اپل واچ اولترا در کمین گارمین؛ آیا غول ساعت‌سازی به سرنوشت نوکیا دچار می‌شود؟

نکته دیگر اینکه عمر باتری اپل واچ اولترا درصورت استفاده از GPS و LTE به حدود ۸ ساعت کاهش پیدا می‌کند؛ اما نماینده گارمین درحالت استفاده از GPS و تمامی سیستم‌های ماهواره‌ای به حدود ۴۰ ساعت می‌رسد. درنظر داشته باشید که ساعت‌های گارمین با مجهز شدن به شارژر خورشیدی، امکان شارژ دستگاه در حین استفاده را نیز برای کاربر به ارمغان می‌آورند و می‌تواند در استفاده مداوم تا ۲۵ درصد در عمر باتری تأثیرگذار باشد.

همان‌طورکه گفته شد چنین پشتوانه بزرگی اپل را قادر می‌سازد تا به هر صنعتی ورود کند. البته این جایگاه به‌سادگی به‌دست نیامده است. کوپرتینویی‌ها با تولید محصولات باکیفیت و «تقریباً» کم‌نقص نشان‌داده‌اند که کیفیت محصولات برای آن‌ها بالاترین اولویت را دارد. علاوه‌براین پشتیبانی طولانی مدت از دستگاه‌ها و همچنین رفع سریع مشکلات نرم‌افزاری و امنیتی درکنار سرویس‌های وسیع و کارآمد، موجب شده تا فاصله باارزش‌ترین برند جهان با دیگر رقبا بیش از پیش افزایش پیدا کند.

معرفی اپل واچ اولترا در رویداد چهارشنبه یادآور صحنه‌ای مشابه از سال ۲۰۰۷ بود. لحظه‌ای که شروع سقوط امپراطوری نوکیا را رقم زد. هم‌بنیان‌گذار فقید اپل پیش از معرفی اولین نسل آیفون ابتدا نمایی از گوشی‌های به‌ظاهر هوشمند آن زمان ارائه کرد: نوکیا E62، پالم Tero، بلک‌بری و موتو Q. چهار مدل فوق‌العاده و پیشرفته که در آن زمان از فروش نسبتاً بالایی در خاک ایالات متحده برخوردار بودند. اما پس از معرفی آیفون،‌ تنها در یک چشم به‌هم زدن، آخرین دستاورد غول‌های صنعت تلفن همراه رنگ باخت و درمقابل آیفون به اسباب‌بازی از مدافتاده‌ای تبدیل شدند.

نظر شما کاربران زومیت درباره سلطه اپل بر بازار ساعت‌های هوشمند و ورود به عرصه ساعت‌های جان‌سخت اما پریمیوم چیست؟



منبع

اپل واچ اولترا درکنار آیفون ۱۴ پرو/پرو مکس و ویژگی ارسال پیام اضطراری ماهواره‌ای، ترکیبی فوق‌العاده را به‌وجود خواهد آورد که برای ورزشکاران بسیاری وسوسه‌برانگیز خواهد بود. درواقع اپل با تکیه به طیف عظیم کاربران خود به‌راحتی می‌تواند به هر صنعتی وارد شود. چندی پیش بود که خبری درباره علاقه کاربران به پیش‌خرید خودروی اپل حتی پیش از رونمایی آن منتشر شد. به‌بیان دیگر کاربران آن‌قدر به اپل و سرویس‌ها و محصولاتش اعتماد دارند که حتی پیش از دیدن محصول نیز حاضرند آن‌ را خریداری یا پیش‌خرید کنند. اتفاقی که در دنیای تکنولوژی تقریباً بی‌سابقه است.

چهارشنبه گذشته رویداد اپل پس از گمانه‌زنی‌های بسیار برگزار شد و کوپرتینویی‌ها با رونمایی از جدیدترین آیفون‌های خود، تعریف جدیدی از هماهنگی نرم‌افزار و سخت‌افزار را ارائه کردند. اما تنها آیفون‌های اپل نبودند که ردی از نوآوری و خلاقیت را با خود به‌همراه داشتند و نسل دوم ایرپاد پرو نیز با مجهز شدن به اسپیکر اختصاصی و اپلیکیشن Find My آسان‌تر از گذشته شده است؛ اما مدل دیگری نیز توجهات بسیاری را به‌سوی خود جلب کرد: اپل واچ اولترا.

بخوانید  EA 6 درصد از کارگران خود را اخراج و بازسازی می کند

روشنایی ۲۰۰۰ نیت یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های اپل واچ اولترا

ساعت هوشمند Epix 2 گارمین

جمع‌بندی

اپل برای رقابت با گارمین استراتژی جالبی را دنبال می‌کند؛ این شرکت با قیمت‌گذاری ۷۹۹ دلاری اپل واچ اولترا، سعی در تصاحب سهم بازار گارمین دارد. این‌ در حالی‌ است که اپل در تمامی محصولات خود اعم از گوشی‌ هوشمند، هدفون، مدل‌های معمولی اپل واچ، مک بوک، آیپد و بسیاری دیگر، عموماً قیمت‌گذاری تندتری درمقایسه با دیگر رقبا دارد. به‌بیان دیگر غول تکنولوژی برای افزایش موفقیت و فروش اپل واچ اولترا، حاشیه سود خود را به‌شکل چشمگیری کاهش داده است تا علاوه‌بر مورد گفته شده، در مدتی کوتاه‌تر به سهم بالاتری از بازار ساعت‌های هوشمند پریمیوم دست‌پیدا کند.

به روز چهارشنبه، ۷ سپتامبر سال ۲۰۲۲ بازمی‌گردیم. اپل در رویداد Far Out خود اپل واچ اولترا را با ویژگی‌های منحصر به‌فردی رونمایی کرد که مستقیما محصولات شرکت گارمین را هدف گرفته است. ساعت هوشمند جان‌سخت کوپرتینویی‌ها می‌تواند تا عمق ۱۰۰ متری آب دروام بیاورد و در بازه دمایی منفی ۲۰ تا مثبت ۵۵ درجه سانتی‌گراد فعالیت کند. علاوه‌براین بهره‌مندی از شیشه فوق‌العاده مقاوم و ضخیم و همچنین بدنه‌ای تیتانیومی، در عین شیک بودن مقاومتی وصف‌ناپذیر را به‌دستگاه بخشیده است.

اپل واچ اولترا روی مچ دست

توییت طعنه‌آمیز گارمین به اپل واچ اولترا

اگر بخواهیم جمع‌بندی اجمالی نسبت به تمامی گفته‌های بالا داشته باشیم، باید بگوییم که اپل با پشتوانه عظیم کاربران خود و همچنین اکوسیستم غنی و قدرتمندی که دارد موفق شده تا امکان ورود به هر بازاری داشته باشد و به‌راحتی با بزرگان هر صنعت رقابت کند. جاه‌طلبی تیم‌کوک و یارانش برای کسب سهم بیشتر از بازار ساعت‌های هوشمند باعث شده تا پس از سرمست شدن از موفقیت‌های روزافزون در بازار ساعت‌های زیر ۵۰۰ دلار، حالا این شرکت به‌سوی بازار ساعت‌های پریمیوم و جان‌سخت خیز بردارد.

گارمین عمر باتری بالای ساعت‌های خود را مدیون سیستم‌عامل آن است؛ درحقیقت هیچ سیستم‌عاملی وجود ندارد تا با مصرف زیاد منابع، سبب افزایش مصرف انرژی شود و گارمین با تکیه به پوسته‌ای نرم‌افزاری به کنترل بخش‌های مختلف ساعت می‌پردازد. به‌بیان دیگر کاربر برخلاف اپل واچ، امکان نصب اپلیکیشن روی ساعت‌های گارمین را ندارد. بنابراین نماینده کوپرتینویی‌ها علاوه‌بر کاربران حرفه‌ای، همچنان می‌تواند به‌عنوان گزینه‌ای برای کاربری عادی نیز درنظر گرفته شود؛ کاربردی که چندان برای ساعت‌های گارمین صدق نخواهد کرد.

گارمین نیز ورود اپل به بازار رقابت را حس کرده و با ارسال پیام کنایه‌آمیز زیر در حساب توییتری خود،‌ این موضوع را به‌صورت علنی اعلام کرده است:

بخوانید  سیری می تواند شخصیت اصلی The Witcher 4 باشد

گارمین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فعالان در زمینه طراحی و تولید ساعت‌های ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ دلاری، به‌خوبی خطر ورود اپل به‌ این بازار را درک کرده است اما احتمالاً سرنوشتی مشابه نوکیا در انتظارش خواهد بود. پس از ورود iOS و اندروید، نوکیا در توسعه و هوشمندسازی سیستم عامل سیمبین با مشکل مواجه شد و زمانی به سوی سیستم عامل‌های جدید مانند MeeGo رفت که دیگر کار از کار گذشته بود و حتی حالا که از اندروید استفاده می‌کند، سهم چندانی از بازار را دراختیار ندارد.

ساعتی ۷۹۹ دلاری با پشتوانه اکوسیستم اپل: زنگ خطر برای گارمین

ساعت‌های گارمین با وجود ویژگی‌های فراوان و حتی برتر درمقایسه با اپل واچ اولترا، فقدان یک سیستم عامل توانمند در آن‌ها حس می‌شود. وجود سیستم عامل باعث می‌شود بتوان ویژگی‌های جدیدی را درقالب به‌روزرسانی نرم‌افزاری ارائه کرد. در آن سوی میدان اپل با سیستم عامل قدرتمند Watch OS وارد میدان شده است و دلیلی محکم برای گارمین و دیگر حاضران در این عرصه خواهد بود تا به‌سوی توسعه سیستم عامل اختصاصی خود یا استفاده از پلتفرم‌هایی نوظهور اما قدرتمندی مانند Wear OS حرکت کنند.

نمایش مدل‌های محبوب نوکیا، پالم، بلک‌بری و موتورولا توسط استیو جابز در زمان معرفی اولین نسل آیفون

باری دیگر به نوکیا اشاره کردیم. شرکتی که زمانی با سیستم عامل سیمبین نزدیک به ۸۰ درصد از بازار تلفن‌های همراه را دراختیار داشت. اما با معرفی آیفون و ورود iOS و اندروید به‌بازار تلفن‌های همراه و هوشمند شدن دستگاه‌ها، رشد نوکیا متوقف و سپس روند سقوطی آن با شدت عجیبی آغاز شد. به‌طوری که از امپراطور دنیای تلفن‌ همراه در سال ۲۰۰۷، به شرکتی در حال دست و پا زدن در سال ۲۰۱۲ تبدیل شد که در نهایت بخش موبایل آن در سال ۲۰۱۴ به مایکروسافت فروخته شد! آیفون با تفکر جدید و منحصر به‌فرد خود تاج و تخت نوکیا را برهم زد و حالا خود به‌عنوان پرفروش‌ترین گوشی‌ هوشمند جهان بر تخت سلطنت تکیه زده است.

بالارده‌ترین ساعت هوشمند اپل امکان تولید صدایی با شدت ۸۶ دسی‌بل را دارد که در مواقع اضطراری تبدیل به عنصری نجات‌دهنده خواهد شد. علاوه‌براین وجود دکمه‌ای اختصاصی و قابل برنامه‌ریزی نیز می‌تواند به کارآمدتر شدن دستگاه حتی در زیر آب نیز کمک کند. اپل تمامی این امکانات را در قالب محصولی با قیمت ۷۹۹ دلار عرضه می‌کند. درحالی‌که نماینده‌های گارمین مانند fēnix® 7 در مدل ۴۷ میلی‌متری خود قیمتی معادل ۸۹۹ دلار دارند و این عدد برای مدل Enduro™ 2 به بیش از ۱۱۰۰ دلار می‌رسد!

افزون‌براین، کوپرتینویی‌ها با ارائه سرویس ارسال پیام اضطراری ماهواره‌ای تحت عنوان Emergency SOS via satellite در سری آیفون ۱۴، اپل واچ اولترا را برای کاربران حرفه‌ای به گزینه‌ای ایدئال‌تر تبدیل کرده‌اند که نیاز آن‌ها به محصولات چندصددلاری همچون inReach® Mini 2 با قیمت ۳۹۹ دلار را به‌طور کامل مرتفع می‌کند. هرچند که سرویس اپل تنها برای ۲ سال اول رایگان خواهد بود و پس از آن تبدیل به سرویس پولی خواهد شد. احتمالاً همین ۲ سال برای اپل کافی است تا بتواند سهم قابل‌قبولی از این بازار پرسود به‌دست بیاورد. درنظر داشته باشید که همچنان در زمینه شارژدهی، محصول اپل در رده‌ای به‌مراتب پایین‌تر از رقیب خود قرار می‌گیرد اما باتوجه به برتری‌های اکوسیستم کوپرتینویی‌ها، همچنان احتمال سرازیر شدن کاربران گارمین به سوی غول دنیای فناوری، زیاد است.

بخوانید  House Of The Dragon فصل 2 داستان «سنتی» بیشتری خواهد داشت

جدیدترین عضو خانواده ساعت‌های هوشمند اپل که به‌طور چشمگیری ضخامت و ابعاد بزرگ‌تری در مقایسه با نسخه‌های معمولی اپل واچ دارد. احتمالاً می‌دانید که این صفت‌ها هم‌خوانی چندانی با محصولات اپل ندارند؛ اما با وجود مقاومت بالا در شرایط مختلف آب‌و‌هوایی و شرایط سخت، استفاده از این المان‌ها به امری طبیعی تبدیل می‌شود. چه‌بسا اینکه ساعت‌های هم‌کلاس اپل واچ اولترا، ضخیم‌تر و بزرگ‌تر نیز هستند.

غول دنیای تکنولوژی درحال‌حاضر پرفروش‌ترین برند ساعت هوشمند درمیان دستگاه‌های زیر ۵۰۰ دلار محسوب می‌شود و گارمین نیز بر بازار ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار سلطنت می‌کند از نظر فروش نیز پس از اپل، سامسونگ، هواوی و شیائومی در جایگاه پنجم قرار دارد. باوجوداین از نظر درآمد، در جایگاه سوم قرار دارد.

تنها ساعتی که درحال حاضر در کنار ویژگی‌های نرم‌افزاری خود، از مقاومت بالای بدنه نیز بهره می‌برد، ساعت هوشمند گلکسی واچ پرو سامسونگ است. ساعتی با سیستم عامل WearOS گوگل که از پوسته اختصاصی OneUI بهره می‌برد. لازم‌به‌ذکر است که این پوسته پیش از این روی سیستم عامل Tizen سامسونگ قرار داشت که درحقیقت نسخه‌ای از سیستم عامل‌های MeeGo و Maemo نوکیا به‌شمار می‌رود. درواقع سامسونگ با ترکیب کالبد تایزن و روح WearOS به ترکیبی برنده رسیده که امکان اجرا روی ساعت‌های هوشمند را دارد.

البته باید درنظر داشته باشید که عمر باتری طولانی یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌هایی است که ساعت‌های گارمین را از اپل واچ اولترا متمایز می‌کند. برای مثال می‌توانیم به عمر باتری حداقل ۲۰ روزه در مقایسه با ۳۶ ساعت اعلامی از سوی اپل اشاره کنیم. البته حالتی تحت عنوان Low Power Mode نیز به‌زودی در درسترس کاربران قرار خواهد گرفت که عمر باتری را تا ۶۰ ساعت افزایش خواهد داد.

تایزن با DNA سیستم‌عامل میگو نوکیا همراه بود