انیمه بهترین قاتل جهان | تناسخ آرزوها در دنیای جادو


بررسی انیمه تناسخ بهترین قاتل جهان بیشتر از هر چیز تمایل سازنده‌ها به سلیقه‌ی بخش قابل توجهی از نسل جدید طرفداران انیمه را گوشزد می‌کند.

مشخصات انیمه:

  • عنوان ژاپنی: Sekai Saikou no Ansatsusha, Isekai Kizoku ni Tensei suru
  • اسم کامل انگلیسی: The World’s Finest Assassin Gets Reincarnated in Another World as an Aristocrat
  • اسم فارسی: تناسخ بهترین قاتل جهان در دنیایی دیگر به‌عنوان اشراف زاده
  • براساس لایت ناول و مانگایی اثر Rui Tsukiyo
  • ژانر: فانتزی، عاشقانه، اکشن، درام، رازآلود، ایسکای
  • محصول: استودیو سیلور لینک، پالت
  • فصل اول: ۱۲ قسمت ۲۴ دقیقه‌ای
  • وضعیت: فصل اول به پایان رسیده، مانگا ادامه دارد
  • پخش: از ۶ اکتبر ۲۰۲۱ تا ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱
  • رده سنی: PG-13

خلاصه‌ی داستان:

برترین قاتل جهان باوجود اجرای بی‌نقص دستورها و وفاداری کامل، توسط سازمانی که برای آن کار می‌کند کشته می‌شود. اما این مرگ ناامیدکننده پایان ماجرا نیست چراکه او توسط یک الهه، که مجذوب توانایی او شده است، شناسایی می‌شود تا بتواند در دنیایی از شمشیر و جادو تناسخ پیدا کند. البته این تناسخ با حفظ تمام آگاهی‌ها و توانایی‌های کسب شده از زندگی سابق است و یک مأموریت ویژه برای او به‌همراه دارد؛ اینکه در فرصتی که در این دنیای فانتزی جدید محیا شده باید قهرمان آن‌جا را، که درادامه‌ی حضورش منجر به نابودی آن خواهد شد، در زمانی مشخص به قتل برساند.

این قاتل که بعداز تناسخ در دنیای جدید لوگ توآهاده نام دارد، در یک خاندان اشراف زاده از قاتل‌ها در پادشاهی الوان متولد می‌شود تا با شروعی آگاهانه و شرایطی استثنایی برای برآورده کردن هدف خود تلاش کند. لوگ ۱۸ سال فرصت دارد تا برای کشتن قهرمان آماده شود.

کاراکترهای لوگ، دیا، تارته در انیمه تناسخ بهترین قاتل دنیا

بهترین قاتل جهان در دنیایی دیگر به‌عنوان اشراف زاده تناسخ پیدا می‌کند. با دیدن این جمله که اسم طولانی انیمه است و به‌تنهایی یک خلاصه داستان به حساب می‌آید، به‌راحتی می‌توان حدس زد که با یکی دیگر از انیمه‌های ایسِکای متداول این سال‌ها مواجه هستیم. در داستان انیمه با مکثی کوتاه، که به زندگی قبل‌از مرگ این آدمکش می‌پردازد، به همان روال آشنای این سبک خاص پرداخته می‌شود. البته سکانس افتتاحیه با نمایش برشی اکشن از آینده‌ی قاتل در دنیای جادویی و برگشت به نقطه‌ی پیش‌از مرگ آدمکش کاربلد داستان به شروع امیدوارکننده‌ای تبدیل می‌شود.

هرچند کلیشه‌پردازی‌های رایج آثار ایسکای مثل مرگ ناگهانی شخصیت محوری داستان و حضور در بارگاه یک الهه ترجیحا مؤنث که نکات و خواسته‌هایی را که قهرمان بهت‌زده باید با آن موافقت کند گوشزد می‌کند، ورود به دنیایی با قوانین و اصول جدید که به‌تدریج در محیط آن رشد خواهد کرد و البته به‌کارگیری برتری‌هایی که نسبت به شرایط دارد، در انیمه‌ی تناسخ بهترین قاتل جهان هم تکرار می‌شود. اما اینکه تفاوت‌های قابل‌ذکر این انیمه چیست و سطح پیش‌روی آن تا کجاست سوالی است که با نگاه دقیق‌تر به ابعاد گسترده‌تری در آثار انیمه تعمیم داده می‌شود.

بخوانید  بازی Wonder Woman احتمالا ویژ‌گی‌های آنلاین خواهد داشت

باوجود رونق گرفتن انیمه‌های سبک ایسکای در سال‌های اخیر، هر وقت اسم اثری با اشاره به این زیرژانر فانتزی به گوش می‌رسد کمی وسواس برای انتخاب و دیدن آن در ناخودآگاه بیننده‌ها جاری می‌شود. چراکه از طرفی تعداد قابل توجهی انیمه‌ی ایسکای ساخته شده‌اند که به‌خاطر کیفیت دلچسب‌شان طرفداران بی‌صبرانه منتظر ساخت ادامه‌ی آن‌ها هستند و از طرفی هم آنقدر اشباع انیمه‌های ایسکای کلیشه‌ای و دنباله‌رو زیاد است که دل بستن به یک مجموعه‌ی جدید را سخت می‌کند. پس یک انیمه‌ی ایسکای تازه از راه رسیده باید تعریف و تمجیدهای زیادی را متوجه خود ببیند یا از منظری خاص برجسته باشد تا بتواند راه خود را در بین مخاطب انیمه باز کند.

کاراکتر الهه در دنیای انیمه تناسخ بهترین قاتل جهان

ترفندهای رایج برای جذب مخاطب با هدفی حساب‌شده در لابه‌لای روایت داستان گنجانده شده است

انیمه‌ی The World’s Finest Assassin اقتباسی به شمار می‌رود که خصوصیات پررنگ آن برمبنای خواست و سلیقه‌ی درصد بالایی از نسل جدید مخاطبان انیمه‌ها برپا شده است. باتوجه‌به جامعه‌ی هدفی که شخصا علاقه زیادی به خیال‌پردازی‌های فراتر از مرزبندی‌ها و محدودیت‌های روابط شخصیت‌ها در این مدیوم مثل شیپ کردن و انتخاب وایفو دارد، در لابلای روایت انیمه‌ی تناسخ بهترین قاتل جهان در دنیایی دیگر، هدف‌گذاری حساب‌شده‌ای برای جذب و تحریک این مخاطب گنجانده شده است.

لوگ، شخصیت اصلی تناسخ یافته در دنیای جادویی، برای پیدا کردن دستیارانش فقط با دختران زیبایی برخورد می‌کند که هرچند حکمت آن تنها به بینش الهه نسبت داده می‌شود اما کاراکترهای دیا، تارته و ماها قبل از اینکه دستیاران لوگ برای رسیدن به هدف دشوار او باشند قالب انیمه را بیشتر به سمت حارم کشانده‌اند. ضمن اینکه حالا رابطه‌های عاشقانه با صراحت و تعداد بیشتری نمایش داده می‌شود و چاشنی فن‌سرویس و نزدیک شدن به فضای ایچی هم به این ماجرا رنگ و بوی فریبنده‌ای بخشیده است. از طرفی در روند خسته‌کننده و تکراریِ يادگیری اصول و پیشرفت لوگ در استفاده از قدرت‌های جادویی، این نمایش کاذب تبدیل به ترفندی برای راضی کردن بیننده برای دنبال کردن ماجرا می‌شود.

هویت متفاوت لوگ در انیمه تناسخ بهترین قاتل

اما بخش اصلی این تمایلات ساختاری را باید در سبک و سیاق مطلوب جناب روی تسوکیو (Rui Tsukiyo) خالق لایت ناول و مانگای تناسخ بهترین قاتل جهان در دنیایی دیگر به‌عنوان اشراف زاده جست‌وجو کرد. شخصی که اثر سینن بحث‌برانگیز دیگری به اسم شروع دوباره شفادهنده (Redo of Healer) دارد که در آن تمام این ویژگی‌ها با حرارت به‌مراتب بیشتری خودنمایی می‌کند و یکی از بدترین انیمه‌های سال ۲۰۲۱ هم از روی آن ساخته شده است. کنار زدن پرده‌های حیا مهم‌ترین دلیلی است که به‌خاطر آن نظرات متفاوت زیادی پیرامون این آثار روی تسوکیو دیده می‌شود. بااین‌حال روی تسوکیو این بار در بهترین قاتل جهان سعی کرده تعادل بیشتری در تفکرات خود برقرار کند و در کارنامه‌ی خود قدم امیدوارکننده‌ای بردارد.

بخوانید  کایران کالکین فینال جانشینی را از دست داد زیرا نتوانست با مکس ارتباط برقرار کند

شخصیت لوگ انتخاب جذابی است هرچند قرار نیست به یکی از شخصیت‌های محبوب انیمه‌ای تبدیل شود

در این بین پرش‌های زمانیِ روبه‌جلوی داستان به‌موقع به داد آن می‌رسد. ادامه‌ی اتفاقات داستان هم به‌تدریج جالب‌تر می‌شود و با تکیه بر افتتاحیه پرکشش انیمه رسیدن به اصل ماجرا تا انتهای فصل چندان خالی از انگیزه نیست. جایی‌که قرار است نوجوانی با ذهنیات پخته‌ی یک بزرگسال برای کشتن قهرمان دنیای جادو گام بردارد و این نکته‌ای است که به پیگیری مخاطب کمک می‌کند. همین که با تمام شدن ۱۲ قسمت فصل اول یک حس انتظار را برای دنباله‌ی داستان داشته باشید یعنی اتفاق ویژه‌ی این داستان علاوه‌بر جذاب بودن، قابلیت منتظر نگه داشتن بیننده را دارد.

قرار لوگ و دیا با آرایشی متفاوت در انیمه تناسخ بهترین قاتل

برای خواندن از اینجا به بعد متن بهتر است انیمه را دیده باشید

در دنیای جادو و شمشیری که لوگ وارد آن می‌شود علاوه‌بر قدرت‌طلبی و مبارزه با نیروی شر مشکلات تیره‌وتاری مثل فقر، مافیای فروش دختران و حتی اعتیاد هم دیده می‌شود. در مسیر پرداختن به این موضوعات شاید نفی معضل‌هایی تاریک مثل اعتیاد، که کمتر در فضای انیمه‌ها به آن پرداخته می‌شود، یک حسن اخلاقی در نگاه سازنده تلقی شود اما تاحدی گذرا و محدود مورد برداشت قرار می‌گیرد و به‌طور کلی این مشکلات مورد اشاره آن‌قدر راحت توسط لوگ و همراهانش هموار می‌شود که مفاهیم سنگین و عمیقی در مسیر فانتزی اصلی داستان نیستند.

دلیل مهم این موضوع به این برمی‌گردد که انیمه برخلاف وقت‌کشی در مسایل اغواکننده، در پیشبرد زندگی لوگ ریتم به‌نسبت تندتری دارد. به‌هرحال جالب‌ترین ایده‌ی خاص این داستان اجیر شدن یک قاتل حرفه‌ای، در قالبی تین‌ایجری، برای کشتن قهرمان یک دنیای جادویی است. در انتخابی درست لوگ شخصیتی است که به خاطر سابقه‌ی سن بیشتر در زندگی قبلی و دیدگاه‌های رسمی و خوی مصرف‌گرای او قرار نیست به یکی از محبوب‌ترین شخصیت های انیمه ها تبدیل شود اما پختگی عقلی، هوش و توانایی‌های ویژه‌ی او در ترکیب با قابلیت‌های جادویی، جذابیت بالقوه‌ای برای یک تناسخ منحصربه فرد ایجاد کرده است که تبدیل به عنصری مهم برای نگه داشتن مخاطب پای روایت اصلی داستان می‌شود.

برای همین هم وقتی که روایت انیمه یک پیچش داستانی را نشان می‌دهد خیلی سریع آن را رفع و رجوع می‌کند (قضیه دیا) تا به اوج اصلی ماجرا در فصل اول برسیم و یکی از لحظه‌های به‌یادماندنی انیمه را در یک نبرد کوبنده‌ی مبتنی بر نبوغ ببینیم. انصافا انیمه از نظر فنی در نمایش بخش اکشن در خلال اتفاقات وسوسه‌انگیز داستان قدم‌های محکمی برمی‌دارد. البته این را باتوجه‌به حضور استودیوی تازه‌کاری مثل سیلور لینک به‌عنوان سازنده می‌گوییم، نکته اینکه سی.جی.آی پرتکرار و اعصاب خردکنی که در رأس آن حرکت اسب‌های کالسکه قرار دارد و مثل دستاوردی مورد تأکید در بین سکانس‌ها گنجانده شده، باعث می‌شود با استناد به آن کمی از سایر ابعاد انیمیشن‌سازی این اثر احساس رضایت کنیم.

مقاله‌های مرتبط:

سایر شخصیت‌های جانبی هم (الهه، کیان توآهاده و اسری) حضور سرگرم کننده ای دارند مثل نمایش تلاش‌های نافرجام الهه در یافتن یک فرستاده‌ی درست برای کشتن قهرمان که زنگ تفریح‌های بامزه‌ی داستان را شکل می‌دهد. در انتها هم با معرفی قهرمان، عنصر مهمی برای پیگیری ادامه‌ی داستان ساخته می‌شود. داستان تناسخ بهترین قاتل جهان رازهای زیادی برای بازگو کردن دارد و چگونگی رسیدن به پاسخ سوالات متعدد نهفته در آن هم می‌تواند هیجان‌انگیز باشد.

بخوانید  اجلاس ایمنی هوش مصنوعی؛ راهی برای جلوگیری از نابودی بشر با AI؟

انیمه‌های مشابه انیمه بهترین قاتل جهان

برای پیدا کردن انیمه‌های مشابه با تناسخ بهترین قاتل با چرخی کوتاه بین آثار سبک ایسکای با نمونه‌های زیادی روبه‌رو می‌شویم. اغلب انیمه‌های این سبک از یک روند شبیه به هم پیروی می‌کنند. اما اگر فقط روی ویژگی‌های خاصی که در انیمه‌ی تناسخ بهترین قاتل وجود دارد تمرکز کنیم دو انتخاب نزدیک خواهیم داشت.

انیمه Mushoku Tensei: Jobless Reincarnation

Mushoku Tensei: Jobless Reincarnation

درحالی‌که به‌نظر می‌رسد زندگی یک نیت ۳۴ ساله به بن‌بستی خفت‌بار رسیده، نجات یک غریب از تصادف با ماشین شاید تبدیل به نقطه‌ی عطفی شود. اما مرگ از راه می‌رسد و او حالا به‌عنوان یک نوزاد در دنیایی جادویی تناسخ پیدا می‌کند با این تفاوت که این‌بار آگاهی، تجربه و حسرت‌های گذشته در ذهنش باقی مانده است. رودئوس تصمیم می‌گیرد زندگی متفاوتی را تجربه کند و با کمک هوش بالاتر از سطح سن خود و مطالعه کتاب‌های جادویی به قدرت‌هایی فراتر از انتظار دست پیدا کند و کم‌کم زندگی تباه گذشته را فراموش کند.

هرچند در اینجا شخصیت اصلی انیمه‌ی تناسخ یک بیکار گذشته‌ی پرفروغی ندارد اما به‌خاطر پاک نشدن حافظه‌ی سابق از همان دوران نوزادی وضعیت مشابهی برای رشد در دنیای جدید دارد تا به‌جز پدر و مادر حتی استاد جادوی خود را هم تحت‌تأثیر قرار دهد.

انیمه Seirei Gensouki: Spirit Chronicles

Seirei Gensouki: Spirit Chronicles

آماکاوا هاروتو دانشجوی بیست ساله‌ای که در یک تصادف رانندگی می‌میرد، در دنیایی ناآشنا در بدن پسری به اسم ریو جان می‌گیرد. درحالی‌که خاطرات و خصوصیات متفاوت این دو شخصیت در یک جسم با هم ترکیب شده است، اما انگیزه‌هایی مثل انتقام از قاتلان مادر و پیشرفت در زندگی فقیرانه‌ی تازه به‌کمک قدرت‌های تازه به ارث رسیده‌اش باعث می‌شود تا موقعیت‌های پیچیده و جالبی در ادامه‌ی این زندگی ترکیب شده رقم بخورد.

تناسخ در یک دنیای فانتزیِ جادو و شمشیری با هدف کشتن فرد خاص، سبک هنری مشابه و تم حارم انیمه تناسخ بهترین قاتل جزو مواردی هستند که اینجا هم به چشم می‌خورد.



منبع