بررسی گلکسی واچ ۵ پرو سامسونگ

برنامه Samsung Health در گلکسی واچ ۵ پرو

تعداد زیاد حالت‌های ورزشی الزاما به‌معنی کامل‌تر بودن نیست

گلکسی واچ ۵ پرو از گوشی‌های آیفون پشتیبانی نمی‌کند

اگر شما از جمله افرادی باشید که تمرین‌ها و فعالیت‌های ورزشی خود را به‌کمک ساعت انجام می‌دهید و به ساعت اجازه داده‌اید تا وضعیت بدنی شما را به‌صورت شبانه‌روزی ارزیابی کند، نباید انتظار داشته باشید که باتری بیشتر از ۶۰ ساعت دوام بیاورد؛ اما اگر استفاده‌تان تنها به بررسی زمان، نوتیفیکیشن‌ها، پاسخ به پیام‌ها و چند دقیقه استفاده از ساعت محدود شود، شارژدهی شاید به عدد اعلامی سامسونگ نزدیک شود؛ بعید می‌دانم که شارژدهی از عدد اعلام‌شده فراتر رود مگر آن‌که کلیه حسگرها و امکانات ساعت را غیرفعال کنید. واچ ۵ پرو برای مواقعی که باتری به درصد بحرانی می‌رسد پیشنهاد می‌کند تا حالت Watch Only را فعال کنید تا زمانی که به شارژر دسترسی داشته باشید دست‌کم از زمان مطلع شوید.

انتخاب حالت ورزشی در گلکسی واچ ۵ پرو

گلکسی واچ ۵ پرو از نمایشگر ۱٫۳۶ اینچی OLED با وضوح ۴۵۰ در ۴۵۰ پیکسل و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز استفاده می‌کند که با نمایشگر به‌کار رفته در نسخه پایه مدل ۴۴ میلی‌متری گلکسی واچ ۵ تفاوتی ندارد. این نمایشگر یکی از باکیفیت‌ترین نمونه‌ها میان ساعت‌های هوشمند محسوب می‌شود. با وجود این‌که نمایشگر به‌کار رفته در نسل قبل نیز از همین فناوری بهره می‌برد و پیشرفت چندانی را شاهد نیستیم، اما توانایی آن در تولید رنگ‌های دقیق و زنده،‌ کنتراست بالا، شفافیت و خوانایی مثال‌زدنی است.

وضوح صفحه‌نمایش کافی به‌نظر می‌رسد، متون به‌راحتی قابل خواندن هستند و حتی اگر اندازه فونت روی کمترین میزان تنظیم شده باشد، مشکلی در خوانش آن‌ها به‌وجود نمی‌آید. نمایشگر گلکسی واچ ۵ پرو زیر نور خورشید هم عملکرد خوبی از خود به‌جا می‌گذارد و به‌صورت هوشمند درجه روشنایی را با میزان تابش آفتاب تنظیم می‌کند تا در فضای بیرون بدون زحمت بتوانید محتوای نمایشگر را مشاهده کنید. این نمایشگر طبق تست‌های صورت گرفته قادر است تا ۱۰۰۰ نیت روشنایی تولید کند.

ساعت هوشمند گلکسی واچ ۵ پرو روی تلفن

قابلیت پایش خواب در گلکسی واچ ۵ پرو بهبودهایی جزئی را به‌خود دیده است. جدای از بازنگری اساسی در رابط کاربری، داده‌های بیشتری جمع‌آوری شده و در صورت تشخیص علائم مکرر عارضه‌هایی مانند آپنه خواب، به کاربر هشدار داده می‌شود. ردیابی و پایش وضعیت خواب در ساعات شب و هنگامی آغاز می‌شود که بدن حرکتی نمی‌کند. چنانچه ساعت تشخیص دهد که وارد فاز خواب شده‌اید، حسگرهای اپتیکال ضربان قلب و SpO2 وارد عمل خواهند شد و براساس داده‌های ثبت‌شده، سیکل‌های مختلف خواب شامل خواب سبک، سنگین و REM مورد بررسی قرار می‌گیرد، همچنین زمان‌هایی که فرد برای لحظاتی بیدار شده و به‌خواب‌رفته مشخص می‌شود.

استفاده از تیتانیوم در سبکی دستگاه و استفاده از باتری بزرگ‌تر مؤثر بوده است

گلکسی واچ ۵ پرو در زمینه کیفیت ساخت یک ارتقای چشمگیر را تجربه کرده است و اکنون شاهد به‌کار رفتن تیتانیوم در بدنه‌ی ساعت هستیم. استفاده از تیتانیوم علاوه‌بر افزایش مقاومت و دوام دستگاه دربرابر عوامل خارجی، کاهش چشمگیر وزن بدنه را در مقایسه با بدنه‌ی فولادی گلکسی واچ ۴ کلاسیک در پی دارد؛ بدین‌ترتیب کره‌ای‌ها توانسته‌اند باتری بزرگ‌تری را در ساعت حرفه‌ای‌شان استفاده کنند. در نهایت گلکسی واچ ۵ پرو با وجود باتری بزرگ‌تر از مدل ۴۶ میلی‌متری گلکسی واچ ۴ کلاسیک، ۵٫۵ گرم از آن سبک‌تر است.

تفاوت ظرفیتی باتری گلکسی واچ ۵ پرو با نسخه‌ی استاندارد هم به اندازه‌ای است که سامسونگ آن‌را یک تفاوت درخورتوجه قابل توجیه برای اختلاف قیمت مدل پرو و استاندارد عنوان می‌کند. کره‌ای‌ها ادعا کرده‌اند که این باتری تا ۸۰ ساعت دوام می‌آورد؛ اما عدد اعلامی بسته به نحوه استفاده افراد می‌تواند با آن‌چه سامسونگ ادعا کرده بسیار تفاوت داشته باشد.

واچ فیس گلکسی واچ ۵ پرو

برنامه تماس اکنون از سیم‌کارت دوم پشتیبانی می‌کند و برای برقراری تماس از روی ساعت می‌توان سیم‌کارت انتخاب‌شده را مشاهده کرد و تغییر داد. در بخش قابلیت‌های دسترسی‌پذیری (Accessbility) نیز تغییرات مثبتی به‌چشم می‌آید؛ گزینه‌های جدیدی برای تغییر رنگ، کنتراست صفحه و اضافه‌کردن فیلتر رنگی، حذف جلوه‌های بصری و انیمیشن‌ها اضافه شده است؛ چند مورد واچ فیس‌ جدید نیز وجود دارد.

شارژ شدن گلکسی واچ ۵ پرو

برای تنظیم میزان کیپ‌بودن بند روی مچ، در ناحیه پشتی قفل مغناطیسی، یک گیره وجود دارد که با آزاد کردن آن می‌توانید مکان قفل مغناطیسی را تغییر دهید. متأسفانه برخلاف سگک‌های سوزنی که در حین بستن ساعت می‌توان میزان کیپ‌بودن را با استفاده حفره‌های روی بند تنظیم کرد، در مورد بند D Buckle Sport، باید ساعت را از دست خارج کنید. گلکسی واچ ۵ پرو با بندهای ۲۰ میلی‌متری سازگاری دارد و با استفاده از زبانه‌های کوچک در انتهای بند می‌توانید آن‌را به‌راحتی با بند‌های موردنظرتان تعویض کنید.

عمر باتری افرایش داشته، اما نه به آن‌اندازه که سامسونگ ادعا می‌کند

حسگر سنجش دما درحال حاضر کارکرد مستقلی ندارد

فشار خون با استفاده‌از محاسبه دامنه امواج پالس‌های ضربان قلب اندازه‌گیری می‌شود و برای استفاده از آن باید ابتدا به‌کمک یک فشارسنج دیجیتالی کالیبره‌اش کنید، بدین‌صورت که ساعت را به یک دست و فشارسنج را به بازوی دست مقابل ببندید؛ سپس به‌طور هم‌زمان اندازه‌گیری را در هر دو دستگاه شروع کرده و اعداد فشارسنج دیجیتالی را در برنامه Health Monitor وارد کنید. این کار باید سه مرتبه تکرار شود؛ سپس می‌توانید تا ۲۸ روز فشار خون خود را با ساعت اندازه‌گیری کنید. حسگر ECG با شناسایی امواج الکتریکی حاصل‌از فعالیت عضلات قلب از روی پوست می‌تواند نوار قلب را بگیرد و وضعیت فعالیت نرمال یا اختلال در ریتم تپش (فیبریلاسیون دهلیزی) را اعلام کند.

قفل مغناطیسی بند گلکسی واچ ۵ پرو

محل حسگرهای گلکسی واچ ۵ پرو

اندازه گیری ضربان قلب گلکسی واچ ۵ پرو

لیست اپلیکیشن‌های گلکسی واچ ۵ پرو

مدل مورد بررسی زومیت از بند سیلیکونی باکیفیت D Buckle Sport استفاده می‌کند؛ این بند در طولانی‌مدت باعث تعریق یا اذیت‌شدن مچ نمی‌شود. بند D Buckle Sport به‌جای استفاده از سگک‌های سوزنی متداول از آهن‌ربایی قوی بهره می‌برد که احتمالاً استفاده از آن در دفعات ابتدایی برایتان چالش‌برانگیز خواهد بود. برای کیپ کردن بند روی مچ، دو لولای منحنی‌شکل وجود دارد که روی یکدیگر تا می‌شوند.

گلکسی واچ ۵ پرو روی نوشابه

مانند سری گلکسی واچ ۴، گلکسی واچ ۵ پرو دارای حسگر پیشرفته BioActive، متشکل از سه حسگر تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک (BIA)، حسگر الکتریکی یا الکتروکاردیوگرام (ECG) و اپتیکال ضربان قلب به‌صورت یکپارچه است تا بتواند دقیق‌ترین اطلاعات را در مورد اندام‌های حیاتی بدن و وضعیت جسمانی شما ارائه دهد. از دیگر حسگرهای به‌کار رفته در ساعت می‌توان به سنجش اکسیژن خون (SpO2)، حسگرهای حرکتی مانند شتاب‌سنج و ژیروسکوپ برای ردیابی حرکات و فعالیت‌های بدن، فشارسنج، ژئومغناطیس و حسگر نور اشاره کرد.

تجزیه و تحلیل ترکیب بدن یا Body Composition یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب سلامتی جذاب و نوآورانه به‌شمار می‌رود که ساعت سامسونگ را از سایر رقبا متمایز می‌کند. ترکیب بدن با ارسال پالس‌های الکتریکی خفیف ازطریق یکی از سه حسگر موسوم به Samsung BIA یا آنالیز امپدانس بیوالکتریک با به‌دست آوردن اطلاعاتی نظیر وزن و نسبت عضلات و چربی، میزان آب موجود در بدن و میزان متابولیسم پایه (BMR) به‌صورت تخمینی مشخص می‌شود. برای استفاده از این ویژگی هم مانند سابق باید ابتدا قد و وزن خود را برای محاسبه BMI وارد کرده، درحالی‌که ساعت محکم به مچ بسته‌شده است دو انگشت میانی را به‌طوری که با مچ برخورد نکند، روی دو دکمه کناری نگه دارید سپس بازوهای خود را بلند کنید تا زیربغل با بدن تماس نداشته باشد.

نکات مثبت

  • بدنه تیتانیومی و لایه محافظ یاقوت کبود
  • عمر باتری بالا
  • اضافه‌شدن حسگر سنجش دما
  • نمایشگر OLED با کنتراست بالا، روشنایی و زاویه دید فوق‌العاده
  • مجموعه کامل حسگرهای سلامتی و قابلیت‌های تناسب اندام
  • رابط کاربری آشنا با قابلیت شخصی‌سازی زیاد و واچ فیس‌های متنوع
  • یکپارچگی رضایت‌بخش با اکوسیستم گلکسی

همان‌طورکه در ابتدای بررسی اشاره کردیم، در گلکسی واچ ۵ پرو از قاب چرخنده مکانیکی خبری نیست؛ بنابراین برای شبیه‌سازی حرکت دوار بین تایل‌ها، اسکرول سریع‌تر در منوها و ژست‌های چرخشی، حالتی به‌نام Touch Bezel یا حاشیه‌ لمسی وجود دارد که با لمس کردن حاشیه‌ اطراف نمایشگر و چرخاندن انگشت به‌دور آن عمل می‌کند. عملکرد تاچ در این ناحیه نیز به‌خوبی سایر بخش‌ها است؛ اما اگر انگشت خیس یا عرق کرده باشد،‌ کمی از دقت لمسی آن کاسته می‌شود.

بخوانید  تاریخ شروع فصل 17 Apex Legends، افسانه بالستیک جدید و هر آنچه که می دانیم

مشخصات فنی و سخت‌افزار گلکسی واچ ۵ پرو

گلکسی واچ ۵ پرو از نظر طراحی شباهت زیادی به گلکسی واچ ۴ کلاسیک دارد؛ اما اکنون که خبری از حاشیه‌ی چرخان نیست،‌ سامسونگ برای محافظت بیشتر از نمایشگر،‌ بدنه ساعت را از ناحیه لبه‌ها به‌صورت برآمده از سطح نمایشگر طراحی کرده که با یک حاشیه شیب‌دار به سطح نمایشگر می‌رسد؛ این برآمدگی به‌اندازه‌ای نیست که مانع از برخورد اجسام تیز با سطح نمایشگر شود؛ اما می‌توان روی آسیب‌ندیدن آن در حد سقوط از ارتفاع روی یک سطح صاف حساب باز کرد.

از آنجا که ظرفیت باتری گلکسی واچ‌های امسال افزایش داشته است، بنابراین باتری آن‌ها اکنون با سرعت بیشتری شارژ می‌شود. گلکسی واچ ۵ پرو برای شارژ شدن از شارژر بی‌سیم ۱۰ واتی مبتنی بر فناوری WPC می‌کند که همراه با ساعت ارائه می‌شود و آن‌را می‌توانید به آداپتورهای با خروجی Type-C متصل کنید. شارژ کامل ساعت به‌شرطی که از آداپتور مناسب استفاده کنید (برای مثال آداپتور ۲۵ واتی سامسونگ) حدود یک ساعت و ۴۰ دقیقه طول می‌کشد، همچنین در مدت زمان ۲۵ دقیقه شارژ ساعت از ۵ درصد به ۵۰ درصد می‌رسد که به‌اندازه‌ی یک‌روز استفاده از ساعت کفایت می‌کند.


جمع‌بندی

گلکسی واچ ۵ پرو به‌شما اجازه می‌دهد با استفاده از ژست‌های حرکتی برای کارهای مختلف و فراخوانی عملکردهای دلخواه استفاده کنید. برای مثال با دوبار به‌سمت پایین حرکت دادن مچ، یک برنامه‌را باز کنید یا یک فعالیت‌ ورزشی را آغاز کنید؛ با چرخاندن مچ به طرفین برای فرامینی مانند پاسخ یا ردکردن تماس و هشدار می‌توان استفاده کرد. امکانات ایمنی ساعت شامل اعلام حالت اضطراری برای فرد با سه‌بار ضربه زدن روی دکمه اصلی و قابلیت تشخیص سقوط می‌شود. در این شرایط موقعیت مکانی فرد به همراه اطلاعات پزشکی به مخاطبان اضطراری ارسال یا یک تماس اضطراری برقرار می‌شود.

حسگرها از دقت اندازه‌گیری بالایی برخوردار هستند

درمقابل تعدادی دیگر از حالت‌های ورزشی مانند دراز و نشست هستند که از حرکات دست و بدن پیروی کرده و می‌توانند مثل یک مربی شخصی عمل کنند؛ مثلاً ساعت با فرمان‌های صوتی و لرزشی شما را راهنمایی می‌کند که در چه وضعیتی قرار بگیرید و تمرین را آغاز کنید. پس‌از آغاز تمرین تعداد حرکات شما را در هر ست می‌شمارد و بین هر ست به‌شما زمان استراحت می‌دهد. در نهایت پس‌از رسیدن به هدف معین‌شده، فعالیت شما را به‌صورت خودکار ذخیره می‌کند. علاوه‌بر همه‌ی این‌ها می‌توانید تعداد حرکات هر ست و زمان استراحت را برای هر حالت ورزشی شخصی‌سازی کنید.

وزن ۴۶٫۵ گرمی گلکسی واچ ۵ پرو، بسیار ایده‌آل به‌نظر می‌رسد؛ ظاهر قطور ساعت این تصور را برای شما ایجاد می‌کند که احتمالاً با وسیله سنگینی مواجه هستید؛ اما همین که ساعت را ببندید، نظرتان تغییر خواهد کرد. توجه داشته باشید که گلکسی واچ ۵ پرو برای مچ‌های کوچک چندان مناسب نیست؛ اما اگر در همان ابتدای بستن ساعت احساس سنگینی نکنید، در طول روز نیز این احساس را نخواهید داشت. ضخامت زیاد ساعت ممکن است در هنگام خواب یا مخفی‌کردن آن زیر آستین لباس، کمی آزاردهنده باشد.

نتایج ردیابی خواب به‌شکل یک نمودار که طول مدت هر سیکل خواب و ساعت شروع و آغاز آن را نشان می‌دهد، به‌تصویر کشیده می‌شود. پلتفرم تناسب اندام سامسونگ به کیفیت خواب شما براساس معیارهایی از جمله کافی‌بودن یا کمبود خواب، دفعات بیدارشدن و حرکات امتیاز داده و در پایان هر هفته عادات خواب را تحلیل می‌کند و برنامه‌های خودنظارتی برای منظم‌تر کردن الگوی خواب و ایجاد عادات بهتر ارائه می‌دهد. قابلیت پایش خواب سامسونگ سطح اکسیژن خون را نیز بررسی می‌کند که در بررسی‌های ما به‌نظر می‌رسد خطای زیادی داشته باشد؛ چراکه در طول یک‌هفته ارزیابی وضعیت خواب، برای برخی از شب‌ها تا ۷۶ درصد افت اکسیژن خون برای دقایقی ثبت شده بود که چنین عددی معادل شرایط بحرانی است.

همه‌ی حسگرهای یادشده در گلکسی واچ‌های سال گذشته وجود داشتند؛ اما گلکسی واچ ۵ پرو میزبان یک حسگر جدید برای سنجش دمای پوست است. تا زمان نوشتن بررسی پیش‌رو برای این حسگر هیچ کارکرد مشخصی تعیین نشده است؛ اما به‌نظر می‌رسد کره‌ای‌ها برای پایش وضعیت خواب به‌صورت دقیق‌تر آن را به‌کار برده‌اند. برخی از منابع و رسانه‌ها مدعی شده‌اند که حسگر سنجش دما هم‌اکنون غیرفعال است و سامسونگ قابلیت‌هایی مانند اندازه‌گیری دمای بدن و مطلع‌کردن افراد از تب بالا یا ردیابی چرخه قاعدگی با بررسی روند تغییرات دما (همانند اپل واچ اولترا) را برایش درنظر دارد.

درواقع GPX فایل مسیریابی‌ها و جهت‌یابی‌های از پیش‌تعیین شده و شخصی‌سازی شده است که می‌توان از منابع مختلف دانلود کرد. در بخش Route می‌توانید با وارد کردن فایل برای مسیریابی در ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری و کوهنوردی از آن استفاده کنید. درحال‌حاضر مسیریابی با استفاده از فایل GPX محدود به دو ورزش مذکور است؛ اما احتمالاً در آینده از حالت‌های ورزشی بیشتری پشتیبانی خواهد شد. ویژگی دوم که Track back نام دارد، مسیری را که در طول مدت فعالیت طی کرده‌اید، به‌صورت خودکار رهگیری می‌کند تا از همان مسیر برای بازگشت به نقطه آغازین (موقعیتی که فعالیت خود را آغاز کردید) استفاده کنید.


باتری گلکسی واچ ۵ پرو

نصب برنامه روی گلکسی واچ ۵ پرو بسیار ساده است، حتی اگر کار با گوگل‌پلی در ساعت برای شما سخت باشد،‌ می‌توانید از روی نسخه موبایل یا دسکتاپ گوگل‌پلی و با فیلترکردن نتایج جستجو یا انتخاب دستگاه، اپلیکیشن موردنظر را پیدا و روی ساعت خود نصب کنید. ارتباط ساعت با اینترنت هم ازطریق وای‌فای و هم با بلوتوث ممکن است و خود دستگاه بسته به‌شرایط روش برقراری ارتباط را انتخاب می‌کند، حتی می‌توانید وا‌ی‌فای را خاموش کرده و فقط از ارتباط بلوتوث با گوشی برای استفاده از اینترنت استفاده کنید.

گلکسی واچ ۵ پرو قرار نیست که جایگزینی برای ساعت‌های ورزشی و تناسب اندام حرفه‌ای باشد؛ اما از این دید می‌توان به قضیه نگاه کرد که ضعف‌ها و کمبودهای نسخه‌های معمولی را برای افرادی که گهگاهی به ورزش‌های طولانی مدت در محیط بیرون می‌پردازند و انتظار دارند ساعت آن‌ها بدون نگرانی از تمام‌شدن باتری تا انتهای روز، مدت‌زمان بیشتری آن‌ها را همراهی کند، کاملاً پوشش می‌دهد.

سامسونگ در رویداد آنپکد ۲۰۲۲ همانند سال گذشته، نسل پنجم ساعت‌های هوشمند سری گلکسی واچ را در دو مدل معرفی کرد؛ اما امسال این سری پذیرای عضو جدیدی شد که به‌عنوان نسخه‌ی پیشرفته‌تر مدل استاندارد نقش‌آفرینی کرده و جانشینی گلکسی واچ ۴ کلاسیک را به‌عنوان مدل گران‌تر برعهده گرفته است. این عضو جدید به‌نظر نمی‌رسد ادامه‌دهنده‌ی راه نسخه‌ی کلاسیک باشد؛ چراکه حاشیه‌ی چرخان و پسوند کلاسیک خبری نیست.

جفت شدن گلکسی واچ ۵ پرو با گلکسی S22 اولترا

با اضافه‌شدن قابلیت نوآورانه‌ای چون آنالیز ترکیب بدن و ارتقا به پلتفرم Wear OS از زمان گلکسی واچ ۴ ارزش خرید ساعت‌های گلکسی واچ تاحدی بالا رفت که بسیاری آن‌را بی‌رقیب در بین سایر ساعت‌های هوشمند اندرویدی می‌دانستند؛ به‌گونه‌ای که هنوز هم می‌توانید با صرف هزینه‌ی کمتر به گلکسی واچ ۴ و در صورت علاقه به حاشیه‌ی چرخان به مدل کلاسیک فکر کنید. حال می‌توان با خرید گلکسی واچ ۵ پرو و حفظ همان ویژگی‌ها از پکیج محافظتی کامل‌تر، حداقل دو روز شارژدهی با استفاده ترکیبی تا سنگین و مجموعه‌ای از ویژگی‌های کارآمد بهره‌مند شد.

گلکسی واچ ۵ پرو از اسپیکر تک کاناله بهره می‌برد که کیفیت صدای مطلوبی دارد. این اسپیکر در هنگام مکالمه یا پخش موسیقی کم‌تر از حد انتظار ظاهر می‌شود، اما حجم صدا برای پخش صدای اعلان و زنگ کفایت می‌کند. عملکرد میکروفون در مکالمات تلفنی نیز بسیار خوب است و صدا از فاصله نه‌چندان نزدیک با وضوح بالا منتقل می‌شود. بازخورد لامسه‌ای نیز هنگام جابجایی میان تایل‌ها، حس حاشیه چرخان را منتقل می‌کند؛ می‌توانید الگو و شدت لرزش را از تنظیمات تغییر دهید.

بخوانید  اعلام تاریخ عرضه Metal Gear Solid: Master Collection Vol. 1 با تریلری تازه

سنجش فشار خون و نوار قلب (ECG) نیز از ویژگی‌های استاندارد گلکسی واچ ۵ محسوب می‌شود؛ اما از آن‌جایی فعالیت آن در هر کشور مشروط به اخذ مجوزها و تاییدیه‌های نظارتی و پزشکی آن کشور از سوی سازنده است، بسیاری از مناطق از جمله ایران امکان استفاده از آن‌ها را ندارند؛ اما نسخه‌ی دستکاری‌شده برنامه Samsung Health Monitor که برای ثبت داده‌های فشار خون و ECG مستقل از اپلیکیشن Samsung Health عمل می‌کند، این محدودیت را از سر راه برمی‌دارد؛ صرفاً باید هم نسخه‌ی گوشی و هم ساعت هوشمند اپلیکیشن را نصب کنید تا امکان اندازه‌گیری برایتان فراهم شود.

وقتی صحبت از امکانات و قابلیت‌های ساعت هوشمند در زمینه‌ی سلامتی و تناسب اندام می‌شود، ساعت‌های هوشمند سامسونگ حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و اختلاف خود را با رقبایی چون گارمین در ارائه حجم وسیع اطلاعات سلامتی، نشان می‌دهند. گلکسی واچ ۵ پرو با استفاده از حسگر اپتیکال ضربان قلب، علاوه‌بر نمایش ضربان، میزان تغییرپذیری ضربان (HRV) را برای اندازه‌گیری استرس روزانه ردیابی می‌کند. ساعت در فواصل زمانی ۱۰ دقیقه‌ای، به‌طور خودکار ضربان را بررسی می‌کند و استرس شما را اندازه می‌گیرد؛ در صورت تشخیص سطح بالای استرس، با اعلانی از شما خواسته می‌شود تا یک تمرین تنفس عمیق برای کاهش آن انجام دهید. برای افزایش طول عمر باتری می‌توانید اندازه‌گیری را به حالت دستی تغییر دهید.

سامسونگ با گلکسی واچ ۵ پرو در آغاز یک مسیر جدید قرار دارد و باید فرصت داد تا مشخص شود غول کره‌ای در آینده برای رقابت با پوشیدنی‌های بسیار پیشرفته و دقیق که به‌صورت هدفمند برای تناسب اندام، ورزش‌های استقامتی و فعالیت‌های طولانی مدت و سازگار با انواع شرایط آب و هوایی طراحی شده‌اند تا چه حد مصمم و جدی است. گلکسی واچ ۵ پرو از نظر دوام و کیفیت، چندین پله بالاتر از نسل‌های قبلی خود قرار می‌گیرد، بااین‌حال سطح تغییرات به‌خصوص در بخش نرم‌افزار به‌اندازه‌ی چشمگیری گسترده نیست که نسبت به مدل معمولی و حتی کلاسیک نسل قبل آن‌را خاص و متمایز جلوه دهد.

در بخش ورزش و تناسب اندام، گلکسی واچ ۵ پرو از بیش‌از ۹۰ فعالیت و حالت ورزشی پشتیبانی می‌کند و فعالیت‌هایی مثل پیاده‌روی، دویدن و شنا با تشخیص نوع حرکت ازطریق حسگرهای حرکتی به‌صورت خودکار ردیابی و ثبت می‌شوند. تشخیص نوع حرکت شامل نوسان‌های عمودی (این که آیا به جای حرکت به سمت جلو در حال پرش به سمت بالا هستید) نیز می‌شود.

به جز پنل جلو تفاوت ظاهری چندانی بین گلکسی واچ ۵ پرو و واچ ۴ کلاسیک مشاهده نمی‌کنیم؛ البته با گذاشتن دو ساعت کنارهم، گلکسی واچ ۵ خود را اندکی زمخت‌تر و ضخیم‌تر از واچ ۴ کلاسیک نشان می‌دهد که علت آن می‌تواند بدنه یک‌تکه و یک‌دست گلکسی واچ ۵ باشد. استفاده از باتری بزرگ‌تر به برآمدگی بیشتر قسمت پشتی دستگاه منجر شده که در کمال تعجب، سازنده ضخامت قاب پشتی را در محاسبات ابعاد محصول نادیده گرفته است!

گلکسی واچ ۵ پرو به‌لطف گواهی IP68 دربرابر نفوذ آب و گردوغبار مقاوم است. این ساعت استاندارد 5ATM را نیز دارد؛ بدین مفهوم که می‌تواند در زیر آب تا فشار ۵ اتمسفر (معادل عمق ۵۰ متر) به‌مدت ۱۰ دقیقه دوام بیاورد. کسب گواهی MIL-STD-810H که از استانداردهای نظامی آمریکا محسوب می‌شود نشان از آن‌ دارد که ساعت در شرایط سخت محیطی یا سقوط از ارتفاع استقامت بیشتری از خود نشان می‌دهد.


نمایشگر گلکسی واچ ۵ پرو

تراشه‌ی ۵ نانومتری سامسونگ همچنان خوب عمل می‌کند؛ اما در مواقعی که با سرعت زیاد با ساعت کار می‌کنید یا اپلیکیشن جدیدی نصب می‌کنید، احتمال کندی و افت عملکرد وجود دارد. خوشبختانه از داغ‌شدن خبری نیست! فکرش را کنید ساعت‌های هوشمند هم مثل پرچمداران یکی دوسال اخیر اندرویدی به‌شدت داغ کنند، حتی تصور این‌که چنین حرارتی مستقیم در تماس با سطح پوست احساس کنید سخت است.

از سایر مشخصات گلکسی واچ ۵ پرو می‌توان به وای‌فای دوبانده (۵ و ۲٫۴ گیگاهرتز) پشتیبانی از بلوتوث ۵٫۲، GPS و NFC اشاره کرد. ضمنا نسخه‌ی LTE این ساعت با ۵۰ دلار قیمت بیشتر نیز دردسترس است.


رابط کاربری و نرم افزار گلکسی واچ ۵ پرو

عرضه‌ی سری گلکسی واچ ۵ به‌عنوان اولین پوشیدنی‌هایی که حتی قبل از معرفی پیکسل واچ، Wear OS 3.5 را اجرا می‌کردند، نشان داد که همکاری کره‌ای‌ها با گوگل به خوبی پیش می‌رود. Wear OS 3.5 تغییرات چندانی را به‌همراه ندارد؛ اما از آن‌جایی که کره‌ای‌ها از پوسته‌ی One UI نیز در پوشیدنی‌های خود بهره گرفته‌اند، نسخه ۴٫۵ آن بهبودها و تغییراتی را به‌همراه دارد.

متأسفانه گلکسی واچ ۵ پرو همانند نسل قبل از سیستم‌عامل iOS پشتیبانی نمی‌کند. از این‌رو امکان جفت‌کردن ساعت با گوشی‌های آیفون وجود ندارد. از طرف دیگر، مثل همیشه گلکسی واچ بیشترین هماهنگی و سازگاری را با گوشی‌های گلکسی دارد. با وجود Wear OS، رابط کاربری گلکسی واچ‌ها به‌گونه‌ای توسعه یافته که قابلیت‌های آن در ارتباط با گوشی‌های گلکسی به بهترین نحو عمل کنند و بالاترین سطوح تجربه کاربری را ارائه دهند؛ برای مثال برنامه ساعت در ارتباط مستقیم با نسخه‌ی گوشی است و آلارم‌های گوشی از روی ساعت قابل کنترل هستند یا مثلاً حالت Bedtime Mode علاوه‌بر ساعت، اعلان‌ها را روی گوشی مسدود می‌‌کند و رنگ نمایشگر را به سیاه و سفید تغییر می‌دهد یا امکان سینک‌شدن مواردی مثل پروفایل‌های وای‌فای فقط با استفاده از گوشی‌های گلکسی وجود دارد.


قابلیت‌های سلامتی و ورزشی گلکسی واچ ۵ پرو

طرز بسته شدن بند سیلیکونی گلکسی واچ ۵ پرو

در شروع مسیر، گلکسی واچ ۵ پرو با چند تغییر اساسی در مقایسه با نسخه‌ی استاندارد و همچنین با نسخه‌های پریمیوم نسل قبل از جمله استفاده از بدنه تیتانیومی، پوشش یاقوت کبود برای محافظت از صفحه و باتری بسیار بزرگ‌تر همراه شده؛ اما آیا این تغییرات به‌اندازه‌ی کافی برای یدک کشیدن لقب «پرو» کافی بوده است؟ در بررسی پیش‌رو به تغییرات و ویژگی‌های گلکسی واچ ۵ پرو پرداخته و به این پرسش پاسخ خواهیم داد.


طراحی و کیفیت ساخت گلکسی واچ ۵ پرو

ظرفیت حافظه ذخیره‌سازی و رم در واچ ۵ پرو بدون تغییر روی ۱۶ گیگابایت و ۱٫۵ گیگابایت حفظ شده است. گرچه در این مورد نیز کمبودی احساس نخواهید کرد و زمانی که ساعت را برای اولین بار روشن می‌کنید، ۷٫۵ گیگابایت از ۱۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی در اختیارتان خواهد بود. اگر به‌تعداد بالایی محتوای چند رسانه‌ای مانند عکس و موسیقی به ساعت منتقل نکنید، فضای موجود برای عموم افراد کافی خواهد بود و نصب چند برنامه کاربردی و انواع واچ‌فیس‌های مختلف حداکثر دو گیگابایت از فضا را اشغال خواهد کرد.

در تست‌های ما واچ ۵ پرو حداکثر تا ۲ روز و ۱۰ ساعت معادل ۵۸ ساعت شارژدهی داشت. این تست در شرایطی انجام شد که ساعت به‌صورت شبانه‌روزی روی مچ بسته شده بود، حسگرهای حرکتی و سلامتی فعال بوده و ردیابی و پایش خواب به‌صورت مستمر انجام می‌شد. همچنین در طول روز به‌مدت دوساعت از امکانات و اپلیکیشن‌های ساعت استفاده کردیم. در تمام این مدت، ساعت ازطریق بلوتوث با گوشی در ارتباط بوده و اجزای ارتباطی روشن بوده‌اند.

گلکسی واچ ۵ پرو با همان تراشه‌ی دو هسته‌ای اگزینوس W920 به‌کاررفته در سری گلکسی واچ ۴ عرضه می‌شود؛ پس هیچ‌گونه پیشرفتی در عملکرد پردازشی شاهد نیستیم؛ اما عملکرد آن در پردازش‌های روزانه همچنان مانند نسل قبل در اغلب موارد رضایت‌بخش است. شایسته بود سامسونگ در نسل جدید به سراغ تراشه جدید W5 کوالکام برود که قدرت پردازشی و پایداری عملکرد بیشتری را دراختیار کاربران ساعت می‌گذارد.

بخوانید  جعبه های Legend of Zelda Manga با قیمت های فوق العاده تخفیف خورده اند

نکات منفی

  • عرضه در یک سایز (۴۵ میلیمتری)
  • ضخامت زیاد و نامناسب برای مچ‌های باریک
  • ناسازگاری با آیفون
  • تغییر نکردن پردازنده

برای من، در ابتدا تنوع حالت‌های ورزشی هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسید؛ اما در بسیاری از حالت‌ها به‌علت این‌که موقعیت بدن و دست ثابت می‌ماند و قابلیت شمارش حرکات وجود ندارد، تنها میزان کالری سوزانده‌شده از ضربان قلب تشخیص داده می‌شود،؛ پس بسیاری از حالات ورزشی علاوه‌براین‌که حرکات را در هنگام تمرین تشخیص نمی‌دهد، زمان استراحت بین هر سِت تمرین را جزء زمان تمرین شما به‌حساب می‌آورد مگر آن‌که خودتان به‌صورت دستی، فعالیت در جریان را Pause کنید؛ اما متوقف‌کردن و ازسرگرفتن فعالیت به‌مرور کلافه‌کننده می‌شود. برای همین شاید بهتر بود به‌جای تعداد زیاد فعالیت‌ها، یک حالت ورزشی عمومی برای یک رشته فعالیت خاص درنظر گرفته می‌شد.

همکاری سامسونگ و گوگل، معامله‌‌ای دوسر برد برای دو شرکت محسوب می‌شد؛ چراکه گوگل از دستاوردهای چند سال اخیر سامسونگ در زمینه پوشیدنی‌ها برای بهبود Wear OS استفاده کرد و به‌نوعی تایزن را در Wear OS ادغام کرد. از طرفی به‌لطف تصمیم گوگل مبنی‌بر تطبیق‌پذیری بیشتر Wear OS با مداخلات موردنظر سازندگان، سامسونگ توانست با استفاده از مزایایی چون امکان دسترسی به فروشگاه اپلیکیشن مشترک با اندروید و برنامه‌های گوگل، اعتبار بیشتری برای تجارت پوشیدنی‌هایش کسب کند.

علاوه‌بر قابلیت‌های یادشده، گلکسی واچ ۵ پرو به‌صورت اختصاصی از دو قابلیت جدید میزبانی می‌کند. یکی از آن‌ها ویجت جدیدی به‌نام Route است. با ضربه روی این تایل از شما خواسته می‌شود تا یک فایل GPX وارد کنید. اما فایل GPX چیست؟ GPX (یا GPS Exchange Format) فایل‌هایی حاوی اطلاعات جغرافیایی از جمله موقعیت مکانی، مسیرهای حرکتی، نقاط توقف و مانند این‌ها هستند.

کره‌ای‌ها نسخه‌ی کلاسیک را که طرفداران زیادی دارد، (فعلاً) کنار گذاشته‌اند و امسال با نسبت دادن لقب «پرو» به‌گل سرسبد ساعت‌های هوشمندشان، آن‌را از نظر ویژگی‌هایی چون عمر باتری بهتر، کیفیت ساخت و دوام بیشتر از نسخه‌ی استاندارد تمیز داده‌اند. به‌نظر می‌رسد غول‌های تکنولوژی چون اپل و سامسونگ به‌بازار ساعت‌های هوشمند حرفه‌ای، جان‌سخت و تنومندی از برندهای گارمین، سونتو و کوروس چشم دوخته‌اند و برای به‌حاشیه‌راندن آن‌ها نقشه‌هایی در سر می‌پرورانند؛ چراکه سامسونگ با گلکسی واچ ۵ پرو و اخیراً اپل با واچ اولترا با تمرکز روی دوام و مقاومت بیشتر در محیط‌های بیرونی و عوامل خارجی، اولین قدم‌های خود را در این مسیر گذاشته‌اند.

یک نکته که در استفاده از حسگرهای سلامتی گلکسی واچ ۵ پرو و در کل ساعت‌های هوشمند و دستبندهای سلامتی وجود دارد آن است که باید قبل از اندازه‌گیری، به دستورعمل‌ها و شرایط اعلامی تولیدکننده عمل کنید تا نتایج حاصل از اندازه‌گیری‌ها تا جای ممکن دقیق باشند. کیپ‌بودن ساعت روی مچ، شرط اساسی بسیاری از اندازه‌گیری‌ها است بنابراین یا باید ساعت محکم روی مچ بسته شده باشد یا اگر فضای تنفس بین پوست دست شما با ساعت زیاد باشد آن‌را به سمت بازوی خود هل دهید. درصورتی‌که این نکات رعایت شود، اندازه‌گیری‌ها بخصوص دربخش محاسبات ترکیب بدن بسیار دقیق و حتی قابل مقایسه با دستگاه‌های گران‌قیمت پزشکی خواهند بود.

در سمت راست دستگاه دو دکمه با قابلیت شخصی‌سازی هوم و بازگشت بزرگ‌تر که با مجموعه حسگرهای BioActive یکپارچه شده‌اند و در میان آن‌ها حفره‌ی میکروفون مشاهده می‌شود. در سمت چپ دستگاه نیز به‌جز حفره‌ی اسپیکر در کاور پشتی چیز دیگری به چشم نمی‌خورد. بخش پشتی ساعت که در تماس با مچ دست قرار دارد، حسگرهایی چون آنالیز امپدانس بیوالکتریک (BIA)، حسگر الکتریکی (ECG) و اپتیکال ضربان قلب با همان چینش قبلی مستقر شده‌اند. در این بخش تفاوت چشمگیری وجود دارد و آن اضافه شدن حسگر اینفرارد برای اندازه‌گیری دمای پوست است که به شکل یک حفره در سمت چپ دستگاه دیده می‌شود.

اولین و مهم‌ترین تغییر One UI watch 4.5 اضافه‌شدن چینش QWERTY به کیبورد سامسونگ است. کاربران تا پیش‌از این برای تایپ در ساعت خود به چینش T9 (یا 3×4) متکی بودند که تایپ در آن بسیار سخت بود. ناگفته نماند که همچنان برای تایپ فارسی تنها چینش T9 دردسترس قرار دارد؛ بنابراین تا زمانی که پشتیبانی از QWERTY برای فارسی اضافه شود می‌توانید از جیبورد گوگل استفاده کنید. اضافه‌شدن قابلیت تشخیص دستخط و تایپ صوتی از دیگر تغییراتی کیبورد سامسونگ به‌شمار می‌آید.

گوگل بعد از چند سال درجا زدن و تلاش‌های نه‌چندان موفق در توسعه‌ی سیستم‌عامل پوشیدنی Wear OS، اردیبهشت سال گذشته از نسخه‌ی سوم این سیستم‌عامل در مشارکت طی یک پروژه‌ی مشترک با سامسونگ رونمایی کرد. طی توافقاتی که بین دو غول دنیای فناوری صورت گرفت، سامسونگ استفاده از تایزن در ساعت‌های هوشمند را کنار گذاشت و بدین ترتیب سری گلکسی واچ ۴ به‌عنوان اولین محصولات مبتنی‌بر Wear OS 3.0 راهی بازار شدند.

رابط One UI برای گلکسی واچ امکانات سودمندی را در اختیارتان می‌گذارد. سامسونگ با استفاده از برنامه Galaxy Wearable اجازه می‌دهد از گوشی خود به تمامی تنظیمات ساعت دسترسی داشته باشید و بخش‌های مختلف را شخصی‌سازی کنید. به محض جفت‌شدن گوشی و ساعت، برخی تنظیمات مانند پروفایل‌های وای‌فای همگام‌سازی می‌شوند تا برای اتصال به وای‌فای نیازی به ورود رمز از روی ساعت نباشد. در بخش تنظیمات گزینه‌ای برای شخصی‌سازی دکمه‌های سخت‌افزاری وجود دارد که به‌راحتی می‌توانید کارکرد آن‌ها را هنگام دوبار فشردن یا نگه‌داشتن تغییر دهید.

یکی از تفاوت‌های بارز گلکسی واچ ۵ پرو نسبت به مدل استاندارد، استفاده از باتری بسیار بزرگ‌تر است. این باتری با ظرفیت ۵۹۰ میلی‌آمپر ساعت بزرگ‌ترین باتری استفاده‌شده در کل ساعت‌های هوشمند سامسونگ به‌حساب می‌آید. برای مقایسه، نسخه‌ی ۴۶ میلی‌متری گلکسی واچ ۴ از باتری ۳۶۱ میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کند، که این افزایش ظرفیت ۶۳ درصدی باتری گلکسی واچ ۵ پرو را نشان می‌دهد.

گلکسی واچ ۵ پرو تنها در یک اندازه ۴۵ میلیمتری عرضه می‌شود

عملکرد ساعت همچنان با وجود تغییر نکردن پردازنده قابل قبول است

وصل کردن شارژر بی سیم گلکسی واچ ۵ پرو

گلکسی واچ ۵ پرو از یک ویژگی بسیار سودمند بهره می‌برد. اگر برای ۵۰ دقیقه در جای خود ثابت نشسته باشید و حرکتی نکنید، ساعت به‌شما اطلاع می‌دهد و از شما می‌خواهد که برای چند لحظه از جای خود بلند شوید و راه بروید یا حرکات کششی انجام دهید؛ البته می‌توانید با خاموش کردن گزینه‌ی Inactive time، این قابلیت را غیرفعال کنید یا زمان‌های هشدار را جابه‌جا کنید.

سامسونگ می‌گوید که گلکسی واچ‌های امسال به‌جای گوریلا گلس، از پوشش یاقوت کبود برای محافظت از نمایشگر استفاده می‌کنند؛ پوششی که از گوریلا گلس +DX نسل قبل تا ۶۰ درصد سخت‌تر است و دربرابر خط و خش استقامت بیشتری دارد. گلکسی واچ ۵ پرو برخلاف مدل کلاسیک سال گذشته،‌ تنها در یک اندازه ۴۵ میلیمتری و در دو رنگ نقره‌ای تیتانیوم و مشکی تیتانیوم عرضه می‌شود،؛ بنابراین حق انتخاب به‌خصوص برای افرادی با دست‌های ظریف و مچ‌های کوچک محدودتر خواهد بود.

گلکسی واچ ۵ پرو از قابلیت نمایشگر همیشه‌روشن برای نمایش وا‌چ‌فیس و زمان پشتیبانی می‌کند؛ اما به‌منظور کاهش مصرف باتری به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال است. اگر ساعت را از مچ باز کنید، به‌طور خودکار نمایشگر همیشه‌روشن غیرفعال می‌شود تا در زمانی که ساعت به مچ بسته نشده باشد در مصرف باتری صرفه‌جویی شود. نمایشگر ساعت نیز از حساسیت لمسی و نرخ پاسخ بالایی برخوردار بوده و عملکرد آن کاملاً رضایت بخش است. گزینه‌ای وجود دارد که می‌توانید حساسیت لمسی را بالاتر ببرید تا در زمان پوشیدن دستکش هم بتوانید با ساعت کار کنید.