از انیمه سگ های ولگرد بانگو که بسیار محبوب است چه می‌دانید؟

اوسامو دازای

توانایی دازای همیشه فعال است

آکوتاگاوا و آتسوشی

آکوتاگاوا هم یتیم است

این انیمه براساس مانگایی به همین نام ساخته شده و داستان آن در مورد پسر جوانی به نام آتسوشی ناکاجیما است که به‌دلیل پاره‌ای مشکلات از یتیم خانه اخراج شده و اکنون خسته و گرسنه، سرگردان کوچه و خیابان است. او روزی با اوسامو دازای رو‌به‌رو می‌شود و این مواجهه درنهایت فرصتی را برایش فراهم می‌کند تا درکنار دازای و دوستانش در یک آژانس کارآگاهی مشغول کار شود. البته این گروه با دیگر کارآگاهانی که می‌شناسیم تفاوت دارند، چراکه هر کدام از توانایی‌هایی خاص بهره می‌برند که در پیشبرد پرونده‌های مختلف کاری به آن‌ها کمک می‌کند. درنهایت آن‌ها دشمنانی سازمان یافته هم دارند که از قدرت‌های خاص خود استفاده کرده و در مسیر کارآگاهان شجاع و توانای ما مشکلاتی را به وجود می‌آورند.

بااین‌حال او مانند بسیاری دیگر از شخصیت‌های ایم انیمه با الهام از نام رمان نویسی به نام هیگو ساکاگوچی (Heigo Sakaguchi) خلق شده است که کتاب «گفتمان در مورد انحطاط» (Discourse On Decadence) را به رشته تحریر درآورد. این مسئله حتی روی توانایی این شخصیت هم به شکلی برجسته تأثیر گذاشته است، به‌طوری که او می‌تواند خاطرات اقلامی همچون پول، زمین و حتی اسلحه را بخواند.


کیو اگرچه سن‌وسال زیادی ندارد، اما نشانه‌های رفتاری یک شخص سادیسمی را بروز می‌دهد

اما حقایق جالبی در مورد این انیمه وجود دارد که شاید مشتاق دانستن آن‌ها باشید. اسرار و نکات ریز و درشتی که شاید دید شما نسبت به شخصیت‌ها و داستان انیمه را کمی تغییر دهد. در ادامه به مرور چند مورد جالب در مورد انیمه سگ‌های ولگرد بانگو خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

حقایق جالب انیمه سگ های ولگرد بانگو

آتسوشی یک پدرخوانده دارد

شاید شما هم متوجه این مسئله شده باشید که رانپو باوجود موفقیت‌های خود، عملا هیچ ویژگی خاص و قدرت ماورایی ندارد. البته او هرگز به این موضوع اعتراف نکرده و در عوض خود را صاحب نیرویی خاص می‌داند. اما دلیل اینکه چرا او نمی‌خواهد این واقعیت خاص را تصدیق کند این است که آژانس کارآگاه مسلح اعتماد زیادی به او کرده و او نمی‌خواهد نشان دهد که از این اعتماد سوءاستفاده کرده است.

در انیمه سگ‌های ولگرد بانگو، آتسوشی هیجده ساله است، اما نویسنده قصد داشت او را به‌عنوان فردی ۲۴ ساله به تصویر بکشد. آساگیری که در مصاحبه‌ای راجع به ایده‌ها و برنامه‌های خود برای طرح و شخصیت‌های این انیمه صحبت می‌کرد، به این مسئله اشاره کرد. او اعلام کرد بعدا این ایده را کنار گذاشته است، چون آنوقت آتسوشی و دازای از نظر سنی به هم نزدیک‌تر بودند.


خب نام این نویسنده دیگر نیازی به معرفی چندانی ندارد. اما در انیمه سگ‌های ولگرد بانگو، فئودور داستایوفسکی رهبر یک سازمان جنایتکار دیگر به نام «موش‌ها در خانه مردگان» (the Rats in the House of the Dead) است، فردی باهوش که در همه زمینه‌ها رفتاری شرورانه از خود نشان می‌دهد. نکته جالب دیگر این است که توانایی ویژه این شخصیت «جنایت و مکافات» (Crime and Punishment) نام دارد که بسیار پیچیده است. این توانایی به فیودور اجازه می‌دهد با یک تماس ساده جان کسی را بگیرد، بااین‌حال میزان قدرت و نحوه عملکرد آن هنوز به‌صورت کامل آشکار نشده است.

آتسوشی با دست ببری

قرار بود آتسوشی فردی ۲۴ ساله‌ باشد

یکی از دلایل مرموز بودن شخصیت دازای این است که او سعی می‌کند گذشته خود را به‌عنوان یک مدیر اجرایی گروه مافیای بندر از همکارانش در آژانس کارآگاه مسلح پنهان کند. البته بالاخره زمانی آن‌ها به این حقیقت پی برده و از فهمیدن آن شوکه می‌شوند. بااین‌وجود دازای بیش از رفقای سابقش در مافیای بندر، به دوستان جدیدش در آژانس اهمیت می‌دهد. هرچند درنهایت هیچ کدام از این دوستان تازه به اندازه کسانی همچون چویا یا اودا با او و رفتارهایش آشنا نیستند.


اسکات فیتزجرالد رمان نویس آمریکایی است که داستان‌هایی کوتاه با حضور شخصیت‌های پرزرق و برق را به رشته تحریر درآورده است و نکته جالب اینکه شخصیت‌های آثار او کمابیش به هم شباهت دارند. البته این نویسنده و شخصیت الهام گرفته شده از او در انیمه سگ‌های ولگرد بانگو از جهاتی دیگر هم به هم شبیه هستند، مثلا اینکه هر دوی آن‌ها با زنی به نام زلدا ازدواج کردند.


توانایی آتسوشی «Beast Beneath the Moonlight» است که به او اجازه می‌دهد به یک ببر سفید تبدیل شود. هرچند در ابتدای داستان او توانایی چندانی برای کنترل نیروی خود نداشت، اما در ادامه آموخت چگونه مهارت خود را کنترل کرده و از آن برای رسیدن به اهدافش استفاده کند. آتسوشی ناکاجیمای واقعی نویسنده‌ای ژاپنی است که بیشتر به خاطر داستان کوتاهی به نام ببر (Tiger Poet) به شهرت رسیده است. داستان در مورد مردی است که به شکل ببر درمی‌آید و حالتش تغییر پیدا می‌کند، درحالی که همچنان از ویژگی‌های انسانی و توانایی صحبت کردن برخوردار است.

اوسامو دازای و کانجیما آتسوشی در انیمه سگهای ولگرد بونگو

خب، اگر آتسوشی واقعا یک پدرخوانده دارد، چرا در یتیم خانه زندگی می‌کرد؟ مسئله این است که پدرخوانده آتسوشی مدیر یتیم خانه‌ای بود که او در آن زندگی می‌کرد. ازطرف دیگر پدرخوانده او مرد مهربانی نبود. برعکس، او به اشکال مختلف پسر جوان را مورد آزار روحی و جسمی قرار داد، به‌طوری که شاید بتوان گفت او عامل اصلی کابوس‌های آتسوشی بود. این دو رابطه‌ای پیچیده با هم داشتند که به نظر نمی‌رسد تأثیری مثبت روی زندگی آتسوشی گذاشته باشد. بااین‌حال خوشبختانه آتسوشی ناکاجیما، دازای را درکنار خود دارد که می‌تواند گاهی در نقش پدر او را راهنمایی کرده و به کمکش بیاید.


کیوکا جدیدترین عضو آژانس کارآگاهی مسلح است که در گذشته در خدمت مافیای بندر بود. او همیشه یک کیمونو می‌پوشد و اگرچه در تلاش است کنترل بیشتری روی احساسات خود داشته باشد، اما هنوز فاقد حس همدلی است و در صورت نیاز به‌سادگی دست به قتل می‌زند. توانایی او «Demon Snow» نام دارد که به او اجازه می‌دهد یک شبح شمشیرزن معروف به نام شیطان برفی را به واقعیت تبدیل کند.

رانپو یکی از اعضای آژانس کارآگاهی مسلح است که به‌عنوان یکی از بهترین کارآگاهان جهان هم شناخته می‌شود. اگرچه رانپو ادعا می‌کند دارای توانایی خاص به نام «Super Deduction» است، اما دراصل او فردی بدون مهارت‌‌های خارق‌العاده اما بسیار باهوش است. رانپو اما هرگز این موضوع را قبول نداشته و همچنان معتقد است که دارای توانایی خاص و برجسته است.

شخصیت سختگیر و منضبط کونیکیدا به سابقه کاری او به‌عنوان معلم ریاضی برمی‌گردد. این موضوع برای اولین‌بار در یکی از قسمت‌های اولیه انیمه سگ‌های ولگرد بانگو مطرح شد، جایی که دازای به این نکته اشاره کرده و توضیح می‌دهد چرا کونیکیدا تااین اندازه سخت‌گیر است.

بخوانید  زمان انتشار بازی Crash Team Rumble در تریلر جدید اعلام شد

شخصیت فئودور داستایوفسکی برای اولین‌بار در «Bungou Stray Dogs: Dead Apple» معرفی شد. درآنجا لحظه‌ای وجود دارد که بیننده می‌تواند تعامل میان دازای و فئودور را ببیند و اینکه آن‌ها گذشته‌ای به‌هم پیوسته دارند. فئودور براساس شخصیت نویسنده شهیر روسی فئودور داستایوفسکی خلق شده و توانایی به نام جنایت و مکافات دارد. همچنین در واقعیت نویسنده‌ی ژاپنی دازای اوسامو هم با الهام از اثر داستایوفسکی یعنی کتاب معروف جنایت و مکافات، کتابی به نام زوال بشری را به رشته تحریر درآورده است که نشان از تأثیر این کتاب روی او دارد.


دوپو کونیکیدا بااینکه به ظاهر فردی جدی به نظر می‌رسد که به‌دنبال تحقق رویاهایش است، اما گاهی می‌تواند فردی به‌شدت ساده‌لوح باشد، به‌خصوص زمانی‌که با دازای است. همان‌طور که می‌دانید کونیکیدا عادت دارد همه نکات مربوط‌به یک مسئله را داخل دفتر خود یادداشت کند، اما گاهی دازای در مورد چیزی دروغ گفته و از کونیکیدا می‌خواهد آن را هم در دفتر خود بنویسد.

آنگو ساکاگوچی در انیمه سگهای ولگرد بانگو

۱- آنگو ساکاگوچی (Ango Sakaguchi)

کیوکا ایزومی در سریال سگهای ولگرد بانگو

۱۰- کیوکا ایزومی (Kyouka Izumi)

از جمله آثار او می‌توان به کتاب «بی‌عیب و نقص» (Flawless) اشاره کرد. توانایی این شخصیت این است که می‌تواند آینده یا درواقع چند ثانیه جلوتر را ببیند. داستان کتاب این نویسنده در مورد زندگی زنی است که ازطریق یک سرویس خدمات همسریابی با یک کارمند ازدواج کرده است و اکنون نمی‌تواند دست از شکایت از او و زندگیش بردارد.


اگرچه در انیمه سگ‌های ولگرد بانگو شاهد حضور شخصیت‌های مهم و برجسته بسیاری هستیم، اما آتسوشی به‌عنوان قهرمان اصلی وارد عمل می‌شود. او هم جزو اعضای آژانس کارآگاه مسلح است. او در کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته و به همین خاطر با احساساتی همچون خودکم بینی و عزت نفس پایین دست‌وپنجه نرم می‌کند. بااین‌حال پیوستنش به گروه کارآگاهان باعث تقویت حس اعتماد به نفس او شد، به‌طوری که در ادامه سعی کرد منجی همه باشد، هرچند که از مرگ یا کشتن دیگران متنفر است.

مقاله‌ مرتبط

  • بهترین انیمه های سریالی تاریخ

فرانسیس اسکات فیتزجرالد در انیمه سگهای ولگرد بانگو

۴- فرانسیس اسکات فیتزجرالد (Francis Scott Key Fitzgerald)

همه شخصیتهای سریال انیمه ای سگهای ولگرد بانگو

طراحی شخصیت‌های این انیمه قبل از تصمیم‌گیری در مورد ایده اصلی کار انجام شد

اوسامو دازای در انیمه سگهای ولگرد بانگو

۱۴- اوسامو دازای (Osamu Dazai)

سه شخصیت دازای، ساکاگوچی و اودا تصویری از سه نویسنده واقعی ژاپنی هستند که همگی همکار و عضو جنبش ادبیات «Buraiha» (مکتب منحط) و دوستان خوب یکدیگر بودند. این جنبش متشکل از نویسندگانی بود که در آثار خود به بحران هویت ژاپنی ایجاد شده پس از وقایع جنگ جهانی دوم می‌پرداختند. این موضوع در انیمه و زمانی‌که این سه برای حرف زدن و گذراندن وقت سری به کافه لوپین می‌زنند هم به تصویر کشیده شده است.


کافکا آساگیری در جایی اشاره کرد برای طراحی و خلق شخصیت‌های این انیمه از نویسندگان مطرح و شناخته شده‌ی ژاپنی و خارجی الهم گرفته است. دراین بین دو شخصیت آتسوشی و دازای نقطه مقابل هم هستند، به‌این معنی که دازای نگاهی منفی نسبت به زندگی دارد، درحالی‌که آتسوشی دیدی مثبت به همه چیز دارد. دازای البته شخصیت شوخ طبعی دارد، بااین‌حال همیشه در تلاش برای خودکشی است. به‌همین خاطر هاروکاروا دازای را با باندهایی که دور بیشتر بخش‌های بدنش پیچیده شده‌اند نشان داد تا تمایل او به خودکشی را بازتاب دهد.


چویا به‌عنوان یکی از پنج مدیر اجرایی برتر مافیای بندر و شریک و دوست سابق دازای شناخته می‌شود. او رزمی کاری فوق‌العاده ماهر و فردی عاشق مبارزه است. توانایی اولیه چویا «For The Tainted Sorrow» است که به او اجازه می‌دهد گرانش هرچیزی که لمس می‌کند را دستکاری کند. بااین‌حال توانایی واقعی او «Corruption» است که قدرت اولیه او را چند برابر می‌کند، هرچند او هنوز نمی‌تواند آن را به‌صورت کامل کنترل کند.

آکیکو یوسانو یک فمینیست واقعی در دوران پرفرازونشیب تاریخ ژاپن است و همتای او در انیمه سگ‌های ولگرد بانگو هم شخصیتی کاملا مشابه با او دارد. آکیکو دارای توانایی «تو نباید بمیری» (Thou Shalt Not Die) است، یعنی او قادر است فردی مجروح و آسیب دیده که هنوز جان در بدن دارد را شفا دهد.

هم قهرمانان و هم ضد قهرمانان انیمه‌ی سگ‌های ولگرد بانگو دارای نکات مثبت و منفی هستند. به‌عنوان مثال آکوتاگاوا ریونوسوکه از حمام کردن متنفر است و این مسئله هم به دلایلی ناشناخته مربوط است. بااین‌حال طرفداران این انیمه این نظریه را مطرح می‌کنند که شاید این تنفر به‌دلیل نوع قدرت و توانایی او باشد. او با استفاده از لباس خود به هیولا تبدیل می‌شود. بنابراین شاید او از حمام کردن متنفر است، چون باید لباس خود را دربیاورد و این به‌معنی ناتوانی و ضعف او است.


کنجی میازاوا یکی از اعضای «آژانس کارآگاهی مسلح» (the Armed Detective Agency) است که توانایی «از باران شکست نخورید» (Be not Defeated by the Rain) را دارد. نام این شخصیت هم با الهام از نویسنده‌ای به همین نام انتخاب شده که یک رمان نویس و شاعر شناخته شده است. معروف‌ترین شعر میازاوا قطعه‌ای با عنوان «Ame ni mo makezu» است که توانایی شخصیت هم نامِ او در انیمه سگ‌های ولگرد بانگو هم برهمین اساس انتخاب شده است.

دازای دوست داشتنی هم یکی از اعضای برجسته آژانس کارآگاه مسلح و همینطور یکی از مدیران سابق مافیای بندر است. باوجود رفتار افراطی و گاهی عجیب و غریب، دازای بسیار باهوش و نابغه است. در زمان عضویت در مافیای بندر، دازای فردی سادیست و سرد بود، اما با پیوستن به گروه کارآگاهان جنبه‌ای شوخ و شادتر از او را شاهد بودیم. یکی از ویژگی‌های برجسته دازای که این شخصیت را به یادماندنی کرده، استفاده از انواع روش‌های عجیب و مضحک برای خودکشی است و جالب اینکه او اغلب از زنان زیبا می‌خواهد در این مسیر با او همسفر شوند.

مقاله‌ مرتبط

  • محبوبترین شخصیت های انیمه

آکوتاگاوا و آتسوشی هردو به‌وسیله نویسنده به‌عنوان دو فرد با شخصیت‌های مشابه؛ اما سرنوشت‌های متفاوت خلق شدند. آتسوشی در یک یتیم خانه بزرگ شده و مورد آزار و اذیت پدرخوانده‌اش قرار داشت، درحالی‌که آکوتاگاوا و خواهرش به‌عنوان دو کودک یتیم در محله فقیرنشین یوکوهاما بزرگ شدند. از طرف دیگر دازای با آکوتاگاوی در دورانی تاریک ملاقات کرد، درحالی که آتسوشی برای اولین‌بار پس از آنکه به آژانس کارآگاه مسلح پیوست با آکوتاگاوا رو‌به‌رو شد.


فئودور داستایوفسکی در انیمه سگهای ولگرد بانگو

۸- فئودور داستایوفسکی (Fyodor Dostoyevsky)

اما چویا ناکاهارای واقعی شاعری از اوایل دوره شووا است. شخصیت انیمه‌ای چویا برای فعال کردن توانایی خود به یک شعار نیاز دارد که از شعری به نام «Sheep Song» اثر این شاعر الهام گرفته شده است.

بخوانید  نمایش The Division Heartland و Resurgence در یوبیسافت فوروارد آتی

رانپو، کونیکیدا، دازای و آتسوشی

رانپو در یوکوهاما متولد نشده است

این انیمه محبوب که تاکنون ۳ فصل و یک فیلم از آن ساخته و پخش شده است به خاطر همین خصوصیت خود، یعنی پیوند با نام شاعران و رمان نویسان مشهور دوره‌های ادبی مختلف در ژاپن به شهرت رسیده است. البته این مسئله به‌ویژه در مورد دو شخصیت اصلی یعنی ناکاجیما آتسوشی و اوسامو دازای صدق می‌کند. اما درکنار آن‌ها نام هر شخصیت (چه آنهایی که نقشی پررنگ در داستان دارند و چه شخصیت‌های فرعی و کم اهمیت‌تر) از همتایانی واقعی الهام گرفته شده‌ است. حتی این مسئله با توانایی‌های خارق‌العاده هر شخصیت این انیمه هم درارتباط است که به‌نوعی یادآور نویسنده‌هایی است که این شخصیت‌ها با الهام از آن‌ها خلق شده‌اند.

آتسوشی،دازای،کیکو،دوپو،رانپو

شخصیت دازای نقطه مقابل شخصیت آتسوشی طراحی شد

فرانسیس اسکات فیتزجرالد یکی از اولین شخصیت‌های شرور مجموعه سگ‌های ولگرد بانگو بود. او که فردی ثروتمند اما حریص است، براساس شخصیت نویسنده‌ی کتاب معروف «گتسبی بزرگ» (Great Gatsby) شکل گرفته است.

آنگو ساکاگوچی یک از آنتاگونیست‌های معرفی شده در انیمه سگ‌های ولگرد بانگو است که به‌صورت کلی مورد نفرت طرفداران این انیمه قرار دارد و البته که آن‌ها دلیل خوبی برای نشان دادن این حس انزجار دارند.

فرانسیس اسکات فیتزجرالد- انیمه سگهای ولگرد بانگو

فرانسیس اسکات کی فیتزجرالد، تصویری از گتسبی بزرگ است

درنهایت اگرچه این شهر مشهورترین اثر این شاعر است، اما او خود چندان ارزشی برای آن قائل نشد. اما این شعر به‌اندازه‌ای مورد توجه قرار گرفت که به‌عنوان یکی از شناخته شده‌ترین اشعار تاریخ ژاپن ماندگار شد.


یومنو کیوساکمو در انیمه سگهای ولگرد بانگو

۶- یومنو کیوساکو (Yumeno Kyuusaku)

درپایان نظر شما در مورد این انیمه و شخصیت‌های آن چیست؟ آیا ایده استفاده از نام شخصیت‌های معروف دنیای ادبیات به این شکل برای شما هم جذابیت داشت؟ کدام یکی از شخصیت‌های انیمه سگ‌های ولگرد بانگو بیش از دیگران توجه شما را به خود جلب کرد؟ فراموش نکنید ما همچنان مشتاق شنیدن نظرات شما هستیم، پس حتما آن را با ما و دیگر دوستان‌تان در یک گیمر درمیان بگذارید.



منبع

کونیکیدا، دازای و آتسوشی

کونیکیدا یک فرد ساده‌لوح است

این موضوع به‌خصوص زمانی‌که آتسوشی برای اولین‌بار رانپو را ملاقات کرد تا درجریان پرونده یک قتل مرموز به او کمک کند، روشن شد. چون رانپو نمی‌دانست چطور تابلوی خیابان را دنبال کند و بدون حضور راهنما و کمک گم می‌شد. این نشان می‌داد که او در این شهر متولد نشده و از آنجایی که در یک منطقه روستایی بزرگ شده است، به‌سادگی در یک شهر بزرگ گم می‌شود.


فرانسیس فیتزجرالد مثل بسیاری دیگر از شخصیت‌های این مجموعه، باالهام از نویسنده‌ای مشهور خلق شده است. منبع الهام برای طراحی این شخصیت نویسنده‌ای آمریکایی و خالق گتسبی بزرگ است. به‌همین خاطر فیتزجرالد هم توانایی به نام «فیتزجرالد بزرگ» دارد که به او اجازه می‌دهد براساس میزان پولی که خرج کرده است، قدرت بیشتری به‌دست بیاورد. این انیمه همچنین نشان می‌دهم مهم نیست او چقدر پول خرج کند، چون درنهایت در نبرد با آتسوشی و آکوتاگاوا شانسی برای پیروزی ندارد.


ساکونوسکه اودا تأثیر زیادی روی شخصیت دازای دارد. او هم با الهام از نویسنده‌ای واقعی به همین نام، نام‌گذاری شده که در زمینه نوشتن رمان‌های معاصر فعالیت داشته است.

چویا ناکاهارا در انیمه سگهای ولگرد بانگو

۱۱- چویا ناکاهارا (Chuuya Nakahara)

توانایی دازای «زوال بشری» (No Longer Human) است که به او اجازه می‌دهد با لمس افراد، توانایی‌های خاص آن‌ها را از بین ببرد. اما در واقعیت اسامو دازای یکی از برجسته‌ترین داستان نویسنان ژاپنی قرن بیستم است که رمان «زوال بشری» را نوشت، اثری که به‌عنوان شاهکار این نویسنده و یکی از رمان‌های کلاسیک مدرن ژاپن شناخته می‌شود. درنهایت دازای واقعی برخلاف نسخه انیمه‌ای خود موفق شد به همراه عشق زندگیش تومی یامازاکی خودکشی کند.


اما شخصیت واقعی این داستان تارو هیرای (Tarō Hirai) است که بیشتر با نام مستعار خود ادوگاوا رانپو شناخته می‌شود، نویسنده‌ای برجسته که حضورش بخشی جدایی ناپذیر از روند توسعه داستان‌های معمایی ژاپنی است. بسیاری از رمان‌های این نویسنده با معرفی کارآگاهی قهرمان شکل گرفته‌اند و او خود برای نوشتن آن‌ها از آثار نویسندگان برجسته‌ی غربی همچون سرآرتور کانن دویل خالق شخصیت شرلوک هولمز الهام گرفته است.


دوپو کونیکیدا رمان نویس و شاعر ژاپنی دوره میجی است که به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران طبیعت‌گرایی ژاپنی شناخته می‌شود، هرچند او آثاری در ژانر عاشقانه هم به رشته تحریر درآورده است.


اگرچه موارد بسیاری از این نوع نام‌گذاری در این انیمه مشاهده می‌شود، ولی در ادامه قرار است به سراغ تعدادی از شخصیت‌های اصلی انیمه سگ‌های ولگرد بانگو برویم که نام‌شان به نام نویسندگان و شاعران مشهور متوفی گره خورده است. همچنین رابطه آن‌ها با شخصیت‌های حقیقی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

معرفی شخصیت های انیمه سگ های ولگرد بانگو

آکوتاگاوا، دازای و چویا در انیمه سگهای ولگرد بانگو

ریونوسوکه آکوتاگاوادر انیمه سگهای ولگرد بانگو

۱۲- ریونوسوکه آکوتاگاوا (Ryuunosuke Akutagawa)

برخلاف اکثر مانگاکاها، نویسنده کافکا اساگیری و تصویرگر سانگو هاروکاوا قبل از شروع کار ابتدا شخصیت‌های اصلی داستان را طراحی کردند. آساگیری باتوجه‌به طراحی‌های انجام شده هر شخصیت، از آن الهام گرفته و سپس شروع به نوشتن در مورد پس زمینه کار کرد تا طرحی غنی‌تر را تولید و ارائه کند.


همه قهرمانان و ضد قهرمانها در انیمه سریالی سگهای ولگرد بانگو

کونیکیدا قبلا به‌عنوان معلم پاره وقت مشغول کار بود

کونیکیدا یکی دیگر از اعضای آژانس کارآگاهی مسلح است، فردی که به‌شدت کار خود را جدی می‌گیرد و به این مجموعه بیش از هر چیز دیگری توجه نشان می‌دهد. او برای جان تمام انسان‌ها حتی افراد خلافکار و جنایتکار هم اهمیت قائل شده و برای همین همیشه در تلاش است تاحد امکان از کشته شدن دیگران جلوگیری کند. توانایی خاص کونیکیدا «شاعر دوپو» نام دارد که به او اجازه می‌دهد تا اشیاء را در دفتر یادداشت خود نشان دهد. این توانایی البته دارای محدودیت‌هایی هم است، یعنی اگر شی بزرگ‌تر از دفترچه یادداشت او باشد، این توانایی کارایی خود را از دست می‌دهد.

دوپو کونیکیدا در انیمه سگهای ولگرد بانگو

۱۳- دوپو کونیکیدا (Doppo Kunikida)

اما شخصیت ایزومی کیوکا با الهام از «کیوتارو ایزومی» (Kyoutarou Izumi)، نویسنده ژاپنی دوران پیش از جنگ شکل گرفته است. این نویسنده در زمینه‌ی نوشتن رمان، داستان کوتاه و نمایشنامه کابوکی فعال بود. او فردی خرافاتی بود و خب این ویژگی در آثار او هم به خوبی مشهود است، چراکه این نویسنده بیشتر به خاطر خلق داستان‌های ماورایی به شهرت رسیده است.


کنجی میازاوا در انیمه سگهای ولگرد بونگو

۳- کنجی میازاوا (Kenji Miyazawa)

انیمه سگ‌های ولگرد بانگو (Bungo Stray Dogs) که به‌صورت «سگ‌های ولگرد ادبی» (Literary Stray Dogs) هم ترجمه می‌شود، یکی از انیمه‌هایی است که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است. این انیمه اکشن، رازآلود و ماوراءالطبیعه محصول استودیو بونز (Bones) است. نویسندگی این اثر را «کافکا آساگیری» (Kafka Asagiri) برعهده داشته و «سانگو هاروکاوا» (Sango Harukawa) هم در مقام تصویرگر با این پروژه همکاری کرده است، اثری که پخش آن از سال ۲۰۱۲ آغاز شد.

بخوانید  اورکلاک پردازنده اینتل Core i9-13900K تا ۶.۱ گیگاهرتز

شخصیت اسکات فیتزجرالد از نویسنده معروف آمریکایی و خالق کتاب گتسبی بزرگ الهام گرفته شده است

آکیکو هم فمینیستی است که از شوونیسم مردانه بیزار است و از این نظر کاملا به همتای واقعی خود شباهت دارد که به‌عنوان یکی از بحث‌برانگیزترین شاعران پسا کلاسیک کشور ژاپن شناخته می‌شود.


اما در زندگی واقعی ژنرال موری رینتارو (Mori Rintarō) با نام مستعار موری اوگای شناخته می‌شود که یکی از نویسندگان برجسته دوره میجی است. «Vita Sexualis» هم اثری از این نویسنده است که به عشقی عمیق و بیمارگونه می‌پردازد، به‌صورتی که صراحت قلم او در خلق این اثر باعث شد مدت کوتاهی پس از انتشارش توقیف شود. از طرف دیگر شخصیت زن این داستان کوتاه و معروف هم دختری رقصنده به نام الیز است که دیگر عامل پیوند میان این دو شخصیت، یکی در دنیای واقعی و دیگری در دنیای انیمه سگ‌های ولگرد بانگو است.


اگرچه ما اغلب رانپو را در حال سفر و گشت‌وگذار در اطراف شهر یوکوهاما می‌بینیم، اما او واقع در این شهر متولد نشده است. رانپو در دهکده‌ای دورافتاده بزرگ شد و تا زمانی‌که پدر و مادرش زنده بودند، همانجا زندگی کرد. پس از مرگ والدینش، رانپو به توصیه پدر مرحومش عمل و به شهر یوکوهاما نقل مکان کرد.

ریونوسکه آکوتاگاوا نویسنده ژاپنی دوره تایشو (Taishō period) است که به‌عنوان پدر داستان کوتاه ژاپن شناخته می‌شود. یکی از معروف‌ترین آثار این نویسنده کتابی به نام راشومون است که داستان ملاقات یک خدمتکار و یک پیرزن در راشومون است، جایی که اجساد مردگان در آن‌جا ریخته می‌شود.


اودا ساکونوسکه در انیمه سگهای ولگرد بانگو

۲- ساکونوسکه اودا (Sakunosuke Oda)

اوگای موری در انیمه سگهای ولگرد بانگو

۷- اوگای موری (Ogai Mori)

از طرف دیگر کونیکیدا قرار است است فردی حرفه‌ای، جدی و سخت‌کوش باشد، اما گاهی او رفتارهایی نامفهوم و پیچیده از خود نشان می‌دهد که با شخصیت اصلیش در تضاد است.


رانپو نیروی خاصی ندارد، درعوض از نبوغ بالایی برخوردار است

یومنو کیوساکو معروف به کیو، یکی از اعضای سازمان جنایی مافیای بندر است. کیو جنسیت نامشخصی دارد و بااینکه سن و سال چندانی ندارد، اما نشانه‌هایی از یک شخصیت سادیستی را بروز می‌دهد. کیو دارای قابلیتی به نام «Dogra Magra» است که یک نفرین کنترل ذهن است. او در زمان برخورد با اهداف خود، آن‌ها را مورد لعن و نفرین قرار داده و از این طریق باعث درد و رنج آن‌ها می‌شود.

رانپو ادوگاوا

رانپو ادوگاوا هیچ نیروی خاص و ماورایی ندارد

اوگای موری به‌عنوان رهبر گروه بدنام مافیای بندر شناخته می‌شود. او یک استراتژیست توانا است که شخصیتی بی‌رحم دارد. البته او برای این بی‌رحمی دلیل خوبی هم دارد، اوگای به‌صورت مرتب درحالی سنجیدن جوانب مثبت و منفی انتخاب‌هایش است تا درنهایت در مسیری حرکت کند که منجر به شکوفایی مافیای بندر شود. توانایی او «Vita Sexualis» نام دارد که به او اجازه می‌دهد تا دختری جوان به نام الیز را احضار کند. موری می‌تواند هم شخصیت این دختر و هم توانایی‌های او را دستکاری کند.

اما همان‌طور که می‌دانید فئودور میخائیلوویچ داستایوفسکی رمان نویس و فیلسوف شهیر روسی است که آثارش عمدتا به بررسی وجهه روانشناسی انسان در روسیه قرن نوزدهم می‌پرداخت. این آثار همچنین دارای مضامین فلسفی با رنگ و لعابی مذهبی است. یکی از تحسین شده‌ترین آثار این نوسینده فقید هم کتاب جنایت و مکافات است که از منظر اخلاقی و روانی به زندگی یک دانشجوی فقیر ساکن شهر سن پطرزبورگ به نام راسکولنیکف می‌پردازد که نقشه می‌کشد چطور زنی فاسد را کشته و پول او را به سرقت ببرد.


ادوگاوا رانپو در انیمه سگهای ولگرد بانگو

۹- ادوگاوا رانپو (Edogawa Ranpo)

دازای، ساکاگوچی و اودا- انیمه سگهای ولگرد بانگو

دوستی واقعی بین دازای، ساکاگوچی و اودا

دازای و داستایوفسکی- سگهای ولگرد بانگو

پیوند میان داستایوفسکی و دازای

اوسامو دازای در حالتهای مختلف در انیمه سگهای ولگرد بانگو

دشمنان دازای او را بیشتر از دوستانش می‌شناسند

آکوتاگاوا هم یکی از اعضای خطرناک و قدرتمند مافیای بندر است که توانایی خاص «راشومون» (Rashoumon) را دارد. او که یکی از اعضای فعال و شناخته شده این گروه جنایتکار است، دارای دیدگاه «داروینیست اجتماعی» (Social Darwinist) است. به‌این‌معنی که او به‌شدت حس می‌کند افراد ضعیف باید بمیرند و جای خود را به افراد قوی‌تر بدهند. همین مسئله دلیل رفتار بی‌رحمانه او با دیگران است.

همانگونه که گفتیم نام این انیمه در پیوند با دنیای ادبیات است، هرچندکه برخلاف نامش داستان این انیمه به‌صورت کامل حول محور این حوزه نمی‌چرخد. بااین‌حال تقریبا همه شخصیت‌های این انیمه -چه اصلی و چه فرعی- همگی به نام نویسندگان و شاعران درگذشته ژاپن و دیگر کشورهای جهان نامیده شده‌اند که با توانایی خود در سبک‌های گوناگون ادبی به شهرت رسیدند. باید پذیرفت که این راهی شگفت‌انگیز و خلاقانه برای ارج نهادن به این نویسندگان معروف و جلب توجه عموم و کمک به آشنایی مخاطب با زندگی و کارنامه کاری آن‌ها است.

اگر جزو بینندگان این انیمه باشید حتما می‌دانید که هرشخصیت توانایی خاصی دارد، اما برای فعال کردن آن به عاملی برای تحریک نیاز دارد. این مسئله در مورد دازای صدق نمی‌کند، چون هر تماس ساده با شخص دیگر باعث می‌شود که او بتواند توانایی فرد را از بین ببرد و خب، او برای انجام این کار فقط به یک تماس پوستی با شخص دیگر احتیاج داشته و نیازی به تحریک خاصی برای آزاد کردن نیروی خود ندارد.


آتسوجی ناکاجیما در انیمه سگهای ولگرد بانگو

۱۵- آتسوجی ناکاجیما (Atsushi Nakajima)

ببر سفید آتسوشی ناکاجیما و آکوتاگاوا

آکوتاگاوا از حمام کردن متنفر است

البته باید به این نکته هم توجه داشت که اگرچه رانپو نیروی خاصی ندارد، اما او فردی به‌شدت زیرک و باهوش است که از نبوغ خود برای حل معماها استفاده می‌کند. این هوش طبیعی به او در حل کردن پیچیده‌ترین موارد هم کمک می‌کند. این نبوغ که از آن با نام «Super Deduction» یاد می‌شود، درنهایت درچنان سطح و درجه‌ای است که حتی شاید بتوان گفت با توانایی‌های ماورایی دیگر اعضای این آژانس برابری می‌کند.


شخصیت های اصلی انیمه سگهای ولگرد بونگو

نفرین کیو باعث ایجاد وضعیتی توهمی می‌شود که هدف مورد نظر او به‌صورت مکرر به افراد دیگری که در نزدیکی او هستند، حمله کند. درواقعیت «سوگیاما تایدو» (Sugiyama Taidou) که بیشتر با نام مستعار یومنو کیوساکو شناخته می‌شود، نویسنده‌ای از دوره شووا (Showa) است که مهم‌ترین رمان او دوگرا ماگرا نام دارد که نمونه‌ای معروف از ادبیات سبک گوتیک آوانگارد ژاپنی است و داستان آن هم حول محور روان پریشی می‌چرخد.


آکیکو یوسانو در انیمه سگهای ولگرد بانگو

۵- آکیکو یوسانو (Akiko Yosano)