بررسی شیائومی ۱۲ [به‌همراه بررسی ویدیویی]

برش عکس شیائومی ۱۲

دوربین اولتراواید شیائومی ۱۲ از حسگری کوچکتر از رقیب کره‌ای خود بهره می‌برد و همین تفاوت سبب شده است تا سطح روشنایی عکس‌های ثبت شده با گلکسی S21 FE به‌مراتب بهتر باشد. به‌دنبال افزایش روشنایی، جزئیات بیشتری را نیز شاهد هستیم که این موضوع در اسکلت‌های فیگور بنفش به خوبی دیده می‌شود.

برش عکس شیائومی ۱۲

برش عکس شیائومی ۱۲

برش عکس شیائومی ۱۲

از دنیای اندروید تنها می‌توانیم گلکسی S21 FE را رقیبی شایسته برای پرچم‌دار چینی‌ها بدانیم و از اکوسیستم اپل نیز آیفون SE 2022 گزینه‌ای مناسب از نظر کیفیت ساخت و قدرت پردازشی خواهد بود. اگر بخواهیم در انتها نگاهی کلی به شیائومی ۱۲ داشته باشیم، تنها می‌توانیم به داغ شدن‌های متعدد و بعضا بی‌مورد دستگاه اشاره کنیم. پرچم‌دار شیائومی از نظر نرم‌افزاری، دوربین و حس و حال و طراحی بدنه دستگاهی باکیفیت و درخورتوجه را روانه بازار کرده است که رقیبان خود را به‌راحتی شرمسار می‌کند.

خوشبختانه پنل پشتی به‌سادگی هرچه تمام طراحی شده است و از نوشته‌های عجیب‌و‌غریب خبری نیست. طراحی قاب دوربین هماهنگی تمام و کمالی با دیگر بخش‌های دستگاه دارد؛ برای مثال انحنای لبه‌های قاب دوربین با گوشه‌های دستگاه برابری می‌کند. چنین ریزی‌بینی مثال‌زدنی و انسجامی را در طراحی محصولات شیائومی کم‌سابقه است؛ خوشحالیم که این شرکت هم‌زمان با رشد فروش و گسترش محصولات روی افزایش کیفیت نیز تمرکز دارد.

وب‌گردی با گوگل کروم در شیائومی ۱۲

نمونه عکس شیائومی ۱۲

شیائومی برای گوشی‌های پرچم‌دار خود حالت‌های مختلف عملکرد سخت‌افزاری را درنظر گرفته است که شامل Performance و Balanced می‌شود. حالت Performance بالاترین سطح عملکرد سخت‌افزاری را ارائه می‌دهد و نرم‌افزار دستگاه با نادیده گرفتن فاکتور باتری، تمام عزم خود را برای اجرای هرچه بهتر وظایف، جزم خواهد کرد؛ البته فعال‌سازی این گزینه مانع Throttle-کردن تراشه و کاهش سطح عملکرد درصورت افزایش دما نخواهد شد. گزینه‌ی Balanced نیز با درنظر گرفتن نیاز دستگاه، فرکانس پردازنده را مدیریت می‌کند تا در هر شرایطی عملکردی معقولی را شاهد باشیم.

عملکرد شیائومی ۱۲ دربرابر رقبا
نام و کارایی بنچمارک / محصول PCMark Speedometer 2.0 GeekBench 5 GFXBench
عملکرد کلی مرورگر پردازنده‌ی گرافیکی پردازنده‌ی مرکزی شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)
Vulkan/Metal Single Core
Multi Core
Aztec Ruins
Onscreen/1440p
Car Chase
Onscreen/1080p
OpenGL Vulkan Metal OpenGL Metal
شیائومی ۱۲
(Adaptive – Performance)
۷۹٫۳

قطعاً درکنار صفحه‌نمایش، یکی دیگر از فاکتورها برای کسب تجربه فوق‌العاده چندرسانه‌ای، بلندگوهای باکیفیت خواهد بود. شیائومی بلندگوهای پرچمدارهای خود را با همکاری شرکت نامدار Harman / Kardon توسعه داده و صدای خروجی توسط این شرکت تنظیم شده است. نتیجه این همکاری باعث شده تا صدایی شفاف با حجم بالا را تجربه کنیم که حتی در بالاترین سطح نیز همچنان پایداری فرکانس‌ها حفظ خواهد شد.

نمونه عکس شیائومی ۱۲

شیائومی ۱۲ در زمینه گیمینگ، عملکردی مشابه برادر بزرگ‌تر خود یعنی شیائومی ۱۲ پرو ارائه می‌کند. به‌عنوان نمونه می‌توانیم به نرخ فریم 60FPS در بازی CoD Mobile و 50FPS در بازی Genshin Impact اشاره کنیم که تنها با فعال‌سازی حالت Performance میسر می‌شود؛ درغیراین‌صورت نرخ‌فریم خروجی به‌ترتیب برابر با ۵۰ و ۳۰ فریم‌برثانیه خواهد بود؛ البته همچنان در بازی‌هایی چون Diablo Immortals و Real Racing 3، نرخ‌فریمی بسیار پایدار را شاهد بودیم. لازم‌به‌ذکر است که در حین انجام بازی Diablo Immortals با فریزهای ناگهانی روبه‌رو بودیم که باتوجه به نرخ‌فریم پایدار، امری عجیب محسوب می‌شد.

عملکرد شیائومی ۱۲ در اجرای بازی موبایل
عنوان بازی موبایل تنظیمات گرافیکی بازی نرخ فریم میانگین وضعیت اجرا
Real Racing 3 ۱۲۰ فریم‌برثانیه عملکرد بسیار پایدار
Call of Duty Mobile Very High ۶۰ فریم‌برثانیه عملکرد بسیار پایدار
Genshin Impact Medium ۵۰ فریم‌برثانیه عملکرد نه‌چندان پایدار و ضعیف‌تر از رقبا
Diablo Immortals High ۶۰ فریم‌برثانیه عملکرد بسیار پایدار

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در پرچمداران شیائومی خبری از باگ و لگ‌های آزاردهنده نیست

شیائومی ۱۲ از نسخه سیزدهم رابط‌کاربری MIUI برپایه اندروید ۱۲ استفاده می‌کند. این نسخه را می‌توان یکی از بهترین و کامل‌ترین نسخه‌های پوسته اختصاصی چینی‌ها دانست؛ چراکه درکنار امکانات وسیع، همچنان سعی شده است تا از امکانات نسخه خالص اندروید نیز استفاده شود؛ به‌عنوان نمونه ویژگی Easy Reach یا One-Handed Mode به قابلیت گوشی‌های پیکسل شباهت بسیاری دارد. برنامه‌های پیش‌فرض نیز که عموماً مربوط به سرویس‌های گوگل می‌شوند، اکثرا قابل حذف هستند.

نمونه عکس شیائومی ۱۲

با داغ‌شدن تب‌و‌تاب گوشی‌های سری اولترا (یا مکس)، تفکر پیشین مبنی‌بر تولید پرچم‌داران جمع‌و‌جور به‌طور کامل به‌فراموشی سپرده شده است. سونی پیش‌تر با عرضه‌ی مدل‌های کامپکت سعی در جلب نظر افراد علاقه‌مند به تلفن‌های همراه جمع‌و‌جور داشت، اما حالا با گذشت چند سال جای خالی دستگاهی که هم خوش‌دست باشد و هم قدرتمند، حس می‌شود. حال، شیائومی ۱۲ با ابعادی مشابه شیائومی 12X و قدرت پردازشی شیائومی ۱۲ پرو، ادای دینی به گوشی‌های کامپکت به‌شمار می‌رود؛ دستگاهی که به‌راحتی می‌تواند لقب خوش‌دست‌ترین پرچم‌دار اندرویدی بازار را نیز از آنِ خود کند.

برش عکس شیائومی ۱۲

دنیای عکاسی ماکرو فوق‌العاده وسیع و خلاقانه است و کاربر می‌تواند با تکیه به دوربین تله‌ماکرو شیائومی ۱۲، به این دنیای پر رمز و راز وارد شود و عکس‌های باکیفیتی را ثبت کند. زاویه‌ی دید عکس‌ها چندان وسیع نیستند و کادر تماما به سوژه تعلق خواهد گرفت؛ بنابراین پرداختن به مباحثی چون گستره دینامیکی و بالانس رنگ سفید چندان مطرح نیست و عموماً صحبت درباره سطح جزئیات کافی خواهد بود.

به دوربین تله‌ماکرو می‌رسیم. حسگری ۵ مگاپیکسلی با امکان فوکوس خودکار. دوربین‌های تله‌ماکرو این اجازه را به کاربر می‌دهند تا با فاصله بیشتری از سوژه عکس‌برداری کنند. عموماً درزمان عکاسی با دوربین ماکرو، باید فاصله‌ای بسیار کم با سوژه داشته باشید که باعث می‌شود تا عکاسی از سوژه‌های زنده مانند حشرات بسیار دشوار شود. وجود فوکوس خودکار نیز به کارآمد شدن این دوربین اضافه می‌کند.

۳۰ دقیقه CoD Mobile در ازای مصرف ۱۰ درصدی باتری

تماشای فیلم با شیائومی ۱۲

نمونه عکس گلکسی S21 FE


خوشبختانه فریم بدنه تنها مقداری از خود دستگاه باریک‌تر است و این کار به ثبات بیشتر دستگاه و راحتی در دست گرفتن آن کمک شایان ذکری می‌کند. به دکمه‌های قفل و کنترل صدا می‌توان به‌سادگی دسترسی داشت؛ از یکپارچگی حسگر اثر انگشت با دکمه‌ی قفل هم خبری نیست؛ این حسگر در زیر پنل نمایشگر قرار دارد.

نمونه عکس گلکسی S21 FE


تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 1 برای انجام پردازش‌های خود از پردازنده مرکزی قدرتمند خود متشکل از ۸ هسته در سه کلاستر با چینش ۴+۳+۱ بهره می‌برد که به ترتیب شامل یک هسته‌ی Cortex-X2 با بیشینه‌ی فرکانس ۳٫۰ گیگاهرتز، سه هسته‌ی Cortex-A710 با فرکانس ۲٫۵ گیگاهرتز و ۴ هسته‌ی Cortex-A510 می‌شود که همگی با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. وظیفه‌ی پردازش‌های گرافیکی نیز به‌عهده‌ی Adreno 730 قرار دارد که حداکثر فرکانس آن به ۸۱۸ مگاهرتز می‌رسد. همان‌طورکه گفته شد تراشه با ۸ یا ۱۲ گیگابایت رم همراه خواهد شد که تا ۳ گیگابایت دیگر به‌صورت نرم‌افزاری و ازطریق به‌اشتراک‌گذاری حافظه‌ی ذخیره‌سازی قابل افزایش خواهد بود.

شیائومی برخلاف سامسونگ، به‌جای پلاستیک و فلز، از شیشه و فلز در طراحی پرچم‌دار اقتصادی‌اش استفاده کرده است. ارزان‌قیمت‌ترین پرچم‌دار شیائومی طراحی بی‌عیب و نقصی دارد و از نظر خوش‌دستی، یکی از برترین‌های بازار به‌شمار می‌رود. لبه‌های نمایشگر به داخل خم شده‌اند و این خمیدگی تا فریم و پنل پشتی نیز امتداد پیدا می‌کند. شیشه گوریلا گلس ویکتوس در نمای پشتی و جلویی گوشی با فریم فلزی آن با ظرافت بالایی به همدیگر پیوند خورده‌اند؛ ظرافتی که در موتورولا اج ۳۰ پرو یا حتی گلکسی S21 FE به‌چشم نمی‌خورد.

نمونه عکس پرتره گلکسی S21 FE


نکات منفی

  • نبود گواهی IP نفوذ گرد و غبار و مایعات
  • داغی بدنه حتی در وظایف سبک
  • افت فاحش عملکرد تراشه



منبع

نمونه عکس گلکسی S21 FE


برش عکس گلکسی S21 FE

عملکرد دوربین اولتراواید شیائومی ۱۲ در روز

برش عکس گلکسی S21 FE

همانند دوربین اصلی، دوربین اولتراواید را نیز در شرایط نوری چالش‌برانگیز قرار می‌دهیم تا وسعت گستره‌ی دینامیکی آن مشخص شود. برخلاف دوربین اصلی، دوربین اولتراواید شیائومی ۱۲ موفق شده است تا علاوه‌بر گستره دینامیکی وسیع‌تر، جزئيات بیشتری را از دل سوژه‌ها بیرون بکشد. برای مثال می‌توانید در تصویر برش خورده نگاهی به حفره‌های کنسول ایکس باکس سری اس (کنسول سفید) داشته باشید یا سطح جزئیات موکت را مشاهده کنید.

برش عکس شیائومی ۱۲

نمونه عکس شیائومی ۱۲

شیائومی ۱۲ در نور کافی عکس‌های مناسب و چشم نوازی ثبت می‌کند و با رنگ‌های گرم، جذابیتی خاصی به تصاویر می‌بخشد. سطح جزئیات مناسب و کنتراست نیز در سطح مطلوبی ارزیابی می‌شود. متأسفانه تنها مشکل تصاویر شیائومی ۱۲ را می‌توان ضعف در تشخیص درست سوژه و تنظیم دامنه فوکوس روی مورفیوس دانست. در آن‌سوی میدان گلکسی S21 FE نیز همانند رقیب چینی خود سوژه را به درستی تشخیص نداده و فوکوس را در پشت آن تنظیم کرده است؛ اما جزئیات تصویر به‌سختی دیده می‌شوند و رنگ سفید آن نیز کمی به سمت سردی تمایل دارد.

رابط کاربری شیائومی ۱۲

برش عکس شیائومی ۱۲

نمونه عکس شیائومی ۱۲

طراحی پنل پشتی شیائومی ۱۲

برش عکس شیائومی ۱۲

علاوه‌برموارد ذکر شده، اصلاح تصویر و درنتیجه گردتر شدن پیکسل‌ها نیز جزئیات سوژه‌ها در شیائومی ۱۲ را تا حد زیادی کاهش داده‌اند. از این رو بهتر است از دوربین اولتراواید پرچم‌دار شیائومی برای ثبت سوژه‌هایی که فاصله بیشتری با گوشی دارند استفاده شود؛ زیرا دستگاه در ثبت واضح سوژه‌های نزدیک کمی با مشکل مواجه می‌شود.

برش عکس گلکسی S21 FE

نرم‌افزار دوربین شیائومی ۱۲

عملکرد دوربین اصلی شیائومی ۱۲ در شب

نمونه عکس شیائومی ۱۲

نمونه عکس گلکسی S21 FE


قسمت Overview یا بخش مربوط به برنامه‌های درحال اجرا امکان نمایش ۱۸ برنامه را دارد؛ اما دل‌خوش به این تعداد نباشید؛ زیرا سیاست‌های سخت‌گیرانه MIUI درقبال برنامه‌های پس‌زمینه، اجرای هریک برنامه‌ها را بسته به مقدار اشغال‌شده از فضای رم و پردازنده، پس از حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه متوقف خواهد کرد. اتفاق یادشده حتی برای برنامه‌های سبک‌تری چون Phone و Messages نیز رخ می‌دهد و درصورت استفاده‌ی مداوم، با وجود سخت‌افزار فوق‌العاده قدرتمند، مجبور به مشاهده‌ی دوباره و دوباره لوگو Splash خواهید بود.

نمونه عکس گلکسی S21 FE


گیمینگ با شیائومی ۱۲

برش عکس گلکسی S21 FE

با ایجاد شرایطی چالش‌برانگیز برای دوربین اصلی، گستره دینامیکی وسیع‌تر در عکس ثبت شده با دوربین اصلی شیائومی ۱۲ خودنمایی می‌کند؛ اما ضعف در ارائه‌ی کنتراست بهتر و افزایش روشنایی نقاط تاریک‌تر، باعث شده نماینده سامسونگ تصویر به‌مراتب بهتر و پرجزئیات‌تری را ثبت کند که نمود آن را می‌توانید در برش عکس و در قسمت موکت زیر ایکس باکس سری ایکس مشاهده کنید. به‌دنبال کاهش روشنایی در عکس‌های شیائومی ۱۲، سطح نویز تصاویر نیز افزاییش قابل توجهی را در مقایسه با عکس قبل، تجربه کرده است.

در هر دو نماینده فوکوس به خوبی روی سوژه‌ها تنظیم نشده و این اتفاق باعث کاهش جدی سطح جزئیات تصاویر شده است. در انتها نیز باید به رنگ تصاویر اشاره کنیم که با وجود طبیعی‌تر بودن رنگ نمونه عکس گلکسی S21 FE، به دلیل اشباع‌تر بودن رنگ‌ها در عکس شیائومی ۱۲، تصاویر دل‌نشین‌تر و چشم‌نوازتر هستند.

با اینکه شیائومی ۱۲ سوژه را به خوبی تشخیص می‌دهد و پس‌زمینه را از آن جدا می‌کند، اما تغییر رنگ پوست و اغراق در غلظت آن باعث شده تا عکس نهایی کمی دور از واقعیت باشد و امتیاز به گلکسی S21 FE برسد. علاوه‌بر موارد ذکر شده عکس شیائومی ۱۲ از گستره دینامیکی وسیع‌تری بهره می‌برد و گزینه مناسب‌تری برای شرایط نوری چالش‌برانگیز به‌شمار می‌رود.

در سوی دیگر پرچم‌دار اقتصادی سامسونگ در تشخیص درست موهای کاربر کمی دچار مشکل می‌شود؛ اما با توجه به کنترل درست سطح روشنایی و ارائه جزئیات مناسب از پس‌زمینه سوژه، عکسی به‌مراتب دل‌نشین‌تر و قابل‌قبول‌تر را ارائه می‌کند.

عملکرد تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 1 در شیائومی ۱۲ تفاوت چندانی با شیائومی ۱۲ پرو و دیگر پرچمداران اندرویدی ندارد؛ اما با تحت فشار قرار دادن تراشه افت عملکرد قابل توجهی را شاهد خواهیم بود. به‌طوری که براساس آزمایش‌های زومیت، چه با فعال بودن حالت Performance، چه غیرفعال بودن آن، بیش از ۴۰ درصد افت عملکرد را شاهد هستیم. با این تفاسیر به‌نظر می‌رسد که عملکرد سیستم خنک‌کننده دستگاه چندان هم مؤثر واقع نمی‌شود و در کنترل دمای تراشه آن‌طور که باید و شاید عمل نمی‌کند.

نمایشگر ۶٫۲۸ اینچی دستگاه، حاشیه‌های بسیار باریکی را دورتادور خود می‌بیند و ۸۹ درصدی از نمای جلویی را دراختیار دارد. حاشیه‌های چپ‌و‌راست با‌توجه به خمیده‌شدن پنل، بسیار باریک هستند؛ اما حاشیه بالا و پایین متقارن نیست و در گوشه‌ها نیز افزایش ضخامت را شاهد هستیم.

برش عکس شیائومی ۱۲

دمای دستگاه حین انجام تمامی بازی‌ها به‌جز Genshin Impact مناسب بود و تجربه‌ی گیمینگ را تحت تأثیر قرار نمی‌داد؛ اما در بازی Genshin Impact داغی بدنه و همچنین صفحه‌نمایش، بعضا باعث اذیت شدن انگشتان و کف دست می‌شد. لازم به‌ذکر است که بیشتر فریم و صفحه‌نمایش دستگاه داغ می‌شود و پنل پشتی چندان درگیر افزایش دما نخواهد شد.

استرس تست شیائومی ۱۲

برش عکس شیائومی ۱۲

۶٫۲۸ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰ ۰۰:۵۲
با شارژر ۶۷ واتی
۱۵:۰۸ ۱۰:۱۷
گلکسی S21 FE
(۱۲۰ هرتز)
۶٫۴ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۰۰ ۱:۱۵
با شارژر ۲۵ وات
۱۶:۳۶ ۸:۵۸
اج ۳۰ پرو
(۱۴۴ هرتز)
۶٫۷ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۸۰۰ ۰۰:۵۵
با شارژر ۶۸ واتی
۱۹:۰۷ ۱۰:۰۶
وان پلاس ۱۰ پرو
(۱۲۰ هرتز، 1080p)
۶٫۷ اینچ
۳۲۱۶ × ۱۴۴۰ پیکسل
۵۰۰۰ ۰۰:۳۴
با شارژر ۸۰ واتی
۳۳:۵۸ ۱۱:۵۷
شیائومی ۱۲ پرو
(Dynamic
1080p)
۶٫۷۳ اینچ
۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل
۴۶۰۰ ۰۰:۱۸
با شارژر ۱۲۰ واتی
۳۱:۲۲ ۷:۴۴
گلکسی S22 اولترا
(Adaptive
1080p)
۶٫۸ اینچ
۳۰۸۸ × ۱۴۴۰ پیکسل
۵۰۰۰ N/A ۲۰:۴۳ ۱۰:۴۹
آیفون SE 2022 ۴٫۷ اینچ
۱۳۳۴ × ۷۵۰ پیکسل
۲۰۱۸ ۱:۲۰ ۱۴:۱۶
شیائومی Mi 11i
(۱۲۰ هرتز)
۶٫۶۷ اینچ
۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۲۰ ۱:۲۰ ۲۱:۳۱ ۹:۵۰
گلکسی S22 پلاس
(Adaptive)
۶٫۶ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۰۰ ۱:۰۱
با شارژر ۲۵ یا ۴۵ واتی
۲۰:۱۶ ۱۱:۱۳
گلکسی S22
(Adaptive)
۶٫۱ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۷۰۰ ۱:۰۳
۲۰ ۸:۳۱
آیفون ۱۳ ۶٫۱ اینچ
۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل
۳۲۴۰ ۱:۴۵
با شارژر ۲۰ واتی
۱۹:۳۶
گلکسی S21 اولترا
(Adaptive
1080p)
۶٫۸ اینچ
۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل
۵۰۰۰ ۱۹:۰۷ ۷:۲۱

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

نمونه عکس گلکسی S21 FE


برش عکس گلکسی S21 FE

در کنار دقت رنگ، روشنایی نیز یکی دیگر از عناصر تأثیرگذار در ارائه تجربه‌ای مناسب برای تماشای محتوا به‌شمار می‌رود؛ به‌طوری که طبق استانداردها، برای نمایش درست محتوای HDR به روشنایی حداقل ۱۰۰۰ نیت احتیاج خواهید داشت. ما در بررسی‌های خود میزان روشنایی پنل شیائومی ۱۲ را ۱۱۴۴ نیت اندازه‌گیری کردیم که ۴۴ نیت فراتر از عدد اعلام‌شده از سوی شیائومی و نزدیک به نتایج به‌دست آمده برای شیائومی 12X است. درحقیقت پنل مورد استفاده در شیائومی ۱۲ هیچ تفاوتی با آنچه در شیائومی 12X دیده‌ایم، ندارد و تمامی پارامترها به تشابه دو پنل اشاره می‌کند.

نمایشگر پرچم‌دار شیائومی امکان تنظیم روی ۳ پروفایل رنگی مختلف شامل Vivid و Saturated و همچنین Original Color را دارد؛ یک حالت Advanced نیز برای تنظیم دامنه‌ی رنگی روی فضاهای sRGB یا DCI-P3 وجود دارد. با تنظیم پروفایل رنگی روی Vivid و Saturated دقت نمایش رنگ‌ها کاهش می‌یابد؛ اما نمایشگر، گستره‌ی وسیع‌تری از رنگ‌ها را نمایش خواهد داد. برای نمایش دقیق‌تر رنگ‌ها می‌توانید از حالت Original Color استفاده کنید که مشابه نامش، رنگ‌ها را با دقت بالا نمایش خواهد داد.

رابط‌کاربری MIUI شیائومی یکی از پرامکانات‌ترین پوسته‌های اندروید به‌شمار می‌رود؛ اما این امکانات گسترده و گزینه‌های شخصی‌سازی متنوع در دستگاه‌های میان‌رده‌ی شرکت سبب بروز باگ‌ها و مشکلات متعددی شده است. منتقدان MIUI نیز باگ‌ها و لگ‌های مختلف را یکی از اصلی‌ترین مشکلات پوسته‌ی MIUI می‌دانند اما همان‌طورکه گفتیم مشکلات یادشده بیشتر درباره‌ی میان‌رده‌ها و گوشی‌های اقتصادی شیائومی صدق می‌کند و مدل‌های پرچم‌دار عموماً در طول حیات خود، به علت بهره‌مندی از قدرت بالای پردازشی در موارد نادرتری با چنین مشکلاتی رو‌به‌رو می‌شوند. ما در طول بررسی شیائومی ۱۲ نیز با مورد قابل‌توجهی برخورد نکردیم.

شیائومی ۱۲ در حال حاضر در بازار ایران با حدود قیمت ۱۸ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد و رقیبی مستقیم برای گلکسی S21 FE به‌شمار می‌رود. در مقاله پیش رو به‌بررسی وجوه مختلف پرچم‌دار مقرون‌به‌صرفه‌ی شیائومی می‌پردازیم و پس از انجام مقایسه‌هایی با گلکسی S21 FE سامسونگ در نهایت به این سؤال پاسخ خواهیم داد که آیا شیائومی ۱۲ بهترین انتخاب در بازه قیمتی مذکور خواهد بود یا خیر.

شیائومی ۱۲ در زمینه‌ی دوربین نیز هرآنچه را که یک کاربر معمولی تا نیمه‌حرفه‌ای از یک گوشی هوشمند می‌خواهد، با خود به همراه دارد. دوربین اصلی از حسگر 1/1.56 اینچی IMX766 با دقت ۵۰ مگاپیکسل ساخت شرکت سونی استفاده می‌کند. دوربین دوم از حسگری نامعلوم با اندازه ۱/۳٫۰۶ اینچی بهره می‌برد که روی آن لنزی اولتراواید قرار دارد. سومین و آخرین دوربین نیز برای عکاسی ماکرو کاربرد دارد با این تفاوت که کاربر می‌تواند در فاصله ۳ تا ۷ سانتی‌متری سوژه، تصویری به‌مراتب نزدیک‌تر به آن را داشته باشد.

تفکیک صدا به بهترین شکل انجام می‌شود؛ اما ترجیح می‌دادیم که سطح بیس کمی بالاتر باشد. علاوه‌براین محل قرارگیری خروجی بلندگو مناسب نیست و درحین بازی کردن یا تماشای ویدئو به‌راحتی مسدود خواهد شد. با این وجود همچنان صدایی فوق‌العاده باکیفیت را شاهد هستیم که هم‌رده دیگر پرچمداران بازار قرار می‌گیرد.

نرم افزار و رابط کاربری شیائومی ۱۲

دوربین اولتراواید شیائومی ۱۲ در ثبت عکس‌هایی در شرایط نوری کم عملکرد به‌مراتب بهتری در مقایسه با پرچم‌دار اقتصادی سامسونگ دارد. مهم نیست هدف ما مقایسه سطح جزئیات باشد یا عمق رنگ یا حتی وضوح تصویر. پرچم‌دار شیائومی در تمامی موارد پیروز میدان خواهد بود.

با فعال شدن نایت مود (Night Mode) سطح روشنایی عکس‌ها برای نماینده شیائومی بهبود پیدا می‌کند؛ اما چنین اتفاقی در عکس ثبت شده با گلکسی S21 FE مشاهده نمی‌شود. درحقیقت با نگاهی به متادیتای تصاویر متوجه سرعت شاتر یکسان حالت نایت مود و حالت عادی خواهیم شد با این تفاوت که ISO با فعال‌سازی نایت مود از ۱۰۰۰ به ۱۶۰۰ افزایش پیدا می‌کند. به‌دنبال این تغییر نماینده سامسونگ مقداری از سطح جزئیات تصویر خود را از دست داده است.

مورد دیگری که باید به آن اشاره کنیم، نبود تفاوت میان حالت خودکار نرخ نوسازی نمایشگر و حالت دستی آن است. درصورت انتخاب دستی حالت ۱۲۰ هرتز، نرم‌افزار همچنان به‌صورت خودکار در مواقع مورد نیاز نرخ‌نوسازی را به ۶۰ هرتز کاهش می‌دهد؛ اتفاقی که طبیعتا تنها باید در حالت خودکار رخ بدهد.

سخت افزار، تجربه بازی و عمر باتری شیائومی ۱۲

شیائومی ۱۲ با بهره‌گیری از باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی تاحدود زیادی مشکل عمر باتری را حل و فصل کرده است؛ به‌طوری‌که با یک‌بار شارژ دستگاه می‌توانید تا ۱۵ ساعت به تماشای ویدئوی 720p با سطح روشنایی ۲۰۰ نیت بپردازید. برخلاف ادعای شیائومی، شارژ مجدد دستگاه ازطریق شارژر ۶۷ واتی به‌جای ۳۷ دقیقه، ۵۲ دقیقه به‌طور خواهد انجامید.

عملکرد باتری شیائومی ۱۲ دربرابر رقبا
محصول ٫ آزمایش نمایشگر باتری زمان لازم برای شارژ پخش ویدئو PCMark
ابعاد و رزولوشن میلی‌آمپرساعت دقیقه:ساعت دقیقه:ساعت دقیقه:ساعت
شیائومی ۱۲

نمونه عکس گلکسی S21 FE


از نقاط ضعف نمایشگر شیائومی ۱۲ می‌توان به پشتیبانی نکردن از نرخ‌نوسازی تطبیق‌پذیر اشاره کرد که به موجب آن نمایشگر تنها امکان تغییر بین دوحالت ۶۰ و ۱۲۰ هرتز را دارد. افزون براین درزمان داغ‌شدن دستگاه، نرخ‌نوسازی به‌صورت خودکار به ۶۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند که به دلیل وجود تفاوت فاحش میان این دو نرخ، سریعا تجربه‌ی کاربری شما تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

نمونه عکس شیائومی ۱۲

پرچم‌دار شیائومی در چهار رنگ خاکستری، آبی، بنفش و سبز دردسترس قرار دارد؛ البته تمامی رنگ‌ها به‌صورت ملایم و با سطح سفیدی بالا هستند و نسخه بنفش آن نیز بیشتر به سمت رنگ یاسی و صورتی تمایل دارد. درواقع رنگ‌آمیزی ملایم چینی‌ها به شیائومی ۱۲ حس و حال دوستانه و آرامی بخشیده است.

صفحه‌نمایش و اسپیکر شیائومی ۱۲

برش عکس گلکسی S21 FE

به‌نظر می‌رسد که سامسونگ در تصاویر مهارت فوق‌العاده‌ای دارد؛ چراکه با فعال بودن آن، ورق به‌طور کامل برمی‌گردد و برتری با گلکسی S21 FE خواهد بود. شیائومی ۱۲ همچنان برتری خود در تشخیص درست مرز رنگ‌ها را حفظ می‌کند؛ اما در کنترل نور پشت سوژه با مشکل مواجه می‌شود جزئیات بسیاری را از دست می‌دهد.

نمونه عکس شیائومی ۱۲

نکات مثبت

  • پنل ۱۲ بیتی OLED و پشتیبانی از Dolby Vision
  • دوربین باکیفیت در شرایط نوری مختلف
  • طراحی جمع‌وجور و خوش‌ساخت
  • تجربه نرم‌افزاری نرم و لذت‌بخش
  • وجود شارژر ۶۷ واتی درون جعبه
  • عمر باتری مناسب

چینش دوربین‌ها در عین سادگی به زیبایی انجام شده و برخلاف محصولاتی چون شیائومی 12S اولترا، لنزی که بیش‌از ماژول‌های دیگر به‌چشم می‌آید، حسگر دوربین اصلی را در پسِ خود دارد. دوربین‌های تله‌ماکرو و اولتراواید نیز به‌ترتیب در پایین حسگر اصلی قرار گرفته‌اند. برآمدگی دومرحله‌ای مجموعه‌ی دوربین پشتی نسبتاً قطور است؛ به‌طوری‌که حین استفاده از گوشی روی سطوح صاف، شاهد لق‌خوردن دستگاه خواهید بود؛ برای حل این مشکل می‌توانید از قاب TPU داخل جعبه استفاده کنید.

نمونه عکس تله‌ماکرو گلکسی S21 FE


عملکرد شیائومی ۱۲ در عکاسی پرتره

شیائومی مدل پایه‌ی پرچم‌دار خود را با پیکربندی ۸/۱۲۸ ، ۸/۲۵۶ و ۱۲/۲۵۶ گیگابایت عرضه می‌کند و ما نیز نسخه ۱۲/۲۵۶ آن را برای بررسی داریم. حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 3.1 موجود در پرچم‌دار شیائومی سریع‌ترین نوع حافظه از خانواده UFSها به‌شمار می‌رود. با نگاهی به جدول زیر متوجه عملکرد شیائومی ۱۲ خواهید شد. این دستگاه موفق شده تا به نرخ خواندن ترتیبی معادل ۱۹۳۸ مگابایت‌برثانیه دست پیدا کند و این عدد را در نرخ نوشتن ترتیبی به عدد ۱۴۸۶ مگابایت‌برثانیه برساند. سرعتی چشمگیر که شیائومی ۱۲ را بالاتر از هر رقیب دیگری در جدول ما قرار می‌دهد.

عملکرد حافظه‌ ذخیره‌سازی شیائومی ۱۲ دربرابر رقبا
مدل‌ها ٫ عملکرد نرخ خواندن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ خواندن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
شیائومی ۱۲ ۱۹۳۸٫۱ ۱۴۸۶٫۰۷ ۳۲۶٫۷۵ ۴۴۷٫۵
گلکسی S21 FE ۱۸۴۳٫۲۷ ۱۲۸۲٫۲ ۳۱۹٫۱۱ ۲۸۴٫۶۵
اج ۳۰ پرو ۱۷۶۹٫۸۴ ۱۰۴۴٫۳۹ ۳۰۹٫۷ ۳۳۲٫۶۱
وان‌پلاس ۱۰ پرو ۱۶۰۱٫۳ ۱۲۷۰٫۱ ۲۷۸٫۲ ۲۶۲٫۷
شیائومی ۱۲ پرو ۱۸۹۵٫۸ ۱۴۷۹٫۸ ۳۲۷٫۳ ۴۱۹٫۷
گلکسی S22 اولترا ۱۹۱۹٫۹ ۱۲۶۲٫۰۲ ۲۳۵٫۵۲ ۲۶۱٫۹
شیائومی Mi 11i ۱۵۱۴٫۶ ۵۸۹٫۸۱ ۱۸۳٫۳۱ ۲۰۱٫۱۳
شیائومی می ۱۰ ۱۳۷۴٫۴ ۶۴۹٫۴۵ ۲۱۳٫۸۲ ۲۱۷٫۴۱
گلکسی S22 ۱۵۹۶٫۸ ۹۹۳٫۵۷ ۳۲۹٫۱۶ ۲۲۴٫۳۹
پیکسل ۶ پرو ۵۴۴٫۱ ۲۴۳٫۳ ۱۳۳٫۸۸ ۱۹۰٫۶۱
گلکسی S21 اولترا ۱۸۹۲٫۷ ۱۳۰۵٫۴۷ ۳۱۳٫۰۶ ۲۸۶٫۴۶

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

با فعال‌سازی نایت مود شرایط به‌کلی دگرگون خواهد شد. تصاویر رنگ‌پریده و تار دوربین اولتراواید گلکسی S21 FE جای خود را به عکسی واضح‌تر و باکیفیت‌تر می‌دهند که از هر جهت به رقیب چینی خود برتری دارد. البته ضعف در افزایش سطح روشنایی قسمت‌های تیره و به‌دنبال آن بیرون کشیدن جزئیات در هر دو نماینده به‌یک‌اندازه به‌چشم می‌خورد.

MIUI 13 بر پایه اندروید ۱۲ در شیائومی ۱۲

نمونه عکس تله‌ماکرو شیائومی ۱۲

نمونه عکس گلکسی S21 FE


۷۰۱۳

۱۲۴۱
۳۵۱۲
۵۴
۳۴
۵۶
۳۸
۷۴
۸۱
شیائومی ۱۲
(Adaptive – ‌Balanced)
۱۳۴۱۸ ۶۰٫۳ ۶۳۹۸ ۱۲۳۹
۳۲۳۹
۵۵
۳۶
۵۶
۳۹
۷۵
۵۹
گلکسی S21 FE
(۱۲۰ هرتز)
۱۴۰۳۰ ۴۳٫۴۸ ۵۷۱۸ ۹۶۱
۲۳۹۱
۴۲
۲۲
۴۳
۲۶
۵۵
۶۱
اج ۳۰ پرو
(۱۴۴ هرتز)
۱۵۶۱۷ ۹۷ ۷۲۱۲ ۱۱۹۵
۳۷۷۲
۵۹
۳۴
۵۸
۳۸
۶۳
۷۰
وان پلاس ۱۰ پرو
(۱۲۰ هرتز، 1080p)
۱۳۸۰۶ ۱۱۵٫۱ ۷۴۲۰ ۱۲۶۰
۳۳۵۲
۵۸
۴۱
۵۹
۴۴
۶۰
۹۷
شیائومی ۱۲ پرو
(Dynamic
1080p)
۱۲۸۴۱ ۷۹٫۶ ۶۵۱۲ ۱۲۴۶
۳۷۱۸
۵۷
۳۸
۵۸
۴۱
۷۷
۸۹
گلکسی S22 اولترا
(Adaptive
1080p)
۱۴۲۴۱ ۱۱۹ ۵۸۳۵ ۱۲۳۹
۳۵۵۱
۵۸
۳۸
۶۱
۴۳
۸۱
۹۲
آیفون SE 2022 ۲۷۲
۱۲۲۰۱
۱۷۲۸
۴۶۵۲
۶۰
۳۹٫۷
۶۰
۹۸٫۷
شیائومی Mi 11i
(۱۲۰ هرتز)
۱۲۹۴۴ ۱۱۲ ۴۶۵۰ ۱۱۳۵
۳۶۹۴
۴۰
۲۷
۴۴
۳۰
۵۷
۶۷
پیکسل ۶ پرو
(۱۲۰ هرتز)
۱۱۳۹۶ ۱۰۶ ۷۲۲۳ ۹۶۹
۲۶۱۴
۲۴
۲۵
۲۳
۲۳
۳۴
۵۶
آیفون ۱۳ ۲۴۳ ۱۰۷۸۵ ۱۷۳۹
۴۶۰۶
۵۱٫۸
۴۱٫۲
۵۹٫۹
۱۰۲٫۳
گلکسی S21 اولترا
(Adaptive
1080p)
۱۳۰۴۴ ۸۳٫۶ ۱۰۹۰
۳۵۰۴
۴۲
۲۸
۳۶
۲۸
۴۹
۶۰

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

اگر از آن دسته افرادی هستید که علاقه‌ای به شارژ شبانه گوشی خود ندارید، می‌توانید در طول مدت ۱۰ دقیقه تا ۳۰ درصد از ظرفیت باتری شیائومی ۱۲ را شارژ کنید. حجمی که به‌راحتی می‌تواند پاسخ‌گوی مسیریابی با GPS تا محل‌کار و پخش آنلاین موسیقی در طول مسیر باشد؛ بنابراین در زمینه شارژ باتری چندان با مشکل مواجه نخواهید شد. حتی درصورتی که به‌صورت روزانه بازی‌های آنلاینی چون Call of Duty Mobile انجام می‌دهید، با انجام ۳۰ دقیقه‌ای آن کمتر از ۱۰ درصد از باتری مصرف خواهد.

دوربین شیائومی ۱۲

توجه داشته باشید که شیائومی ۱۲، ظاهری کاملاً مشابه با شیائومی 12X دارد و تفاوت این دو مدل به استفاده از پردازنده اسنپدراگون ۸۷۰ و حذف شارژر بی‌سیم در شیائومی 12X خلاصه می‌شود. در دیگر بخش‌ها شامل صفحه‌نمایش، جنس بدنه، ظرفیت باتری، دوربین و موارد دیگر نیز از مشخصاتی یکسان بهره می‌برند.

بررسی ویدیویی شیائومی ۱۲


طراحی و کیفیت ساخت شیائومی ۱۲

برش عکس شیائومی ۱۲

برش عکس گلکسی S21 FE

عملکرد دوربین اولتراواید شیائومی ۱۲ در شب

برش عکس گلکسی S21 FE

جمع‌بندی و مقایسه شیائومی ۱۲ با رقبا

نمونه عکس گلکسی S21 FE


حاشیه پایین نمایشگر شیائومی ۱۲

در لبه‌بالای شیائومی ۱۲ دریچه‌ی اسپیکر دوم، میکروفون حذف نویز و فرستنده IR قرار دارند. لبه‌ی پایین دستگاه نیز از کانال اصلی اسپیکر، میکروفون تماس، درگاه USB 2.0 Type-C و درگاه سیم‌کارت میزبانی می‌کند. شیائومی ۱۲ از کارت حافظه microSD پشتیبانی نمی‌کند. قرارگیری حفره میکروفون درکنار شیار سیم‌کارت ممکن است باعث شود تا کاربر اشتباهاً پین سیم‌کارت را در حفره میکروفون فرو کند که ضعف طراحی تلقی می‌شود.

خوش‌دست و زیبا؛ با کیفیتی مثال‌زدنی

طبق اعلام چینی‌ها صفحه‌نمایش شیائومی ۱۲ از نرخ نمونه‌برداری لمسی ۴۸۰ هرتز بهره می‌برد و به کوچک‌ترین تغییر مکان انگشت کاربر، واکنش نشان می‌دهد؛ البته تمامی موارد ذکر شده در حد اعداد و ارقامی روی کاغذ هستند و خروجی نهایی در استفاده روزمره احتمالاً متفاوت خواهد بود؛ بنابراین بهتر است به‌بررسی دقیق‌تر و عمیق‌تر آن بپردازیم.

عملکرد نمایشگر شیائومی ۱۲ دربرابر رقبا
محصول ٫ پارامترها حداقل روشنایی حداکثر روشنایی دستی حداکثر روشنایی خودکار نسبت کنتراست Native خطای رنگ میانگین
سفید مشکی سفید مشکی سفید حالت پیش‌فرض دقیق‌ترین حالت
شیائومی ۱۲ ۲ ۰ ۶۰۹٫۶ ۰ ۱۱۴۴ ۳٫۹ (Vivid) ۱٫۲ (Original Color)
گلکسی S21 FE ۲٫۳ ۰ ۵۸۱٫۵ ۰ ۱۱۱۷٫۵ ۳٫۸ (Vivid) ۲٫۳ (Natural)
اج ۳۰ پرو ۲٫۴ ۰ ۶۸۰ ۰ ۹۶۵ ۳٫۲ (Saturated) ۱٫۵ (Natural)
وان پلاس ۱۰ پرو ۲٫۱ ۰ ۶۰۵ ۰ ۹۷۵ ۳٫۵ (Vivid) ۰٫۸ (Natural)
شیائومی ۱۲ پرو ۲٫۰ ۰ ۵۸۲ ۰ ۱۳۷۷ ۳٫۶ (Vivid) ۱٫۰ (Original)
گلکسی S22 اولترا ۲٫۵ ۰ ۰ ۱۶۸۲ ۳٫۲ (Vivid) ۱٫۷ (Natural)
آیفون SE 2022 ۲٫۲ ۱٫۸ ۵۸۲ ۲ ۵۲۳٫۵ ۳۲۳٫۳ ۲ ۲
گلکسی S22 پلاس ۲٫۶ ۰ ۱۰۹۸٫۵
۶۵۴٫۵
۰ ۱۷۱۲٫۵ ۴٫۹ (Vivid) ۳٫۶ (Natural)
گلکسی S22 ۲ ۰ ۱۰۵۸
۶۲۸٫۵
۰ ۱۲۱۵ ۴٫۵ (Vivid) ۲ (Natural)
پیکسل ۶ پرو ۲/۱ ۰ ۶۰۲ ۰ ۱۱۳۷ ۲٫۴ (Adaptive) ۱٫۳ (Natural)
آیفون ۱۳ ۲/۰۵ ۰ ۹۹۹ ۰ ۱۳۷۹ (HDR) ۱٫۵ (فضای sRGB) ۱٫۵ (فضای sRGB)
گلکسی S21 اولترا ۱٫۹ ۰ ۶۲۶ ۰ ۱۳۹۱ ۴٫۶ (Vivid) ۲٫۹ (Natural)

تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

صفحه‌نمایش ۶٫۲۸ اینچی شیائومی ۱۲ یکی از منحصربه‌فردترین نمایشگرهای بازار به‌شمار می‌رود که به‌دست شرکت TCL تولید می‌شود. این پنل ۱۲ بیتی تا ۶۸ برابر رنگ‌های بیشتری را درمقایسه با پنل‌های ۱۰ بیتی به‌نمایش درمی‌آورد و در مقایسه با پنل‌های مرسوم ۸ بیتی نیز برتری ۴۲۵۰ برابری دارد. از مزیت‌های بهره‌مندی از پنل ۱۲ بیتی می‌توان به پشتیبانی تمام و کمال از Dolby Vision اشاره کرد. ثمره‌ی پشتیبانی از این استاندارد، دامنه‌ی رنگی وسیع‌تر در ویدیوهای پشتیبانی‌شده و کنترل روشنایی دقیق‌تر فریم‌به‌فریم محتوا خواهد بود. ترکیب این ویژگی با بیشینه روشنایی ۱۱۰۰ نیت و صدالبته نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز، بستری فوق‌العاده برای تماشای محتوای ویدیویی را فراهم می‌کند.

نمونه عکس شیائومی ۱۲

عکاسی با شیائومی ۱۲

عملکرد دوربین اصلی شیائومی ۱۲ در روز

برای مشاهده محتوای HDR هیچ محدودیتی نخواهید داشت و روشنایی بالای پنل نیز به افزایش خوانایی محتوا زیر نور آفتاب کمک قابل توجهی خواهد کرد. موردی که در زمان بررسی با آن مواجه شدیم، کاهش روشنایی به علت داغی دستگاه بود. درحقیقت به‌علت روشنایی بالای نمایشگر و به‌دنبال آن تولید گرمای زیاد، دستگاه افزایش دمای قابل‌توجهی را تجربه می‌کند. سپس برای کاهش دمای دستگاه در اولین اقدام، روشنایی پنل ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و نرخ‌نوسازی نیز از ۱۲۰ به ۶۰ هرتز افت می‌کند.

عکاسی در شب یکی از مانورهای اصلی شیائومی در زمان معرفی شیائومی ۱۲ بود. با نگاهی به تصویر زیر به‌خوبی می‌توان افراط الگوریتم سامسونگ در شارپ کردن تصویر را مشاهده کرد؛ اتفاقی که به خوبی جزئیات تصویر را افزایش داده؛ اما به‌قیمت کارتونی شدن تصویر تمام شده است. در طرف دیگر چینی‌ها با سیاستی ملایم‌تر در زمینه شارپ کردن تصویر و همچنین با تکیه به سنسور بزرگ‌تر شیائومی ۱۲، تصویر به‌مراتب بهتر و طبیعی‌تری را چه در زمینه جزئیات و چه در زمینه‌ رنگ، ارائه داده‌اند.

برش عکس گلکسی S21 FE

عملکرد دوربین تله‌ماکرو شیائومی ۱۲

نمونه عکس شیائومی ۱۲

هر دو نماینده به دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی مجهز شده‌اند؛ اما همان‌طور که در نمونه عکس‌های زیر مشاهده می‌کنید، کنترل بهتر روشنایی و سطح سفیدی تصویر باعث شده تا وضوح پیکسل‌ها و رنگ‌ها در نمونه عکس شیائومی ۱۲ در سطح بالاتری از رقیب خود قرار بگیرد. از دلایل دیگر می‌توان به کنتراست بهتر تصاویر شیائومی ۱۲ اشاره کرد که تأثیر بسیاری در بهبود تصاویر داشته است.

برش عکس گلکسی S21 FE

عملکرد شیائومی ۱۲ در عکاسی سلفی

نمونه عکس گلکسی S21 FE


این‌روزها با افزایش قیمت پرچمداران، یافتن محصولی با ویژگی‌های حداقلی یک پرچم‌دار با برچسب قیمتی مناسب امری دشوار و بعضا غیرممکن است. حتی برخی از بازیگران صنعت موبایل مانند موتورولا پرچمداران اقتصادی خود را با ضعف‌هایی مانند بدنه پلاستیکی همراه می‌کنند که تا حد زیادی لذت استفاده از یک گوشی بالارده را کاهش می‌دهد؛ اما شیائومی برخلاف دیگر شرکت‌ها با توجه به سیاست‌های قیمت‌گذاری خود و حاشیه‌ی سود اندک، با وجود استفاده از مواد باکیفیت و مشخصات سخت‌افزاری قابل توجه، محصولی خوش‌دست با طراحی چشم‌نواز را راهی بازار کرده است که در این بازه قیمتی کمتر محصولی یارای رقابت با آن را دارد.

ابعاد کوچک شیائومی ۱۲ در دستان کاربر

باوجود حرف و حدیث‌های فراوان، چینی‌ها همچنان در گوشی هوشمند بالارده‌ی خود از تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 1 استفاده کرده‌اند؛ البته به علت پرچم‌دار بودن دستگاه انتخاب دیگری در سر راه آن‌ها نبود و توفیقی اجباری شیائومی ۱۲ را با مشکلات متعدد همراه کرد. با نگاهی به ابعاد کوچک دستگاه سریعا سؤال درباره چگونگی کنترل دما در ذهن کاربر نقش خواهد بست و شیائومی برای پاسخ به این سؤال در زمان معرفی به محفظه‌ی بخار ۲۶۰۰ میلی‌متر مربعی آن اشاره کرد که دارای ضخامتی معادل ۰٫۳ میلی‌متر است.

در زمینه‌ی فیلم‌برداری نیز خروجی تا 8K@24fps قابل افزایش خواهد بود و برای فیلم‌برداری آهسته نیز می‌توانید با وضوح 1080p نرخ‌فریم ویدیوها را تا ۹۶۰ فریم برثانیه افزایش دهید. با تغییر وضوح به 720p امکان فیلم‌برداری تا ۱۹۲۰ فریم‌برثانیه نیز مهیا خواهد بود.

بنابر ادعای شیائومی، محفظه‌ی بخار به‌کاررفته در شیائومی ۱۲ می‌تواند دمای دستگاه را در هر شرایطی کنترل کند و تا حد امکان بدنه را نیز خنک نگه دارد؛ اما در حین بررسی، حتی در زمان راه‌اندازی اولیه‌ی دستگاه یا در بخش‌های دیگری چون نرم‌افزار دوربین، فریم دستگاه داغی محسوسی را تجربه می‌کند که خصوصا در فصل‌های گرم سال نمود بیشتری پیدا می‌کند.

تنها نکته‌ی منفی طراحی شیائومی ۱۲ را می‌توان در محل قرارگیری بلندگوها دانست؛ به‌طوری که درصورت افقی گرفتن گوشی در دستتان، کف‌دست خروجی بلندگو را مسدود خواهد کرد. برای جلوگیری از این اتفاق باید گوشی را برای تماشای افقی، به‌جای سمت چپ، به سمت راست بچرخانید. افزون‌براین همچنان فقدان جک هدفون حتی در سال ۲۰۲۲ نیز احساس می‌شود.

نمونه عکس پرتره شیائومی ۱۲

دستگاه‌های کامپکت عموماً به علت ابعاد کوچک خود با مشکل باتری‌های کم‌حجم دست‌وپنجه نرم می‌کنند و همین مورد باعث کاهش رغبت مشتریان برای انتخاب این دستگاه‌ها می‌شود. حتی شرکت‌های بزرگی چون اپل نیز در ارائه سری گوشی‌های کامپکت خود موسوم به آیفون (۱۲ یا ۱۳) مینی به علت عمر باتری نه‌چندان مناسب با مشکل مواجه شده است و این سری فروش به مراتب کمتری را در مقایسه با برادران بزرگ‌تر خود، تجربه می‌کنند.

برش عکس گلکسی S21 FE

بخوانید  در بازی های جدید صرفه جویی کنید و کلیدهای Steam رایگان را در فروش بهار Fanatical دریافت کنید