تراشه‌های۳ نانومتری M3 اپل از راه رسیدند؛ پایانی بر جولان کوتاه‌مدت کوالکام؟


اپل نسل جدید تراشه‌های سری M را برای کامپیوترهای شخصی‌اش معرفی کرد. M3 و M3 Pro و M3 Max درست‌ مانند تراشه‌ی A17 Pro برمبنای فرآیند ۳ نانومتری TSMC تولید می‌شوند و از فناوری جدیدی به‌نام Dynamic Caching در واحد پردازنده‌ی گرافیکی‌شان استفاده می‌کنند.

اپل امروز برای نخستین‌بار در تاریخ چندساله‌ی پردازنده های سری M، هر سه مدل پایه‌، پرو و مکس را در یک روز معرفی کرد. این تراشه‌ها با تمرکز بر مواردی همچون بهبود در عملکرد واحد گرافیک، پشتیبانی سخت‌افزاری از رهگیری پرتو، بهره‌وری بسیار بهتر و بهره‌گیری از حافظه‌ی بالغ‌بر ۱۲۸ گیگابایت طراحی شده‌اند. جانی سروجی، قائم‌مقام واحد فناوری‌های سخت‌افزاری اپل درباره‌ی خانواده‌ی M3 می‌گوید:

اپل می‌گوید پردازنده‌ی گرافیکی خانواده‌ی M3 به‌لطف فناوری جدیدی موسوم به Dynamic Caching برای تخصیص بی‌درنگ حافظه‌ی موردنیاز به GPU، سریع‌تر و بهینه‌تر از گذشته عمل می‌کند و قابلیت‌هایی همچون پشتیبانی سخت‌افزاری رهگیری پرتو را برای نخستین‌بار به دنیای مک بوک و سایر کامپیوترهای اپل می‌آورد. اپل مدعی است که GPU جدید سرعت رندرینگ را تا ۲٫۵ برابر ارتقا می‌دهد.

پردازنده‌ی گرافیکی جدید به‌کاررفته در خانواده‌ی M3 از شتاب‌دهنده‌ی سخت‌افزاری برای سایه‌زنی مش‌ها استفاده می‌کند تا به‌صورت بهینه‌تر و سریع‌تری، پردازش‌های هندسی را انجام دهد و خلق صحنه‌های گرافیکی پیچیده را در بازی‌ها و نرم‌افزارهای گرافیکی ممکن سازد. اپل می‌گوید گرافیک جدیدش عملکرد M1 را با نیمی از توان مصرفی آن ارائه می‌دهد و در بالاترین سطح عملکرد، تا ۶۵ درصد سریع‌تر از گرافیک نسل اولی‌اش عمل می‌کند.

در سوی دیگر میدان، معماری جدید پردازنده‌ی مرکزی (CPU) در تراشه‌های سری M3، عملکرد و بهره‌وری هسته‌ها را بهبود داده؛ به‌طوری‌که هسته‌های پرقدرت هریک از تراشه‌ها تا ۳۰ درصد سریع‌تر از خانواده‌ی M1 است، هسته‌های کم‌مصرف نیز تا ۵۰ درصد سریع‌تر از نمونه‌های به‌کاررفته در خانواده‌ی M1 عمل می‌کنند؛ بدین‌ترتیب M3 می‌تواند عملکرد M1 در پردازش چندهسته‌ای را با نیمی از توان مصرفی آن ارائه دهد و در بالاترین سطح عملکرد نیز تا ۳۵ درصد سریع‌تر ظاهر شود.

بخوانید  بهترین سلاح های Warframe برای استفاده
تحریریه مجله بازی یک گیمر