اسکوئر انیکس به دنبال فروش سهام استودیوهای داخلی

براساس اطلاعات منتشر شده، هزینه‌های اجرایی تمام تیم‌های بازی‌سازی داخلی اسکوئر انیکس در طول یک‌سال در حدود ۸۴۰ میلیون دلار است. طبق آمارهای مالی منتشر شده در جریان گزارش مالی اخیر،‌ پس از به‌پایان رسیدن مراحل فروش دو استودیوهای غربی این شرکت تا چند ماه دیگر، میزان بودجه نقد در اختیار اسکوئر انیکس در حدود ۱/۴ میلیارد دلار و بدون هیچ بدهی خواهد بود که برای تأمین بودجه‌های اجرایی این شرکت، کاملا کافی خواهد بود و فروش سهام استودیوها نیز ضرورتی نخواهد داشت.

در جریان گزارش مالی اخیر اسکوئر انیکس، این شرکت از تصمیم خود برای جذب سرمایه‌گذاری در استودیوهای داخلی خود خبر داد.

نظر شما کاربران یک گیمر در این‌باره چیست؟ شما می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.



منبع

پس از به‌پایان رسیدن این معامله در ماه‌های آینده، گروه امبریسر به‌صورت قانونی مالکیت سه شرکت اسکوئر انیکس مونترال، ایداس مونترال و کریستال داینامیکس و امتیاز فرانچایزهای بزرگی مانند توم ریدر، دئوس اکس، Legacy of Kain و Thief را در اختیار خواهد داشت. هنوز جزئیاتی از وضعیت قرارداد اسکوئر انیکس و مارول منتشر نشده است و مشخص نیست که با مالکیت جدید استودیوی ایداس مونترال آیا ساخت نسخه‌ی جدیدی از بازی‌ Guardians of the Galaxy که با استقبال هواداران و منتقدان نیز رو‌به‌رو شد صورت خواهد گرفت یا خیر.

دیوید گیبسون که به‌عنوان یکی از تحلیل‌گران بازار بازی‌های ویدیویی ژاپن شناخته می‌شود، با انتشار یک توییت اعلام کرد اسکوئر انیکس فروش استودیوهای کریستال داینامیکس و ایداس را به گروه سوئدی امبریسر را فاز نخست این برنامه‌های مالی جدید می‌دانند. مطابق این برنامه‌ها، فاز دوم سیاست‌های مالی جدید این شرکت، متنوع‌سازی ساختار مالی و سرمایه‌گذاری ژاپنی تحت مالکیت این مجموعه خواهد بود.

بخوانید  بتمن (1989)، نسخه سی و پنجمین سالگرد استیل بوک، در ماه می منتشر شد

پس از اعلام خبر فروش این شرکت‌ها، اسکوئر انیکس اعلام کرد قصد دارد استودیوهای بازی‌سازی جدیدی را در سطح جهانی تأسیس و تصاحب کند. در ماه آوریل امسال نیز در مصاحبه با وب‌سایت یاهو ژاپن،‌ یوسوکه ماتسودا مدیرعامل این مجموعه اعلام کرد استودیوهای ژاپنی اسکوئر انیکس نباید به ساخت بازی‌هایی با هدف جذب بازیکنان غربی نیازی داشته باشند و اولویت اصلی این استودیوها، ساخت بازی‌های دلخواه و خلاقانه برای خود سازندگان آن‌ها خواهد بود.

روز گذشته و با برگزاری کنفرانس مالی سه‌ماهه‌ی اسکوئر انیکس، این ناشر ژاپنی اعلام کرد برای افزایش پشتوانه مالی تیم‌های بازی‌سازی داخلی خود، به‌دنبال فروش سهم‌های آن‌ها به خریداران احتمالی است.

در انتها گیبسون می‌گوید که اسکوئر انیکس قصد دارد با فروش سهام برخی از استودیوهای خود و جذب سرمایه‌گذاران احتمالی، ساختار مالی و سرمایه‌ای آن‌ها را تقویت کند. گیبسون معتقد است ناشران بزرگی مثل سونی، تنسنت، نکسون و غیره می‌توانند از گزینه‌های احتمالی سرمایه‌گذاری باشند. به‌عقیده گیبسون این برنامه اسکوئر در بازارهای مالی و اداری غیرعادی و عجیب به‌نظر می‌آید، زیرا ناشرین بزرگ سرمایه و ظرفیت مالی موردنیاز برای حمایت از استودیوهای زیرمجموعه‌ی خود و تأمین بودجه پروژه‌های آن‌ها را همواره در اختیار دارند و نیازی به فروش سهام و جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای تقویت توان مالی این شرکت‌ها وجود ندارد.

این شرکت می‌گوید بعضی از استودیوهای همچنان صددرصد تحت مالکیت مجموعه‌ی اسکوئر انیکس باقی می‌مانند و سایر استودیوها شاهد تغییراتی در سیستم مالی خود خواهند بود. این برنامه جدید عموما برای استودیوهای مستقر در اروپا و ایالات متحده به‌کار گرفته می‌شود و به اسکوئر انیکس اجازه می‌دهد که تمامی منابع و توجه خود را روی بازی‌های ژاپنی در دست توسعه متمرکز کنند.

بخوانید  تاسیس استودیوی جدید بازیسازی NetEase در شهر سیاتل

این آمارها به این معنا است که دلایل مالی، احتمالا تنها دلیل اسکوئر انیکس برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در استودیوهای خود نخواهد بود. پس از پایان این گزارش مالی، ارزش سهام این ناشر ژاپنی به میزان ۱۱ درصد نیز افزایش پیدا کرد. در ماه می امسال مجموعه‌ی بزرگ امبریسر اعلام کرد بخش بزرگی از نیروهای بازی‌سازی غربی اسکوئرانیکس را به مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار خریداری کرده است. 

اسکوئر انیکس عقیده دارد با بالارفتن تصاعدی هزینه توسعه بازی‌های کامپیوتری در نسل جدید، استودیوهای زیرمجموعه‌ی این شرکت مجبور هستند تا برای تمرکز منابع بسیار محتاطانه و بدون ریسک عمل کنند. اما با تغییر چشم‌انداز مالی و سرمایه‌گذاری در این استودیوها، فرصت‌ها و امکانات جدیدی برای این تیم‌های بازی‌سازی فراهم خواهد شد که در شیوه فعالیت سنتی امکان‌پذیر نبود.

ماتسودا می‌گوید درحالی‌که موفقیت‌های بین‌المللی بازی‌های اسکوئر انیکس در نقط دیگر جهان نیز اهمیت دارد، تلاش برای تقلید ویژگی‌ها و ظاهر بازی‌های غربی برای پروژه‌های ژاپنی اشتباه خواهد بود و نمی‌تواند نهایت پتانسیل این تیم‌ها را به‌نمایش بگذارد.