نقد و بررسی فیلم Nostalgia (2022) | ادای احترام به تارکوفسکی؟


فیلم نوستالژی امروز با نگاهی به نوستالژی تارکوفسکی به ناپل سفر می کند و برخلاف شاهکار تارکوفسکی نگاهی کوبنده به مشکلات اقتصادی امروز مردم دارد. در نقد و بررسی این فیلم با یک گیمر همراه باشید.

فیلم نوستالژی که اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته آرمانو رایا است، سال گذشته در بخش اصلی جشنواره فیلم کن حضور داشت. نوستالژی به کارگردانی ماریو مارتونه کارگردان ایتالیایی دارای یک سری شباهت های موضوعی و تضاد با شاهکار تارکوفسکی، نوستالژی اوست. خواسته های قهرمان داستان مارتونه ما را به یاد جابه جایی و خواسته های شخصیت های تارکوفسکی می اندازد. از سوی دیگر، به نظر می رسد که فلیسه خود تارکوفسکی دیگر نمی تواند از وطن خود دور بماند. ناپل و روسیه آرزوی قهرمانان این دو فیلم نوستالژیک هستند، سرزمین هایی که شخصیت خود را به خود گرفته اند و بخشی از سرنوشت این شخصیت ها هستند. گذشته ای که دیگر وجود ندارد و آرزوهایش فلیس را در ناپل نگه می دارد و آندری دی تارکوفسکی را در هم می کوباند، نقطه مشترک اصلی این دو فیلم است.

با این حال، ماریتون نسبت به تارکوفسکی دیدگاه متفاوتی نسبت به موقعیت مادر دارد و با او بسیار مخالف است. Nostalgia 2022 مادر را مقدس نمی داند و پرندگان را از تصویر او نمی ترساند. نگاه این فیلم نگاهی مدرن تر و واقعی تر از مادر و خانواده است. لوئیجی، کشیش کلیسا، موفقیت فلیس را منوط به عدم اطاعت از مادرش ترزا برای ترک ناپل می داند، اما تارکوفسکی برای مادرش ارزش افلاطونی قائل است. نوستالژی تارکوفسکی لایه‌های فرویدی و ادیپی را جابه‌جا می‌کند و با استفاده از نماد آب مدام بر روح مادری تأکید می‌کند، اما نوستالژی مارتونه پس از پایان نیمه‌ی اول فیلم، موضوع مادر را می‌بندد. نوستالژی 1983 اثری فلسفی و روانی است که روایت خود را با توجه به جریان سیال ذهن دارد، اما نوستالژی 2022 چنین نوشته و پرداختی ندارد. و در پایان مقایسه این دو نوستالژی به تقابل دغدغه های این دو فیلمساز می رسیم. فیلم مارتونه اثری است که از بیرون به انسان می نگرد، چالش های زندگی مادی را تامل می کند، اما تارکوفسکی به درون می نگرد و در روایت خود به دنبال مسائل فلسفی می گردد.

داستان فیلم متعاقبا فاش خواهد شد

دون لوچی و فلیچه در نوستالژی

فلیچه پس از یک طلسم طولانی به زادگاهش ناپل باز می گردد. او به دیدن مادرش ترزا می رود و درست بعد از چند روز مادرش را از دست می دهد. وقتی فلیچه باید باروبندیل خود را ببندد و به کشورش بازگردد، خاطرات ناپل به ذهنش باز می گردد. فلیش می ماند، خانه می خرد، دوستان را ملاقات می کند، اما آنچه در گذشته در انتظار اوست، نابودی است. داستان نوستالژی در ناپل، شهری سیاه‌پوست تحت کنترل مافیا اتفاق می‌افتد. در نگاه این فیلم، ناپل به عنوان یک شخصیت مطرح می شود و مخاطب این شهر را به عنوان شخصیتی می بیند که نقش زیادی در زندگی فلیچه داشته است.

ناپل، جایی که فلیش بزرگ شد، همیشه یک پادشاهی مافیایی بوده است. خیابان‌های باریک، ساختمان‌های کثیف، شلوغ، تیراندازی‌های شبانه، خرید و فروش مواد مخدر و استثمار زنان، همه چیزهایی هستند که فیلمساز برای تثبیت شخصیت شهر ناپل از آن استفاده می‌کند. نوستالژی ناپولی در آن سوی هر آنچه در تبلیغات توریستی و سرمایه گذاری وجود دارد قرار دارد و کارگردان با رفتن به نیمه تاریک این شهر اقدام به آشنایی زدایی برای مردمی کرده است که همیشه این شهر را بهشتی قدیمی می دیده اند. تماشای این فیلم بدون در نظر گرفتن ناپل به عنوان یک شخصیت جداگانه تقریبا غیرممکن است، زیرا این عنصر به اندازه سایر شخصیت های فیلم اکشن در داستان ظاهر می شود.

ناپل نوستالژی یک ضدقهرمان است، شهری که قهرمانانش را می خورد، با زندگی مبارزه می کند، خشن است و در نهایت هر کسی را که در مقابلش بایستد نابود می کند. طبیعت این ناپل بد است و هیچ تجربه استاندارد زندگی در داخل مرزهای این شهر وجود ندارد. ناپل فلیچه پانزده ساله را مجبور به فرار می کند، زیرا برای او فقط جنایت و مواد مخدر در این شهر طلسم شده وجود دارد. فیلمساز با دوربینش در کوچه پس کوچه های این ضدقهرمان قدم می زند، محله های پر از تناقض را نشان می دهد و گویی همه آدم هایی که آنجا هستند با ظاهرشان تهدیدی برای قهرمانان شهر هستند.

فلیچه در حال تماشای فیلم نوستالژی

فلیچه که به ناپل رسید، به آدرسی می رود که چهل سال است به آن نامه می فرستد. از پله های کثیف می گذرد تا به خانه مادرش برسد. فیلمساز شرایط مادر فلیش را در غیاب پسرش به خوبی نشان می دهد. ترزا در جایی زندگی می کند که نور ندارد، مدت زیادی است که به دستشویی نرفته است و چشمانش برای خواندن نامه ها جهت زیادی ندارد. تمام روزهای سیاهی که ترزا در غیاب پسرش فلیش گذرانده به وضوح در این سکانس ها قابل مشاهده است. فلیچه پس از رسیدن به خانه، مادرش را در یک وان حمام بزرگ غسل می دهد، گویی برای رهایی ترزا از غم و اندوه گذشته. فلیش مادرش را می‌شوید، روی سرش آب می‌ریزد و غبار تمام سختی‌ها را از بدنش پاک می‌کند. مارتونه با این تصاویر در سال های جدایی پسر از مادرش فرو می رود. فلیش آنقدر از خانه دور بوده که حالا باید از مادرش مراقبت کند. این سکانس شامل تاثیرگذارترین پلان های این فیلم است، لحظاتی ملودرام که داستان این جدایی طولانی را با ظرافت خاصی به تصویر می کشد.

بخوانید  فهرست بازی Marshall Law's Tekken 8 با تریلر جدیدی از گیم پلی بازی تایید شد

از نیمه دوم فیلم نوستالژی وارد لایه گانگستری آن می شود و جنگ داخلی کلیسای کاتولیک و گروه مافیایی بادمن خود را به عنوان یکی از موضوعات مهم فیلم تحمیل می کند.

پس از مرگ مادرش، فلیچه به تدریج متوجه می شود که به ناپل تعلق دارد. او در کوچه پس کوچه های این شهر به دنبال خاطرات نوجوانی اش می گردد و برای زنده شدن دوباره آن ها موتور سوار می شود و در خیابان های پر پیچ و خم می چرخد. حالا داستان اصلی نوستالژی از اینجا شروع می شود. ناپل شهری است که در غیاب پلیس و قوانین مدنی اداره می شود، نیروهای خیر و شر به تنهایی صفوف خود را تشکیل داده اند و در مواجهه با این شرایط، فلیچه متوجه می شود که اکنون چیزی از گذشته او را تهدید می کند. از نیمه دوم فیلم نوستالژی وارد لایه گانگستری آن می شود و جنگ داخلی کلیسای کاتولیک و گروه مافیایی بادمن خود را به عنوان یکی از موضوعات مهم فیلم تحمیل می کند. در واقع، حس نوستالژی فلیچه برای شهر ناپل با ایده جنایتکارانه فیلم در هم می آمیزد، زیرا شرور، اورست، بهترین دوست او در سال های نوجوانی است.

در ابتدای فیلم و تا زمان مرگ ترزا، شاهد زندگی و حسرت مردی هستیم که مادرش را به دلیل شرایط بد ناپل ترک کرده است. اما پس از تشییع جنازه، فیلم به دنیای دیگری می رود و این گذار آنقدر دقیق و جذاب است که ساختار فیلم همیشه بدون هیچ شکستی تاثیرگذار است و عموم مردم تصور مواجهه با یک فیلم دوگانه را ندارند. از این به بعد، فلیش با گذشته خطرناک خود می رود. دوست دوران کودکی او اورست به رئیس اوباش تبدیل شده است و درگیر انواع تخلفات است. اورست به خاطر کینه ای که از فلیچه دارد نمی خواهد او در ناپل بماند و این میل به موضوع اصلی فیلم تبدیل می شود.

فلیچه در فیلم نوستالژی به در نگاه می کند

نوستالژی ما را با فلاش بک به گذشته فلیش و اورست می برد، وقتی با هم موتور سوار می شدند، به دریا می رفتند و مثل دو برادر یکدیگر را دوست داشتند. اما شیمی که در حال حاضر بین این دو وجود دارد چیزی نیست که بتواند انتظارات مخاطب را برآورده کند. پس از شروع لایه گانگستری فیلم، مخاطبان باید بیشتر به چالش کشیده شوند. در واقع پیرنگ فاقد جنبه پرداخت و جوهره دادن به شخصیت اورستی است که حالا تبدیل به شرور محله سانتیا شده است. واکنش او به بازگشت دوست دیرینه اش چیزی نیست که بتواند اکشن دراماتیک را در فیلم ایجاد کند.

داستان هم جنبه نشان دادن بدی های اورست را ندارد و مخاطب فقط از طریق صحبت های کشیش و دوست ترزا متوجه می شود که چقدر به آدم خطرناکی تبدیل شده است. نوستالژی این است که حس بد محله نسبت به بازگشت فلیش را از بین ببرد و از سوی دیگر احساسات فلیش را نسبت به شهرش به شکلی منسجم تر به تصویر بکشد. در واقع شخصیت ها و احساسات این دو نفر نیاز به تقابل بیشتری با یکدیگر دارند. غم و اندوه عمیق اورست از یک سو و اشتیاق 40 ساله فلیچه از سوی دیگر منجر به یک جنگ تمام عیار خواهد شد، جنگی که تنها به خون ختم خواهد شد.

تاریخ نوستالژی بر اساس زیرمتن افتخارات اقتصادی است. از دیدگاه فیلمساز، آخرالزمانی که در ناپل رخ می دهد، محصول فردیت و درونی بودن افراد نیست، بلکه از اندیشه ای به نام کمونیسم نشات می گیرد. شخصیت های این فیلم محصول دنیایی هستند که در آن زندگی می کنند. تقصیر در نوستالژی تحمیل شده توسط جامعه و حکومت بر مردم، در فقر و در میراث خانوادگی است. به دلیل زندگی در دو دنیای متفاوت، فلیش و اورستس اکنون دارای چیزهای متفاوتی هستند. یکی از آنها پادشاه لاشخور و دیگری صاحب یک تجارت بزرگ در قاهره است. به نظر می رسد قصد ماریو مارتونه از ساخت این فیلم، حمله به جهنمی است که نتیجه سیاست های بد دولت است. در سن پانزده سالگی مردی شهری را ترک می کند که فقر و جنایت بر آن حاکم است و در بازگشت متوجه می شود که ناپل مورد نفرین دوستش او را به یک هیولا تبدیل کرده است. از دیدگاه مارتون، بازگشتی وجود ندارد، جرم و جنایت تمام خاطرات شما را از بین می برد و حسرت برای جایی که شما را بکشد، کار احمقانه ای است.

تحریریه مجله بازی یک گیمر