اورکلاک پردازنده اینتل Core i9-13900K تا ۶.۱ گیگاهرتز

Core i9-13900K در بنچمارک Cinebench R23

پردازنده ۲۴ هسته‌ای و پرچم‌دار Intel Core i9-13900K در بنچمارک Cinebench درحال کار در فرکانس ۶.۱ گیگاهرتز دیده شده و از نظر عملکرد هم‌سطح Threadripper 5965WX ظاهر شد.

در ادامه گزارش شده که این CPU در بهترین حالت ۳۰ درصد قوی‌تر از تراشه ۳۲ هسته‌ای Threadripper 2990X ظاهر می‌شود و سطح عملکرد آن تا حد زیادی به Threadripper 3975WX نزدیک است که دستاورد چشمگیری محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که تراشه‌های Ryzen Threadripper مصرف انرژی بالای ۲۸۰ وات را دارند.

یکی از کاربران شبکه اجتماعی چینی Baidu به نام Xiaochun نتایج جدیدی از عملکرد پردازنده Core i9-13900K از سری Raptor Lake اینتل را منتشر کرده که نشان می‌دهد تمامی ۲۴ هسته‌ی این CPU در فرکانس ۵.۵ گیگاهرتز اورکلاک شده تا از این حیث با Threadripper 5965WX برابری کند. روز گذشته هم پردازنده Intel Core i7-13700K درحال کار در فرکانس ۶ گیگاهرتز رویت شده بود.

براساس توضیحات افشاگر این اطلاعات، جدیدترین تست عملکرد این CPU با فعالسازی تمامی هسته‌ها انجام گرفته که نشان می‌دهد هسته‌های عملکرد Raptor Cove، با فرکانس ۵.۵ گیگاهرتز کار می‌کنند. این درحالی است که هسته‌های بهینه E در همین حین با فرکانس ۴.۳ گیگاهرتز دیده می‌شوند. تراشه Core i9-13900K با ولتاژ ۱.۳ ولت مورد استفاده قرار گرفته و گفته می‌شود که حداکثر فرکانس رینگ برای آن حدود ۴ گیگاهرتز بوده است. 

اما همان‌طور که اشاره شد، افشارگر این اطلاعات به رکورد بالاتری از فرکانس عملکرد Intel Core i9-13900K نیز دست پیدا کرده که بعد از عبور پردازنده Core i7-13700K از مرز ۶ گیگاهرتز حالا در مدل پرچم‌دار i9-13900K با رقم ۶.۱ گیگاهرتز در تمام هسته‌های P آن مواجه می‌شویم.

بخوانید  اطلاعات بیشتر در مورد Final Fantasy VII Rebirth به زودی منتشر خواهد شد.

از‌طرفی این تست با استفاده از یک خنک‌کننده جریان مایع رده بالا انجام شده که در آن خبری از به‌کارگیری تنظیمات حرارتی دقیقی مانند LN2 یا Chillers نبوده است. لذا باتوجه‌به عملکرد آن در فرکانس ثابت ۵.۵ گیگاهرتز، امتیاز ۱۶۶۰۵ این CPU در تست چند رشته‌ی بنچمارک CPU-z و ثبت رقم ۸۷۹.۷ آن در تست عملکرد تک هسته پایین‌تر از ارقام بنچمارک ۶ گیگاهرتزی آن است.

اما عیار واقعی این CPU در تست Cinebench R23 مشخص می‌شود. جایی‌که امتیاز ۲۹۳۶۵ در تست multi-threaded از برتری ۴۳ درصدی آن نسبت به Intel Core i9-12900K از نسل قبل حکایت دارد. علاوه‌بر‌این داده‌های پایگاه اطلاعات Pugetsystems از تراشه‌های Threadripper نشان می‌دهند که پردازنده Core i9-13900K با عملکرد Threadripper 5965WX برابری می‌کند که مشابه این CPU از ۲۴ هسته برخوردار است اما ۴۸ رشته‌ی پردازشی آن ۵۰ درصد بیشتر از 13900K است.

فرکانس عملکرد پردازنده Intel Core i9-13900K

پردازنده Intel Core i9-13900K در CPU-z

لازم به ذکر است که عدد ۵.۵ گیگاهرتزی که قبلا هم گزارش شده بود، مربوط‌به محدودیت عملکرد تک هسته‌ی این CPU به‌صورت پیش‌فرض است که در نتیجه باتوجه‌به عملکرد تمامی هسته‌های این CPU در فرکانس ۵.۵ گیگاهرتز، مصرف انرژی آن به مراتب بیشتر خواهد شد. قبلاً شنیده بودیم که توان مصرفی پردازنده Intel Core i9-13900K به ۳۵۰ وات می‌رسد که باوجود دمای بالای عملکرد آن، در صورت به کارگیری خنک‌کننده‌های رده بالا مشکلی در به کارگیری CPU با حداکثر ظرفیت آن وجود نخواهد داشت.

در ادامه گفته شده که امتیاز تک هسته این تراشه در CPU-z بالای ۱۰۰۰ امتیاز بوده است. اعداد و ارقام مربوط فرکانس ۵.۵ گیکاهرتزی این CPU نیز موجود هستند که از برتری ۴۰ درصدی آن نسبت به Ryzen 9 5950X حکایت دارند.

بخوانید  دندان های خروسی که پس از دو دهه در حال از بین رفتن هستند، به دنبال فروش قرمز به قرمز هستند. آبی

شایعه شده که پردازنده‌های نسل سیزدهمی اینتل در ۲۸ سپتامبر امسال (۶ مهر) معرفی خواهند شد. همچنین گفته می‌شود عرضه‌ی این محصولات در ماه اکتبر صورت بگیرد. بررسی‌های صورت گرفته روی نمونه‌های کنترل کیفی تراشه‌های اینتل صورت می‌گیرند که همین موضوع ممکن است به بهبود نتایج عملکرد نسخه‌ی نهایی آن‌ها در زمان عرضه به بازار منجر شود. هرچند انتظار می‌رود این اختلاف چندان زیاد نباشد.



منبع

فرکانس 6 گیگاهرتزی Intel Core i9-13900K