اینتل و احتمال شکستن رکورد ۶ گیگاهرتز با پردازنده Core i9-13900KS


اینتل در جریان کنفرانس Intel Technology Tour 2022 مدعی شده که یکی از پردازنده‌های سری Raptor Lake موفق به دستیابی به فرکانس عملکرد ۶ گیگاهرتز شده است.

وبسایت Tom’s Hardware اسلایدی از ارائه تصویری نماینده اینتل در کنفرانس Intel Technology Tour 2022 را منتشر کرده که نشان می‌دهد یکی از پردازنده‌های نسل سیزدهمی اینتل به رکورد فرانس پایه (Base) معادل ۶ گیگاهرتز رسیده است. این میزان، احتمالاً بالاترین فرکانس توربوی امکان‌پذیر برای پردازنده‌های فعلی است. Core i9-12900KS درحال حاضر قوی‌ترین پردازنده اینتل محسوب می‌شود که سرعت کلاک تک هسته آن ۵.۵ گیگاهرتز است.

هنوز مشخص نیست که کدامیک از پردازنده‌های سری Raptor Lake به سرعت ۶ گیگاهرتز دست خواهد یافت اما براساس شایعات قبلی، سرعت بوست کلاک مدل K پردازنده Core i9-13900 به ۵.۸ گیگاهرتز رسیده است. بنابراین ممکن است این میزان به پردازنده KS این سری اختصاص داشته باشد.

درواقع اینتل هنوز اعلام نکرده که کدامیک از پردازنده‌های این شرکت به سرعت حداکثری ۶ گیگاهرتز رسیده است. اما این میزان ۳۰۰ مگاهرتز بالاتر از فرکانس ۵.۷ گیگاهرتزی تراشه‌های Ryzen 7000 شرکت AMD است. ضمن اینکه هنوز نمی‌دانیم پردازنده‌ای که اینتل از آن صحبت می‌کند در سری اول محصولات این شرکت روانه بازار خواهد شد یا اینکه یکی از مدل‌های limited-edition سری KS خواهد بود.

کنفرانس Intel Technology Tour 2022

اینتل همچنین خاطر نشان کرد که پردازنده‌های Raptor Lake به نسبت نسل Alder Lake تا ۴۰ درصد پیشرفت داشتند که این شامل ۱۵ درصد افزایش عملکرد single-threaded و ۴۱ درصد بهبود عملکرد multi-threaded با استفاده از ابزار ارزیابی عملکرد SPECintrate 2017 می‌شود.

آخرین موردی که در توضیحات اخیر اینتل به آن اشاره شده، رسیدن به رکورد باورنکردنی ۸ گیگاهرتز در برنامه‌های توسعه و تحقیقاتی اینتل است. درحال حاضر مشخص نیست که آیا این رقم یک رکورد جهانی محسوب می‌شود یا اینکه تنها یک رکورد برای تجهیزات ۱۰ نانومتری اینتل است. با وجود اینکه می‌توان حدس و گمان‌هایی را براساس تخمین اعداد و ارقام مطرح کرد، کنجکاویم تا ببینیم چنین پردازنده‌ای از نظر هزینه و توان مصرفی چه خصوصیاتی خواهد داشت.

بخوانید  نتفلیکس می‌خواهد وارد بازار بازی های ابری شود



منبع