بررسی اجمالی راه حل های لایه دو اتریوم و کاربرد آنها با Bitpin

لایه 1 اتریوم زنجیره اصلی شبکه اتریوم است و لایه اتریوم 2 یک لایه بالای این لایه اصلی است. راه حل های لایه 1 بر روی بلاک چین اصلی پیاده سازی می شوند و با ایجاد تغییرات، مقیاس پذیری آن بلاک چین را افزایش می دهند. Sharding و Proof of Stake (POS) را می توان از مهم ترین راه حل های لایه 1 اتریوم نام برد.

محلول ولیدیوم (Validium)، مانند جمع‌آوری‌ها، از اثبات دانش صفر استفاده می‌کند، با این تفاوت که داده‌ها خارج از زنجیره در Validium قابل دسترسی هستند. تنها پروژه تعریف شده روی این الگوریتم استارک است.

راه حل های ترکیبی

گزارش پایان اطلاعیه

منبع: Bitpin Academy – https://bitpin.ir/academy/ethereum-layer2/

مجموعه دانش صفر: از اعتبار هر معامله برای اثبات آن استفاده می شود و اثبات کننده فقط می تواند بدون ارائه جزئیات، اثبات کند که معامله انجام شده است. در این راه حل مقدار زیادی از زمان پردازش و توان از شبکه اصلی گرفته می شود و در نتیجه شارژ گاز نیز کاهش می یابد و تراکنش ها سریعتر و ارزانتر انجام می شود.

طولی نکشید که با افزایش تعداد کاربران و حجم تراکنش ها، یکی از سه قابلیت بلاک چین (تمرکززدایی، امنیت و مقیاس پذیری)، یعنی مقیاس پذیری، فدای دو ویژگی دیگر شد. به دنبال این حادثه، حق امتیاز (مالیات گاز) افزایش یافت و دوره ثبت معاملات طولانی شد. افزایش کارمزدها بر قیمت ارز دیجیتال اتریوم نیز تاثیر گذاشته است.

در واقع در این راه حل برای کاهش بار اضافی در لایه اصلی، کاربران خارج از زنجیره با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و تنها مهم ترین اطلاعات را با زنجیره اصلی به اشتراک می گذارند.

یکی از برنامه های لایه 2 اتریوم افزایش مقیاس پذیری شبکه اتریوم است. اضافه شدن لایه دوم سرعت تراکنش ها را افزایش می دهد و بنابراین امکان انجام آنها با هزینه و کارمزد کمتر را فراهم می کند.

Rollup ها تراکنش ها را جمع آوری می کنند و همه آنها را در یک تراکنش به شبکه اصلی ارسال می کنند. در این راه‌حل، پردازش و جمع‌آوری تراکنش‌ها خارج از بلاک چین اصلی اتریوم انجام می‌شود و در نتیجه شبکه اصلی ساکت‌تر شده است و استخراج‌کنندگان به اثبات تکیه می‌کنند. ، آنها معاملات را تأیید می کنند. رول آپ ها به دو مجموعه ZK-Rollups (ناخودآگاه) و Optimistic Rollups (خوشبینانه) تقسیم می شوند.

راه حل هایی که امنیت تراکنش ها را از لایه هسته اتریوم تامین می کنند، به دلیل امنیت بالای شبکه اصلی، از امنیت بالایی برخوردار هستند و تراکنش ها پس از فشرده سازی به لایه اصلی بازگردانده می شوند. State Channels و Rollups دو راه حلی هستند که از این رویکرد استفاده می کنند.

بخوانید  سیستم خنک کننده آب و هوا را هوشمندانه خریداری کنید + آخرین مشخصات و قیمت مدل

با این حال، آنچه مسلم است این است که همه این راه حل ها با هر یک از مکانیسم ها و مزایا و معایب برای حل مشکل مقیاس پذیری شبکه اتریوم و بازگرداندن قدرت اصلی این بلاک چین توسعه یافته اند.

سوالات رایج

لایه دوم اتریوم چیست؟

جمع‌بندی‌های خوش‌بینانه نیازمند زمان برای شناسایی و اثبات تقلبی بودن یا نبودن داده‌ها هستند و بنابراین در مقایسه با راه‌حل‌های دیگر لایه دو، توان عملیاتی کمتری خواهند داشت. از طرف دیگر، مزیتی که آنها نسبت به مجموعه‌های ZK دارند این است که می‌توانند از قراردادهای هوشمند به همان روشی که بلاک چین قرارداد هوشمند زیربنایی پشتیبانی می‌کنند، پشتیبانی کنند.

سیستم پرداخت جهانی در سال 2009 با معرفی مفهوم فناوری بلاک چین و ویرایش ارز دیجیتال بیت کوین اصلاح شد.

با دو نفر دست بدهید

در این راه حل، هر زمان که مشکل مقیاس پذیری رخ دهد، تعداد بلاک چین های فرزند اضافه می شود، اما این باعث تکه تکه شدن داده ها می شود. علاوه بر این، در صورت حمله به بلاک چین، تمام داده های بلاک چین های فرزند به بلاک چین اصلی می روند که باعث هرج و مرج بزرگی در سیستم می شود. OMG و MATIC از جمله پروژه های موفق این راه حل لایه دوم هستند.

معتبر

این مقاله صرفاً جنبه تبلیغاتی دارد و یک گیمر هیچ گونه مسئولیتی در این زمینه نمی پذیرد.

این راه حل به دلیل متمرکز بودن، امنیت کافی برای مبالغ زیاد را ندارد و فقط برای پرداخت های روزانه مناسب است. Lightning برای شبکه بیت کوین و Raiden برای شبکه اتریوم نمونه هایی از راه حل های کانال وضعیت هستند.

رول کردن

راه حل های ترکیبی از ترکیب راه حل های چند لایه دو در پروژه استفاده می کنند. تنها ارز توسعه یافته با استفاده از این راه حل، Celer است که امنیت زنجیره اصلی خود را از راه حل استقرار خوش بینانه و امنیت زنجیره جانبی از طریق الگوریتم اثبات سهام ارائه می کند. Aruz Metic سعی می کند از این راه حل در پروتکل خود استفاده کند.

نتیجه

فرض کنید شما مدیرعامل یک شرکت ساختمانی هستید و بر اساس نیاز روزانه شرکت نیاز به تامین سیمان دارید. شما تصمیم می گیرید به جای پرداخت روزانه قیمت سیمان و فقط یک بار پرداخت سیمان در پایان کار، فاکتور صادر کنید. این امر علاوه بر راحتی، نیاز به پرداخت هزینه برای هر معامله را از بین می برد. البته شرط لازم برای اجرای چنین تصمیمی وجود اعتماد بین دو طرف است.

بخوانید  تعدیل نیرو در استودیو ویژوال آرتز استیشن

لایه دوم در واقع نسخه دوم بلاک چین اتریوم است که بخشی از اطلاعات و تراکنش های لایه اول به منظور بهبود کارایی لایه اول به این لایه منتقل شده است.

لایه 2 اتریوم برای چیست؟

Sidechain، Plasma و Validium راه حل هایی هستند که از این روش برای ایمن سازی تراکنش ها استفاده می کنند.

کانال های وضعیت

هر یک از راه حل های لایه دو اتریوم در یک دامنه خاص عمل می کند و در یک دامنه خاص استفاده می شود. به عنوان مثال، ما به امنیت بیشتری نیاز داریم، راه‌حل جمع‌آوری کارآمدتر است، محلول پلاسما برای دسترسی آسان‌تر به داده‌ها استفاده می‌شود، و کانال‌های وضعیت برای پرداخت‌های سریع‌تر سازگار هستند.

در مقابل، راه‌حل‌های لایه دو خارج از شبکه اصلی پیاده‌سازی می‌شوند و حجم زیادی از تراکنش‌ها و داده‌های محاسبه‌شده را در خارج از کانال‌های اصلی پردازش و ذخیره می‌کنند. با این کار حجم کار و فشار روی زنجیره اصلی کاهش یافته و مقیاس پذیری افزایش می یابد.

اتریوم دو راه حل را لایه بندی می کند

زنجیره های اتریوم

راه حل های لایه دوم اتریوم برای حل مشکل مقیاس پذیری این شبکه توسعه داده شد و به منظور تضمین بهترین امنیت تراکنش ها، دو رویکرد متفاوت را اتخاذ کردند:

  • تامین امنیت از لایه اصلی اتریوم
  • تضمین امنیت با استفاده از اجماع و زنجیره کاربر

هر دوی مفاهیم فوق در زمان معرفی آنقدر جذاب به نظر می رسید که بسیاری از سرمایه گذاران و برنامه نویسان برتر به آنها روی آوردند و روی آنها سرمایه گذاری کردند.

مشکل مقیاس پذیری بلاک چین

مشکل بعدی مصرف برق بالا بود که منجر به مشکلات زیست محیطی و بحران در خطوط تامین مواد شد. همه این مسائل باعث شد شبکه اتریوم به دنبال راه حلی برای حل مشکل مقیاس پذیری باشد.

تفاوت لایه یک و دو اتریوم

قراردادهای هوشمند، پروتکل های کامپیوتری هستند که امکان ایجاد تراکنش های معتبر را بدون نیاز به واسطه فراهم می کنند. این معاملات قابل پیگیری و برگشت ناپذیر بوده و کلیه اطلاعات مربوط به مفاد قرارداد بدون نیاز به شخص حقیقی یا حقوقی انجام می شود.

در این راه حل، گره ها برای شناسایی و اثبات تقلبی بودن یا نبودن داده ها به زمان نیاز دارند. بنابراین، توان عملیاتی این روش نسبت به سایر راه حل های لایه دو کمی کمتر است.

بخوانید  شایعه: توسعه ریمستر The Last of Us Part 2 بر عهده اعضای جدید ناتی داگ است

در این راه حل، اطلاعات تراکنش ها در بلاک چین خود زنجیره ذخیره می شود و با این مکانیزم امنیت داده ها را نیز تضمین می کند. Polygon به عنوان زنجیره جانبی اصلی اتریوم شناخته می شود.

پلاسما

کانال های دولتی یک لایه بالای بلاک چین اصلی کار می کنند و تنها در دو مرحله به بلاک چین اصلی متصل می شوند: نقطه شروع تراکنش و نقطه پایان آن.

Sidechain اولین راه حل لایه دوم است که امنیت تراکنش ها را در یک زنجیره موازی با زنجیره اصلی اتریوم فراهم می کند و برای کاهش بار کاری شبکه اصلی، تراکنش ها در نهایت از طریق یک پل پردازش و اجرا می شوند.پل) به شبکه اتریوم.

در مقابل، راه‌حل‌های شبکه اصلی جداگانه امنیت تراکنش‌ها را از بلاک چین خود فراهم می‌کنند و توانایی تبادل دارایی‌ها را با استفاده از یک پل زنجیره‌ای متقابل به موازات زنجیره اصلی اتریوم و به عنوان یک زنجیره جانبی ارائه می‌دهند.

مجموعه های خوش بینانه: آنها با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار هستند و از شواهد جعلی برای اثبات تراکنش ها استفاده می کنند. در این راه حل، بسیار خوش بینانه فرض می شود که تمام تراکنش ها معتبر هستند و بدون ارائه مدرک به شبکه ارسال می شوند.

مهمترین پروژه های مبتنی بر استقرار خوش بینانه شبکه ارز دیجیتال Optimism و شبکه آربیتروم (Arbitrum) و یکی از مهمترین پروژه های مبتنی بر جمع آوری دانش صفر است. حلقه، ZkSync و starware اشاره شده.

طرف چین

برنامه های غیرمتمرکز (dApps) نرم افزار مستقلی هستند که با استفاده از قراردادهای هوشمند و محاسبات غیرمتمرکز روی بلاک چین اجرا می شوند. برخلاف برنامه‌های سنتی، این برنامه‌ها متعلق به هیچ نهادی نیستند و توکن‌هایی را توزیع می‌کنند که نشان دهنده مالکیت افراد است.

پلاسما (پلاسما) یکی دیگر از راه حل های لایه دوم اتریوم است که به شکل نمودار درختی است. در محلول پلاسما، بلاک‌چین‌های اصلی از بلاک‌چین‌های متعددی استفاده می‌کنند که نسخه کوچک‌تر (کودکی) از بلاک‌چین‌های اصلی برای مقیاس‌بندی هستند.

اگر تراکنش‌های ارسال شده تقلبی باشند، این راه‌حل فرآیندی را برای اثبات تقلب و انجام محاسبات صحیح تراکنش با استفاده از داده‌های زنجیره اصلی اتریوم اجرا می‌کند. چیزی که گره‌ها را در این روش به اعتبارسنجی تشویق می‌کند، پاداش یا جریمه‌ای است که به شکل سود یا زیان اتر (ETH) دریافت می‌کنند.