صورت آرچر و هویت او را می‌دزدد و …

تغییر چهره به‌سرعت داستان خود را مطرح می‌کند. این فیلم که به حتم می‌توان آن را دیوانه‌کننده‌ترین اکشن تاریخ سینما نامید، در ایران نیز بسیار محبوب است. جراحی پلاستیک و انتقال صورت، داستان محوری این فیلم است. این جراحی در دهه نود میلادی کاملا یک ایده علمی تخیلی به حساب می‌آمد. جان وو تخصص ساخت فیلم‌های اکشن و جنایی دارد و تقریباً تمام اکشن‌های او شایسته تقدیر و توجه هستند(به جز پیکان شکسته). تغییر چهره یک ترکیب بی‌نظیر از جلوه‌های ویژه صوتی و تصویری و تعقیب و گریزهای خیره‌کننده است. جان وو در این فیلم به‌خوبی می‌داند چگونه با استفاده از زوایای فیلم‌برداری بی‌عیب‌ونقص و نورپردازی قدرتمند، صحنه‌های چشمگیر بسازد.

برترین ویژگی فیلم تغییر چهره ترکیب بازی تراولتا و کیج است. این دو بازیگر هر دو بازیگرانی مشهور و با استعدادند و حضور تنها یکی از این دو می‌توانست این فیلم را به فیلمی ارزشمند تبدیل کند. اما حضور هر دوستاره این فیلم را به فیلمی خارق‌العاده و بی‌رقیب بدل ساخته است. این فیلم از هر لحاظ قوی است. از شخصیت‌سازی‌های دوجانبه و قدرتمند هر دو بازیگر گرفته تا صحنه نبرد نهایی، همه چیز این فیلم تحسین برانگیز است.


 فیلم گریس

۲- فیلم Grease

فیلم گریس

  • سال ساخت: ۱۹۷۸
  • کارگردان: راندال کلایزر
  • بازیگران: جان تراولتا، اولیویا نیوتن جان، استوارد چانینگ، جف کاناوی
  • میانگین امتیازات Grease در IMDB: ۷.۲

خلاصه داستان: والدین سندی (اولیویا نیوتن جان) برای تعطیلات تابستانی از استرالیا به کالیفرنیا آمده‌اند. سندی نوجوان است. یک روز در ساحل او دانی زوکو (جان تراولتا) را ملاقات می‌کند. آن‌ها عاشق هم می‌شوند و با یکدیگر در ساحل خوش می‌گذرانند.

در ابتدا تقریباً همه استودیوهای بزرگ فیلم‌سازی گریس را رد کرده بودند اما درنهایت این فیلم ساخته شد و در زمان پخش طرف‌داران زیادی پیدا کرد. موسیقی راک نوستالژيک دهه ۱۹۵۰ یکی از دلایل استقبال مخاطبان از این فیلم بود. این فیلم از نظر هنری شایستگی‌های بسیاری دارد اما محتوای آن اندکی مورد نقد است. فیلم داستان عامه‌پسند بود که گریس را زنده کرد و دوباره مرکز توجه مخاطبان و منتقدان قرارداد. گریس یک فیلم موزیکال معمولی است و بیشترین چیزی که به آن ارزش و جذابیت می‌بخشد حضور خارق‌العاده جان تراولتای جوان است.

این فیلم مطمئناً فیلم مهمی نیست اما توانست در دورانی که فیلم موزیکال رو به مرگ بود، خوش درخشیده و به یک موفقیت بزرگ تبدیل شود. گریس تقریباً تمام ویژگی‌های یک فیلم موزیکال دهه ۷۰ را دارد. ستارگان بزرگ، طرح ساده‌ای که پیش‌پاافتاده نیست و موسیقی لذت‌بخش و دوست‌داشتنی. گریس به‌عنوان یک فیلم موزیکال، یک کمدی عاشقانه سبک و یک طنز ملایم درباره زندگی نوجوانان دهه ۵۰ است. گذشته از نقدهای مثبت و منفی که به این فیلم وارد بوده است، تماشای این فیلم بسیار لذت‌بخش است.


فیلم داستان عامه‌پسند

۱- فیلم Pulp Fiction

فیلم داستان عامه‌پسند

  • سال ساخت: ۱۹۹۴
  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • بازیگران: ساموئل ال جکسون، بروس ویلیس، اوما تورمن
  • میانگین امتیازات Pulp Fiction در IMDB: ۸.۱

خلاصه داستان: جولز وینفیلد (ساموئل ال جکسون) و وینسنت وگا (جان تراولتا) دو آدمکش مزدور هستند که دستور می‌گیرند چمدان دزدیده شده کارفرمایشان را از سارقان پس بگیرند. آن‌ها به‌طور معجزه‌آسایی این مأموریت را تکمیل می‌کنند. کارفرمای آن‌ها رئیس یک گروه اوباش به نام ماسلوس والاس (وینگ ریمز) است. بعدازاین مأموریت والاس وینسنت را مأمور می‌کند تا همسرش میا (اوما تورمن) را به گردش ببرد. اما میا اوردُوز می‌کند و

داستان عامه‌پسند فیلمی در ژانر جنایی با داستانی غیرخطی و اشارات بسیار به فرهنگ عامه است. در تعریف از این فیلم تقریباً حرف ناگفته‌ای وجود ندارد. است و عمده شهرت آن به‌خاطر ترکیب کنایه‌آمیز از خشونت و کمدی است. این فیلم روایتی ساختارشکن و پست‌مدرن دارد و اپیزودیک است. این فیلم از نظر زمانی به چند بخش تقسیم شده است و به‌صورت به‌هم‌ریخته روایت می‌شود همین ساختارشکنی زمانی در پی‌رنگ و فرم این فیلم تأثیر به سزای گذاشته است. داستان عامه‌پسند داستانی نسبتاً ساده بدیع و عمیق دارد. رستگاری و عنصر تصادف از موضوعات مهم این فیلم هستند. داستان عامه‌پسند نامزد ۷ اسکار شد و نخل طلای کن را به‌دست آورد. همچنین این فیلم به‌خاطر موسیقی درخشان و بازی‌های چشمگیر تحسین شده است.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین فیلم های جان تراولتا کدام‌اند؟

از میان بهترین فیلم های جان تراولتا می‌توان به فیلم گریس، فیلم پالپ فیکشن، فیلم کابویی نیمه شب اشاره کرد. فهرست کامل ۲۵ فیلم جذاب جان تراولتا را می‌توانید در یک گیمر بخوانید.

۲- فیلم جدید جان تراولتا کدام است؟

جان تراولتا دو فیلم جدید را در دست انتشار دارد. فیلم Paradise City‌ و فیلم American Metal‌ قرار است به‌زودی از جان تراولتا منتشر شوند. فهرست کامل ۲۵ فیلم جذاب جان تراولتا را می‌توانید در یک گیمر بخوانید.



منبع