رونق فروش جهانی خودرو در سال 2023; تاریخ ساز شوید و خلبان تسلا مدل Y شوید

تقاضا برای خودروهای جدید در تمام مناطق جهان به جز آفریقا افزایش یافته است. بر اساس داده های JATO Dynamics، حجم فروش در این منطقه نسبت به سال 2022 حدود 6 درصد کاهش داشته و به 956 هزار دستگاه رسیده است.

این نتیجه را می توان با کاهش قابل توجه تقاضا در مصر مرتبط دانست که دومین بازار بزرگ آفریقا در سال 2022 و سومین بازار بزرگ قاره در سال گذشته بود. 51 درصد از خودروهای قاره آفریقا در آفریقای جنوبی فروخته می شود. در حالی که شمال آفریقا تنها 34 درصد از این بازار را تشکیل می دهد.

پیشرو در اقتصادهای نوظهور

با وجود تمرکز شدید صنعت خودرو بر بازارهای اروپا، آمریکا و چین، 22 درصد از فروش خودروهای جدید در سال 2023 به اقتصادهای نوظهور مرتبط خواهد بود. به گفته مونوز، بیش از 17.5 میلیون خودروی جدید تا سال 2023 در اقتصادهای نوظهور فروخته خواهد شد که بیشتر از مجموع فروش سالانه در ایالات متحده یا اروپا است.

ایران با فروش 1.43 میلیون خودرو در سال 2023 در رتبه سوم در میان اقتصادهای نوظهور قرار گرفت.

هند با اختلاف زیادی رهبر این گروه بود. این کشور به عنوان چهارمین بازار بزرگ خودرو در سال 2023 توانست 4.19 میلیون دستگاه خودرو بفروشد. برزیل و ایران به ترتیب با 2.12 میلیون دستگاه و 1.43 میلیون دستگاه در رتبه های بعدی قرار دارند. در همین مدت 1.30 میلیون دستگاه در مکزیک فروخته شد و ترکیه 984 هزار دستگاه سهم داشت.

مونوز در بخشی دیگر از بیانیه خود گفت: “بی توجهی خودروسازان قدیمی منجر به افزایش مداوم قیمت خودروها شده است و به طور ناخواسته مصرف کنندگان را به سمت گزینه های مقرون به صرفه تر چینی سوق می دهد، همانطور که قیمت خودرو در سراسر جهان افزایش می یابد، خودروسازان چینی سود می برند از این روند سهم بازار را به سرعت افزایش می دهد.

سهم بازار برندهای خودروی چینی در مناطقی مانند خاورمیانه، اوراسیا و آفریقا به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. از سوی دیگر آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی نیز شاهد رشد سهم بازار خودروهای چینی بوده اند. در کشورهای پیشرفته مانند اروپا، استرالیا و نیوزلند این خودروها سهم بازار را به خود اختصاص داده اند. از سوی دیگر آمریکا و هند نیز مانند کره و ژاپن استقبال کمتری از خودروهای چینی داشته اند.

برای اولین بار در سال 2023، برندهای چینی نسبت به رقبای آمریکایی خود بهتر عمل کردند و توانستند 13.43 میلیون دستگاه خودرو جدید بفروشند که نشان دهنده افزایش 23 درصدی نسبت به سال 2022 است. در همین حال، برندهای آمریکایی 11.93 میلیون دستگاه خودرو فروختند که 9 درصد افزایش نسبت به سال 2022 نشان می دهد. برندهای ژاپنی نیز جایگاه قدرتمند خود را در بازار جهانی حفظ کردند و مجموع فروش آن به 23.59 میلیون دستگاه رسید.

منبع

تحریریه مجله بازی یک گیمر