پربیراه نیست اگر ۲۰۲۲ را سال خودنمایی زیر ژانر وسترن عجیب (Weird Western) بدانیم. از بازی Weird West گرفته تا بازی Evil West و همین Hard West 2 که میخواهیم بررسیاش کنیم، آثاری بهشمار میروند که هر چند در سطح مستقل و مقیاس کوچکتر از ساختههای پر سر و صدای سال، اما در مطرح کردن دوبارهی زیر ژانر نامبرده کاملا موفق ظاهر شدند. زیر ژانر «وسترن عجیب» در واقع آن مولفههای خاص و آفرینندهی فیلمها و سایر آثار وسترن را با شاخصهای فانتزی، علمی-تخیلی و سایر موارد اینچنینی، ترکیب کرده و خروجی ویژهای را تحویل مخاطب میدهند؛ مبارزهی یک گاوچران هفتتیر کش با یک مشت زامبی، دستهای از جادوگران و یک گرگینهي بزرگ همانقدر که جذاب بهنظر میرسد، بسیار عجیب هم است و دقیقا بههمین منظور بود که نام «وسترن عجیب» برای این جور از مخلوقات فرهنگ عامه انتخاب شد.
نویسندگی (مخصوصا دیالوگنویسی) بازی متوسط، ناپایدار و مشکلدار است
بازی همان مکانیزمهای آشنا و امتحانپسدادهی آثار مطرح ژانر استراتژی نوبتی/تاکتیکال را بهدرستی اجرا کرده است و برای ایجاد نوآوری در سبک نامبرده، تلاشی نمیکند
در زمینهی صداگذاری و موسیقی نیز با اثری بینقص طرفیم. خوشبختانه این بازی بر خلاف Weird West که اصلا از پتانسیلهای موسیقیایی فضای اکشن و وسترن خود بهدرستی استفاده نکرده بود، بهبهترین شکل ممکن از تمامی این مولفههای هنری بهره میبرد. هارد وست 2 در زمینهی دوبلاژ و اجرا، درخشان است. صداپیشگان آنقدر خوب از پس دوبلهی بازی برآمدهاند که تا حدی توانستهاند نویسندگی مشکلدار اثر را نیز پوشش بدهند! بدون ذرهای شک، صداپیشگی کوین کانروی در نقش بیلِ کهنسال (Old Man Bill) نقطهی اوج دوبلاژ و صداپیشگی در این بازی است. شنیدن صدای کوین کانروی خارج از نقش فراموشنشدنی او یعنی بتمن در این بازی، بسیار دلچسب است و اگر از طرفداران پر و پاقرص بتمن هستید و بهسراغ این بازی میروید، احتمالا با اجرای کانروی در نقش Old Man Bill حسابی قند در دلتان آب شود.
بررسی Hard West 2 با توجهبه تجربه نسخه پی سی نوشته شده است
منبع
در پایان و پیرامون بازی Hard West 2، میتوان گفت که ساختهی جدید و ۳۰ دلاری استودیو Ice Code Games با کنارهم آوردن مولفههای امتحانپسداده از محصولات پرچمدار ژانر استراتژی نوبتی/تاکتیکال، اثری ساخته که جذاب، سرگرمکننده و چالشبرانگیز است و از طرفی، برای نوآوری در این سبک، هیچ قدمی برنمیدارد. هارد وست 2 یک داستان بسیار ساده و با دیالوگنویسیهای متوسط را در فضایی خاص و فانتزی از غرب وحشی روایت میکند. بازی از نظر گیمپلی و طراحی مراحل، بسیار غنی و خوشساخت است؛ اثر شاید برای هواداران کار کشتهی این سبک چیز خاصی برای ارائه نداشته باشد اما تجربهی چالشهای جذابی که از دل تنوع محیط، تنوع دشمنان، تنوع قدرتهای خاص نیروهای خود و بالا بودن هوش مصنوعی نیروهای دشمن خارج میشود، بسیار سرگرمکننده و دلچسب از آب درآمده است. اثری که با وجود ایرادهای کم تعداد و با جلوههای هنری روحنوازی که دارد، بهطرفداران سبک استراتژی نوبتی/تاکتیکال توصیه میشود.
گیمپلی اما جایی است که هارد وست 2 در آن حسابی میدرخشد. این بازی یک اثر استراتژی نوبتی/تاکتیکی است که با در دسترس قرار دادن کاراکترهای مختلف با تواناییهای متنوع در کنار دشمنانی که تنوع بسیار خوبی دارند، نبردهایی جذاب و چالشبرانگیز را در لوکیشنهای پرتعداد خود برپا میکند. در زمان صحبت از گیمپلی هارد وست 2، باید روند بازی را بهدو بخش تقسیم کرده و هر تکه را جداگانه زیر ذرهبین ببریم.
در واقع بازیکن در زمان کاوش در محیط، باید تا جایی که میتواند خودش را برای نبرد بعدی آماده کند. مثل درمان همگروهیهای زخمی، پیدا کردن کارتهای آپگرید، پیدا کردن سلاحهای جدید و بیشتر. سیستم آپگرید بازی، برای هر یک از همتیمیهای شما یک جایگاه پنجتایی (Deck) برای قرار دادن کارتها را آماده کرده است. هر کارت، یکی از شاخصهای کاراکتر مد نظر شما را بهتر میکند؛ مثل افزایش سرعت، افزایش شانس بههدف شلیک کردن، افزایش قوهی مخفیکاری، بهتر شدن در نبرد تنبهتن، افزایش سلامتی و بیشتر. باید حواستان باشد که این کارتها را بهگونهای در دستهی پنجتایی هر یک از همگروهیهای خود بچینید تا در پایان، هر یک از این افراد در یک بخش ویژه، متخصص شده باشند. بهاین ترتیب، میتوانید نیروهای پشتیبان (که در نقاط عقبتر از میدان مبارزه فعال هستند) و نیروهای مهاجم که جلوتر از بقیه وارد نبرد میشوند را بهتر و دقیقتر مدیریت کنید. در واقع، بازی بهخوبی از مولفههای نقشآفرینی (RPG) برای عمق دادن به روند خود استفاده میکند.
روند بازی Hard West 2 به دو بخش داخل و خارج از نبردها تقسیم میشود. زمانی که بازیکن درگیر مبارزه با سایر هفتتیرکشها و موجودات جادویی نیست، باید کنار همتیمیهای خود در نقشهی بازی بهدنبال سرنخها بگردد و در مسیر قصه حرکت کند. این بخش در واقع، کاملا بر روی «کاوش در محیط» متمرکز است. با گشت زدن در محیطهای مختلف میتوانید آیتمها، اسلحه، شخصیتها، ماموریتهای جانبی و بیشتر را پیدا کرده و در موقعیتهای خاصی قرار بگیرید؛ موقعیتهایی که طیشان با انتخاب دیالوگ، میتوانید یک مسیر داستانی را کشف یا عمق رابطهی خود با یکی از همراهانتان را زیاد بکنید. رویاروییبا موقعیتهای ویژهای که در بخش کاوش محیط برایتان اتفاق میافتد، بهصورت انتخاب دیالوگ و روایت متنی شرح داده میشود؛ انگار که مشغول تجربهی یک بازی D&D یا اثری متن-محور هستید؛ این لحظات با جلوههای گرافیکی بسیار زیبای اثر همراه شده و بهخوبی حالوهوای دنیای هارد وست 2 را بهبازیکن منتقل میکند. این موضوع را از یک زاویهی دیگر نیز میتوان دید؛ بههرحال این بازی یک اثر مستقل ۳۰ دلاری است و طبیعتا، تیم تولید آن نمیتواند از پس ضبط حجم بالایی از دیالوگها و خلق میانپردههای پرخرج بربیاید؛ تصمیم خلاقانهی سازندگان اثر برای اضافه کردن لحظات متن-محور بهبخش کاوش در محیط، بسیار خوب جواب داده و گیمر را همچنان با اتفاقات و چالشهای کاراکترها و قصه، همراه نگه میدارد.
بازی Hard West 2 با رعایت استانداردهای سبک استراتژی نوبتی/تاکتیکی و بدون تلاش برای ایجاد نوآوری در این سبک، تجربهای سرگرمکننده از مبارزه و ماجراجویی در غرب وحشی را ترتیب داده است.