بررسی لپ تاپ لنوو Legion 5 Pro – H | قدرتمند برای گیمینگ و کار

بازی رد دد ردمپشن ۲ روی لیجن ۵ پرو

به‌دلیل اینکه معمولا لپ‌تاپ‌هایی که پسوند گیمینگ را یدک می‌کشند، عموما دستگاه‌هایی هستند که از سخت‌افزار قدرتمند و قطعات تشنه توان مصرفی استفاده می‌کنند، هرگز نمی‌توان به این دستگاه‌ها صرفا به‌صورت یک کامپیوتر قابل حمل موردی مانند اولترا بوک‌ها یا لپ‌تاپ‌های سبک نگاه کرد. سازنده‌های لپ‌تاپ‌های گیمینگ نیز سعی می‌کنند با درنظرگرفتن این موارد، محصولی را روانه بازار کنند که بتواند نیازهای یک گیمر را برطرف سازد.

– سه درگاه تایپ سی

اسپیکرهای لیجن ۵ پرو کیفیت چندان بالایی ندارد و حجم خروجی صدا نیز در مقایسه با بسیاری از لپ‌تاپ‌هاکم است

لوگوی لیجن روی لپ تاپ ۵ پرو لنوو

برای بررسی عملکرد لپ‌تاپ لیجن ۵ پرو نسخه اینتل از بنچمارک‌های داخل بازی‌های بزرگ استفاده کردیم. در بررسی یک گیمر بازی‌های فورتزا هورایزن ۵، گیرز ۵، فارکرای ۶، سایبرپانک ۲۰۷۷ نسخه ۱.۶۱، رد دد ردمپشن ۲ و برایت مموری بنچمارک را اجرا کردیم.

نمایشگر  Lenovo Legion 5 Pro

در نگاه اول، شاید از لحاظ ظاهری لپ‌تاپ لیجن ۵ پرو لنوو، یک لپ‌تاپ گیمینگ بسیار معمولی به نظر بیاید. اما مشخص است که لنوو سعی داشته تا با فاصله گرفتن از طراحی معمول لپ‌تاپ‌های گیمینگ، محصولی را روانه بازار کند که بتوان از آن به‌عنوان یک لپ‌تاپ کاری نیز استفاده کرد.

ما در بازی Cyberpunk 2077 روی دو رزولوشن متفاوت و با تغییر تنظیمات DLSS در حالی که تنظیمات ریت‌ریسینگ روی اولترا قرار داشت، اقدام به اجرای بنچمارک کردیم. در حالی که ریت‌ریسینگ روی اولترا تنظیم شده بود و با رزولوشن ۱۶۰۰پی، DLSS را روی Auto قرار دادیم. در این حالت میانگین نرخ فریم به ۳۰.۳۶ رسید. این درحالی است که با قرار دادن DLSS روی اولترا پرفورمنس نرخ فریم به ناگاه به ۶۲.۲۹ افزایش پیدا کرد. عملکرد لیجن ۵ پرو در رزولشن ۱۰۸۰پی اما به مراتب بهتر بود. در حالی که حالت DLSS روی Auto قرار داشت نرخ فریم ۳۹.۳۲ بود، با انتخاب کیفیت DLSS روی اولترا پرفورمنس نرخ فریم به ۸۳.۱۲ افزایش پیدا کرد که نشانگر عملکرد خوب لیجن ۵ پرو در اجرای بازی سایبرپانک است. 

صنعت لپ‌تاپ‌های گیمینگ با حضور نام‌های بزرگ از جمله ایسوس، ایسر،‌ ام اس آی و لنوو هموارهبرای قشر عظیمی از بازیکنان پی‌سی جذاب بوده است. هر کدام از شرکت‌ها سالانه با معرفی و عرضه برندهای محبوب خود، گزینه‌های پرشماری را برای انتخاب، پیشروی بازیکنان قرار می‌دهند. شرکت لنوو نیز هرسال لپ‌تاپ‌های جدیدی از سری لیجن را معرفی می‌کند که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها سری لیجن ۵ است.

لپ‌تاپ لنوو Legion 5 Pro توانسته با طراحی زیبا و سخت‌افزاری قدرتمند نیازهای گیمرها را چه در تجربه بازی‌ها و چه در انجام کارهای روزانه براورده کند. با بررسی لنوو لیجن ۵ پرو همراه باشید.

به شخصه با توجه به فعالیت تولید محتوا، علاقه زیادی به نمایشگر های ۱۶ به ۱۰ داریم زیرا فضای بیشتری را برای مطالعه محتوا در عرض نمایشگر می‌دهند. لنوو لیجن ۵ پرو دارای یک نمایشگر با نسبت تصویر ۱۶ به ۱۰ است که چه در بازی و چه در کارهای روزمره‌ می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های شما باشد. نمایشگر مات لیجن ۵ پرو هرچند در لپ‌تاپ‌های گیمینگ رایج است اما هنوزهم شاید به مذاق برخی افراد خوش نیاید. اگر گیمر هستید می‌توانید به لطف پشتیبانی از فناوری G-Sync و نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتز تجربه گیمینگ روان‌تری را داشته باشید. 

ترکیب رنگ سفید مات به همراه خاکستری‌هایی که در بخش‌های کناری لیجن ۵ پرو کار شده است، به زیبایی لپ‌تاپ بیشتر کمک کرده است. روی در لپ‌تاپ نیز برخلاف نسل قبل که شاهد یک لوگوی بزرگ بودیم، با عبارت Legion که اندازه کوچکی نیز دارد، روبه‌رو هستیم.

در نگارش این بررسی «نادر امرایی» همکاری داشته است. 

اما نکته مهم نمایشگر لیجن ۵ پرو، رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ آن است. با توجه به حضور یک صفحه نمایش ۱۶ اینچی در لپ‌تاپ لنوو، وضوح تصویر 1600p جزئیات بیشتری را از بازی پیشروی بازیکنان می‌گذارد. نمایشگر لیجن ۵ پرو حداکثر روشنایی خوبی را برای تجربه بازی‌ها در مقابل نور مستقیم آفتاب دارد، با این‌حال در محیط‌ تاریک بازی‌ها شاهد تمایل رنگ مشکی به سمت خاکستری هستیم. 

بخوانید  پنل VA چیست؟ - زومیت
تماشای فیلم روی لیجن ۵ پرو
انجام کارهای روزمره روی لپ تاپ سفید Legion 5 Pro

دی‌ال‌اس‌اس: اولترا پرفورمنس

۵۳.۲۲ ۶۲.۲ ۷۳.۸ ۸۳.۱ FarCry 6 اولترا ۶۰ ۶۵ ۸۲ ۹۰ Forza Horizon 5 اولترا ۳۶ ۳۹ ۴۴ ۴۳ Red Dead Redemption 2 بالاترین تنظیمات ممکن ۵۱.۹ ۶۰.۵ ۴۷ ۶۷.۲

نمایشگر لنوو لیجن ۵ پرو عملکرد معمولی در مقایسه با سایر لپ‌تاپ‌‌های گیمینگ دارد و نباید انتظار عمق رنگ خیلی خوب را از آن داشته باشید. از طرفی نمایشگر لپ‌تاپ گیمینگ لنوو حاشیه‌های کمی نیز دارد که برای تجربه بازی‌ها نکته مثبتی به‌حساب می‌آید.

برای ارائه دقیق نرخ فریم در دو حالت پروفایل بالانس و پرفورمنس با دو رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ و رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ بنچمارک را اجرا کردیم که می‌توانید نتیجه نرم فریم را در جدول پایین مشاهده کنید:

بازی رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰  رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ 
تنظیمات گرافیکی پروفایل بالانس پروفایل پرفورمنس  پروفایل بالانس پروفایل پرفورمنس 
Gears 5  اولترا ۶۱.۴ ۷۱.۱ ۸۵.۱ ۹۳.۶
Cyberpunk 2077 

– خروجی HDMI


بررسی لنوو لیجن ۵ پرو 

لپ‌تاپ لیجن ۵ پرو محصول زیبایی است اما بیشتر می‌توانیم آن را برای افرادی توصیه کنیم که تجربه‌ای مابین گیمینگ و کارهای روزانه‌ را می‌خواهند. درحالی که لپ‌تاپ به‌لطف حضور RTX 3060 عملکرد خوبی را در اجرای بازی‌ها به‌نمایش می‌گذارد، اما هنوزهم مانند یک لپ‌تاپ گیمینگ شاهد گرمای بسیار زیاد بدنه هستیم. از طرفی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ انتظار داریم که با اسپیکرهای مناسب تجربه‌ صوتی خوبی را در زمان اجرای بازی‌ها ارائه دهند اما لیجن ۵ پرو این چنین عملکردی را در اسپیکرها به دلیل جایگیری نامناسب آن‌ها، ارائه نمی‌دهد. 

 به‌طور میانگین پروفایل بالانس و پرفورمنس در حدود ۵ تا ۱۰ فریم تفاوت را نشان می‌دهد. 

در این بررسی می‌خواهیم نگاهی به عملکرد کلی لنوو لیجن ۵ پرو نسخه اینتل بیندازیم. برای بررسی لیجن ۵ پرو و به‌طور دقیق‌تر Lenovo Legion 5 Pro 16|AH7H ابتدا نگاهی به طراحی کلی لپ‌تاپ می‌اندازیم و سپس با اجرای بازی‌های مختلف نرخ فریم نهایی به‌دست آمده را برای سنجش عملکرد سخت‌افزار این لپ‌تاپ با شما به اشتراک می‌گذاریم.

بک لایت لیجن ۵ پرو

فریم ریت فورزا هورایزن ۵ در لیجن ۵ پرو

لیجن ۵ پرو از یک شارژر سنگین ۳۰۰ واتی بهره می‌برد. برای بررسی میزان شارژدهی در لپ‌تاپ در یک بازی آنلاین به سراغ بازی فورتنایت رفتیم. در تجربه یک گیمر روی تنظیمات پیشنهادی بازی فورتنایت، باتری لپ‌تاپ در مدت زمان یک ساعت و ۳۳ ثانیه از شارژ ۱۰۰ درصد به صفر درصد رسید. روی کاغذ، می‌توان با شارژرهای یو اس بی تایپ سی پرقدرت این دستگاه را شارژ کرد اما پیشنهاد می‌شود در هنگام بازی کردن یا استفاده سنگین، از شارژر ۳۰۰ واتی خود لپ‌تاپ استفاده کنید.

– درگاه USB تایپ سی

4Cell 80WHr

اتصالات

دو خط مورب روی در و طراحی دریچه‌های عبور هوا تنها مواردی هستند که باعث می‌شوند به ذات گیمینگ این لپ‌تاپ پی ببریم. با اینکه بدنه لیجن ۵ پرو، پلاستیک است، اما لپ‌تاپ کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و می‌توان امید داشت که در استفاده طولانی مدت، از لحاظ فیزیکی دچار فرسودگی نشود.

– سه درگاه USB 3.0

به‌طور خاص بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ این روزها به‌دلیل تنظیمات متفاوت گرافیکی که در اختیار کاربرها قرار می‌دهد به گزینه‌ای مناسب برای سنجش عملکرد گیمینگ محصولات تبدیل شده است. نسخه ۱.۶۱ در حال حاضر تنظیماتی برای فناوری DLSS 2.4 ارائه می‌دهد و قرار است در آینده کارت‌های گرافیک سری 40‌ انویدیا DLSS نسخه 3 را با یک به‌روزرسانی در دسترس قرار دهد که بی‌شک تاثیر بسیار زیادی در بهبود نرخ فریم نهایی بازی سایبرپاک ۲۰۷۷ و بهبود عملکرد سخت‌افزار در بنچمارک‌ها خواهد گذاشت. 

بخوانید  Square Enix به ساخت بازی های انحصاری برای پلی استیشن ادامه خواهد داد

لنوو در طراحی لپ‌تاپ لیجن ۵ پرو، از نظر پورت‌ به هیچ‌وجه کم نگذاشته است. یک پورت تاندربولت ۴ به فرم ظاهری یو اس بی تایپ سی که همچنین می‌توان به‌عنوان دیسپلی پورت 1.4 نیز از آن استفاده کرد، دو پورت یو اس بی تایپ سی USB 3.2 Gen 2 که باز هم قابلیت استفاده به‌عنوان دیسپلی پورت ۱.۴ را نیز دارا هستند، سه پورت یو اس بی تایپ A 3.2 نسل یک، یک دکمه مخصوص برای خاموش و روشن کردن وب‌کم، ورودی جک هدفون، HDMI و اترنت، پورت‌های این لپ‌تاپ را تشکیل می‌دهند. با یک نگاه اجمالی به پورت‌ها، متوجه می‌شوید که لنوو چقدر سعی کرده است تا محصولی را به بازار عرضه کند که کاربر را از هرگونه هاب یا داکی بی‌نیاز کند.

لپ تاپ لنوو لیجن ۵ پرو توسط فروشگاه آداک برای بررسی در اختیار یک گیمر قرار گرفته است.

مشخصات فنی لنوو Legion 5 Pro-H
پردازنده اینتل Core i7-12700H
فرکانس کاری پردازنده 2.3GHz تا 4.7GHz
پردازنده‌ی گرافیک انویدیا Geforce RTX 3060
حافظه‌ی اختصاصی GPU ۶ گیگابایت
حافظه‌ی رم ۳۲ گیگابایت 4800MHz DDR5
حافظه‌ی ذخیره‌سازی یک ترابایت SSD از نوع اتصال PCIe NVMe
اندازه صفحه‌نمایش 16.0 اینچ
رزولوشن 1600 × 2560- WQXGA
نوع پنل – پنل IPS 
باتری طراحی مورب لیجن ۵ پرو در نقاط مختلف بدنه به چشم می‌آید

در سمت راست لپ‌تاپ شاهد یک پورت USB تایپ A، جک ورودی هدفون و دکمه فیزیکی مختص فعال و غیرفعال کردن وب‌کم هستیم. در سمت چپ لیجن ۵ پرو، شاهد دو پورت USB تایپ سی هستیم که یکی از این دو پورت، تاندربولت ۴ است. اما جذاب‌ترین ویژگی ظاهری لیجن ۵ پرو، پورت‌های قرار گرفته در بخش پشتی آن هستند.

نمایشگر ۱۶ اینچی لیجن ۵ پرو با نسبت تصویر ۱۶ به ۱۰ در زمان تجربه بازی‌ها نیاز‌های شما را به‌طور کامل برطرف می‌کند. به‌ویژه به دلیل روشنایی خوب صفحه نمایش لپ‌تاپ، شما می‌‌توانید پشت به‌پنجره نیز به تجربه بازی‌ها بپردازید و دچار مشکل نشوید. در مجموع لیجن ۵ پرو یک لپ‌تاپ قابل حمل سنگین با شارژر ۳۰۰ واتی به واقع عظیم‌الجثه است که بیشتر به‌جای جابه‌جایی، مناسب قرار گرفتن روی میز کاربر طراحی شده است. این لپ‌تاپ زیبا یکی از گزینه‌های گیمینگ خوب حال حاضر بازار ایران محسوب می‌شود. اگر به ظاهر آن علاقه دارید، از لحاظ گیمینگ برای خرید آن خیال‌تان راحت باشد. 

باتوجه‌به انتخاب تنظیمات ریت ریسینگ و DLSS، نرخ فریم متفاوتی را در بازی‌ها داریم به همین دلیل انتخاب تنظیمات مناسب در گرفتن نرخ فریم بالاتر بدون تجربه افت محسوس گرافیک بازی اهمیت زیادی دارد. به‌عنوان مثال تفاوت میانگین نرخ فریم نهایی در زمان انتخاب تنظیمات کوآلیتی و Best Performance در Bright Memory: Infinite در حدود ۱۱۰ فریم برثانیه است.

بازی Cyberpunk 2077 در لنوو لیجن ۵ پرو

کیبورد لنوو لیجن ۵ پرو دارای بک‌لایت است. برخلاف لپ‌تاپ‌های گیمینگ که عنصر RGB‌ را برای جلب‌نظر کاربرها مورد توجه قرار می‌دهد لنوو لیجن ۵ پرو چندان به ویژگی نورپردازی دستگاه اهمیتی نداده است و در حقیقت نور پس زمینه دکمه‌های کیبورد به رنگ آبی تنها نوری است که در محصول لنوو خودنمایی می‌کند. تایپ کردن با کیبورد لنوو لیجن ۵ پرو دلنشین است و کلید‌های ساکتی را برخلاف فن‌های پر صدای دستگاه شاهد هستیم. 

Cyberpunk 2077 legion 5 pro-h Benchmark

– شبکه بی‌سیم

در حالتی که لپ‌تاپ به برق متصل نیست شاهد افت فریم محسوسی هستیم؛ به‌عنوان مثال در تنظیمات پیشنهادی بازی فورتنایت در حالت باتری شاهد نرخ ۳۰ فریم برثانیه بودیم، اما در زمان اتصال به برق و با پروفایل اکستریم نرخ فریم به حدود ۱۱۰ افزایش پیدا می‌کند. زمانی که شارژ باتری به ۱۰ درصد رسید، نرخ فریم بازی فورتنایت نیز به ۱۸ فریم برثانیه کاهش پیدا کرد که البته طبق انتظار بود.

اما مهم‌ترین موضوع در یک لپ‌تاپ گیمینگ عملکرد لپ‌تاپ در زمان اجرای بازی‌های روی تنظیمات متفاوت است. لپ تاپ لنوو لیجن ۵ پرو به لطف حضور انویدیا جیفورس RTX3060 در کنار سی‌پی‌یو اینتل i7 12700H قادر است تا نیازهای گیمینگ و روزمره شما را برآورده کند.

کیبورد لپ تاپ لنوو لیجن ۵ پرو

شارژر لیجن ۵ پرو لنوو

برای استفاده روزمره می‌توانید از پروفایل Quiet و Balanced استفاده کنید، اما برای تجربه بازی‌ها به‌طور خاص با قبول کردن صدای زیاد فن‌ها توصیه به استفاده از پروفایل Performance برای داشتن نرخ فریم بالاتر می‌کنیم.

کار بار لیجن ۵ پرو

جمع‌بندی

لیجن ۵ پرو، از لحاظ ظاهری شاید نتواند جایزه بهترین طراحی لپ‌تاپ را از آن خود کند اما مشخص است که چقدر عملکرد و کاربردی بودن در طراحی این دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

ابعاد لیجن ۵ پرو
زیر لپ تاپ لیجن ۵ پرو

در زمان تجربه بازی‌ها روی لیجن ۵ پرو می‌توانید انتظار گرم شدن بیش از اندازه بدنه لپ‌تاپ را داشته باشید. گرمای بدنه به‌طور خاص در کلید‌های میانی کیبورد و همچنین در پایین بدنه به‌شدت احساس می‌شود. در نتیجه در زمان تجربه بازی‌ها امکان قرار دادن لپ‌تاپ روی پاهای خود را نخواهید داشت. دمای بدنه در زمان تجربه روزمره چندان زیاد نمی‌شود. با فشردن دکمه FN+Q امکان سوییچ بین سه پروفایل Quiet به رنگ آبی، Balanced به رنگ سفید و Performance به رنگ قرمز فراهم شده است. 

یک درگاه ورودی شارژر مخصوص که شارژر بزرگ و ۳۰۰ واتی این لپ‌تاپ به این درگاه متصل می‌شود، پورت اترنت، یک پورت USB تایپ سی Gen 2 با ویژگی Power Delivery با توانایی شارژ لپ‌تاپ با حداکثر توان ۱۳۵ وات، یک پورت فول سایز HDMI و دو پورت USB-A 3.2 Gen 1 که یکی از آن‌ها توانایی شارژ کردن دستگاه‌های یو اس بی حتی در حالت خاموش را دارد، پورت‌های پشتی لیجن ۵ پرو را تشکیل می‌دهند. خوشبختانه برای دسترسی آسان به پورت‌های پشت دستگاه، لنوو لیبل‌هایی را دقیقا بالای پورت‌ها چاپ کرده است. این لیبل‌ها به کاربر اجازه می‌دهد که بدون دردسر، به‌راحتی بداند هر پورت لپ‌تاپ کجا قرار گرفته‌اند تا بتواند وسایل جانبی خود را به دستگاه متصل سازد. 

– جک ۳.۵ میلیمتری

Lenovo Legion 5 Pro Three Power Profile

اصولا لپ‌تاپ‌های گیمینگ، لپ‌تاپ‌هایی هستند که کمتر با درنظرگرفتن ویژگی «قابل حمل» بودن ساخته می‌شوند و سازنده‌ها با ساخت این محصولات، بیشتر به‌دنبال ارائه یک تجربه عالی از بازی‌های روز به مخاطبان خودشان هستند. 

برای همین منظور، لنوو با اینکه در طراحی لیجن ۵ پرو از یک طراحی زاویه‌دار استفاده کرده است که حسی گیمینگ را به کاربر القا کند، اما به‌دلیل استفاده نکردن از رنگ‌های مشکی و قرمز و المان‌های RGB در بدنه لپ‌تاپ، باعث شده است که لیجن ۵ پرو ظاهری داشته باشد که از فاصله بسیار زیاد عبارت «من مخصوص بازی هستم» را داد نزند!‌ البته باید توجه داشت که لیجن ۵ پرو اکنون در رنگ‌ مشکی نیز در بازار ایران موجود است. 

یکی از نکات جالب در رابطه با طراحی لیجن ۵ پرو، فکر کردن لنوو به استفاده از این لپ‌تاپ به‌عنوان یک کامپیوتر خانگی است. مشخص است که طراحان لنوو با درنظرگرفتن جامعه مخاطب این محصول، متوجه شده‌اند که با تقریب بسیار بالایی این احتمال وجود دارد که خریداران این محصول، قصد داشته باشند تا از آن به‌عنوان یک کامپیوتر خانگی نیز استفاده کنند و به همین دلیل ویژگی‌های بسیار جالبی برای لیجن ۵ پرو در نظر گرفته‌اند.

اگر به اسپیکر لپ‌تاپ اهمیت می‌دهید، لیجن ۵ پرو از دو اسپیکر در کناره‌های لپ‌تاپ زیر بدنه بهره می‌برد. متاسفانه اسپیکر های لیجن ۵ پرو نه بلندی و نه حجم صدای خروجی قابل قبولی ندارد. باتوجه‌به گیمینگ بودن لپ‌تاپ انتظار حجم صدای خروجی بهتری را برای غرق کردن کاربر داشتیم که متاسفانه در لیجن ۵ پرو کیفیت صدای مورد انتظار شنیده نمی‌شود.

لیجن ۵ پرو تنوع بسیار خوبی در پورت‌ها دارد