انیمیشن اژدهای پدرم (2022) | دوستی با اژدهای ناز


My Father’s Dragon، جدیدترین ساخته سازندگان Wolfwalkers، یافتن دوستی، کمک به دیگران و اهمیت گفتن حقیقت را بررسی می کند. با یک گیمر همراه باشید.

استودیوی انیمیشن سازی ایرلندی Cartoon Salon توانسته این روزها با ساخت انیمیشن های تحسین شده ای مانند انیمیشن The Secret of Kells، انیمیشن Song of the Sea، انیمیشن The Breadwinner و انیمیشن The Breadwinner. انیمیشن Wolfwalkers محبوب شود. مدتی است که انیمیشن اژدهای پدرم از نتفلیکس پخش می شود و این انیمیشن جدیدترین اثر استودیو کارتون سالون است.

نورا تومی که پیش از این انیمیشن The Secret of Kells و The Breadwinner را بر عهده داشت، این انیمیشن را برای My Father’s Dragon کارگردانی کرد. این انیمیشن این داستان المر را دنبال می کند که او سعی می کند پس از نقل مکان به شهر با مادرش، خود را با وضعیت جدید خود وفق دهد، اما المر فرار می کند تا جزیره وحشی و اژدهای جوانی را که در قفسی به دام افتاده است و منتظر نجات هستند، پیدا کند. المر در این ماجراجویی با حیوانات وحشی، جزیره ای مرموز و دوستی مادام العمر آشنا می شود.

المر و اژدهایش در انیمیشن اژدهای پدرم

انیمیشن My Father’s Dragon از همان سبک فانتزی دو بعدی مانند سایر کارتون های سالن پیروی می کند و امضای استودیو در سراسر انیمیشن قابل مشاهده است. انیمیشن اژدهای پدرم دوباره بر روی جوانان متمرکز شده است و حتی قهرمان آن یک پسر است، بنابراین آنها در این انیمیشن از الگوهای خود پیروی کردند. در همان ابتدا می توان طرح های جذاب انیمیشن My Father’s Dragon را مشاهده کرد و بی دلیل نیست که بگوییم این انیمیشن یکی از زیباترین انیمیشن های سال 2022 است.

انیمیشن اژدهای پدرم داستان جدیدی ندارد. در عوض تصمیم می گیرد موضوع خود را به ساده ترین شکل ممکن بگوید.

بخوانید  رقابت دو به دو در بازی Overcooked 2 | دزدی در آشپزخانه

اگرچه گاهی اوقات شاهد طراحی ساده‌تر شخصیت‌ها حتی نسبت به آثار قبلی سالن کارتون هستیم، اما طراحی هنری جذاب انیمیشن این را جبران می‌کند و سازندگان توانسته‌اند شهری غم‌انگیز و افسرده را به جزیره‌ای زیبا اما در حال نابودی به تصویر بکشند. اما در قسمت داستان انیمیشن قرار نیست کار جدید و متفاوتی انجام دهد و حتی داستانی قابل پیش بینی دارد. این انیمیشن نمی خواهد داستان پیچیده ای را روایت کند و دلیلی هم ندارد.

اما آیا این مورد روی کل انیمیشن اژدهای پدرم تاثیر گذاشته است؟ پاسخ به این سوال می تواند مثبت و منفی باشد. انیمیشن اژدهای پدرم سعی می کند به موضوعاتی مانند دوستی و اهمیت آن، راستگویی و صداقت و موارد دیگر مانند ایثار و اعتماد به دیگران به ساده ترین شکل بپردازد و تصمیم می گیرد آن را به صورت ساده توصیف کند. همین امر باعث می شود تا موضوعات و مفاهیم انیمیشن به ساده ترین شکل ممکن به تصویر کشیده شود و تماشای آن برای جوانان جذابیت بیشتری داشته باشد.

المر و بوریس در تلاش برای عبور از رودخانه در اژدهای پدرم

انیمیشن اژدهای پدرم قرار نیست داستان را خیلی جدی بگیرد یا آن را به گونه ای به تصویر بکشد که دنیای رنگارنگ و زیبای آن را تحت تاثیر قرار دهد و در طول داستان المر و بوریس، دوست اژدهای آنها بر همه موانع غلبه می کند تا به هدف خود برسند. و مقصد . در طول داستان، سازندگان تلاش کردند تا دوستی بین المر و بوریس را در این ماجراجویی محک بزنند و ارزش های دوستی را به بینندگان نشان دهند. در همین حال، المر می‌آموزد که همیشه نمی‌تواند خودسرانه عمل کند و گاهی باید اعتماد کند.

بخوانید  بهترین بازی های رومیزی | 15 بازی بردگیم برتر + عکس

این مشکل در واقع از ابتدای انیمیشن سرچشمه می گیرد که المر تنها هدفش بازگشت به زندگی راحت گذشته است و نمی خواهد با سختی ها و چالش های موجود روبرو شود. در عوض، او با مادرش دعوا می کند و همچنین تصمیم می گیرد به جای پیدا کردن دوستان جدید، مشتریان آنها را بدزدد. درست است که بخشی از ماجراجویی المر در جزیره وحشی برای نجات اوست، اما در واقع این ماجرا، المر را مجبور می کند تا با واقعیت زندگی روبرو شود و آن را بپذیرد.

به این ترتیب المر در قسمت آخر انیمیشن تصمیمی متفاوت با قسمت اول می گیرد و نشان می دهد که درس خود را به خوبی یاد گرفته است. در کل انیمیشن با روایت دلنشین و جذابش می خواهد جوانان را جذب کند و به هدفش می رسد. پس می توان گفت که انیمیشن بالاخره به هدف اصلی خود رسیده است و از این نظر روایت ساده انیمیشن بی نقص عمل کرده است.

المر و بوریس در آغوش یکدیگر در انیمیشن اژدهای پدرم

همچنین در دنیایی که سازندگان انیمیشن علاقه زیادی به بحث در مورد موضوعاتی دارند که جایی در انیمیشن ندارند، به جرات می توان گفت که انیمیشنی مانند اژدهای پدرم می تواند یک گنج باشد. اما روایت ساده و تقریبا تکراری انیمیشن که البته اقتباسی از رمانی به همین نام است باعث جذابیت بیشتر این انیمیشن برای جوانان شد و همچنین بزرگسالان نمی توانند ارتباط زیادی با آن برقرار کنند.

انیمیشن My Dad’s Dragon شاید بهترین اثر Salon Cartoon Studio نباشد، اما انیمیشنی ساده، لذت بخش و قابل تماشا است.

البته این بدان معنا نیست که یک بزرگسال نمی تواند از تماشای انیمه اژدهای پدرم لذت ببرد، اما نکته اینجاست که ساده سازی بیش از حد انیمیشن در برخی قسمت ها یا شوخی های آن ممکن است جذابیت آن را برای گروه های سنی دیگر کم کند. در هر صورت نمی توان گفت که هدف قرار دادن یک محدوده سنی خاص می تواند اشتباه باشد، اما انیمیشن اژدهای پدرم در نهایت پتانسیل بالاتری نسبت به ارائه یک داستان ساده داشت.

بخوانید  نقد فیلم ستاره آمریکایی داستان تکراری یک قاتل

در مقایسه با سایر انیمیشن های Cartoon Salon، انیمیشن My Father’s Dragon از این نظر رتبه پایین تری دارد. اگر به امید انیمیشنی مانند انیمیشن Wolfwalkers و انیمیشن Song of the Sea یا حتی انیمیشن The Breadwinner به کارگردانی Nora Twomey به انیمیشن My Father’s Dragon بروید، ممکن است تا حدودی ناامید شوید. در هر صورت واقعیت این است که این انیمیشن نتفلیکس به اندازه آثار قبلی Cartoon Salon نیست.

بوریس و المر در حال میوه خوردن در انیمیشن اژدهای پدرم

با این حال هنوز هم انیمیشنی است که ارزش دیدن را دارد، حداقل دنیای زیبا و داستان ساده اش با روایت لذت بخشش می تواند تمام اعضای یک خانواده را حداقل 90 دقیقه از تماشای آن لذت ببرند. انیمیشن اژدهای پدرم یکی از آثار خوب و قابل قبول سال 2022 است، البته کمی کمتر از آن چیزی است که از کارتون Salon انتظار داشتیم. اما این انیمیشن در بخش موسیقی نیز نمایش خیره‌کننده‌ای داشت.

احتمالاً موسیقی متن یکی از قسمت های مغفول مانده این انیمیشن است که لحظات انیمیشن را بسیار جذاب کرده است. از طرفی انیمیشن اژدهای پدرم هم گروه صداپیشگان خوبی دارد، جیکوب ترمبلی و گتن ماتارازو توانستند با ایفای نقش المر و بوریس به خوبی عمل کنند. در نهایت، انیمیشن اژدهای پدرم یک انیمیشن جذاب، زیبا و ساده است که می توان آن را کمی نادیده گرفت و دست کم گرفت. حتی توسط نتفلیکس و خود سالن کارتون.