افشای اطلاعات پلتفرم نسل سیزدهم پردازنده‌های اینتل، Raptor Lake

چیپست های سری 700 پردازنده های Raptor Lake

ویژگی های فاش شده از پلتفرم پردازنده های Raptor Lake

قبل از پرداختن به اطلاعات جدید، باید گفت که فهرست ویژگی‌های مهمی که از پردازنده‌های Raptor Lake انتظار می‌رود، به شرح زیر است:

  • برخورداری از حداکثر ۲۴ هسته و ۳۲ رشته
  • هسته‌های «عملکرد» جدید Raptor Cove با IPC بالاتر هسته‌های P-Core
  • پروسس نود ۱۰ نانومتری Intel 7
  • پشتیبانی از مادربردهای فعلی LGA 1700
  • پشتیبانی از حافظه دو کاناله DDR5-5600
  • برخورداری از ۲۰ لاین PCIe Gen 5
  • ویژگی‌های اورکلاک بهبود یافته
  • توان مصرفی ۱۲۵ وات PL1 (برای مدل پرچم‌دار این سری)

پردازنده‌های Raptor Lake، روی کاغذ درواقع یک نسخه‌ی بهبود یافته از نسل فعلی تراشه‌های اینتل، Alder Lake هستند که از ESF مشابه ۱۰ نانومتری Intel 7 استفاده می‌کنند. همچنین طراحی هسته‌های P-Core و E-Core این پردازنده‌ها همچنان مثل نسل قبل حفظ شده و مادربردهای فعلی هم از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند. اما قاعدتاً در این نسل شاهد تغییرات مهمی هم هستیم که خرید تراشه‌های Raptor Lake را برای دارندگان پردازنده‌های فعلی اینتل توجیه می‌کند.

مشخصات پلتفرم CPU نسل سیزدهم اینتل موسوم به Raptor Lake فاش شده که دید اولیه‌ی خوبی از ویژگی‌های نسل جدید پردازنده‌های اینتل را در اختیار ما قرار می‌دهد.

یژگیهای نسل جدید پردازنده های اینتل Raptor Lake

البته لازم به ذکر است که باوجود پشتیبانی از مادربردهای فعلی سری 600 اینتل، مطابق معمول در نسل جدید شاهد رونمایی از لاین آپ جدیدی از پلتفرم‌های اینتل از سری 700 هستیم که از مسیرهای ورودی/خروجی بالاتری برخوردار هستند. علاوه‌براین، باتوجه‌به پشتیبانی پردازنده‌های رپتورلیک از حافظه‌ی پرسرعت DDR5-5600، می‌توان با مادربردهای جدید از مزیت آن‌ها دربرابر استاندارد DDR5-5200 پردازنده‌های Alder Lake بهره‌مند شد. ضمن اینکه پردازنده‌های جدید اینتل همچنان از DDR4-3200 روی مادربردهای سری D4 پشتیبانی می‌کنند.

بخوانید  Diablo 4 - چگونه سطح سختی جهانی را افزایش دهیم

در مورد نسل سیزدهم تراشه‌های اینتل، به ویژگی‌های بهبود یافته‌ی اورکلاک نیز اشاره شده است. سری Alder Lake در حال حاضر با مدل پرچم‌دار Core i9-12900KS به فرکانس ۵.۵ گیگاهرتز نیز دست پیدا کرده که در بالاترین توان مصرفی این CPU در ۲۶۰ وات حاصل شده است. این بیشترین میزان توان مصرفی یک CPU در رده‌ی مصرف‌کننده تا به امروز بوده است. علاوه‌براین پردازنده‌های Raptor Lake از ۱۶ مسیر PCIe Gen 5.0 و ۴ مسیر PCIe 4.0 به‌علاوه‌ی ۸ مسیر داخلی (نسل ۴) برای DMI هستند.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با یک گیمر و سایر کاربران در میان بگذارید.



منبع

علاوه‌براین موارد به پشتیبانی از یک ماژول جدید AI M.2 نیز اشاره شده اما در هیج قسمت از این اسلایدها خبری از پشتیبانی PCIe Gen 5 برای درگاه M.2 نبوده که کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. باتوجه‌به اینکه AMD با پلتفرم‌های سری ۶۰۰ خود از استاندارد ارتباطی PCIe Gen 5 پشتیبانی می‌کند، انتظار می‌رود که اینتل در این نسل به سراغ Gen 5 M.2 SSD برود. لذا باید دید که آیا چنین چیزی واقعیت دارد یا اینکه در ادامه و با انتشار اطلاعات بیشتر، خلاف آن ثابت می‌شود.

در جریان کنفرانس تحقیقاتی NAS Workshop در شنزن چین، برخی ویژگی‌ها و مشخصات فنی پلتفرم نسل جدید پردازنده‌های اینتل فاش شده که پشتیبانی از DDR5-5600 را تأیید می‌کند. هرچند دراین‌میان، اشاره‌ای به پشتیبانی از PCIe Gen 5 M.2 نشده است؛ ویژگی مهمی که انتظار می‌رفت در نسل جدید شاهد به کارگیری آن در تراشه‌های تیم آبی باشیم.