آخر هفته چی بازی کنیم: از Observer تا تجربه‌ای پازل/پلتفرمر

The Swapper در اصل پروژه دو دانشجوی دانشگاه هلسینکی فنلاند است که سازمان Inde Fund از آن حمایت کرد و بازی به مرحله انتشار رسید. سازندگان بسیاری از طراحی‌های بازی را به‌صورت دستی انجام داده‌اند و همین هم حال و هوای خاصی به طراحی بازی بخشیده است. 

محیط بازی Observer

در پایان لطفا نظرات خود را در مورد بازی‌های این هفته با یک گیمر و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید. 



منبع

از آنجایی که دنیل لازارسکی یک کاراگاه است، تجهیزات مختلفی برای پیدا کردن سرنخ‌ها دارد و همین ویژگی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های گیم‌پلی بازی است. از طرف دیگر صحبت با شخصیت‌های مختلف و امکان انتخاب دیالوگ هم مکانیک دیگری در بازی است که به شما در راه رسیدن به هدف کمک خواهد کرد. گیم‌پلی Observer شاید چالش خیلی پیچیده‌ای نداشته باشد، ولی در کل تجربه‌ی روان و قابل‌قبولی است. در کل Observer مخصوصا برای طرفداران ژانر وحشت، از آن بازی‌هایی است که ارزش تجربه بالایی دارد؛ اتمسفر تاثیرگذار بازی و حس ترس تنش‌زای آن عناصری هستند که علاقه‌مندان این سبک را شیفته بازی خواهند کرد. 

اما جذابیت اصلی The Swapper را باید در گیم‌پلی آن جست‌و‌جو کنیم؛ جایی که پس از گذشت مدتی، شخصیت اصلی به دستگاهی دسترسی پیدا می‌کند که با استفاده از آن، می‌توان تا سقف چهار کلونی از شخصیت بازی ساخت و به‌لطف قابلیت دیگر،‌ تا زمانی که این کلونی‌ها در فاصله مشخصی باشند، آن‌ها را هدایت کرد. همین مکانیک بنای اصلی گیم‌پلی و طراحی پازل‌های بازی است که به مرور هم سورپرایز‌های جدیدی در زمینه نوع طراحی آن‌ها رونمایی می‌شود و در نتیجه تا آخر بازی، حل کردن پازل‌ها و عبور از موانع جذاب باقی می‌ماند. البته The Swapper با اینکه در کل تجربه‌ای پازل‌محور و پلتفرمر است، ولی مکانیک‌هایی از سبک مترویدوینیا هم در آن لحاظ شده و گاهی لازم است تا در محیط برگردید و از مناطق جدیدی که در دسترس قرار گرفته‌اند، عبور کنید. 

بخوانید  خلاصه بررسی Fast X

Observer System Redux

بازی Observer

گیم پلی بازی the Swapper

در The Swapper بازیکنان با کاراکتری همراه می‌شوند که وارد ایستگاهی فضایی می‌شود و در آنجا صدای یک زن که از او کمک می‌خواهد، باعث می‌شود تا کاراکتر به دنبال پیدا کردن او باشد. البته بازی جزییات و پیش‌زمینه داستانی غنی‌تری به‌نسبت مقیاسش دارد و به مرور از طریق ترمینال‌های موجود در این ایستگاه، با این جزییات آشنا و متوجه خواهید شد که سازندگان در کل داستان بازی را هم جدی گرفته‌اند. 

به رسم همیشگی چهارشنبه‌ها، این هفته هم در قسمتی دیگر از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم سراغ معرفی دو بازی می‌رویم. اولین بازی اثری است ترسناک از استودیو بلوبر که آن را با ساخت آثار ژانر وحشت می‌شناسیم و بازی دوم هم اثری پازل/پلتفرمر با حال و هوای علمی تخیلی است. پس لطفا همراه معرفی بازی‌ها باشید:

شخصیت اصلی بازی the Swapper در فضایی تاریک

بازی The Swapper

Observer اثری محصول سال ۲۰۱۷ و از استودیو بلوبر است که آن را با بازی‌های ترسناک مختلفش می‌شناسیم. البته در سال ۲۰۲۰ یک نسخه بهبود‌یافته از این بازی با پسوند System Redux هم منتشر شده که پیشنهاد می‌کنم سراغ آن بروید؛ چرا که بسیاری از مشکلات فنی بازی در این نسخه بهبود یافته و کیفیت بصری هم آن پیشرفت کرده است. 

در این قسمت از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، یک بازی ترسناک داریم و سراغ اثری در سبک پازل/پلتفرمر رفته‌ایم. همراه یک گیمر باشید. 

با اینکه ۹ سال از انتشار بازی The Swapper می‌گذرد ولی هنوز هم این اثر تجربه واقعا ارزشمندی در بین بازی‌های مستقل است که گیم‌پلی خیلی طولانی هم ندارد و به‌راحتی می‌توانید در یک آخر هفته مشغول تجربه آن شوید و بازی را به پایان برسانید. 

بخوانید  تاریخ اکران و کارگردان فیلم جدید Jurassic World مشخص شد

دومین بازی این هفته، یک تجربه مستقل از استودیو فنلاندی Facepalm Games به نام The Swapper است که ابتدا در سال ۲۰۱۳ و برای کامپیوتر منتشر شد و بعد برای پلتفرم‌های دیگر هم در دسترس قرار گرفته است. The Swapper با اینکه ساخته تیم کوچکی است اما در نهایت تبدیل به تجربه بسیار موفقی شد و جدا از دریافت جوایز مختلف، نمره متای ۸۷ را هم برای نسخه کامپیوتر کسب کرده است. 

شاید بتوان اصلی‌ترین نقطه قوت Observer را در خلق اتمسفر بسیار تاثیرگذار آن دانست؛ جایی که استودیو بلوبر موفق شده تا با بردن مخاطب به فضایی عجیب و غریب با حال و هوایی سایبرپانکی، خیلی خوب مفاهیم ترس روانی را در بازی پیاده و تجربه‌ای ارائه کند که همواره در جریان بازی کردنش، این حس را خواهید داشت که خطری در کمین است و همین تنش همیشگی، به شکلی واقعا عالی حس ترس را بر سراسر بازی حاکم کرده است. مخاطب بازی را در نقش کاراگاهی به نام دنیل لازارسکی تجربه می‌کند که در شبی بارانی و در حالی که در ماشین خودش نشسته، تماسی از طرف پسرش با او گرفته می‌شود؛ پسری که مدت‌ها است پدرش خبری از او ندارد و همین هم حس کنجکاوی این کاراگاه را برمی‌انگیزد تا با ردیابی محل تماس، وارد ساختمانی عجیب شود. از اینجا به بعد داستان بازی مدام اتفاق‌های عجیب و غریبی را سر راه شما قرار خواهد داد که قطعا ارزش این را که یک بار تا انتها با آن‌ها همراه شوید، دارند. 

روند ساخت بازی Observer از سال ۲۰۱۵ آغاز شد و استودیو بلوبر ایده‌های مختلفی برای آن داشت؛ آن‌ها می‌خواستند تا از فضای Layers of Fear، بازی قبلی‌شان فاصله بگیرند و تجربه‌ای در محیط شهری ارائه دهند. یکی از ایده‌های اولیه بازی، جریان داشتن آن در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی و در اروپای شرقی بود؛ با این حال این ایده به مرور زمان تغییر یافت و در نسخه نهایی، بازی ما را به سال ۲۰۸۴ و شهر کراکوو لهستان می‌برد که نشان می‌دهد بخش‌هایی از ایده قبلی کماکان حفظ شده و فقط زمان بازی در آینده جریان دارد. Observer مخصوصا در خلق جهانش، الهام زیادی از مجموعه Balde Runner و بازی رومیزی سایبرپانک ۲۰۲۰ گرفته و به همین دلیل شاهد حال و هوایی سایبرپانکی در بازی هستیم. از طرف دیگر حضور روتخر هاور، بازیگر مشهور فیلم بلید رانر، در نقش کاراکتر اصلی بازی هم باعث شده تا فضای کلی بازی شباهت زیادی به بلید رانر داشته باشد. 

بخوانید  SteamWorld Build – کجا می توان قطعات موشک باستانی را برای Astrodome پیدا کرد